Jumaat, 21 April 2017

Lampiran 5 - b : Siapa yang menolong Al-Mahdi (as)



Lampiran 5 - b



Siapa yang menolong Al-Mahdi (as)



• «4 - Diceritakan kepada kami oleh Abu Sulaiman Ahmad bin Hauzhah Al-Bahili berkata: : Diceritakan kepada kami oleh Abu Ishaq Ibrahim ibn Ishaq Al-Nahawindi (tahun 273), beliau berkata: Diceritakan kepada kami oleh  Abdillah  bin Hamad Al-Ansari (tahun 229), dari seorang lelaki, dari Abi Abdillah (as) bahawa beberapa orang sahabatnya masuk berjumpa beliau, salah seorang berkata kepadanya: "Semoga aku menjadi tebusanmu, Demi Allah, aku kasih padamu lebih dari seseorang yang mengasihimu, Wahai tuan, berapa ramai Syiahmu, 
Maka beliau berkata kepadanya: aku mengingati mereka, 
Berkatalah ia: Ramai. 
Maka beliau berkata: kamu dapat menghitungnya? 
Lalu dia berkata: mereka lebih daripada itu, 
Maka Abu Abdillah (as) berkata kepadanya, Adapun jika dipenuhi bilangan yang disifatkan tiga ratus dan beberapa belas itu adalah yang kamu mahukan, tetapi Syiah kami tidak melebihi suara yang didengarnya, dan tidak memusuhi tubuhnya, dan tidak dapat memuji kemuliaan kami, Tidak membangkitkan kemarahan kami dengan kata-kata, tidak duduk untuk mencemuh kami, tidak bercakap kepada kami secara fitnah, dan tidak suka yang kami benci, dan tidak membenci apa yang kami sayang.
Aku berkata: Bagaimana saya boleh melakukan Syiah yang berbeza ini yang dikatakan mereka adalah yang mematuhi? Beliau berkata: mereka berbeza, termasuk penelitian, dan perubahan mereka, datang kepada mereka tahun-tahun yang menafikan mereka, dan pedang mereka membunuh, dan perselisihan mereka buangkan. Sesungguhnya syiah kami tidak menyalak seperti anjing yang menyalak, dan tidak tamak seperti gagak yang tamak, dan tidak meminta penduduk Kufah walau mati kebuluran.
Dan semoga aku menjadi tebusanmu, di manakah akan kutemui mereka yang disifatkan dengan sifat ini? Beliau berkata: Kamu akan menemui mereka di penjuru-penjuru bumi, kehidupan mereka lemah, mereka berpindah-pindah rumah, orang-orang yang apabila kamu saksikan kamu tidak akan mengenalinya, walaupun tidak hadir tidak juga mereka ketinggalan, walaupun jatuh sakit tidak akan dihantar pulang, walaupun keadaan mereka tidak berkahwin, walaupun mati tidak disaksikan, Orang-orang yang hidup di dalam kelesuan, dan dalam kubur mereka berziarah antara satu sama lain, dan tidak berbeza keinginan mereka, walaupun negara mereka berbeza». [9]

• « Ahmad bin  Muhammad bin Sa’id bin ‘Uqbah, katanya: Diceritakan kepada kami oleh Hamid bin Ziyad, dari Ali bin Al-Sabah, berkata: Diceritakan kepada kami oleh Abu Ali Al-Hasan bin Muhammad Al-Hadhrami berkata: Diceritakan kepadaku Ja’far bin  Muhammad, dari Ibrahim bin Abdul Hamid, beliau berkata: Diceritakan kepadaku dari yang didengar dari Aba  Abdillah (as) mengatakan: Apabila Al-Qaim (as) keluar untuk urusan ini, maka orang-orang yang menyangka dirinya sebagai pengikutnya akan memasukinya seperti hamba matahari dan bulan.» [10]

• «Dan dikhabarkan kepada kami Ali Bin Al-Hussein, katanya: Diceritakan kepada kami oleh Muhammad bin Yahya Al-‘Attar berkata: Diceritakan kepada kami oleh Muhammad bin Hasan Al-Razi, berkata: Diceritakan kepada kami oleh Muhammad bin Ali Al-Kufi, dari Al-Hasan bin Mahbub Al-Zarad, dari Abi Al-Maghra, dari Abdullah bin Abi Ya’fur, dari Abi Abdillah (as) bahawa dia mendengar mereka mengatakan: Celakalah orang Arab kerana terlampau dekat pada kejahatan.
Aku berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu, berapa ramai orang-orang Arab bersama Al-Qaim?
Beliau berkata: sesuatu yang mudah..
Aku katakan: Demi Allah, perkara ini menggambarkan mereka ramai.
Beliau berkata: Tidak dapat dielakkan bagi manusia akan diuji dibezakan dan ditapis, dan banyak yang akan keluar walaupun Dia ciptakan penapis ». [11]

