Isnin, 28 Februari 2022

Membincangkan Hujah Dawkins

 

5.15.4 Altruisme Timbal Balik

 

Altruisme timbal balik mempunyai prinsip "tolong aku, dan aku akan tolong kau” yang dibina oleh gen, dan tidak dapat berubah kepada "aku tolong kau tanpa balasan” tanpa mengira betapa banyak kesilapan yang terjadi ketika aplikasi hukum kerana penipuan ataupun perkara serupa, kerana isunya adalah bersifat biologi. Jika kita tidak menganggap ianya biologikal, maka mengkaji altruisme timbal balik sebagai kes genetik ala-Darwini tidak mempunyai sebarang makna.

Malahan, berkenaan penipu yang mengambil tanpa memberi pulangan, pemilihan semulajadi selalunya akan memupuskan individu yang berterusan memberi walaupun ditipu. Kepupusan si pemberi dalam kehadiran si penipu adalah tidak dapat dielakkan, walaupun jika si pemberi adalah majoriti. Oleh itu, takdir mereka adalah kepupusan dalam kehadiran penipu, yang akan berterusan mengambil kesempatan, sehingga ke akhirnya.

Secara alaminya, sang penipu tidak dikira sebagai seorang altruis dari awal lagi kerana dia hanya mengambil dan tidak memberi. Maka yang tinggal hanyalah pendendam, dan dia membalas berdasarkan prinsip kau tolong aku, aku tolong kau, namun aku ingat muka kau. Jika kau tipu, aku tidak akan tolong lagi.” Ini adalah model yang tersebar luas untuk altruisme timbal balik dalam alam semulajadi. Ia adalah hasil dari evolusi, yang perlu dikira apabila mempertimbangkan isu altruisme timbal balik.

Hakikatnya agak sukar untuk membayangkan bagaimana sifat altruistik timbal balik boleh tersilap dan bertukar menjadi sifat altruisme sejati. Sebagai contoh, jika seekor kelawar pontianak memuntahkan lebihan makanannya untuk tentangganya yang lapar, maka pasti dia mengharapkan balasan dari tetangga tersebut. Jika tetangganya tidak membalas budi tersebut, si kelawar mangsa itu tidak akan ditipu lagi, kerana dia adalah seekor pendendam, mengingati wajah dan tidak akan memberi dua kali kepada penipu. Pemberian kali pertama kepada sang penipu bukanlah bermaksud wujud kesilapan pada hukum, kerana hukum yang dibina oleh gen menyatakan, “Ambil inisiatif dan beri makan kepada kelawar lapar yang meminta darah, namun ingat wajahnya. Jika dia tidak membalas budi, jangan beri lagi. Jika dia memberi, teruskan proses altruisme timbal balik bila-bila salah seekor dari kalian ditimpa masalah dan tidak dapat mencari haiwan untuk dihisap darah.”

Walaupun jika kita mengatakan kesilapan terjadi dalam melaksanakan hukum genetik dan si pendendam mengulangi altruisme terhadap si penipu dua atau tiga kali, Ini tidak bermakna yang jahat akan menjadi naif dalam apa cara sekalipun. Ini kerana perkara ini

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 302

 

 

bergantung kepada mengingati wajah dan mengenalpasti kawan. Jika si pendendam menjadi si rugi, takdirnya adalah kepupusan akibat si penipu tersebut. Akibatnya, altruisme timbal balik tidak akan menghasilkan altruisme sejati selagi ia bergantung kepada kemampuan untuk mengenalpasti individu berdasarkan sifatnya, dalam pertukaran altruistik yang tidak asli dan bersifat luaran.

Oleh itu, niat jahat pasti akan berlaku dalam evolusi, dan perbezaan yang tepat individu tidak dapat dielakkan dalam transaksi altruistik bersama, sama ada dengan pengecaman muka atau tempat kediaman dengan tepat pihak lain dalam amalan, yang membezakannya sebagai pihak lain dalam amalan peribadi itu.

 


“Sungguh melucukan untuk menonton simulasi komputer yang bermula dengan majoriti besar burung mudah tertipu, minoriti burung pendendam yang sedikit melebihi kadar kritikal, dan minoriti burung penipu dengan jumlah yang hampir sama, dan perkara pertama yang berlaku ialah kehancuran bencana kawanan yang mudah tertipu kerana burung yang licik akan mengambil kesempatan daripadanya dengan ganas. Si penipu menikmati peningkatan populasi mencapai kemuncaknya sehingga burung (sucker)” yang terakhir dihapuskan . Namun burung tebing (cheater) masih perlu berhadapan dengan burung pendendam. Semasa kemerosotan pesat kawanan yang mudah tertipu, jumlah burung pendendam perlahan-lahan berkurangan bilangannya, dan mereka dikhianati oleh penipu yang berkembang maju, namun mereka berjaya menyelamatkan nyawa mereka. Selepas burung terakhir yang mudah tertipu hilang, burung yang menipu tidak lagi boleh terus mengeksploitasi secara mementingkan diri sendiri. Kemudian burung-burung jahat itu itu perlahan-lahan akan mula melebihi bilangan burung yang menipu. Akibatnya, kumpulan mereka mendapat momentum yang mantap. Walaupun kumpulan burung jahat berkembang pesat, kumpulan burung licik itu runtuh kepada kepupusan dan kemudian mengimbangi dengan menikmati hak istimewa dan kebebasan relatif daripada burung jahat yang terhasil daripada hasil ini.

Namun burung-burung penipu dan kejam perlahan-lahan berpaling ke arah ketiadaan, dan burung jahat sahaja yang menguasai. Secara paradoks, ternyata kehadiran burung naif telah mengancam burung jahat pada peringkat awal kerana burung naif bertanggungjawab untuk perkembangan sementara burung-burung penipu.`

 

Secara kebetulan, saya perhatikan bahawa contoh hipotetikal yang anda cadangkan tentang bahaya dan tidak mendapat manfaat daripada pembersihan, adalah sangat munasabah. Tikus terpencil (terasing) cenderung mengalami kudis busuk pada bahagian kepala mereka yang tidak dapat dicapainya. Didapati dalam salah satu kajian bahawa tikus yang diletakkan dalam kumpulan tidak mengalami masalah ini kerana mereka menjilat kepala antara satu sama lain.

 

Mungkin menarik untuk menguji teori altruisme timbal balik dengan pengalaman. Memang nampaknya tikus adalah subjek yang sesuai untuk eksperimen sedemikian.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 303

 

 

Di samping itu, Trivers membincangkan simbiosis yang diperhatikan bagi ikan yang lebih bersih. Adalah diketahui bahawa kira-kira lima puluh keluarga, termasuk ikan kecil dan udang, memakan parasit yang mereka pilih dari permukaan ikan yang lebih besar milik keluarga lain. Ikan besar tersebut, jelas menerima manfaat pembersihan tersebut, sementara ikan pembersih itu mendapat bekalan makanan yang baik. Perhubungan ini bersifat simbiotik. Di dalam banyak kes ikan yang besar ini membuka mulutnya dan membenarkan ikan pencuci ini masuk mencuci gigi, dan seterusnya keluar melalui insang yang turut mereka bersihkan. Mungkin akan ada orang yang menyangka ikan besar ini secara licik menunggu setelah mereka dibersihkan, dan kemudiannya menelan ikan pencuci tersebut. Namun sebaliknya, ikan pencuci ini selalunya akan dibiarkan keluar dengan selamat. Ini merupakan suatu sifat altruisme terpampang yang hebat, kerana selalunya, ikan pencuci ini mempunyai saiz yang sama dengan mangsa ikan besar tersebut.`

 

`Ikan pencuci mempunyai corak berjalur dan paparan tarian istimewa yang melabel mereka sebagai pencuci. Ikan besar cenderung untuk tidak memakan ikan kecil yang mempunyai corak seperti itu dan mendekati mereka dengan tarian yang tepat. Sebaliknya mereka akan menjadi seperti berkhayal dan membenarkan pencuci memasuki secara bebas dalam dan luar mereka. Mengenangkan sifat gen penting diri, adalah tidak menghairankan jika wujud penipu yang mengambil kesempatan akan hal ini. Wujud spesis ikan kecil yang kelihatan seperti pencuci dan menari dengan cara yang sama untuk menjamin keselamatan berdekatan ikan besar. Apabila ikan besar telah menjadi khayal, ikan penipu tersebut tidak memakan parasit, sebaliknya menggigit kepingan besar sirip ikan besar dan terus melarikan diri. Walaupun dengan kewujudan penipu ini, hubungan antara ikan pencuci dan pelanggan mereka selalunya aman dan stabil. Kerjaya sebagai pencuci memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian komuniti batu karang.

Setiap pencuci mempunyai kawasannya, dan ikan besar telah dilihat beratur untuk perhatian ikan pencuci tersebut, persis seperti terlihat di kedai gunting rambut. Mungkin kerana sifat ketekunan-kawasan inilah yang memungkinkan evolusi altruisme timbal-balik dalam kes ini. Manfaat pada ikan besar tersebut yang mampu untuk datang kepada kedai gunting rambutyang sama, berbanding terus menerus mencari kedaiyang baru, pastinya melebihi kos menahan diri dari memakan pencuci tersebut. Memandangkan ikan pencuci ini bersaiz kecil, ia tidaklah sukar untuk dipercayai. Kewujudan ikan yang memimik ikan pencuci

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 304

 

mungkin secara tidak langsung akan membahayakan ikan pencuci yang sebenar dengan mewujudkan tekanan kecil kepada ikan besar untuk memakan ikan berjalur. Sifat ketekunan berdasarkan kawasan pada ikan pencuci sebenar akan membolehkan para pelanggan mencari mereka dan mengelakkan ikan penipu.`

 

`Memori jangka panjang dan kemampuan untuk mengenalpasti individu telah terbentuk baik pada manusia. Oleh itu, kita menjangkakan altruisme timbal-balik mungkin telah memainkan peranan penting dalam evolusi manusia. Trivers pergi lebih jauh dengan mencadangkan bahawa banyak sifat-sifat psikologikal kita - cemburu, penyesalan, kesyukuran, simpati, dan lain-lain - telah dibentuk oleh pemilihan semulajadi untuk penambahbaikan lebih baik bagi menipu, mengesan penipu dan mengelakkan dari dilihat sebagai penipu. Antara yang menarik perhatian adalah penipu licikyang kelihatannya seperti membalas budi, namun secara konsisten membayar kurang dari apa yang diterima. Malah berkemungkinan juga otak manusia yang membengkak dan kecenderungannya untuk menaakul secara matematik, telah berevolusi sebagai sebuah mekanisme untuk menipu dengan cara yang lebih licik, serta lebih mampu mengesan penipuan dari orang lain. Wang adalah token formal untuk altruisme timbal-balik yang dilambatkan.`

 

`Tidak wujud pengakhiran untuk spekulasi yang menakjubkan bahawa idea berkenaan altruisme timbal-balik timbul apabila kita mengaplikasikannya kepada spesis kita. Walaupun nampak menggoda, saya tidaklah lebih pandai dalam berspekulasi dan saya serahkan kepada para pembaca untuk menghiburkan diri mereka.”[1]

 

Jika kita mencari sifat altruistik timbal-balik yang dibina oleh gen di dalam manusia semasa tempoh awal evolusi, dan yang masih wujud atau tidak bertukar kepada altruisme sejati (seperti yang saya jelaskan sebelumnya), kita dapati ia tertubuh pada kita dalam semua kerja dan transaksi kita antara satu sama lain. Bekerja dan memberikan perkhidmatan untuk suatu bayaran semuanya adalah pertukaran altruisme timbal balik. Transaksi yang lepas dan jualan semasa juga merupakan pertukaran altruisme timbal balik. Oleh itu, sifat altruisme timbal balik wujud hari ini di dalam bentuk pertukaran altruisme timbal balik, seperti yang terjadi di masa dahulu, dan ia tidak bertukar kepada altruisme sejati yang disengajakan.

 

Adakah tepat untuk  mengaitkan sifat altruisme sejati di dalam manusia sebagai berasal dari altruisme timbal-balik tanpa bukti, khususnya setelah mendapat penjelasan ini?

 

_____________________

. 1. Sumber (Dawkins - The Selfish Gene): ms 294 296

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 305

 

 

Rumusan

 

Dawkins berkata:

         

“Saya mencadangkan hal yang sama dalam naluri untuk berbuat kebaikan, untuk mencapai altruisme, untuk bersifat pemurah, untuk bersifat simpati dan kasihan. Di zaman nenek moyang kita, kita hanya berpeluang untuk bersifat altruistik pada kaum kerabat kita dan pembalas budiyang berpotensi. Kini, had tersebut tidak lagi wujud, namun peratusan asas masih berkekalan.”

 

Cadangan Dawkins yang mana dengannya, beliau cuba untuk menjelaskan moraliti dan altruisme jelas tidak mempunyai nilai. Apa yang dibina oleh gen kita pada badan kita adalah altruisme terhadap kaum kerabat kita, kerana mereka adalah kerabat. Kita dapat mengenalpasti mereka sebagai kerabat kita melalui sifat mereka, bukan kerana kedekatan mereka dengan dari segi jarak fizikal atau kerana mereka mempunyai kontak terus dengan kita, sehingga membuatkan altruisme kepada kaum kerabat bertukar menjadi altruisme terhadap sesiapa sahaja yang berada hampir dengan kita. Malahan, isu altruisme timbal-balik ini ditadbir oleh metode sang pendendam yang memberi dan menantikan sebuah hasil dari rakannya. Jika rakannya tidak membalas budi, maka beliau akan dibuang keluar. Ini adalah sesuatu yang dibina oleh gen, dan ia hanya berubah secara genetik. Ia tidak akan berubah hanya kerana perubahan cara hidup.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

 

Tiada ulasan: