Lampiran III
Syam’un (Atau Sam’an) Washi (Pemegang Wasiat) Isa (as)
شمعون (أو سمعان) وصي عيسى (عليه
السلام)
• «"Bab Wasiat (Al-Washiah) sejak dari
Adam (as)"
5402 diriwayatkan Al-Hassan bin Mahbub, dari
Maqail bin Sulaiman dari Abi Abdillah (as) katanya: "Rasulullah (S):
bersabda: Aku adalah penghulu para Nabi, dan washiku adalah penghulu washi-washi,
dan washi-washinya adalah penghulu para washi, Bahawa Adam (as) meminta kepada
Allah SWT supaya menjadikan baginya seorang washi yang sholeh, Allah AWJ mewahyukan
kepadanya, Aku memuliakan nabi-nabi dengan nubuwah, dan kemudian Aku memilih
dari penciptaanKu itu dan menjadikan mereka yang terpilih sebagai aushiak (washi-washi).
Lalu Allah Ta’ala mewahyukan kepadanya dan mengingatkan kepadanya, ya Adam berwasiatlah
kepada Syits (Seth), Lalu Adam (as) berwasiat kepada Syits, anak Adam itu
adalah hadiah Allah, dan Syits berwasiat kepada anaknya Syubban, dia adalah seorang
anak kepada bidadari-bidadari cantik (hauraa’), yang diturunkan Allah AWJ kepada Adam
dari Syurga yang dikahwinkan dengan anaknya Syits, dan Syubban berwasiat kepada
Muhlats, Muhlats berwasiat kepada Mahuq, dan Mahuq berwasiat kepada Ghutsmisya,
dan Ghutsmisya berwasiat kepada Akhnukh, ia adalah Nabi Idris (as), Idris berwasiat
kepada Nahur, dan Nahur mengangkat Nuh (as), dan Nuh berwasiat kepada Sam, Sam berwasiat
kepada ‘Utsamir (3utsamir), dan Utsamir berwasiat kepada Barghitsasya dan berwasiat
Barghitsasya kepada Yafits, dan Yafits berwasiat kepada Burrah, dan Burrah
berwasiat kepada Jafsiyah, dan Jafsiyah berwasiat kepada ‘Imran, dan ‘Imran mengangkat
Ibrahiam (as), Ibrahiam berwasiat kepada anaknya Isma’il, dan Isma’il berwasiat
kepada Ishak dan Ishak berwasiat kepada Ya’kub, dan Ya’kub berwasiat kepada kepada
Yusuf, dan Yusuf berwasiat kepada Batsriya, dan Batsriya berwasiat kepada Syu’aib,
dan Syu’aib berwasiat kepada kepada Musa bin ‘Imran (as), dan Musa bin ‘Imran berwasiat
kepada Yusya’ bin Nun, dan Yusya’ bin Nun berwasiat kepada Daud, dan Daud berwasiat
kepada kepada Sulaiman (as), dan Sulaiman berwasiat kepada Ashif bin Barkhiya,
dan Ashif bin Barkhiya berwasiat kepada Zakaria, dan Zakaria berwasiat kepada Isa
ibn Maryam (as), dan berwasiat Isa ibn Maryam kepada Syam’un bin Hamun Al-Shafa
dan Syam’un berwasiat kepada Yahya bin Zakaria dan Yahya bin Zakaria berwasiat
kepada Munzhar, dan Munzhar berwasiat kepada Salimah, dan Salimah berwasiat kepada
Baradah dan kemudian Rasulullah (S) bersabda dan diangkatnya hingga kepada Baradah
dan aku mengangkat engkau, Wahai Ali dan engkau mengangkat washi engkau hingga
kepada washi-washi engkau dari anak-anak engkau seorang demi seorang hingga diangkat
kepada kebaikan penghuni bumi di selepas engkau, dan engkau akan diingkari umat
ini dan akan bersalah-salahan terhadap engkau dengan ikhtilaf yang sangat
dahsyat, dan yang pasti engkau akan tetap bersamaku, dan yang tidak wajar kepada
engkau akan ke neraka, dan neraka adalah tempat simpanan orang-orang kafir
"» [1]
o. 20 - «Disampaikan oleh bapaku, dan Muhammad
bin Al-Hasan (ra) mereka berkata: disampaikan oleh Sa’ad bin Abdullah katanya: Disampaikan
oleh: Ahmad bin Muhammad bin Isa, dari Al-‘Abbas bin Ma’ruf, dari Ali ibn Mahziyar
dari Al-Hasan bin Sa’id, dari Muhammad bin Ismail Al-Qurasyi, yang disampaikan
oleh Ismail ibn Abi Rafi’ daripada bapanya, Abi Rafi’ berkata: Rasulullah (S)
bersabda: ..... Allah AWJ mengutus Isa bin Maryam, (as) dan menyerahkan cahayaNya,
ilmu, hikmah dan semua ilmu-ilmu nabi-nabi sebelumnya dan ditambahkan Injil padanya
dan diutus ke Bait Al-Maqdis kepada bani Israel, dan menyeru mereka kepada kitabNya
dan HikmahNya dan beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, sebahagian besar daripada
mereka melampau batas, hanya kesesatan dan kekafiran, ...... Maka
ketika ia hendak diangkat diwahyukan kepada beliau untuk menyerahkan cahaya
Allah, hikmah dan ilmu kitabnya kepada Syam’un bin Hamun Al-Shafa khalifahnya (penggantinya)
ke atas orang-orang beriman itu lalu dilakukannya. Maka Syam’un terus menegakkan perintah Allah AWJ
dan menyalin semua makalah Isa (as) untuk kaumnya, dari bani Israel dan berjihad
menentang kekafiran, Maka sesiapa yang mentaatinya dan percaya kepadanya dengan
apa yang dibawanya adalah seorang yang beriman dan sesiapa yang mengingkarinya dan berdegil adalah
kafir sehingga Tuhan kita TWT memilih dan mengutus seorang nabi yang soleh, dia
adalah Yahya bin Zakaria, kemudian Syam’un ditangkap.....» [2]
o «Dan dikhabarkan kepada kami Ahmad bin
Muhammad bin Abdullah Al-Jauhari berkata, dikhabarkan kepada kami Muhammad bin
Umar Al-Qadhi Al-Ja’abi katanya dikhabarkan kepadaku Muhammad bin Abdullah Abu
Jaafar katanya dikhabarkan kepadaku Muhammad bin Habib Al-Jund Al-Naisaburi, dari
Yazid Ibn Abi Ziad, dari Abd Al-Rahman bin Abi Laila katanya: Ali (as) berkata:
Aku di sisi Nabi (S) di rumah Ummu Salamah ketika itu masuk menemui kami
sekumpulan sahabat baginda, termasuk Salman, Abu Zhar, Miqdad dan Abdul Rahman
bin Auf, Salman berkata: ya Rasulullah bahawa setiap nabi ada washi dan Sabath (سبط), maka
siapakah Washi dan Sabath engkau? Maka beselang beberapa ketika kemudian baginda
bersabda: Wahai Salman, Allah mengutus empat ribu nabi dan mereka mempunyai
empat ribu washi dan lapan ribu sabath, maka demi Dia yang diriku di tanganNya,
akulah sebaik-baik anbiak dan wasiku adalah sebaik-baik aushiak dan Sabath
(Asbath).
Kemudian baginda bersabda: Wahai Salman tahukah
kamu siapa washi Adam? Beliau berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Lalu
baginda (S) bersabda: Aku mengenal engkau wahai Aba Abdillah dan engkau dari
ahlulbait kami, Bahawa Adam berwasiat kepada anaknya Tsits (Syits-Seth), dan Tsits
berwasiat kepada anaknya Syubban, dan Syubban berwasiat kepada Mukhlab, Mukhlab
berwasiat kepada Mahuq, dan Mahuq berwasiat kepada ‘Utsmitsa, dan ‘Utsmitsa berwasiat
kepada Akhnukh, dia adalah Nabi Idris (as), Idris berwasiat kepada Nakhur, dan
Nakhur berwasiat kepada Nuh (as), dan Nuh berwasiat kepada Sam, Sam berwasiat kepada
‘Itsam (3itsam), dan ‘Itsam berwasiat kepada Tarisyatsa dan berwasiat Tarisyatsa
kepada Yafits, dan Yafits berwasiat kepada Burrah, dan Burrah berwasiat kepada Khafsiyah,
dan Khafsiyah berwasiat kepada ‘Imran, dan ‘Imran mengangkat Ibrahiam (as), dan
Ibrahiam berwasiat kepada anaknya Isma’il, dan Isma’il berwasiat kepada Ishak
dan Ishak berwasiat kepada Ya’kub, dan Ya’kub berwasiat kepada Yusuf, dan Yusuf
berwasiat kepada Bartsiya, dan Bartsiya berwasiat kepada Syu’aib, dan Syu’aib
berwasiat kepada kepada Musa, dan Musa berwasiat kepada Yusya’ bin Nun, dan Yusya’
berwasiat kepada Daud, dan Daud berwasiat kepada kepada Sulaiman, dan Sulaiman berwasiat
kepada Ashif bin Barkhiya, dan Ashif berwasiat kepada Zakaria, dan Zakaria berwasiat
kepada Isa ibn Maryam (as), dan berwasiat Isa ibn Maryam kepada Syam’un bin
Hamun Al-Shafa dan Syam’un berwasiat kepada Yahya bin Zakaria dan
Yahya berwasiat kepada Munzhar, dan Munzhar berwasiat kepada Salimah, dan Salimah
berwasiat kepada Baradah dan Baradah berwasiat kepadaku dan aku mengangkat engkau
Ali. Beliau berkata: Ya Rasulullah, adakah diantara mereka nabi-nabi dan aushiak
yang lain? Baginda bersabda: Ya, banyaknya tidak terkira ..... »[3]
o. «(13805) 12 - Ali bin Musa bin Thawus
dalam sebuah buku (Al-Iqbal) berkata: Diriwayatkan oleh Muhammad bin Ali Al-Tharazi
di dalam kitabnya dengan isnadnya sampai kepada Al-Mufadhdhal bin ‘Umar katanya,
berkata Abu Abdillah (as) kepadaku dan kemudian menyebut hadits tentang kelebihan
Hari Al-Ghadir – sehingga sampai kepada kata Al-Mufadhdhal - Tuan, tuan telah perintahkan
padaku berpuasa atasnys? Dia berkata: Ya demi Allah, Ya demi Allah, Ya demi
Allah, ia adalah hari Adam (as) bertaubat kepada Allah maka berpuasalah tanda
syukur pada Allah Ta’ala pada hari itu, dan ia adalah hari Allah Ta’ala menyelamatkan
Ibrahim (as) dari api maka berpuasalah tanda syukur pada Allah Ta’ala kerananya.
dan pada hari itu ditemukan Musa bersama Harun (as) maka berpuasalah tanda
syukur pada Allah Ta’ala pada hari itu, dan pada hari itu Isa isytiharkan washinya
Syam’un Al-Shafa maka berpuasalah tanda syukur pada Allah AWJ pada hari itu.
Bahawa ia adalah hari Rasulullah (S) mengangkat Ali (as) supaya manusia ambil
perhatian dan untuk menyatakan keutamaannya dan washinya, maka berpuasalah
tanda syukur pada Allah AWJ pada hari itu, dan pada hari itu berpuasalah dan qiyam
(sholat malam) dan memberi makan menghubungkan antara ikhwan, ia adalah
keredhaan Al-Rahman dan kebencian syaitan.» [4]
o «3- dan juga darinya: pada
apa yang disebutkannya dari kitab (Al-Dalail) oleh Muhammad ibn Jarir Al-Thabari,
Pada panggilan Jibrail (as) bagi Maula kami Ali (as) dalam kehidupan Rasulullah
(S) sebagai Amirul Mukminin dan Penghulu segala washi (Saidu Al-Wasshiyin), dia
berkata pada lafaznya ini: Diceritakan pada kami Abu Al-Fadhl Muhammad bin
Abdullah, berkata: Diceritakan pada kami ‘Imran bin Muhsin bin Muhammad Ibn ‘Imran
bin Thawus maula Al-Shadiq (as) berkata: Diceritakan pada kami Yunus bin Ziad
Al-Hannat Al-Kafrabuti berkata: Diceritakan pada kami Al-Rabi’ bin Kalam Ibn
‘Am Al-Fadhl bin Al-Rabi’, dari Al-Fadhl ibn Al-Rabi’: Bahawa Al-Mansur sebelum
kerajaannya disibukkan dengan Jaafar bin Muhammad (as) berkata: Aku bertanya kepada
Jaafar bin Muhammad bin Ali (as) pada masa perjanjian Marwan Al-Himari mengenai sujud
syukur yang Amirul Mukminin (as) sujud padanya, apakah sebabnya? Maka
diceritakan padaku dari bapanya Muhammad bin Ali katanya: Diceritakan padaku dari
bapanya Ali bin Al-Hussein, dari bapanya Al-Hussein, dari bapanya Ali bin Abi
Talib (as): bahawa Rasulullah (S) menghadap pada urusan-urusannya lalu mendapat
perbaikan dengan ujiannya dan baginda semakin tunduk, apabila baginda didahului
dengan mukanya yang seperti itu baginda akan pergi ke masjid dan
Rasulullah (S) keluar untuk mendirikan sholat, dan aku sholat bersama baginda,
dan selepas selesai dari sholat aku akan menghadap Rasulullah (S), lalu memeluk
Rasulullah (S), Kemudian dia bertanya mengenai perjalanannya dan apa yang dia
lakukan, maka dijadikan Ali (as) berbicara dan raut muka Rasulullah (S)
bersinar gembira dengan percakapannya. Apabila dia (as) datang untuk berbicara. .
Rasulullah (S) akan berkata kepadanya: Tidakkah engkau gembira wahai Aba Al-Hassan?
Beliau berkata: Semoga ibu dan bapaku menjadi tebusanmu, berapa banyak dari
yang baik boleh menggembirakan ku. Baginda berkata: Jibrail (as) turun kepada
pada waktu zawal (tengahari), ia berkata kepadaku: Wahai Muhammad, ini anak
bapa saudaramu Ali, yang berikutnya selepas kamu dan Allah (AWJ) menguji orang-orang
Islam dengan cubaan yang
terbaik, dan bahawa ia adalah perbuatannya begitu dan begini, Maka
aku cakapkan apa yang disampaikan kepadanya, Maka dia berkata kepadaku: Wahai
Muhammad, bahawa melarikan diri dari keturunan Adam sesiapa yang berpaling dari
Syits bin Adam, washi bapanya Adam pada Syits, dan melarikan diri dari Syits dengan
bapanya Adam, dan adalah melarikan diri dari Adam dengan Allah.
Wahai Muhammad, dan melarikan diri sesiapa
yang berpaling dari Sam anak Nuh washi bapanya Nuh pada Sam, melarikan diri
dari Sam dengan Nuh, dan adalah melarikan diri dari Nuh dengan Allah.
Wahai Muhammad, dan melarikan diri sesiapa
yang berpaling dari Ismail bin Ibrahim Al-Khalil Al-Rahman washi bapanya Ibrahim
pada Ismail, melarikan diri dari Ismail dengan Ibrahim, dan adalah melarikan
diri dari Ibrahim dengan Allah.
Wahai Muhammad, melarikan diri sesiapa yang
berpaling dari Yusya’ bin Nun washi Musa pada Yusya’, melarikan diri dari Yusya’
dengan Musa, dan adalah melarikan diri dari Musa dengan Allah.
Wahai Muhammad, dan melarikan diri sesiapa
yang berpaling dari Syam’un Al-Shafa washi Isa pada Syam’un, melarikan diri
dari Syam’un dengan Isa, dan adalah melarikan diri dari Isa dengan Allah.
Wahai Muhammad, dan melarikan diri sesiapa
yang berpaling dari kita dan wazir engkau dimasa hayat engkau dan washi engkau selepas
engkau wafat pada Ali, dan melarikan diri dari Ali dengan engkau, adalah melarikan
diri dari engkau dengan Allah (AWJ)....... ». [5]
o «(Hadits Ilham yang lahir dari Iblis)
Dengan Isnad – marfu’ - kepada Al-Hassan (as)
kepada bapanya, kepada datuknya Rasulullah (S) ..... bersabda: Benar kamu wahai
Ham, sesungguhnya telah (benarlah) nabi-nabi dan washi-washi. Baginda bertanya:
Siapakah washi Ya’kub? Dia (Ham) menjawab: Yusuf. Baginda bertanya:: Siapakah
washi Yusuf? Dia (Ham) menjawab (Yusya’ bin Nun, dan washi Yusya’: adalah Syam’un)
Baginda bertanya:: Siapakah washi Syam’un? Dia (Ham) menjawab, Daud, dan washi Daud:
Sulaiman dan washi Sulaiman: Ashif bin Barkhiya dan washi Isa Syam’un Al-Shafa.
Maka Nabi berkata kepadanya, Kamu tahu nama washi dan kamu melihat sesuatu di
dalam Kitab? Beliau menjawab: Ya, dan yang telah mengutus kamu dengan haq sebagai
seorang nabi...... » [6]
---------------------------------
[1] Man La Yahdhuruhu Al-Faqih - Al-Shaduq: Jilid 4, halaman 174
[2] Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah - Al-Shaduq: halaman 225..
[3] Kifayat Al-Atsar – Al-Khazaz Al-Qumi: halaman 151.
[4] Wasail Al-Syiah (Aali Al-Bait) - Al-Hurr Al-3amali: Jilid 10,
halaman 445.
[5] Dalail Al-Imamah - Al-Thabari: halaman 57.
[6] Al-Raudah Fi Fadhail 'Amir Al-Mu’minin (as) - Ibn Syazhan: halaman 321.
Lampiran
III ✡✡ MENU ✡✡Lampiran
IV
Tiada ulasan:
Catat Ulasan