• « 454 - mengenainya, dari Ali bin Al-Hakam, untuk Al-Mutsanna, dari Abi Basir katanya: Abu  Abdillah (as) berkata: Pasti Allah akan menolong urusan ini pada yang tidak diciptakan untuknya, walaupun telah datang urusan kami, akan keluar daripadanya hari yang seorang penduduk dalam penyembahan berhala» [12]

• «Berkata Zaid, Aku berkata kepada Abi Abdillah (as) kami takut kami tidak akan beriman. Dia berkata, Ia tidaklah begitu, Maka aku berkata: Ini tidaklah terdapat pada kami yang menjadi saudaranya yang mempunyai pengaruh pada dirham dan dinarnya. Dan kita dapati dinar dan dirham mempengaruhi saudara kami yang mengumpulkan di antara kita dan dia yang setia dengan Amirul Mukminin (as). Beliau berkata sekali-kali jangan begitu kamu orang yang beriman tetapi iman kamu tidak sempurna sehingga keluar Qaim kami (kita) maka Allah membawa impian kamu maka kamu akan menjadi orang beriman dengan iman yang sempurna walaupun tidak terjadi di bumi iman sempurna itu, jika kita diangkatkan Allah padanya dan kamu ingkar (dan kamu ingkar padaku) di bumi dan kamu ingkar (dan kamu ingkar padaku) di langit tetapi demi jiwaku di tanganNya bahawa di bumi bagi pihak orang-orang mukmin berkadaran dengan dunia seluruhnya, mereka sekadar sayap nyamuk walaupun dunia seluruhnya (dihimpunkan) apa yang ada di dalamnya satu dinar emas merah pada leher salah seorang daripada mereka dan kemudian jatuh dari lehernya yang dirasakannya sesuatu yang ada di lehernya dan bukan sesuatu yang jatuh darinya untuk memalukannya. Maka mereka berjalan berkaki ayam – Al-Hafa (bersembunyi– Al-Khafi), kehidupan mereka berpindah-pindah rumah mereka dari tempat ke suatu tempat. Perut mereka kosong oleh berpuasa yang memucatkan bibir mereka kerana bertasbih mengalirkan air mata dari menangis yang memucatkan mukanya, itu adalah tanda-tanda mereka yang tampak, sebagai contoh, Allah memberi contoh, dalam Injil kepada mereka dalam Taurat dan Al-Furqan, Zabur dan suhuf terdahulu untuk menggambarkan mereka, maka dikatakan (dalam AL-Quran): tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yang bermakna muka-muka mereka pucat dari tetap berjaga di malam hari, mereka berbakti sesama Ikhwan dalam keadaan senang dan susah yang mempengaruhi diri mereka dalam dalam keadaan susah, begitulah yang disifatkan Allah dengan kataNya, dan mereka mengutamakan (ikhwan) dari diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang beruntung. mereka menang dan Allah memberi kejayaan kepada mereka bahawa mereka melihat seorang mukmin mereka memuliakannya dan melihat orang munafik mereka  meninggalkannya jika telah datang kegelapan malam mereka mengambil bumi Allah sebagai tilam, dan tanah diguna pakai untuk meletakkan dahi-dahi mereka pada tanah itu dengan merendahkan diri kepada Tuhan mereka dalam menebus leher-leher mereka dari api neraka. Maka apabila mereka bangun di waktu pagi bercampur dengan manusia tidak ditunjukkan kepada mereka pada hujung jari dihindarilah dari mengetuk-ngetuknya dan mengambil air yang baik dan membersihkan diri mereka yang kelesuan dan badan-badan mereka yang kotor. Pada manusia orang-orang yang dalam keselesaan, mereka adalah makhluk-makhluk jahat dan pada Allah makhluk-makhluk yang melarikan diri. Jika berbicara mereka tidak percaya, jika melamar (untuk berkahwun) tidak diterima, jika mereka memberikan kesaksian mereka tidak dikenal, dan jika mereka menghilang tidak melenyapkan kepercayaan hati mereka yang bimbang dan takut akan Allah, lidah-lidah mereka terpenjara, dada-dada dan mangkuk (bekas) bagi rahasia Allah (rahasia Allah). Jika mereka dapati dia dialu-alukan, mereka akan menghalaunya supaya pergi dan jika mereka dapati dia tidak dialu-alukan mereka akan melemparkan kata-kata dengan lidah mereka yang menjadi kunci melenyapkan pembukanya dan menjadikan mulut-mulut mereka sebagai tali; bongkah pepejal paling sukar dari gunung yang tidak boleh dipahat sedikitpun dari khazanah dan lombong ilmu Al-Halim dan Al-Hakim. Mereka pengikut Nabi-nabi, para shiddiqin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang soleh, mereka pintar memperhitung orang munafik sebagai orang-orang yang bisu dan buta dan bodoh dan tidaklah pada orang-orang yang bersifat bisu, buta dan bodoh itu orang-orang yang pintar, yang fasih, yang penyantun yang bijaksana yang bertaqwa yang berbakti sebagai pilihan Allah, mereka yang ditempatkan yang takut kepada Allah, dan mereka sedar lidah mereka untuk takut kepada Allah, dan menyembunyikan rahsia keinginan perut untuk majlis dan perbualan mereka, wahai yang kesukaran untuk mereka hilangkan wahai yang membuka kesukaran untuk majlis yang mereka cari. Maka jika kamu menemukan petikan kamu itu dari cahaya hidayah mereka, yang mereka menangi (kamu menangi) di dunia dan akhirat. Mereka lebih mulia pada manusia dari belerang merah, mereka hiasi dengan ketenangan yang panjang sebagai rahsia yang disembunyikan, sholat, Zakat, haji, puasa, dan simpati bagi para ikhwan dalam keadaan senang dan susah. itu adalah hiasan mereka dan kesukaan mereka, wahai yang beruntung, bagi mereka tempat beristirahat yang baik, mereka warisi syurga Firdaus dan mereka kekal di dalamnya, dan begitulah juga pada ahli syurga-syurga lain sama seperti di syurga Firdaus dan bagi mereka yang mencari dalam api nereka, adalah kegembiraan orang-orang di syurga-syurga. Begitulah kata-kata bagi memberitahu ahli neraka "Mengapa kami tidak melihat orang-orang yang dahulu kami anggap sebagai orang-orang yang jahat.” Mereka adalah sejahat-jahat penciptaan di sisi mereka itu. Allah telah mengangkat kedudukan mereka sehingga mereka kelihatan menjadi satu kekesalan untuk mereka yang berada di dalam neraka dan mereka berkata: Aduhai, Kiranya kami dikembalikan, maka jadilah mereka seperti itu, kerana mereka telah menjadi orang baik dan kami orang-orang jahat, dan kami menyesal kami adalah sebagai ahli neraka.»[13]

• «Dikhabarkan kepada kami Abu Sulaiman Ahmad bin Huzhah bin Abi Hurasah Al-Bahili, katanya: Dikhabarkan kepada kami Ibrahim bin Ishaq Al-Nahawindi, katanya: Dikhabarkan kepada kami: Abdullah bin Hamad Al-Ansari, dari Shabah Al-Muzani, dari Al-Harits bin Hashirah, dari Al-Ashbagh bin Nabatah, dari Amirul Mukminin (as) bahawa dia berkata: Jadilah seperti lebah yang terbang, bukanlah sesuatu yang terbang itu, melainkan ia diringankan, walaupun belajar terbang di dalam ruangan kolam tidak dapat melakukannya, mereka mempunyai hubungan manusia dengan lidah-lidah dan badan-badan kamu dan memisahkan (dari) mereka dengan hati dan amalan kamu. Kerana demi jiwaku di tanganNya dan apa yang kamu lihat adalah apa yang kamu suka walaupun meludah ke muka satu sama lain, dan juga sehingga memanggil satu sama lain pendusta, dan sehingga tidak tinggal dari kamu - atau berkata: dari syiahku - melainkan seperti celak di mata, dan Garam dalam makanan, dan aku akan memberikan kamu satu contoh seperti seorang yang mempunyai makanan lalu mengunyahnya dengan baik, dan kemudian dia masuk ke dalam rumah dan meninggalkan di mana yang dikehendaki Allah, kemudian kembali padanya, lalu ia dihinggapi kumbang (serangga) maka dikeluarkannya dan mengunyahnya dengan baik, dan kemudian kembali ke rumah lalu meninggalkan di mana yang dikehendaki Allah, kemudian kembali kepada makanan itu, lalu sebahagiannya dihinggapi kumbang (serangga) maka dikeluarkannya dan mengunyahnya dengan baik dan ia terus mengulanginya sehingga bungkusan demi bungkusan seterusnya dan jarang-jarang ia tidak dimudaratkan oleh kumbang (serangga) sedikit pun, dan begitulah juga kamu membezakannya kerana ia akan tetap berlaku iaitu kumpulan yang terus memfitnah tetapi tidak memudharatkan kepada kamu sedikitpun.»[14]



• - «398 dan mengenainya, dari Al-Hassan bin Ali Al-‘Aquli, dari Al-Hasan bin Ali bin Abi Hamzah, dari bapanya, dari Abi Bashir, dari Abi  Abdillah (as) beliau berkata, jika keluar Al-Qaim sesungguhnya manusia akan mengingkarinya, yang memberi jawaban kepada mereka kaum muda yang siap sedia, maka tidak tinggal bersamanya melainkan semua orang mukmin yang mengambil perjanjianNya dengan Allah di (Alam) Al-Zhar yang pertama.» [15]

•. «Diceritakan kepada kami Muhammad Bin Hammam, katanya: Diceritakan kepada kami kami Hamid bin Ziyad Al-Kufi, katanya: Diceritakan kepada kami kami Muhammad bin Ali bin Ghalib, dari Yahya ibn ‘Alim, dari Abi Jamilah Al-Mufadhdhal bin Saleh, dari Jabir, beliau berkata: Diceritakan kepadaku yang melihat Al-Musayab bin Najbah, katanya, seorang lelaki telah datang kepada Amirul Mukminin (as) dan bersamanya seorang lelaki yang dikatakan padanya, Ibn Al-Sauda’, dia berkata kepadanya: Wahai Amirul Mukminin, ini pendustaan kepada Allah dan Rasul-Nya dan dia menuntut kepadamu.
Berkata Amirul Mukminin (as) Lebih luas dan lebih panjang untuk mengatakannya, mengapa?
Dia berkata: disebut akan menaikkan kemarahan.
Beliau (as) berkata: bebaskanlah (biarkanlah pergi) orang itu, Mereka adalah orang-orang yang datang di akhir zaman, Mereka (umpama) awan-awan sebagaimana awan musim luruh (yang berkumpul menyatu dalam satu tempat), seorang, dua orang atau tiga orang lelaki daripada setiap suku (kabilah) sehingga ada yang berjumlah sembilan orang, perihalnya demi Allah, aku tahu ketuanya, namanya, keadaan dan tunggangan mereka, kemudian dia bangun dan dia berkata: Biiqra, Biiqra, Biiqra,[✡✡] kemudian dia berkata: Itulah seorang lelaki dari keturunanku membelah hadits dengan membaca.» [16]

• «501 - mengenainya, dari Abdul Rahman bin Abi Hashim, dari ‘Amru bin Abi Al-Miqdaam, dari ‘Imran bin Dzabian, dari Hakim bin Sa’ad, dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata, pengikut-pengikut Al-Mahdi pemuda-pemuda, tiada pertengahan umur, pada mereka hanya seperti celak di mata dan garam di dalam makanan, dan hanya sedikit dimasukkan garam itu.» [17]


-------------------------
[9] Al-Ghaibah - Al-Nu3mani: halaman 210.
[10] Al-Ghaibah - Al-Nu3mani: halaman 332.
[11] Al-Ghaibah - Al-Nu3mani: halaman:. P 212.
[12] Al-Ghaibah - Al-Thusi: halaman 450.
[13] Al-Ushul Al-Sunnah 3asyara (Ushul Zaid Al-Zarad) – 3adah Muhaditstsin: Halaman 7.
[14] Al-Ghaibah - Al-Nu3mani: halaman 218.
[15] Al-Ghaibah - Al-Thusi: halaman 420.
[16] Al-Ghaibah - Al-Nu3mani: halaman P 325
[17] Al-Ghaibah - Al-Thusi: halaman P 476.
[✡✡] –باقرا – Biiqra - dengan membaca (pent.)





Tiada ulasan: