Bagaimana Mengenal Khalifah Allah Di BumiNya:
Kekhalifahan seperti yang telah diterangkan tidak dapat tidak mesti
dilaksanakan, kerana jika meninggalkanya adalah bertentangan dengan
kebijaksanaan dan akal dan bertentangan dengan rahmat. Manusia sebagai penciptaan
(makhluk) yang paling sempurna yang perlu diletakkan dari salah satu peribadi yang
terpilih. dan telah ditunjukkan bahawa manusia yang terpilih itu adalah untuk
melaksanakan kekhalifahan, dan dicipta untuk menjadi Khalifah Allah:
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan
seorang khalifah di muka bumi.". [Al- Baqarah 2:30]
Allah menciptakan Adam menurut rupa-Nya« [1]. Telah disebut di dalam Taurat atau Perjanjian Lama:
(26) Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kami menjadikan manusia menurut gambar dan rupa kami." [2]
(27) Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya penciptaan-Nya. [3]§
(26) Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kami menjadikan manusia menurut gambar dan rupa kami." [2]
(27) Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya penciptaan-Nya. [3]§
Maka tidak dapat tidak
dalam keadaan ini bahawa Allah meletakkan pilihanNya untuk setiap zaman seorang
manusia bagi menjadi pengganti (khalifah) kepada Allah di bumi ini, bahkan walaupun
Khalifah itu terpaksa ditiadakan mesti ada yang menggantikan (timbalannya)
untuk memegang kedudukannya atas sebab yang sama. Maka kami di sini dikhususkan
kepada kami sebagai Khalifah di kalangan semua makhluk secara umum dan dihadkan
yang seumpama kami menjadi seorang manusia yang dicipta dan dibentuk menurut
rupa bentuk (imej) Al-Lahut (ketuhanan)..
Keperibadian yang
khusus ini memegang kenyataannya, dan di sini kita sentiasa memerlukan peraturan
untuk membezakan khalifah, jika tidak ia akan memusnahkan tujuan kekhalifahan
iaitu merekalah yang membimbing manusia untuk mengenal Allah SWT dan dengan
perintah-perintahNya, kehendak dan laranganNya. Oleh itu kita memerlukan peraturan
bagi mengenal Hujah itu yang berkuat kuasa sejak hari pertama ia diutus sehinggalah
berlakunya Al-Saah (Kiamat) dan berakhirnya ujian di dunia ini kerana manusia
adalah mukallaf (orang-orang diberati) untuk beriman dengan khalifah Allah
apabila mereka diutus dan selepas mereka diutus, dan pengetahuan tentang
kebenaran dan aqidah dari mereka dan diwariskan dari mereka dan mematuhi apa
yang digantikannya dari Khalifah berikutnya. Sekurang-kurangnya peraturan itu seharusnya
berkuat kuasa untuk tempoh masa dilanjutkan sehingga berakhirnya kepentingan dan
penggunaan risalah yang diutus pengutus, contohnya, pada Muhammad (S) ia dilanjutkan
sehingga ke hari ini.
--------------------------------------------
[1] Al-Kafi - Al-Kulaini: Jilid 1, halaman 134; Al-Tauhid- Al-Shaduq:..
halaman 103
[2] Taurat (Perjanjian Lama): Kejadian - Bab 1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan