Lampiran V - a
Ulama Akhir Zaman
• «49 - Ali bin Ibrahim, dari bapanya, dari
Al-Naufali, dari Al-Sakuni, dari Abi Abdillah (as) katanya: Amirul Mukminin (as) berkata,
bahawa Rasulullah (S) bersabda: akan datang kepada manusia suatu zaman tidak
tinggal daripada Al-Quran melainkan tulisannya dan Islam hanya tinggal pada namanya,
diperdengarkan dengannya kepada manusia menjauhi darinya, masjid-masjid mereka penuh
tetapi tanpa hidayah. para ulama (fuqaha’) pada masa itu sejahat-jahat ulama di
bawah naungan langit. daripada mereka datang fitnah dan mereka fitnah itu kembali
» [1].
.• «586 - Ahmad bin Muhammad, dari Sa'ad ibn Munzhir bin Muhammad,
dari ayahnya, dari datuknya, Muhammad ibn Al-Hussein, dari bapanya, dari datuknya,
dari ayahnya berkata: Khutbah Amirul Mukminin (as) - dan diriwayatkan selainnya
bukan dengan Isnad ini, disebutkan bahawa ia adalah Khutbah Zhi Qar – Maka dia
bertahmid kepada Allah dan memujiNya. Kemudian beliau berkata: Adapun selepas itu......
kemudian akan datang kepada kamu selepasku, satu zaman yang tidak ada pada zaman
di mana sesuatu kebenaran disembunyikan dan yang ditunjukkan adalah kebatilan
dan tidak lebih dari satu pendustaan ke atas Allah dan Rasul-Nya (S) dan orang-orang
di zaman itu tidak lain selain menjaga benda berbanding Al-Kitab (Al-Quran) jika
mengikuti kebenaran dibacanya, tidak menginfaq selain jual-beli, tidak lebih bernilai
daripada Al-Kitab (Al-Quran) selain huruf yang diletakkan jika, tidak ada pada
hamba-hamba tidak pada suatu negara selain dari mengingkari makruf (kebaikan)
dan tidak mengenal kemungkaran, dan tidak ada padanya selain keingkaran,
perbuatan keji dan tidak ada hukuman yang lebih kuat berbanding petunjuk pada kesesatan di
zaman itu. Al-Kitab (Al-Quran) diabaikan
pembawaannya, dan lalai untuk menjaganya sehingga dipenuhi keinginan dan
hawa nafsu mereka dan diwarisi daripada ibu bapa dan amalan yang menyelewengkan
Al-Kitab (Al-Quran), kedustaan demi kedustaan dan menjualnya dengan nilai yang
rendah, dan mereka itu adalah orang-orang yang zuhud. Kitab-kitab pada zaman
itu dibuang dinafikan dan ahli Kitab adalah sahabat penting dalam satu cara
tidak duduk satu tempat tinggal, Dianjurkan pada kedua-dua sahabat dan ahli
keluarga mereka beramal dengannya. Kitab-kitab dan Ahli Kitab pada zaman itu manusianya
semua mereka tidak saling bersama, kerana kesesatan tidak selari dengan
bimbingan dan walaupun mereka bersatu, dan telah berkumpul puak-puak atas
kumpulan (firqah) ini dan terpisah dari jamaah, urusan mereka telah berpaling
dari perintah dan amalan agama mereka kepada tipu daya, kemungkaran, kerosakan,
dan peperangan, seolah-olah mereka memimpin Al-Kitab (Al-Quran), bukan Al-Quran
memimpin mereka, tidak tinggal kebenaran pada mereka, melainkan sekadar nama,
tidak mengenal Al-Quran selain khat dan lagu, memasukkan apa saja yang didengar
dari hukum Al-Quran tanpa yakin akan kedudukannya sehingga terkeluar dari agama
dengan menyalin dari agama pemerintah kepada undang-undang pemerintah, dari
satu kuasa kepada kuasa yang lain, dan ketaatan kepada pemerintah kepada pemerintah
yang lain, dan dari zaman pemerintahan kepada zaman pemerintahan yang lain, Maka
mereka memperdaya Allah tetapi mereka tidak sedar. jika tipu
dayanya kuat dengan kesakitan dan harapan sehingga membawa memperbaiki maksiat dan mengutuk yang
tidak adil. Al-Quran tidak pergi ke mana-mana selain diabaikan dan menjadi kebanggaan,
telah menyatakan pada selain agama Allah AWJ dan menyatakan untuk selain Allah.
masjid-masjid mereka pada zaman itu penuh dengan kesesatan, tanpa hidayah [telah
diganti dengan hidayah] orang-orang miskinnya dan para pemimpinnya adalah penciptaan
paling celaka bagi Allah dan KhalifahNya, daripada mereka kesesatan telah dilakukan
dan kepada mereka kesesatan itu kembali, mereka hadir ke masjid dan berjalan kepadanya
mengkafiri Allah Al-‘Adzim, hanyalah berjalan kepadanya dan yang mengetahui
kesesatan mereka maka jadilah masjid-masjid mereka perbuatan-perbuatan ini menuju
keruntuhsn tanpa hidayah yang penuh dengan kesesatan sebagai ganti sunnah Allah
dan melampaui batas sempadan dan tidak menyeru kepada hidayah dan juga tidak
bersumpah demi naungan dan tidak melunasi yang tertunggak, mendakwa yang terbunuh
atas alasan tersebut adalah mati syahid yang telah membawa kepada Allah dengan dusta
dan kekufuran dan menjadi kaya dengan kejahilan dari ilmu dan semuanya kelihatan
sebagai contoh perbuatan orang-orang soleh dan dinamakan keikhlasan mereka
kepada Allah, fitnah dijadikan kebaikan bagi azab seksa yang buruk. Pada hal
Allah AWJ telah mengutus kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat
terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan bagimu, amat belas kasihan
lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.............. » [2]
• «1 – Dari beberapa orang sahabat kami, dari
Ahmad bin Muhammad bin Khalid, dari
sebahagian sahabat kami, dari Basyir bin Abdullah, dari Abi ‘Ashimah Qadhi Marwu,
dari Jabir, dari Abi Ja’far (as) katanya: Akan terjadi pada akhir zaman suatu kaum
yang mengikuti mereka adalah orang-orang yang mempamerkan perbuatanriya, dan kejadian-kejadian
zuhud orang-orang bodoh, tidak mewajibkan menyeru perkara yang makruf dan tidak
mencegah kemungkaran melainkan jika beriman mencari kemudharatan untuk diri
mereka sendiri, kelunakan dan alasan mengikuti ulamak palsu yang rosak amalan
mereka, mereka menerima sholat dan puasa mereka dan apa yang mereka tidak cakapkan
pada diri dan harta mereka walaupun merugikan sholat dengan semua yang lain apa
yang mereka lakukan dengan harta mereka dan badan-badan mereka untuk menolaknya
sebagaimana menolak ketetapan-ketetapan nama dan kemuliaannya, Bahawa menyeru kepada
makruf dan mencegah yang mungkar adalah kewajipan yang besar yang dengannya kewajipan-kewajipan
ditegakkan, Di sanalah terlaksana murka Allah AWJ ke atas mereka yang diguna
pakai dalam menghukumnya dan membinasakan orang-orang yang baik di tempat
para pendosa dan orang-orang muda di tempat orang-orang dewasa (maksiat), Bahawa
menyeru kepada makruf dan mencegah yang mungkar adalah jalan para nabi dan minhaj
(pendekatan) orang-orang soleh, ia adalah kewajipan yang besar yang dengannya
kewajipan-kewajipan ditegakkan dan ajaran-ajaran dilindungi dan menghalalkan perolehan,
menolak penzalim dan membangunkan bumi dan membalas bela terhadap musuh-musuh
dan meluruskan urusan, maka mereka mendustakan hati-hati kamu dan mereka
melafazkan dengan lidah-lidah kamu, lalu mereka menampar dahi-dahi mereka dan
tidak takut kepada Allah dan tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela,
maka untuk memperbaiki cara dan menuju kebenaran untuk mereka kembali tidak ada
cara lain untuk mereka (Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang
berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka
itu mendapat azab yang pedih. [Al-Syura 42:42]) Terdapat orang-orang yang
berjihad terhadap mereka dengan badan diri kamu dan membenci mereka dengan
hati-hati kamu bukan memerlukan kuasa dan tanpa menunjukkan harta atau tanpa mengalahkan
pengamal
kezaliman
sehingga justru mereka yang harus berada dalam perintah Allah dan melaksanakan taat
kepada-Nya.» [3]
• »1 – Diceritakan kepada kami Al-Hussein bin
Ahmad bin Idris (ra), dia berkata: diceritakan kepada kami ayahku, katanya: diceritakan
kepada kami oleh Abu Sa’id Sahl ibn Ziyad Al-Adermi Al-Razi, katanya: diceritakan
kepada kami Muhammad ibn Adam Al-Syaibani daripada bapanya Adam bin Abi Iyas
katanya: diceritakan kepada kami Al-Mubarak bin Fadhdhalah, dari Wahab bin Minbah
diambil dari Ibn Abbas katanya: Rasulullah (S): ketika baginda mikraj kepada Rabbi
Jalla Jalalah ...... Aku berkata, Tuhanku, Tuan-ku, bilakah berlaku demikian? Lalu
Allah AWJ mewahyukan kepadaku: Apabila diangkat ilmu, dan tampak nyata
kejahilan, dan ramai pembaca, dan kurangnya amal, dan banyak pembunuhan, dan sedikitnya
fuqahak (ulama) pembimbing, dan banyaknya fuqahak (ulama) yang sesat dan
khianat, dan banyaknya penyair (penyanyi), kubur-kubur umat kamu diperlakukan
sebagai masjid, Al-Quran diperindah, masjid-masjid dihias, banyak ketidakadilan
dan kerosakan, dan kelihatan umatmu menyeru kepada kemungkaran dan mencegah
makruf, mencukupi lelaki dengan lelaki, wanita dengan wanita, Raja-raja menjadi
kafir penolong-penolong mereka durhaka dan sekutu mereka berlaku zalim,
dan orang-orang yang mengeluarkan pendapat mereka adalah kejahatan, dan terdapat
tiga gerhana: gerhana di Timur, gerhana di Barat, dan gerhana di Jazirah Arab,
dan kemusnahan Basrah oleh seorang lelaki dari keturunanmu diikuti oleh orang
kulit hitam, dan keluar dari seorang lelaki dari anak Al-Hussein bin Ali dan
kemunculan Dajjal yang keluar di Timur dari Sajistan, dan kemunculan Al-Sufiani......
» [4]
• «Dikhabarkan kepada kami Ahmad bin Muhammad
bin Sa’id, katanya: Dikhabarkan kepada kami Ali bin Al-Hassan Al-Timali, katanya:
Dikhabarkan kepada kami Muhammad dan Ahmad bin Al-Hassan, dari ayah mereka, dari
Tsa’labah bin Maimun, dari Abi Kahmas, dari ‘Imran bin Maitsam, dari Malik bin
Dhamrah, katanya: Amirul Mukminin (as) berkata: Wahai Malik bin Dhamrah,
bagaimana kamu jika kamu tidak bersetuju dengan Syiah seperti ini? Dia
menggenggam jari dan masukkan sebahagian kepada sebahagian yang lain, aku
berkata: Wahai Amirul Mukminin, apa yang baik pada mu yang demikian itu. Dia
(as) berkata: Segala kebaikan padanya, Wahai Malik, padanya bangkit Al-Qaim
kita ia mendahului tujuh puluh orang lelaki yang mendustakan Allah dan
Rasul-Nya (S) dan akan membunuh mereka, maka Allah menyatukan manusia atas satu
perkara.» [5]
• « Diceritakan kepada kami Muhammad Bin
Hammam, katanya: Diceritakan kepada kami Hamid bin Ziyad Al-Kufi, katanya: Diceritakan
kepada kami Al-Hassan bin Muhammad bin Sama’ah,
katanya: Diceritakan kepada kami Ahmad bin Al-Hassan Al-Maitsami, dari Muhammad
bin Abi Hamzah, dari beberapa orang sahabatnya, dari Abi Abdillah (as), katanya:
Aku mendengar dia berkata: Bahawa Al-Qaim (as) menyertai dalam peperangan yang
tidak disertai Rasulullah (S), kerana Rasulullah (S) mendatangi mereka yang menyembah
ukiran batu-batu dan ukiran kayu, manakala Al-Qaim keluar kepada mereka yang
berpaling dari Kitab Allah dan dia memeranginya.» [6]
• «Dari Abdullah bin Mas’ud katanya: Aku dan
lima orang (Rahat) dari sahabat kami masuk menemui Rasulullah (S) pada suatu hari.....
maka Rasulullah (S) bersabda: .........
Wahai Ibn Mas’ud: Islam bermula dari sesuatu
yang asing dan akan kembali asing sebagai mana ia bermula, Maka beruntunglah orang-orang
yang asing itu, maka sesiapa yang sampai pada zaman itu [yang muncul] dari belakang
kamu lalu tidak menyahut seruan mereka mereka dan tidak mengiringi jenazah
mereka dan tidak mengunjungi ketika mereka sakit, dan mereka tidak mengambil sunnah sebagaimana
sunnah kamu dan menunjukkan
seruan kamu dan menyalahi perbuatan-perbuatan kamu maka mereka mati bukan sebagai
golongan kamu, mereka itu bukan dariku dan aku bukan salah seorang daripada
mereka.
Wahai Ibn Mas’ud: Jangan takut sesiapa selain
Allah, Allah Ta’ala berfirman:
﴿أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ
وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ﴾
"Di mana saja kamu berada, kematian akan
mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh." Mereka berkata:
﴿يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ
آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ
فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ
الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ ۞ يُنَادُونَهُمْ
أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ ۖقَالُوا بَلَىٰ وَلَـٰكِنَّكُمْ فَتَنتُمْ
أَنفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّىٰ
جَاءَ أَمْرُ اللَّـهِ وَغَرَّكُم بِاللَّـهِ الْغَرُورُ۞ فَالْيَوْمَ لَا
يُؤْخَذُ مِنكُمْ فِدْيَةٌ وَلَا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚمَأْوَاكُمُ
النَّارُ ۖ هِيَ مَوْلَاكُمْ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ﴾
"Pada hari ketika orang-orang munafik
lelaki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: "Tunggulah
kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu". Dikatakan
(kepada mereka): "Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya
(untukmu)". Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu.
Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa.*
Orang-orang munafik itu memanggil mereka seraya berkata: "Bukankah kami
dahulu bersama-sama dengan kamu?" Mereka menjawab: "Benar, tetapi
kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu dan kamu ragu-ragu serta ditipu
oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah; dan kamu telah
ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu. * Maka pada hari ini
tidak diterima tebusan dari kamu dan tidak pula dari orang-orang kafir. Tempat
kamu ialah neraka. Ia adalah tempat berlindungmu. Dan ia adalah sejahat-jahat
tempat kembali. [Al-Hadid 57:13-15] "
Wahai Ibn Mas’ud: Atas mereka kutukan
(laknat) dariku dan dari semua rasul-rasul dan para malaikat Al-Muqarabin dan atas
mereka murka Allah terhadap salah perhitungan di dunia dan akhirat, Allah berfirman:
﴿لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ
دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا
يَعْتَدُونَ ۞ كَانُوا
لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا
يَفْعَلُونَ ۞ تَرَىٰ
كَثِيرًا مِّنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ لَبِئْسَ مَا
قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللَّـهُ عَلَيْهِمْ وَفِي الْعَذَابِ
هُمْ خَالِدُونَ ۞ وَلَوْ
كَانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالنَّبِيِّ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مَا
اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِيَاءَ وَلَـٰكِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ﴾
"Telah dilaknati orang-orang kafir dari
Bani Israil dengan lisan Daud dan Isa putera Maryam. Yang demikian itu,
disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas * Mereka satu sama lain
selalu tidak melarang tindakan munkar yang mereka perbuat. Sesungguhnya amat
buruklah apa yang selalu mereka perbuat itu. * Kamu melihat kebanyakan dari
mereka tolong-menolong dengan orang-orang yang kafir (musyrik). Sesungguhnya
amat buruklah apa yang mereka sediakan untuk diri mereka, yaitu kemurkaan Allah
kepada mereka; dan mereka akan kekal dalam siksaan. * Sekiranya mereka beriman
kepada Allah, kepada Nabi dan kepada apa yang diturunkan kepadanya, niscaya
mereka tidak akan mengambil orang-orang musyrik itu menjadi penolong-penolong,
tapi kebanyakan dari mereka adalah orang-orang yang fasik.." [Al-Maidah 5:78-81]
Wahai Ibn Mas’ud: mereka itu sangat jelas
melampaui batas, hasad dengki, memutuskan hubungan kekeluargaan dan menjauhi
kebaikan, dan Allah telah berfirman:
﴿وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّـهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ
وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّـهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي
الْأَرْضِ ۙ أُولَـٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ﴾
Orang-orang yang merusak janji Allah setelah
diikrarkan dengan teguh dan memutuskan apa-apa yang Allah perintahkan supaya
dihubungkan dan mengadakan kerusakan di bumi, orang-orang itulah yang
memperoleh kutukan dan bagi mereka tempat kediaman yang buruk. [Al-Ra3d
13:25]
Dan Dia berfirman:
﴿مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا
كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا﴾
Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan
kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya adalah seperti keledai yang
membawa kitab-kitab yang tebal. [Al-Jumu3ah 62:5]
Wahai Ibn Mas’ud: Akan datang kepada manusia suatu
zaman orang yang sabar atas agamanya seperti menggenggam bara arang di tapak
tangannya, jika pada zaman itu dia bukan menjadi serigala, sebaliknya dia akan dimakan
oleh serigala.
Wahai Ibn Mas’ud: ulama mereka dan fuqaha mereka
mengobar khianat, kerana mereka adalah sejahat-jahat penciptaan Allah, serta
pengikut mereka, dan sesiapa yang mendatangi mereka, yang mengambil dari mereka,
mengasihi mereka, yang duduk bersama mereka dan yang bermesyuarat dengan mereka
adalah sejahat-jahat penciptaan Allah dan mereka akan dimasukkan ke neraka Jahannam.
﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا
يَرْجِعُونَ﴾
Mereka tuli, bisu dan buta, maka tidaklah
mereka akan kembali. [2:18]
﴿وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْيًا
وَبُكْمًا وَصُمًّا ۖمَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ كُلَّمَا خَبَتْ
زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا ﴾
Dan Kami akan mengumpulkan mereka pada hari
kiamat (diseret) atas muka mereka dalam keadaan buta, bisu dan pekak. Tempat
kediaman mereka adalah neraka jahannam. Tiap-tiap kali nyala api Jahannam itu
akan padam, Kami tambah lagi bagi mereka nyalanya. [17:97]
﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا
لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ﴾
Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti
kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. [4:56]
﴿إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ
تَفُورُ ۞ تَكَادُ
تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ﴾
Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya mereka
mendengar suara neraka yang mengerikan, sedang neraka itu menggelegak, *
hampir-hampir (neraka) itu terpecah-pecah lantaran marah. [67:7-8]
﴿كُلَّمَا أَرَادُوا أَن يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا
فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ﴾
Setiap kali mereka hendak ke luar dari neraka
lantaran kesengsaraan mereka, niscaya mereka dikembalikan ke dalamnya. Kepada
mereka dikatakan, "Rasailah azab yang membakar ini". [22:22]
﴿لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَهُمْ فِيهَا لَا يَسْمَعُونَ﴾
Mereka merintih di dalam api dan mereka di
dalamnya tidak dapat mendengar. [21:100]
Wahai Ibn Mas’ud: mereka mendakwa berada atas
agamaku, sunnahku, minhajku dan syari’atku, bahawa mereka berlepas diri dariku
dan aku berlepas diri dari mereka.
Wahai Ibn Mas’ud: Aku tidak duduk dengan
mereka di tempat malaikat (yang tinggi) dan tidak berjual beli dengan mereka di
pasar-pasar, dan tidak membinasakan mereka di jalanan, dan tidak menuangkan air
pada mereka,
Allah berfirman:
﴿مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ
إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ﴾
Barangsiapa yang mahukan kehidupan dunia dan
perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di
dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. [11:15]
Allah berfirman:
﴿وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا
لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ﴾
dan barang siapa yang mahukan keuntungan di
dunia Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada
baginya suatu bahagianpun di akhirat. [42:20]
Wahai Ibn Mas’ud: apa yang menjadi musuh
nombor satu bagi umatku, ia adalah permusuhan, kebencian dan perdebatan di
antara mereka itu semua merendahkan umat ini di negara ini di dunia mereka.
Yang mengutusku dengan kebenaran untuk menggagalkan Allah dengan mengubah mereka
menjadi kera dan babi. Beliau berkata: Rasulullah (S) menangis, dan kami menangis
atas tangisan baginda dan kami berkata: Ya Rasulullah, apa yang membuat engkau
menangis baginda berkata: rahmat bagi orang-orang yang celaka, Allah berfirman:
﴿وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن
مَّكَانٍ قَرِيبٍ﴾
Dan jikalau kamu melihat ketika mereka terperanjat
ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari
tempat yang dekat, [34:51]
iaitu ulama dan fuqaha.» [7]
• «435/39 – Dan isnad ini dari Abi Abdillah
Ja’far bin Muhammad, katanya: Diceritakan
kepada kami Muhammad ibn Hamran Al-Madaini, dari Ali bin Asbath, dari ibn Al-Hasan
bin Basyir, dari Abi Al-Jarud, dari Abi Ja’far (as) dia berkata: .. ........ berjalan
ke Kufah, keluar darinya enam belas ribu Al-Batriyah, orang-orang
yang mencurigai senjata, para pembaca Al-Quran, ulama agama, telah
melukakan dahi mereka, dan menggulung pakaian mereka, dan kemunafikan bapa
saudara mereka, dan mereka berkata: Wahai anak Fatimah, Kembalilah, kami tidak memerlukan
kamu. akan meletakkan pedang pada mereka di belakang Najaf pada malam Isnin dari
waktu ‘Ashar hingga waktu ‘isyak, memerangi mereka dengan pantas dari penyembelihan
demi penyembelihan, tidak tersisa seorang pun dari mereka,
dan tidak mencederakan salah seorang sahabat, darah mereka dipersembahkan (korban)
kepada Allah. kemudian masuk ke Kufah membunuh pejuangnya sehingga mencapai
redha Allah (AWJ) ...... «. [8]
------------------------
[1]. Al-Kafi - Al-Kulaini: Jilid 8 halaman 307
[2] Al-Kafi - Al-Kulaini: Jilid 8 halaman 391
[3] ya Al-Kafi - Al-Kulaini: Jilid 5 halaman 56
[4] Kamaluddin wa Tamam Al-Ni’mah, halaman 251..
[5] Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 214..
[6] Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 308..
[7] Makarim Al-Akhalaq - Al-Thabarsi: halaman 454..
[8] Dalail Al-Imamah - Al-Thabari: halaman 455..
Lampiran
Va ✡✡ MENU ✡✡Lampiran
Vb
Tiada ulasan:
Catat Ulasan