Ayat Ikmal Al-Din:
(Ikmaluddin - Ayat
Kesempurnaan Agama):
Allah SWT berfirman:
﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ
وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ الله بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ
وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ
إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا
بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ
الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ
الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ
مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
Diharamkan bagimu (memakan)
bangkai, darah, daging babi, dan yang disembelih atas nama selain Allah, yang
tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas,
kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan yang disembelih untuk berhala. Dan
(diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak
panah itu) adalah kefasikan. Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa
untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan
takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah
Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama
bagimu. Maka barang siapa terpaksa karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa,
sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. [Al-Maidah 5:3]
Yang sempurna mengikut ayat ini adalah agama. Agama adalah Aqidah dan Syari’at,
Untuk mengatakan tidak lengkap pada salah satu daripadanya sudah tentulah
bertentangan dengan makna zahir ayat. Seolah-olah mana-mana dari keduanya (Aqidah
dan Syari’at) tidak lengkap dalam keanyaaan yang sebenarnys dan dalam penulisan
risalahnya bagi mana-mana mazhab Islam yang bermakna bahawa mazhab ini adalah tidak
benar, kerana keadaan sebenarnya dapat dilihat dengan jelas bertentangan dengan
Al-Quran.
Golongan Salafi atau Wahabi dan Sunni pada umumnya mereka menetapkan syari’at
dahulu dan sekarang tidak mengadakan (mengambil) nash dari Al-Maksum dalam banyak
perkara. Oleh kerana perkembangan kehidupan yang menuntut hukum syar’ei dalam
peribadahan (taabudi), dan sebagai contoh: sholat di sekitar kawasan kutub. Dengan
demikian pada kenyataanya mereka mengatakan: Bahawa pada mereka Agama ini tidak
lengkap, dan ini memaksa mereka menggubal perundangan dengan pendapat
(pandangan) apabila tiada nash, malahan mereka juga mempunyai perbezaan
(khilaf) besar di antara mereka dalam aqidah. Golongan Salafi atau Wahabi,
contohnya, beriktiqad (percaya) bahawa pada hakikatnya Tuhan mempunyai mata, tangan
dan jari, dan golongan Al-Asya’irah seperti Al-Azhar tidak beriktiqad dengannya,
bahkan mengatakan iktiqad Salafi Wahabi itu adalah aqidah yang rosak
(fasad)........
Keluarga Muhammad (as) adalah pelengkap bagi agama,
dan dari merekalah Khalifah Allah dilantik. Kerana sesungguhnya baginda (S) yang
bertanggungjawab menerangkan aqidah dan syariat yang sebenar melalui perintah Allah,
oleh itu tidak ada perselisihan dan tidak ada percanggahan pada aqidah ini menurut
zahir Ayat Ikmal Al-Din (Ikmaluddin).: Agama
dilaksanakan oleh juru bicara rasmi dari Allah atau Khalifah Allah selepas Rasulullah
Muhammad (S), dan ini menjadikan aqidah dan syariat agama lengkap sempurna, dan
tidak wujud perselisihan dalam urusan agama jika fuqahak (ulamsk) yang bukan
maksum itu melakukan tindakan yang betul dengan pendapat-pendapat dan keinginan
mereka, begitu juga halnya dengan Aqidah Al-Sunni yang bercanggah dengan Zahir
ayat tersebut
Pada persoalan ketiadaan maksum kita katakan: Ketiadaan maksum adalah ibarat
dari terlaksananya keghaiban akibat tidak wujudnya penerima dan ia adalah
perlaksanaan Ilahi sebagaimana semestinya, dan bukan seperti yang diandaikan
dan dikhayalkan oleh mereka yang memberi pendapat dan membuat tuduhan. dan dengan
itu tidak ada percanggahan antara aqidah ini dengan zahir Ayat Ikmal Al-Din.
Ya, percanggahan pada Ayat Ikmal Al-Din terjadi di halaman orang-orang
yang beriiktiqad bahawa Al-Maksum yang tidak hadir (ghaib) telah meninggalkan syariat
untuk diurus oleh fuqahak yang bukan maksum dan mwlaksanakan agama Allah atau
dalam perkembangan menurut pandangan (pendapat) mereka, dan kemudian yang memburukkan
lagi keadaan adalah dengan memfardhukan kepada orang-orang beriman aqidah wajib
bertaqlid kepada yang bukan maksum dan mereka mendakwa sebagai maksum.
Sebenarnya, tidak ada cara untuk disepakati zahir Ayat Ikmal Al-Din ini
selain daripada apa yang kita katakan dan kita iktiqadkan bahawa
menyempurnakan agama itu hanya dengan menjadikan perlantikan Khalifah Allah
selepas Rasulullah Muhammad (S) adalah orang-orang yang melaksanakannya - dan
menyampaikan perlaksanaan syariat dari Allah - kepada manusia, dan ketiadaan imam
kerana tiada wujudnya penerima, dan zaman sebelum kemunculan Mahdi Pertama yang
disebut dalam Wasiat Rasulullah (S) adalah zaman Fatrah – terputus, dan bahawa perintah
Allah atas manusia dalam tempoh itu ditangguhkan dan tidak layak diberi
ganjaran, tetapi diberikan ganjaran dengan rahmat Allah SWT.
Ayat ini membuktikan kesilapan (kebatilan) semua pendekatan (manhaj) yang
mengatakan zaman ini bebas dari Khalifah Allah (seperti pendekatan Sunni atau Salafi
Wahhabi), dan juga membuktikan kesilapan (kebatilan) semua pendekatan dengan ketiadaan
Al-Maksum umat menghadapi kekurangan dan tidak wujudnya penerima, Maka ayat ini
tidak selaras dengan pendekatan tersebut pada terasnya, kerana agama pada
mereka adalah mengikut kenyataan amalan (perlaksanaan) - bukan disempurnakan dengan
jalan ilahi, jalan Khalifah ilahi yang dilantik oleh Allah atau oleh orang yang
dilantik untuk berhubung dengan manusia sebagai duta-duta, tetapi dilengkapi oleh
ulamak yang bukan maksum yang secara sukarela menceroboh dalam tempoh Fatrah –
terputus itu, untuk melaksanakan agakan pemikiran (dzan) dan mengemukakan hukum-hukum
yang mereka katakan ia bukan hukum Allah pada kenyataannya, dan dengan itu mereka
sendiri mengakui bahawa agama adalah di sisi mereka dan mengikut bahawa penggubalan
mereka adalah serba kurang dan tidak lengkap. Dengan itu mereka mengakui bahawa
mereka tidak mengetahui bahawa mereka menggubal aqidah yang bertentangan dengan
Ayat Ikmal Al-Din.
Kita mesti memberi perhatian pada perkara yang mempunyai matlamat yang
sangat penting ini: janganlah sekali-kali kedua-dua pendekatan itu dapat melalaikan
di halaman Allah dan halaman Khalifah Allah atau halaman maksum; dengan
menganggap bahawa Allah telah meninggalkan agama kepada mereka untuk melaksanakan
apa yang baru dan memerlukan pertimbangan hukum syar’ei, tetapi sebaliknya merekalah
yang mengaku melalaikan menjadikan mereka enggan menerima kedudukan Khalifah
Allah (atau wakilnya). Mereka menganggap bahawa Allah telah meninggalkan agama kepada
orang-orang yang bukan maksum dan tidak dilantik dari kalangan maksum, untuk melaksanakan
kesemua pendapat mereka tanpa apa-apa nash syar’ei. Ini sebenarnya, jelas mencabar kebijaksanaan Allah serta ia juga
menyediakan percanggahan dengan firman Allah SWT (Ayat Ikmal Al-Din) yang
sesungguhnya menyempurnakan Agama..
Kesimpulan Dan Ringkasan:
Terdapat satu pendekatan yang kononnya bumi bebas daripada Hujah Allah seperti
pendekatan Sunni dan Salafi. Ia adalah pendekatan (manhaj) iktiqad yang
bertentangan nash Zahir di beberapa tempat dalam Al-Quran, termasuk: Ayat Ikmal Al-Din seperti
yang telah diterangkan.
Pendekatan yang lain adalah orang yang menngakui bahawa zaman tidak berlalu
tanpa Hujah Allah, tetapi dia mengatakan bahawa Hujah itu boleh tiada (ghaib) walaupun
wujudnya penerima, tanpa perlantikan dan nash untuk mengadakan kedudukan tertentu
sebagai wakil untuk menyampaikan hukum Allah pada kenyataannya. Oleh itu untuk memenuhi
kekurangan dalam agama, mereka adalah fuqahak yang menawarkan diri mereka
sendiri walaupun mereka tidak dilantik sebagai Hujah Allah. Pendekatan (manhaj)
ini jelas bertentangan dengan Ayat Ikmal Al-Din. Mereka mengira merekalah sebenarnya yang menyempurnakan
agama Allah. Pada hal mereka sendiri yang menawarkan diri mereka sebagai
fuqahak tanpa lantikan dan tidak ada nash pada mereka dengan kelayakan mereka
ubtuk memenuhi kekurangan dengan hukum-hukum dan fatwa-fatwa yang mereka gubal yang
tidak mewakili hukum Allah pada kenyataannya. Pada hakikatnya pendekatan ini
tidak banyak berbeza daripada yang sebelumnya, Kedua-duanya adalah bertentangan
dengan Ayat Ikmal Al-Din.
Adapun pendekatan ketiga adalah apa yang kami sampaikan. Ia adalah zaman
yang tidak bebas dari Hujah Allah dan tidak benar tidak ada lantikan wakil
(naib) padanya. dan dalam hal keghaiban yang tidak ada lantikan wakil (naib)
padanya di khalayak umum, maka jadilah umat itu secara keseluruhannya lalai dan
sesat (menyeleweng) dari kebenaran dan tidak ada padanya penerima, yang
menerima pendekatan Ilahi yang sahih,
Dalam keadaan ini Al-Hujah atau Naib (wakil) ditetapkan oleh Al-Rasul
tetapi tidak diminta baginda mengisytiharkan dan menyampaikannya kepada manusia-kerana
tidak wujudnya penerima padanya. dan dalam keadaan ini menjadikan umat beriman
kepada Khalifah Allah dalam zaman Fatrah – terputus.
:
﴿يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ
رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُوا مَا
جَاءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖفَقَدْ جَاءَكُم بَشِيرٌ
وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
Wahai Ahli Kitab,
sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami, menjelaskan kepadamu ketika Fatrah
(terputus pengiriman) rasul-rasul agar kamu tidak mengatakan: "Tidak
datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira maupun seorang pemberi
peringatan". Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan
pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. [Al-Maidah 5 19]
Dan jadilah penduduknya orang-orang yang ditangguhkan sampai ada
keputusan Allah.
﴿وَآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّـهِ
إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَإِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۗ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ
حَكِيمٌ﴾
Dan ada (pula) orang-orang
lain yang ditangguhkan sampai ada keputusan Allah; adakalanya Allah akan
mengazab mereka dan adakalanya Allah akan menerima taubat mereka. Dan Allah
Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. [AlTaubah 9:106]
Seperti halnya dengan pengaut Agama Hanif *Ahnaf) sebelum diutus Al-Rasul
Muhammad (S) dan keadaan Syiah sebelum diutus Mahdi Pertama yang disebut dalam
wasiat Rasulullah Muhammad (S).
Dalam Kitab Al-Ghaibah Al-Nu’mani:
Dari Muhammad bin Ya’kub
Al-Kulaini, katanya: dari Muhammad bin Yahya, dari Ahmad Ibn Idris, dari
Muhammad bin Ahmad, dari Jaafar bin Al-Qasim, dari Muhammad bin Al-Walid
Al-Khazaz, dari Al-Walid bin ‘Uqbah, dari Al-Harith bin Ziyad, dari Syu’aib bin
Abi Hamzah, dia berkata:
دخلت
على أبي عبد الله (ع) فقلت له: أنت صاحب هذا الإمر؟ فقال: لا. فقلت: فولدك؟ فقال:
لا. فقلت: فولد
ولدك؟ فقال: لا. قلت: فولد ولد ولدك؟ قال: لا. قلت: فمن هو؟ قال: الذي يمألها عدلأ
كما ملئت ظلما وجورا لعلى فترة من الإئمة يأتي كما أن النبي (ص) بعث على فترة من
الرسل. :
Aku masuk berjumpa Abi Abdillah (as) dan aku
berkata kepadanya: Tuan adalah pemilik urusan ini (Shohib Al-Amr)? Beliau
berkata: Tidak. Aku bertanya: Adakah anak tuan? Beliau berkata: Tidak. Aku
bertanya lagi: Adakah anak kepada anak tuan? Beliau berkata: Tidak. Aku
bertanya lagi: Adakah anak kepada cucu tuan? Beliau berkata: Tidak. Aku
bertanya lagi: Siapakah dia? Beliau berkata: Orang yang memenuhinya dengan
keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan ketika
tempoh Fatrah – terputusnya - Imam-imam, yang datang sebagai mana datangnya
Nabi (S) yang diutus pada tempoh Fatrah – terputusnya Rasul-rasul. [1]
Maka kesimpulannya: Tidak wujud pendekatan disebabkan kebocoran di halaman
Allah sehingga mengalami kekurangan, dan ini berlawanan dengan Ayat Ikmal Al-Din dan tidak
selaras dengannya selain pendekatan yang kami sampaikan,:ia adalah: Bahawa masa
tidak akan berlalu tanpa hujah yang jelas untuk berhubung dengan umat secara
langsung atau melalui duta-duta sekiranya wujudnya penghalang, atau hujah tidak
hadir berhubung dengan umat manusia, dan dalam keadaan ini di mana zamannya
adalah zaman Fatrah – terputus – kerana tidak wujud penerima, dan orang-orang yang
beriman kepadanya adalah orang-orang yang lalai dan mereka diberi tangguh sampai
ada keputusan Allah.
--------------------------------------
Tiada ulasan:
Catat Ulasan