Kenyataan Dari Ulama Sunni
Ramai agamawan Sunni dan ahli tafsir mereka bersetuju
dengan kepercayaan Kristian dan Yahudi berkenaan penciptaan Hawa dan keturunan
Adam. Mengikut pandangan mereka, Hawa, isteri Adam (as), telah diciptakan dari
tulang rusuk Adam, dan anak-anak lelaki Adam dikahwinkan dengan anak-anak
perempuannya. Dengan kata lain, mereka mempercayai Adam bersenggama dengan
dirinya sendiri, dan para Nabi, para Wasi dan keturunan Adam adalah hasil dari
inses (sumbang mahram). Berikut adalah contoh fatwa dan pendapat dari mereka
berkenaan perkara ini:
“Wanita dicipta dari tulang rusuk yang
bengkok:
Soalan: Nabi
Al-Mushtafa (S) bersabda: “Layanilah perempuan dengan baik, kerana wanita dicipta
dari tulang rusuk.“
Syeikh Syuaib
Al-Arnaut dalam mentahqiq (membetulkan) dan menta'liq (mengulas) Kitab Riyadh
Al-Salihin oleh Imam Al-Nawawi berkenaan hadits ini, dalam mengulas hadits ini,
beliau berkata:: “Pernyataan ini adalah sebuah perbandingan dan perumpamaan, yang
telah disebutkan dalam riwayat kedua, “wanita ibarat tulang rusuk”. Ia bukanlah
bermaksud wanita dicipta dari tulang rusuk
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 169
Adam, seperti yang
dibayangkan oleh sebahagian daripada mereka, dan tidak ada perkara seperti itu
dalam Sunnah yang sahih.“
Yang Mulia Syeikh: Inilah yang dikatakan
oleh Syeikh Al- Arnaut dalam watak yang sama, walaupun Nabi (S) bersabda dalam perkataan
yang sama dan dengan jelas: bahawa wanita itu diciptakan daripada tulang rusuk
dan ini - saya fikir - ditunjukkan dalam firman Allah:
اَّلذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا
yang telah
menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan
isterinya; [Surah An-Nisa’ Ayat 1] dan dalam firmanNya:
هُوَ اَّلذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا
Dialah Yang
menciptakan kamu dari diri yang satu dan dari padanya Dia menciptakan isterinya.
[Surah Al-A’raaf Ayat 189] dan dalam firmanNya:
وَمِنْ ايَاِتهِ انْ خَلَقَ لكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ ازْوَاجًا لتَسْكُنُوا إَليْهَا
“Dan di antara
tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari
jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya,” [Surah
Al-Rum Ayat 21] Dan firmanNya:
وَالَّلَّهُ جَعَلَ لكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ ازْوَاجًا
Allah menjadikan bagi
kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri [Surah Al-Nahl Ayat 72].
Ahli-ahli tafsir
telah menyebutkan bahawa ini merujuk kepada wanita. Maka Hawa telah diciptakan
dari rusuk Adam (as).
Wahai Sheikh yang
mulia, adakah apa yang disebutkan oleh Syeikh Al-Arnaut ini benar atau batil?
Apakah nasihat anda berkenaan hadits yang digunakan beliau sebagai hujah:
“Wanita itu ibarat rusuk, Jika kamu meluruskannya, maka ia akan patah, jika
kamu tidak meluruskannya, maka ia akan kekal bengkok?”
Jawaban 1:
Pada zahir hadits
tersebut adalah bahawa wanita - yang dimaksud dengan Hawa (as) - diciptakan
dari tulang rusuk Adam (as), dan ini tidak bertentangan dengan hadits lain yang
menyebutkan bahawa wanita disamakan dengan tulang rusuk. Sebaliknya, ia
dipelajari dari gurau mesra perumpamaan ini, oleh asal usulnya. Ini bermakna,
wanita dicipta dari rusuk bengkok, maka tidak boleh dinafikan bahawa mereka
bersifat demikian. Malahan, jika si suami mahu meluruskan isterinya, ia akan
membawa kepada perselisihan dan penceraian, yang akan “mematahkan” si isteri.
Jika beliau sabar dengan keadaan lemah si isteri, kelemahan akalnya, dan aspek-aspek
“bengkok” yang lain, maka perhubungan akan berpanjangan dan berterusan. Ini
telah dijelaskan di dalam penjelasan hadits, termasuklah oleh Al-Hafiz Ibnu
Hajar, dalam (Al-Fath) (6/368) semoga Allah merahmati kesemua mereka. Ini menerangkan
penafian penciptaan Hawa dari rusuk Adam adalah tidak benar. Semoga Allah memberi
taufiq kepadamu, selawat dan salam atas Muhammad dan keluarga Muhammad serta
para sahabatnya.“
Jawatankuasa Tetap
Penyelidikan Ilmiah dan Fatwa
Ketua: Abdul Azi bin
Abdullah bin Baz
Timbalan: Abdul Aziz
Aala Al-Syeikh
Ahli Jawatankuasa: Abdullah
bin Ghudaiyan,
Ahli Jawatankuasa: Saleh
Al-Fawzan,
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 170
Ahli Jawatankuasa: Bakr
Abu Zaid.[1]
Berkenaan perkahwinan saudara lelaki dan
wanita (sumbang mahram / inses), Ibn Katsir berkata:
Terdapat lebih dari
satu riwayat daripada golongan salaf gan khalaf, bahawa Allah telah mensyariatkan
Adam (as) mengahwinkan anak perempuannya dengan anak lelakinya kerana ia adalah
suatu keperluan. Bagaimanapun, disebutkan bahawa dalam setiap rahim, ada
seorang lelaki dan seorang perempuan, jadi Adam akan mengahwinkan anak
perempuannya dari suatu rahim kepada lelaki dari rahim yang lain. Saudara
perempuan Habil adalah seorang wanita yang buruk, sementara saudara perempuan Qabil adalah elok rupa. Maka Qabil ingin
dan lebih menyukai saudara perempuannya untuk dirinya sendiri, bukan saudaranya.
Adam menolak permintaan tersebut, melainkan mereka berdua mempersembahkan
sedikit korban, dan sesiapa yang diterima akan mendapat saudara perempuan Qabil.
Maka keduanya memberikan korban, dan hanya korban Habil yang diterima,
sementara korban Qabil ditolak. Perkara mereka ini Allah kisahkan di dalam
KitabNya.
Pendapat ahli-ahli tafsir dalam perkara ini
seperti berikut:
As-Sudai berkata -
seperti yang disebutkan - dari Abu Malik, dari Abu Shaleh, dari Ibnu Abbas -
dan dari Murrah, dari Ibnu Mas’ud - dan dari beberapa orang dari para sahabat
Nabi (S). Bahawa setiap anak yang datang dari Adam akan mempunyai saudara
perempuannya. Adam akan mengahwinkan anak lelaki dari satu rahim kepada anak
perempuan dari rahim yang lain. Adam mempunyai dua anak lelaki, Habil dan
Qabil. Qabil adalah pemilik tanaman, manakala Habil adalah pemilik ternakan.
Qabil adalah anak
sulung dan mempunyai saudara perempuannya yang lebih baik dari saudara
perempuan Habil. Maka Habil diminta untuk dikahwinkan dengan saudara perempuan
Qabil, namun Qabil menolak dan berkata: Dia adalah adikku, dilahirkan bersama
ku, dan dia lebih baik dari adik mu. Dan aku lebih berhak untuk mengahwininya.
Mereka berdua
melakukan korban kepada Allah AWJ untuk menentukan siapa yang lebih layak
mendapatkan saudara perempuan tersebut. Adam (as) tidak ada bersama mereka,
kerana bermusafir ke Makkah untuk melihatnya. Allah AWJ berfirman, “Tahukah
kamu Aku mempunyai rumah di bumi?” Beliau menjawab: “Ya Allah, tidak.” Allah
berfirman: “Aku mempunyai rumah di Makkah, maka pergilah kepadanya.” Kemudian
Adam berkata kepada langit: “Lindungilah kedua anak-anakku,” namun ia menolak.
Beliau meminta kepada bumi, namun ia menolak. Beliau meminta kepada gunung, namun
ia menolak. Lalu beliau meminta kepada Qabil, Qabil berkata: “Baik. Pergilah,
dan apabila ayah kembali, ayah akan melihat keluarga ayah berada dalam keadaan
yang membuat ayah gembira.” Apabila Adam bertolak, Habil dan Qabil mempersembahkan
korban mereka. Qabil berasa bangga dengan korbannya, dan berkata: “Aku lebih
layak mendapatkan dia (adik perempuannya) dari kamu. Dia adalah adikku, dan aku
lebih tua dari mu, aku juga adalah pewaris (washi) bapaku.” Apabila mereka
memberikan korban, Habil memberikan ternakan yang gemuk, sementara Qabil
memberikan seberkas bijirin. Qabil kemudiannya menemui bijirin yang baik dari
korbannya, maka dia memakannya. Kemudian turunlah api dan menyambar korban dari
Habil, dan meninggalkan korban Qabil. Qabil lalu menjadi marah dan berkata:
“Aku akan membunuh mu supaya kamu tidak dapat mengahwini adik ku.” Habil
kemudian berkata: “Allah menerima amalan orang bertaqwa.” Diriwayatkan
oleh Ibn Jarir.
_______________________
1. Kitab Fatwa Jawatankuasa Tetap Kajian
Ilmiah dan Fatwa-fatwa. Ketua Ibn Baz. No. Fatwa (20053)
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 171
Ibnu Abi Hatim
berkata: cerita dari Al-Hasan bin Muhammad bin Al-Sabah, cerita dari Hajjaj, cerita
dari Ibnu Juraij, khabar dari Ibnu Khutsaim, dia berkata: Aku datang bersama Sa’eid
bin Jubair, maka diceritakan dari Ibnu Abbas, katanya: “Telah dilarang seorang
wanita mengahwini saudara lelaki kembarnya, namun dalam masa yang sama, diperintahkan
ke atasnya untuk mengahwinkan wanita tersebut dengan saudara lelaki yang lain.
Di dalam setiap rahim, ada seorang lelaki dan wanita; seorang wanita terpuji
dalam suatu rahim, dan seorang wanita hodoh dan tidak terpuji dalam rahim yang
lain. Maka seorang saudara (Habil) itu berkata saudaranya yang lebih rendah
darjatnya (Qabil): “Biarkan aku mengahwini saudara perempuan kamu, dan aku akan
mengahwinkan saudara perempuanku dengan mu.” Saudaranya (Qabil) berkata:
“Tidak. Aku lebih layak mendapatkan adik perempuanku.” Maka mereka berdua
melakukan korban, dan korban domba diterima, manakala sebaliknya tidak diterima
korban bijirin. Maka pemilik bijirin telah membunuh pemilik domba.Sanad yang
baik” [1]
Kita akan melihat bahawa ideologi ini adalah
korup dan bercanggah dengan sains, serta mereka yang mempercayainya telah
menjauhi kebenaran. Kita juga akan melihat bagaimana mereka telah meletakkan
manusia pada darjat lebih rendah dari haiwan.
__________________
1. Sumbernya (Ibn Katsir - Tafsir Ibn Katsir):
Tafsir Surah Al-Ma’idah, Ayat 27-31
Sebelum✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan