Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 132
Teori Evolusi Dan Quran
Teori evolusi adalah sebuah teori sains, oleh
kerana itu, apabila kami menyebut teks-teks keagamaan yang bertepatan
dengannya, ini bukanlah bermakna kami ingin membuktikan teori evolusi menerusi
teks keagamaan. Tetapi apa yang kami inginkan adalah untuk menunjukkan teks
keagamaan bertepatan dengan penemuan sains , selain memperlihatkan kebenaran
agama dengan penetapan pengetahuan-pengetahuan ghaib yang terkandung dalam teks
keagamaan, kerana mungkin dikatakan sebagai contohnya, Quran menyebutkan
tentang evolusi di dalam firmanNya:
﴿وَاللَّهُ
أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا﴾
(Dan Allah telah menumbuhkan kamu dari bumi,
dengan pertumbuhan yang sungguh-sungguh sempurna). [Al-Quran Nuh:17]
Sedangkan manusia tidak mampu menyingkapkan
hakikat sains ini melainkan baru-baru ini, sekaligus menetapkan kebenaran Al-Quran
dan kebenaran Muhammad Rasulullah (S) menerusi pengkhabaran ghaibnya lebih
seribu tahun dahulu tentang hakikat sains sebelum ianya disingkapkan pada hari
ini. Hal yang sama juga dikatakan pada pengkhabaran-pengkhabaran Keluarga
Muhammad AS, ketikamana mereka telah mengkhabarkan lebih daripada seribu tahun
dahulu tentang kewujudan Nisnas atau makhluk yang menyerupai manusia
(keserupaan manusia) sebelum kewujudan manusia lagi, dan kebenaran sains ini
telah didedahkan sekarang. Berdasarkan kajian genetik yang menetapkan kewujudan
manusia “Neanderthal" adalah berbeza genetiknya daripada manusia moden,
begitu juga pendedahan tentang Homo erectus dan Homo sapiens di Afrika.
Firman Allah SWT:
﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا * أَلَمْ
تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا * وَجَعَلَ
الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا * وَاللَّهُ
أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا﴾
Dia telah menciptakan
kamu dengan kejadian yang berperingkat-peringkat. Tidakkah kamu mengetahui dan
memikirkan bagaimana Allah menciptakan tujuh petala langit bertingkat-tingkat,
Dan Dia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari
sebagai lampu (yang terang-benderang), Dan Allah telah menumbuhkan kamu dari
bumi, dengan pertumbuhan yang sungguh-sungguh sempurna.[1]
Dia telah menciptakan kamu dengan kejadian
yang berperingkat-peringkat: peringkat (Al-Thaur) adalah perihal karakter yang
meningkat naik atau maju. Dinamakan gunung sebagai peringkat (Thur) kerana
karakter ketinggiannya dan tingkatan naik dari kakinya. Dinamakan burung-burung
– kata jamaknya Al-Thaair dari kata Al-Thair), kerana karakternya yang memiliki
mekanisma kepak yang membolehkannya meningkat naik lebih tinggi daripada tempat
asal persekitarannya. Dan peringkat-peringkat (الأطوار - Al-Athwaar), adalah perihal-perihal karakter yang meninggi dan
meningkat naik. Dengan ini makna ayat
﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾:
"Dan Dia sesungguhnya telah
menciptakan kamu dengan kejadian yang
berperingkat-peringkat" adalah: sesungguhnya
Allah telah menciptakan kamu di masa lalu, yang mana penciptaan itu telah pun
terlaksana dan selesai,[2] serta melepasi kamu dengan hal keadaan
yang berbagai-bagai, unik dan meningkat maju. Bererti peringkat-peringkat
fizikal tubuh yang meningkat naik atau maju secara progresif, yang telah kita
lalui sehingga sampai kepada fizikal tubuh yang memiliki mekanisma kecerdikan
yang ulung. Seterusnya menjadikan ia layak untuk berhubung dengan nafs (jiwa)
Adam AS. Terlaksananya peringkat-peringkat kemajuan ini selama jutaan tahun
bukanlah satu halangan, sehinggalah
_______________________
[1] Al-Qur’an Al-Karim Surah Nuh Ayat: 14 - 17
[2] "Qad - sesungguhnya"
: kata pengesahan di sini, bermakna penciptaan bahawa penciptaan kamu dengan kejadian
yang berperingkat-peringkat telah dicapai dan berakhir pada masa lalu, dan
dengan itu yang dimaksudkan dengan kata - Bi Al-Athwaar - ialah peringkat kemajuan
dan pembangunan fizikal yang mendahului turunnya jiwa Adam (as) ke dunia ini
dan hubungannya dengan tubuh Adam (as).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 133
urusan ini sampai kepada fizikal tubuh yang
bersesuaian untuk diturunkan nafs (jiwa) Adam AS, yang dipindahkan kepada
seseorang individu yang berada di dalam rahim.
﴿أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ
سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا﴾
(Tidakkah kamu lihat bagaimana Allah
menciptakan tujuh petala langit bertingkat-tingkat): Tidakkah kamu mengetahui
dan memikirkan bagaimana kamu diciptakan berperingkat-peringkat, maka
persoalannya adalah sama dengan persoalan penciptaan langit-langit. Oleh itu,
jika makna berperingkat-peringkat yang dijelaskan sebelum ini masih lagi belum
jelas buat kita, maka perihalnya adalah sama seperti tujuh petala langit yang
berbeza-beza karakter, sebahagiannya lebih tinggi daripada yang lain dan
sebahagiannya pula lebih baik kedudukannya berbanding yang lain. Ayat ini
seterusnya membawa kita kepada natijah yang sama sebelum ini, iaitu fizikal
tubuh Adam telah melalui peringkat-peringkat kenaikan atau kemajuan sebagaimana
langit-langit yang digred berdasarkan peringkat-peringkat ketinggian dan
kenaikannya.
﴿وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ
نَبَاتًا﴾:
Dan Allah telah menumbuhkan kamu dari bumi,
dengan pertumbuhan yang sungguh-sungguh sempurna: Saya mengandaikan ayat ini
tidak memerlukan sebarang penjelasan kerana maksudnya amat jelas dan ayat ini
menyebutkan kamu adalah benih-benih di muka bumi ini yang tumbuh dan
memproduksi hasil.
Allah telah menumbuhkan kamu sebagaimana
tumbuh-tumbuhan dan ia tidak terhasil secara serta-merta, tetapi secara berperingkat-peringkat
dan meningkat naik. Di permulaannya ia adalah sebiji benih kecil yang ditabur
di tanah dan menyerap air, yang kemudiannya menumbuhkan tumbuhan kecil daripada
biji benih, tanah dan air, lalu tumbuhan ini membesar dan meningkat naik daripada
satu peringkat ke satu peringkat, sehinggalah ia menjadi sempurna untuk
menghasilkan buah-buahan. Inilah apa yang terjadi pada kamu, pelan genetik
Tuhan telah ditanam di atas muka bumi ini dan meningkat maju sehingga sampai ke
penghujungnya dan merealisasikan tujuannya. Dengan izin Allah saya akan
dijelaskan nanti bagaimana pelan ini adalah bukti yang jelas akan kewujudan
Tuhan, dan dengan ini teori evolusi menjadi bukti akan kewujudan Tuhan dan
bukan sebaliknya.
Firman Allah SWT:
﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ * ثُمَّ
جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ * ثُمَّ
خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا
الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا
آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ
اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ﴾
[Dan sesungguhnya
kami telah menciptakan manusia dari pati dari tanah. Kemudian kami jadikan
"pati" itu air benih pada penetapan yang kukuh. Kemudian kami
ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku
itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa
tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna
kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka
nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.]
﴿الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن
طِينٍ * ثُمَّ
جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ﴾
[Yang menciptakan
tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya dan dimulakanNya kejadian manusia
berasal dari tanah. Kemudian Dia menjadikan keturunan manusia itu dari saripati
air yang hina.] [2]
Saripati (Al-Sulalah), adalah kumpulan
terpilih dan disaring daripada yang lainnya untuk menjadikannya unik dan lebih
baik dari saringan yang lain. Makna firman Allah SWT: (Dan sesungguhnya
kami telah menciptakan manusia dari pati dari tanah), bererti manusia
_______________________
[1] Al-Qur’an Al-Karim Surah Mukminun: Ayat 12-14
[2] Al-Qur’an Al-Karim Surah As-Sajadah: Ayat 7-8
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 134
bumi yang pertama diciptakan adalah daripada
kumpulan yang unik dan terbaik (saripati). Saripati itu terhenti silsilahnya ke
tanah.
﴿سُلَالَةٍ من طينٍ﴾
Firman Allah SWT:
﴿إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ
عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ﴾
Sesungguhnya Allah
telah memilih Adam, Nuh dan Keluarga Ibrahim dan Keluarga Imran melebihi segala
umat.[1]
[Sesungguhnya Allah telah memilih Adam]:
kerana Adam AS adalah manusia pertama di langit pertama dan mustahil untuk
dikatakan bahawa yang dipilih itu adalah jiwanya (nafs), kerana pemilihan itu
mestilah terjadi ke atas suatu kumpulan. Pemilihan sebegini tidak mungkin
bersesuaian melainkan ke atas fizikal manusia bumi yang berhubung dengan jiwa
(nafs) Adam AS. Ini bermakna terdapat makhluk bumi lainnya yang dahulunya wujud
dan Tuhan telah memilih jasad Adam dari kalangan makhluk yang menyerupai
manusia (keserupaan manusia).
Pemilihan itu tidak berlaku melainkan dari
kalangan suatu kumpulan yang sama. Adam mempunyai tubuh fizikal yang sama
dengan manusia yang melahirkan beliau dan beliau adalah manusia pertama yang
disambungkan kepada nafs / jiwa Adam. Ini sekaligus membenarkan pendapat bahawa
Dia telah memilih Adam dari kalangan mereka. Adapun pendapat yang mengatakan
bahawa Adam telah dipilih berbanding makhluk-makhluk lain adalah tidak benar.
Apakah logik jika kita mengatakan seorang manusia dipilih dari kalangan
kelompok singa, lembu dan keldai dan seterusnya? Adakah kata-kata sebegini
mempunyai makna? Atau mungkin diucapkan oleh orang-orang yang mempunyai
kebijaksanaan?
Firman Allah SWT:
﴿أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا
مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا
يُؤْمِنُونَ﴾
[Dan tidakkah
orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan
bumi itu pada asal mulanya bercantum, lalu kami pisahkan keduanya? Dan Kami
jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu
beriman?][2]
Lafaz air (Al-Maa’) di dalam ayat ini
ditujukan untuk kewujudan keseluruhannya, bukan merujuk kepada air (H2O)
yang kita ketahui di bumi, seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini.
Walaubagaimanapun, jika kita merujuk secara khusus kepada kehidupan di alam
fizikal ini, maka ia akan menjadikan ayat ini menunjukkan hidupan di atas muka
bumi ini bermula daripada air tanah (dan kami jadikan daripada air).
Ini jelas bermakna bahawa permulaan kehidupan bumi ini dahulunya adalah
daripada air tanah, sekaligus ayat ini menjelaskan bahawa benih pertama untuk
kehidupan dahulunya adalah dari persekitaran berair dan kandungannya terdiri
dari kandungan unsur tanah atau unsur kimia. Ini amat bertepatan dengan teori
evolusi. Adapun kelangsungan hidupan di atas muka bumi ini bukanlah daripada
air atau apa yang terkandung di dalamnya. Benar, mungkin dikatakan bahawa
kelangsungan kehidupan pada air atau melalui perantaraan air, tetapi bukan
daripada air. Oleh itu, kehidupan yang dibentuk daripada air dan tanah liat itu
meliputi kehidupan pertama sahaja.
_______________________
[1] Al-Qur’an Al-Karim Surah Aali Imran: Ayat 33
[2] Al-Qur’an Al-Karim Surah Al-Anbiya: Ayat 30
Sebelum
✡✡
Kandungan
✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan