Teori Evolusi Dan
Kesalahan Membahagikannya Kepada Bahagian Kecil Untuk Menafikan Kewujudan Tuhan
Bagi ahli biologi evolusi, teori abiogenesis
dan evolusi telah pun memberikan penerangan yang berpatutan serta didukung oleh
bukti saintifik bahawa kehidupan di bumi ini bermula dari bahan kimia yang
terbina dalam bentuk yang berupaya untuk mereplikasi dirinya. Ini adalah
replikator pertama yang berubah secara berperingkat selama jutaan tahun,
sekaligus membuktikan bahawa alam semulajadi adalah penyebab kemunculan
kehidupan di muka bumi. Ini bermakna, jika kita menganggap makhluk hidup
sebagai “kesan”, maka ia
mengisyaratkan kepada sebuah “penyebab”, yang bukan berbentuk “ghaib”, sebaliknya penyebab tersebut sangat dekat dengan kita, iaitu
alam semulajadi yang berada di sekeliling kita. Maka pencipta kepada makhluk
hidup adalah alam semulajadi, bukan yang lain.
Hasilnya, seorang ateis yang membuat teori
akan berkata seperti berikut:
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 193
Kita mempunyai penjelasan yang lengkap
berkenaan bagaimana hidupan muncul dan berevolusi di bumi. Kita tidak perlu
untuk mengandaikan kewujudan suatu kuasa yang ghaib atau luar dari kuasa alam
semulajadi - atau satu Tuhan - untuk menjelaskan tentang kehidupan dan evolusi
di bumi. Kemunculan kehidupan dari bahan bukan hidup telah pun dibuktikan di
dalam makmal, walaupun ianya terhad, serta evolusi dan perkembangan telah dibuktikan
dengan fakta saintifik. Maka kehidupan di muka bumi adalah hasil natural, bukan
hasil dari Tuhan.
Namun hakikatnya, penjelasan saintifik bagi
kewujudan hidupan di muka bumi membuktikan kewujudan Tuhan, bukan sebaliknya.
Jika kita menyelidik teori evolusi (abiogenesis dan perkembangan), kita akan
mendapati proses perlaksanaan pelan genetik menunjukkan ia mempunyai matlamat
dan mengikuti suatu peraturan, mengisyaratkan kepada suatu pencipta
undang-undang yang bermatlamat. Oleh itu, bukan sahaja ia tidak berkonflik,
malah ia berselari sepenuhnya dengan bukti rasional yang telah Quran berikan
untuk membuktikan kewujudan Tuhan, atau secara spesifiknya, “sifat suatu kesan menunjukkan kepada
penyebabnya.” Sebagai hasilnya, evolusi secara keseluruhannya adalah
bermatlamat.
Bagaimanapun, ahli biologi evolusi dan Dawkins
(yang berteori untuk ateisme) secara licik telah membahagi-bahagikan suatu
entiti tunggal yang besar, kerana alam semulajadi dan kita merupakan satu
entiti tunggal. Dengan kata lain, alam semulajadi dan entiti replikator adalah
entiti tunggal, atau kita boleh katakan mereka semua sebagai salah satu
bahagian dari entiti tunggal. Hasilnya, gabungan dari semua bahagian ini jelas
menunjukkan ia bermatlamat. Atas sebab inilah Dawkins dengan sengaja
membahagikan entiti ini agar beliau boleh mengatakan: “Lihat, bahagian-bahagian ini nampak seperti mempunyai matlamat apabila
digabungkan, namun sebenarnya tidak!
Apa yang dilakukan oleh Dawkins adalah seperti
melihat tubuh seorang manusia yang mempunyai suatu matlamat khusus dan berkata:
“Lihat di sini,
jantung mengepam darah dengan deras kerana otot memerlukan oksigen dan nutrien,
buah pinggang membuang urea dari badan, hati membuang racun dari badan, perut
berfungsi menghadam makanan dan seterusnya. Tiada satu pun dari semua organ
tersebut berfungsi untuk memastikan badan terus hidup, tetapi setiap organ
mempunyai matlamat jangka pendek dalam batasan fungsi mereka. Setiap satu dari
organ tersebut “buta” terhadap hidupnya sesuatu jasad, maka tidak bermatlamat dalam
jangka panjang, maka bolehlah dikatakan sebagai tidak bermatlamat.” Namun
hakikatnya, semua organ tersebut akan dilihat mempunyai matlamat jika dilihat
secara menyeluruh, bukan secara individu (sendiri-sendiri).
Oleh kerana Dawkins dan para pendokong ateisme
bermula dari posisi penafian, bukan keraguan, maka mereka telah membahagikan
evolusi berdasarkan perspektif mereka. Mereka mengatakan: “Lihat sini, kita ada mutasi genetik yang rambang, dan kita ada seleksi
natural tidak rambang yang hanya mempunyai matlamat jangka pendek, kerana hanya
yang terkuat untuk hidup dalam sesuatu persekitaran sahaja yang yang terpilih,
maka tidak wujud sebarang matlamat khusus atau matlamat jangka panjang. Produk
yang terhasil, samada ia adalah produk terakhir atau pertengahan, terhasil dari
proses ini yang terkumpul sedikit demi sedikit. Oleh itu, proses yang buta dan
sia-sia ini
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 194
tidak mempunyai matlamat pada akhirnya.”
Jika mereka tidak bermula dari posisi ateisme
atau tidak percaya kepada kewujudan Tuhan, sebaliknya hanya bermula dari
keraguan kepada kewujudan Tuhan, serta hanya saja jika mereka melihat evolusi
sebagai entiti tunggal, sudah pasti mereka akan boleh melihat proses evolusi
ini adalah sebuah sistem yang terperinci dan produktif. Ini dapat dikiaskan (diberi
contoh) kepada sebuah kilang terbaik yang dapat kita bayangkan. Di dalam sebuah
kilang, sekeping besi secara normalnya tidak akan terhasil dalam keadaan
berkilat dari acuan. Sebaliknya ia akan menjalani beberapa proses penapisan,
pemotongan mungkin, sehingga ia keluar dalam bentuk yang dikehendaki. Sama juga
halnya dalam evolusi. Jika mereka melihat evolusi sebagai satu entiti tunggal,
mereka pasti akan mendapati ia mempunyai matlamat memandangkan ia bersifat
produktif.
Sememangnya evolusi menghasilkan kecerdikan,
dan seterusnya menghasilkan hikmah, altruisme dan moral. Seseorang itu tidak
boleh memberikan sesuatu yang tidak dipunyai, maka jika proses ini tidak
bermatlamat dan tidak mempunyai pembuat undang-undang dibelakangnya, pasti
proses ini tidak akan menghasilkan produk berharga seperti ini.
Malangnya, dengan membahagi-bahagikan evolusi
dan hanya melihat bahagiannya secara individu, mereka tidak mampu melihat
sesebuah produk itu sebagai sebahagian dari evolusi. Apa yang dilakukan oleh
ateis ini tidak ada bezanya dengan seseorang yang membahagikan sebuah industri
besar kepada bahagian produksi yang berasingan, agar dapat mengalihkan
perhatian pemerhati kepada matlamat jangka pendek setiap bahagian produksi,
jauh dari matlamat besar industri tersebut.
Seseorang itu boleh sahaja melihat dari
perspektif berbeza, dan kadang-kala ia akan mengubah sepenuhnya apa yang
dilihat. Sebuah filter yang diletakkan di hadapan mata juga dapat mengubah apa
yang anda lihat. Anda hanya boleh melihat imej 3D melalui filter penglihatan
yang khusus, atau kita boleh katakan, dari sisi pandang yang khusus. Jika anda
enggan melihat imej tersebut dari sisi pandang tersebut, walaupun untuk sekadar
eksperimen, pastinya anda tidak akan melihat imej tersebut sebagai 3D, walaupun
hakikatnya imej tersebut memang sedemikian dan ramai orang melihatnya
sedemikian.
Evolusi adalah proses kompleks dan terkumpul
yang merupakan satu entiti tunggal dan bermatlamat. Mutasi genetik,
persekitaran dan reproduksi semuanya adalah sebahagian dari entiti tunggal yang
bermatlamat, yakni evolusi. Apa yang dilakukan oleh ahli biologi evolusi untuk
kajian saintifik adalah membahagikan evolusi dan melihat entiti ini sebagai
bahagian berasingan. Pendakwah ateisme, seperti Dawkins, menggunakan
pembahagian evolusi kepada mutasi genetik, seleksi natural untuk membatalkan
kewujudan matlamat bagi proses evolusi, agar mereka boleh mengatakan, “Lihat sahaja, apa yang kita ada di sini
hanyalah matlamat jangka pendek, bukan jangka panjang atau matlamat utama.
Tidak wujud sebarang “entiti berkesedaran” disebalik proses ini, maka tiada Tuhan.”
Walaubagaimanapun, perkara yang sepatutnya dilakukan adalah untuk melihat
proses ini secara menyeluruh, dan melihat apa yang telah ia capai untuk kita
melihat dengan jelas bahawa ia mempunyai matlamat.
Malangnya Dawkins dan mereka yang menggunakan
evolusi untuk membuktikan evolusi telah membutakan mata kepada tanda yang jelas
berkenaan sifat evolusi secara menyeluruh, iaitu mematuhi suatu perundangan.
Tanda ini muncul jelas kepada mereka apabila mereka mencari-cari
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 195
dalam bahagian-bahagian evolusi yang
diasingkan. Mereka telah dipaksa melihat melalui matlamat jangka pendek, dan
melihat kebarangkalian menisbahkan matlamat jangka pendek ini kepada seleksi
natural atau kepada gen. Malah, mereka secara tidak sengaja telah mengakui,
dari sudut jangka pendek, evolusi adalah bersifat mematuhi perundangan, bukan
bersifat rambang. Ini kerana, sekurang-kurangnya, wujud peraturan keberterusan
hidup bagi gen terpilih, kerana sudah tentu ada gen yang telah meninggalkan
sesuatu spesis, dan wujud juga gen yang tetap tinggal, diperkuat dan ditambah
baik. Contohnya gen yang memberikan kelebihan kekuatan dan kepantasan, atau
otak dan kecerdikan.
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan