Solat 3id Al-Fithr 1440
Khutbah Pertama
بسم الله الرحمن
الرحيم
اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ
اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ
الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا
والحمد
لله رب العالمين * وصلى الله على
محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما * اللهم العن أعداء محمد وال
محمد في الأولين والآخرين
أشهد
أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد
أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد
أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد
أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله *
Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah
sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan
dalam keadaan beragama Islam.
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain
Allah, dan Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala pujian, Allah
Maha Besar atas hidayah yang telah diberikan kepada kami dan kepadaNya
kesyukuran kerana mendahulukan kami,
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Semoga
Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.
Marilah
kita berdoa semoga Allah mengutuk musuh-musuh Muhammad dan Aali Muhammad, dari
yang awal hingga yang akhir.
Pada suatu hari Eid-ul-Fitr, Imam Ali (as) menyampaikan
kutbahnya yang mana dia berkata:
"Wahai manusia! Sesungguhnya
hari kamu ini adalah hari di mana orang-orang beriman akan diberi ganjaran dan
orang-orang yang celaka adalah orang-orang yang rugi. Ini adalah hari yang sama
dengan hari di mana kamu akan berdiri (di hadapan Tuhanmu). Oleh itu, apabila
kamu datang dan keluar dari rumah kamu untuk pergi ke tempat-tempat solat kamu,
ingatkanlah kamu pada hari apabila kamu (roh-roh kamu) akan keluar dari badan
kamu untuk pergi menghadap Tuhan kamu. Apabila kamu berdiri di tempat solat
kamu, ingatkanlah kamu sedang berdiri di hadapan Tuhan kamu (pada hari kiamat).
Dan apabila kamu pulang ke rumah kamu (selepas solat), ingatkanlah diri kamu
sedang pulang ke rumah kamu di syurga. Wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya
sekecil-kecil pahala bagi orang-orang lelaki dan perempuan yang berpuasa (pada
bulan Ramadhan), adalah seruan seorang Malaikat, yang menyeru kepada mereka
pada hari terakhir bulan Ramadhan (dengan berkata):. Wahai hamba-hamba Allah
bergembiralah dengan khabar gembira bahawa semua dosa dosa sebelum ini telah diampunkan.
Oleh itu, berhati-hati dengan perkara-perkara yang kamu akan diciptakan semula
(pada hari ini dan hari-hari berikutnya) "(Nahjul-Balaghah)
Tasauf
atau Irfan dalam Islam, sebahagian mereka telah merujuknya kepada falsafah
pencerahan Yunani, itulah Irfan yg difahami di sisi Syiah dan Sunni hari ini.
Dikatakan bahawa yang pertama sekali mengkaji tentang Tasauf atau Irfan adalah Ibnu Arabi atau ulamak lain dari Ahlussunnah.
Hakikat Tasauf atau Irfan yang difahami mereka amat salah dan amat bercanggah, yang tidak seharusnya dilakukan oleh setiap orang yang ingin mendalami agama Allah dan syariat-syariat dari langit. Ini kerana jalan Irfan atau beramal untuk mengenal Allah SWT hanya didatangkan melalui para Nabi (alaihimu sholatu wasalam). Bahkan ianya adalah fitrah yang Allah SWT tetapkan dalam diri setiap insan, sebagaimana firmanNYA:
Dikatakan bahawa yang pertama sekali mengkaji tentang Tasauf atau Irfan adalah Ibnu Arabi atau ulamak lain dari Ahlussunnah.
Hakikat Tasauf atau Irfan yang difahami mereka amat salah dan amat bercanggah, yang tidak seharusnya dilakukan oleh setiap orang yang ingin mendalami agama Allah dan syariat-syariat dari langit. Ini kerana jalan Irfan atau beramal untuk mengenal Allah SWT hanya didatangkan melalui para Nabi (alaihimu sholatu wasalam). Bahkan ianya adalah fitrah yang Allah SWT tetapkan dalam diri setiap insan, sebagaimana firmanNYA:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي
أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ
بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾
Kami akan memperlihatkan kepada
mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka
sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa Al Quran itu adalah benar. Tiadakah
cukup bahwa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu? [Fussilat 41:53]
dan
firmanNYA lagi:
﴿وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ *
وَفِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ﴾
Dan di bumi itu terdapat
tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin. * dan (juga) pada
dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan? (Al Zariyyat 51:20-21).
Maka tanda-tanda itu ada dalam diri-diri yang menyucikan diri mereka. Dan pada
alam yang terbentang luas ini bagi mereka yang ingin berdalilkan akal dan
mensucikan diri mereka. Sepertimana Nabi (S) dan para Imam (as) mengingatkan
orang mukmin dalam banyak hadits tentang jalan ini dan kepentingan beramal
dengannya, tanpa berkompromi dalam perlaksanaan syariat, samada ianya wajib,
sunat, haram dan makruhnya. Itu adalah satu- satunya cara untuk sampai kepada
Allah SWT, dan bukannya dengan lafaz-lafaz, istilah-istilah dan
kebohongan-kebohongan sebahagian mereka yang menulis tentang Tasauf atau Irfan,
yang mereka namakan mujahadah-mujahadah yang Allah SWT tidak diturunkan
sebarang keizinan padanya.
Makrifat Allah hanya dapat disempurnakan dengan penyucian diri, dan penyucian diri tidak dapat disempurnakan melainkan dengan perlaksanaan syariat dan zuhud pada dunia, menginfakkan diri di jalan Allah dan menghias diri dengan akhlak yang mulia, kecintaan dan kebencian kerana Allah, bersusah payah pada zat Allah dan memusuhi orang-orang kafir serta munafik, dan belas ihsan sesame mukminin, sebagaiman firman Allah SWT:
Makrifat Allah hanya dapat disempurnakan dengan penyucian diri, dan penyucian diri tidak dapat disempurnakan melainkan dengan perlaksanaan syariat dan zuhud pada dunia, menginfakkan diri di jalan Allah dan menghias diri dengan akhlak yang mulia, kecintaan dan kebencian kerana Allah, bersusah payah pada zat Allah dan memusuhi orang-orang kafir serta munafik, dan belas ihsan sesame mukminin, sebagaiman firman Allah SWT:
﴿اللَّـهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ
نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ
كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا
شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ
نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ
اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
Allah cahaya langit dan bumi.
Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di
dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan
bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari
pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur
(sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja)
hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya
(berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki,
dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha
Mengetahui segala sesuatu.
[Al Noor 24:35].
Dan
firmanNya lagi:
﴿وَيُحِقُّ اللَّـهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ
الْمُجْرِمُونَ﴾
Dan Allah akan mengokohkan yang
benar dengan ketetapan-Nya, walaupun orang-orang yang berbuat dosa tidak
menyukai(nya). (Yunus
10:82)
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Berikut
saya petik sebahagian jawapan dari soalan ansar mengenai ungkapan:
(من عرف
نفسه فقد عرف ربّه)
Man 3arafa Nafsahu f\Faqad 3arafa Rabbah
(Sesiapa yang mengenal dirinya akan mengenal Tuhannya),
atau kata-kata mereka (as):
(أعرفكم
بنفسه أعرفكم بربّه)
A3rafakum Bi Nafsahu A3rafakum Bi Rabbahu
(orang yang paling kenal dirinya adalah yang paling kenal
Tuhannya),
Allah SWT telah berfirman:
﴿كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ
وَالْإِكْرَامِ﴾
Semua yang ada di bumi itu akan
binasa. * Dan yang tetap kekal Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan
kemuliaan. [Al-Rahman 55:26-27],
dan Dia Allah AWJ berfirman:
﴿كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ﴾
Tiap-tiap sesuatu pasti binasa,
kecuali WajahNya.)) [Al-Qashash 28:88] [3uyun Akhbar Al-Redha (as): Jilid 2 halaman
106].
Dan manusia berusaha untuk mengenal dirinya itu melalui
setiap pergerakan untuk mengenal oleh suatu martabat Tuhan dan kemudian
berakhlak dengan akhlak Tuhan Yang Maha Suci dan menzahirkan dengan
sifat-sifatNya sehingga Al-Insan - yang ikhlas terpisah daripada Al-Ana
(keakuan) - kepada menjadi Allah dalam penciptaan, iaitu Shurah Al-Lahut dan
wajah Al-Lahut (Imej Ketuhanan dan Wajah Ketuhanan), dan pada peringkat dan
maqam ini akan jadilah Manusia itu mengenal dirinya, dan mengenal tentang
dirinya adalah mengenal Tuhannya; kerana dia adalah wajah Allah, dan Tuhan
kenal dengan yang berwajah dengan wajahNya, setiap orang pergi kepada Allah
dengan ikhlas menjadi wajah Allah pada suatu martabat, mengikut usaha dan
keikhlasannya, iaitu ia menjadi wajah Allah, mengikut kesesuaian dengan bawaan
sifat-sifatnya seperti apa dan bagaimana samanya berbanding sifat-sifat Allah
dan seterusnya menjadi Wajah Allah dalam penciptaan bukan pada martabat Keesaan
(Wahidah-Tunggal),
Muhammad (S) wajah Allah,
Ali (as) wajah Allah,
Fatimah (as) wajah Allah,
Al-Hassan wajah Allah,
Al-Hussein wajah Allah,
para Imam (as) wajah Allah,
Mahdi-mahdi adalah wajah
Allah,
Nabi-nabi dan para rasul (as) adalah wajah Allah, dan
Nabi-nabi dan para rasul (as) adalah wajah Allah, dan
Salman Al-Farsi adalah wajah Allah
Tetapi mereka semua mengikut (martabat) masing-masing. Wajah
Tuhan yang hakiki dalam penciptaan adalah Muhammad (S) dan dengan itu akan
mengenal Tuhannya Yang Maha Suci adalah mereka yang sempurna dalam penciptaan,
kerana dari ibarat mengenal dirinya, dan tidak ada satu pun dari Penciptaan
yang lebih mengenal dirinya - baginda (S), yang mencerminkan Shurah Al-Lahut
(imej ketuhanan) dengan Shurah yang sempurna dalam penciptaan dan dia adalah
sempurna dalam penciptaan.
Jika kita menganggap bahawa jiwa (diri) insan adalah cermin
yang menyimpan keupayaan untuk memantulkan Shurah Al-Lahut (Imej Ketuhanan).
Maka imej ketuhanan dalam cerminan ini akan menjadi lebih sempurna dan lebih
jelas sejauh mana mengarah ke cermin ini kepada Al-Lahut. Maka yang mengarahkan
dengan sepenuhnya cerminan akan memantulkan Shurah (imej) sepenuhnya Al-Lahut,
dan yang kurang mengarah ke cermin keseluruhan cermin, akan terbataslah Shurah
Al-Lahut yang dipantulkan dalam cermin kewujudannya mengikut kekurangannya.
Dan makrifah kepadaNya Al-Lahut dan kepada Tuhannya akan
mengikut sebanyak imej (Shurah) yang ditunjukkan dalam cerminan kewujudannya,
oleh itu sesiapa yang mengenal hakikat dirinya yang sama telah dikenalnya,
telah memberi jaminan (bukanlah masalah perkataan-perkataan atau makna makrifat)
akan mengenal Tuhannya sejauh mana ia mengenal dirinya.
Di sini diberikan satu contoh untuk anda untuk menggambarkan
peringkat-peringkat makrifat ini:
Katakanlah api sedang menyala dan membakar di hadapan anda
dan anda melihat dengan mata anda dan merasakan bahangnya terasa di muka anda,
tetapi anda tidak tahu kesannya pada anda sehinggalah anda menyentuh dengan
tangan anda, sebagai contoh, akan melecurkan tangan anda, ketika itu anda akan
tahu bahawa api yang membakar (melecurkan), tetapi pengetahuan anda (makrifah
anda) dengan hakikat api ini adalah melalui diri anda (tangan anda yang melecur
terbakar), Maka makrifah anda tentang kebakaran yang dihasilkan dari yang
dialami oleh tangan anda melalui pertamanya dengan makrifah awal tentang api yang
anda lihat dengan mata anda dan berasa panas, tetapi anda tidak kenal kesannya
untuk mengenal sesuatu pada hakikatnya, tetapi selepas menyentuhnya maka anda
kenal sesuatu pada hakikatnya, tetapi makrifah ini cerminan diri anda sendiri
iaitu mengenal melalui apa-apa yang diketahui berlaku pada tangan anda.
Sekarang untuk melengkapkan contoh dengan mengatakan: Bahawa
sejauh mana terbakarnya anda dari api dapat dikenal kesannya pada anda dan
mengenal hakikatnya melalui kesannya pada anda, sehingga apabila anda terbakar
seluruhnya dalam api dan anda menjadi api dan makrifah anda tentang api akan
menjadi makrifah anda sendiri, dan sekarang jika kita menganggap bahawa
kebakaran (api) ini adalah gambaran lengkap bagi api itu ia seolah-olah adalah
api putih, sebagai contoh, dan anda terbakar dan menjadi api, tetapi dalam
bentuk (imej) yang lebih rendah daripada api putih dan pindah kepada api merah
akan menjadikan makrifah anda pada api putih ini – yang merupakan makrifah diri
anda sendiri - tanpa terbakar dan menjadi api pada tingkat yang lebih tinggi
dari anda (iaitu dalam darjat antara merah dan putih).
Adapun jika permintaan anda mengenai kaedah amali
(pendekatan praktikal), maka Allah meletakkan cara-cara (minhaj) mengamalkan
dan diturunkan olehNya SWT dalam Al-Quran Al-Karim, dan sebagai contoh. Cubalah
dan bacalah Surah Al-Israa’ (ke 17) dan renungkanlah untuk mendapatkan minhaj
(pendekatan - cara-cara) ini yang telah dijelaskan Allah Subhanah (Yang Maha
Suci).
Nabi Muhammad (S) baginda diutus bagi memantau dan
menyempurnakan, dengan sabda:
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
(Aku diutus untuk
menyempurnakan akhlak).
Jika anda mahu saya meringkaskanya untuk anda minhaj
(pendekatan - cara-cara) ini dalam satu kalimah, Saya katakan kepada anda:
(اقتل
نفسك تعرف ربك)
Uqtulun Nafsak
Ta3rafa Rabbak
(bunuhlah diri kamu
(nescaya) akan mengenal Tuhan mu),
Jiwa (diri) kemanusiaan adalah cahaya dan kegelapan, dan
sejauh mana mengawal cahaya dan mengalahkan kegelapan di dalam diri insan bagi
mengenal Tuhannya, dan kalau saya namakan untuk anda dengan panggilannya adalah
Al-Nur (Cahaya): HUWA (DIA), dan Al-Dzulumah (kegelapan): AL-ANA (AKU), Maka
apabila anda berkata (Aku) melawan (Dia); anda akan dapati bahawa kegelapan itu
telah diperluaskan pada diri anda dan beralih dari makrifah dan lebih mendekati
kepada kejahilan dan buta, dan setiap kali anda berkata (Dia) melawan (Aku)
anda akan dapati bahawa cahaya yang telah mengawal halaman kewujudan anda
sehingga Insan mengenal kewujudannya yang berdosa, kerana apa yang
membuatkannya wujud dan berbeza adalah dicemari oleh kegelapan yang sumbernya –
berasal dari - Aku (Ana) dan meminta untuk wujud dan kekal melawan Dia (Huwa)
Yang Maha Suci, dan inilah yang dikatakan Ali (as): (Tuhanku telah berlaku pada
diri ku untuk memandangnya, maka celakalah dia jika Engkau tidak
mengampunkannya.) [Al-Munajaat Al-Syu3baniyah].
Iblis telah binasa dengan berkata (Ana):
﴿قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ
أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن
طِينٍ﴾
Allah berfirman: "Apakah yang
menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?"
Menjawab iblis "Aku (Ana) lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku dari
api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah". [Al-A3raaf 7:12]
Maka Iblis telah diberi amaran.
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي
هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ
تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ
مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ
نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ،
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ
رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ
اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku
tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku
makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah
pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah
kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan
sesat dari (mengenal) agamaku
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا
أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنتُمْ
عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ
مَّا عَبَدتُّمْ * وَلَا أَنتُمْ
عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ
ِينِ﴾
==========================================
Khutbah
Kedua:
==========================================
اَللهُ اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ
اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي مَا هَدَانَا. وَلَهُ
الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَا
والحمد
لله رب العالمين * وصلى الله على
محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما * اللهم العن أعداء محمد وال
محمد في الأولين والآخرين
أشهد
أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له،
وأشهد
أن محمداً عبده ورسوله،
وأشهد
أن علياً والأئمة من ولده حجج الله،
وأشهد
أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله *
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿وَالَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ
الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ﴾
(Dan orang-orang mukmin dan beramal sholeh serta beriman kepada
apa yang diturunkan kepada Muhammad dan itulah yang haq dari Tuhan mereka,
Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka.)
[Muhammad 47:2]
Ini
adalah keadaan orang-orang mukmin bersama Hujjah Allah
Mereka
mulai beriman dengan kata-kata Allah dan membenarkannya, kemudian beramal
dengannya dan membenarkan Hujjah Allah ke atas mereka, dan dia adalah yang haq
(kebenaran) dari Tuhan mereka, maka apakah balasan dari Tuhan mereka
كَفَّرَ
عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
(Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan
memperbaiki keadaan mereka)
Sekarang
kita bertanya kepada diri kita sendiri, adakah kita beramal dengan firmanNya
Yang Maha Tinggi:
كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ
(menghapuskan
kesalahan-kesalahan mereka)
Saudara
mukmin sekelian, Allah SWT menerangkan bahawa sesungguhnya Dia membersih dan
menyucikan. Allah yang telah menghilangkan kesalahan-kesalahannya bukan
hanya mengampunkan tetapi: (menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka) menghapuskan
maknanya benteng (tutup) dan lindung. Ya, bukan sahaja diampunkan tetapi
dilindungi dan dibentengi (disembunyikan) Adakah kamu tahu yang disembunyikan??
Tersembunyi
dari para malaikat,
Ya,
dari bumi dan dari segala maksiat atau dosa itu dilihat tidak lagi wujud dan
tiada kesan seperti sesuatu tidak dilihat oleh malaikat, yang pada Allah tidak
lupa apa yang telah ditulisNya.
Ya,
dan bumi dan segala-galanya,
Orang-orang
yang jahil berkata tentang hakikat bahawa dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan
diampunkan Allah tetapi kesannya masih ada mewakili diri di papan tulisan dan dosa-dosa
yang terikat itu bersuara dan mereka mengatakan bahawa dicabut ikatan itu
sehingga tinggal kesannya. Jadi mereka melihat bahawa dosa-dosa tersebut
diampuni yang tinggal adalah kesannya, begitulah kata mereka.
Aku
katakan, kebenaran yang aku katakan pada kamu, kamu tidak betul, mengapa kamu
cakapkan sesuatu yang tidak kamu ketahui, mengapa kamu menutup pintu Malakut
(kerajaan Langit) dalam menghadapi orang yang sesal yang mengetuk paku
(pengikat) pada papan tulisan itu bukannya pada Dia Pencipta papan tulisan itu,
supaya Dia boleh mengembalikannya kerana yang akan mengampun dosa-dosa hanyalah
Allah yang mencipta diri itu, dan Dia yang berkuasa atas segala-sesuatu,
Berkuasa
untuk mengembalikan diri ia termasuklah,
Seorang
hamba yang jika dia bertaubat kepada Allah, maka Allah melupakan Malaikat
Al-Katibin (Penulis) apa yang ditulisnya, dan melupakan dosa yang dilakukan
hamba itu di bumi, tidak terlihat olehnya kerana diangkat semua kesan dosa dari
kesalahan seorang hamba mukmin yang ikhlas dalam taubatnya,
Ya,
Kembali seperti hari dilahirkan ibunya,
Fitrah
suci (seperti asal) tiada dosa, tiada tinggalan dan tidak ada suatu pun
diingat,
Ya,
dengan kurniaan (rahmat) Allah, Dia meninggalkan sedikit rasa bersalah hambanya
supaya tidak bercakap mengenainya, ia juga tidak diterima oleh Allah, tetapi
agar tidak kembali kepadanya dan merasakannya, tidakkah maksiat dengan ketaatan
meresap mempengaruhinya,
Jadi
wahai yang bertaubat kamu hari ini suci bersih seperti hari ibumu melahirkan
kamu, Bukannya pintu-pintu langit itu menghalang wajah kamu jika kamu ingin
mempertingkatkan diri, Kamu ingin menjadi Al-Muqarrabin (orang-orang yang
rapat) Ya silakan pintunya terbuka kepada kamu, yang dibuka oleh Al-Rauf
Al-Rahim,
Allah
ingin kamu supaya mendengarNya, Dia Yang Maha Tinggi,
Seruan
di sisi kamu ada rayuan syaitan,
Kamu
jangan tertipu dengan pertanyaannya, siapa kamu, apa asal kamu, untuk menjadi
Al-Muqarrabin (orang-orang yang rapat),
Kamu
jangan tertipu dengan pertanyaannya, siapa kamu, sehingga kamu ingin meningkat
kepada Illiyin (Maqam Tertinggi),
Walaupun
perlu diberi perhatian kepadanya, katakan padanya, saya hamba yang hina
(miskin) lagi berdosa, seba kurang dan penuh kesalahan, tetapi pintu-pintu
Tuhanku Al-Rauf Al-Rahim telah dibuka ditawarkan untukku sejak mula lagi.
Jadi
ini adalah keadaan orang mukmin dengan para Hujjah Allah
كَفَّرَ عَنْهُمْ
سَيِّئَاتِهِمْ
(menghapuskan
kesalahan-kesalahan mereka)
Sekarang
kita tahu bagaimana menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka, Maka adakah
kita memberi hak mereka. Adakah kita memberikan kesemua hak kebersihan dan
kesucian mereka ini. Bagaimana kita menanganinya antara kita, Ya diwajibkan ke
atas setiap seorang daripada kita mengetahui bahawa saudara mukmin kita adalah
dimuliakan Allah, dan Allah mengasihi orang mukmin dan mengasihi sesiapa yang
mengasihiNya. Adakah mencukupi untuk tahu bahawa dia suci dan Allah
menghapuskan kesalahan-kesalahannya untuk mengasihinya. Adakah mencukupi bahawa
Allah mengasihinya supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa Anbiak dan Aushiak
mengasihinya supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa malaikat mengasihinya
supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa Allah tidak redha menyakiti orang
mukmin dengan perkataan untuk mengelakkan kedukaannya. Adakah mencukupi untuk
mengetahui bahawa yang mengasihi penciptaan pada Allah yang mengasihi Allah
untuk bermula sekali lagi.
Wahai
mukmin yang suci kasihilah atau tinggalkanlah dari menyakiti saudara mukminmu
yang suci. Ya, kamu perlu untuk meningkatkannya. Nanti pintu-pintu dibuka
kepada kamu, maka jangan cenderung dengan tipu daya syaitan kepadakamu.
Kemudian jangan sekali-kali kamu meninggalkan dari mengasihi orang-orang mukmin
atau menyakiti mereka nanti pintu-pintu ditutup yang telah dibuka kepada kamu
sekali lagi.
Adakah
kita termasuk dari firmanNya Yang Maha TInggi
وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
(dan
memperbaiki keadaan mereka)
Adakah
kita gembira dengan nikmat keselamatan agama dan Wilayah Al-Haq,
﴿قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ
فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ﴾
(Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah
dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik
dari apa yang mereka kumpulkan.") [Yunus 10:57]
Adakah
kita tidak peduli apa yang kita terlepas dari perkara-perkara duniawi, termasuk
pertolongan kebendaan. Adakah kita tidak gembira mendapat pertolongan
kebendaan, walau hanya dicapai dengan limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya
﴿لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ
وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور﴾ٍ
(supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari
kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya
kepadamu. Dan Allah tidak mengasihi setiap orang yang sombong lagi membanggakan
diri,) [Al-Hadid 57:23]
Jika
kita sedemikian maka kita akan diuji (وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ - dan memperbaiki keadaan mereka)
Ya memperbaiki
keadaan mereka dengan redha dengan ketentuan (qadha’)-Nya
dan menyerah pada perintah-Nya
Memperbaiki
keadaan mereka dengan mengabdikan diri kepada-Nya SWT
Memperbaiki
keadaan mereka dengan beramal di tangan hujjah-Nya
Memperbaiki
keadaan mereka dengan ikhlas kepada-Nya SWT
Memperbaiki
keadaan mereka dengan harap dan rasa takut
Terdapat
mungkin yang mempunyai Pemikiran Jahiliyah berpendapat bahawa memperbaiki
keadaan mereka dengan memperbaiki dunia mereka iaitu dengan urusan-urusan
kebendaan duniawi kerana dunialah yang menghadkan ilmu mereka.
Manakala hakikat pada memperbaiki
keadaan mereka adalah:
Dunia seluruhnya
adalah jahil, melainkan tempat-tempat ilmu
Dan ilmu semuanya
hanyalah hujjah, melainkan apa yang diamalkan
Dan amalan semuanya
hanyalah riyak (menunjuk-nunjuk), melainkan apa yang ikhlas
Dan ikhlas itu
dalam keadaan yang amat getir sehinggalah seseorang itu
melihat apakah kesudahan baginya (nanti).”
Maka
keadaan mereka asyik (sibuk) denganNya SWT. Adakah terdapat sesuatu islah
(perbaikan) daripada keadaan asyik (sibuk) dengan Allah.
Ya,
mereka adalah benar-benar (memperbaiki keadaan mereka)
والسلام عليكم ايها المؤمنون ورحمة الله وبركاته وتحياته
وصلواته على الصابرين عند المصائب والمصاعب .
Salam atas kamu, wahai orang-orang mukmin, dan rahmat
Allah dan barkahNya, kemuliaan dan selawat (sanjungan)-Nya atas orang-orang
yang sabar pada bencana dan kesusahan.
والسلام على اولياء الله حقا وصدقا الذين
صدقوا ماعاهدوا الله عليه فصدقهم الله وعده
Dan salam atas Auliak Allah yang haq dan dalam
kebenaran yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. maka Allah
telah memenuhi janji-Nya kepada mereka.
واسكنهم عليين مع انبياءه ورسله، السلام
عليكم يامن عبرتم الى الاخرة بأمن وسلام وعلى سلامة من الدين الذي يحبه الله
ويرضاه وأسأل الله ان يشفعكم في امرنا والدعاء لنا نحن المساكين الذين لازلنا نقبع
في هذا العالم المظلم ليكون عبورنا يوم يُكتب لنا العبور الى النور الذي عبرتم له.
Dan menempatkan mereka di Illiyin bersama para nabi dan
Rasul-rasulNya, Salam atas kamu wahai yang menyeberang ke akhirat dalam keadaan
aman damai dan agama yang selamat, bahawa yang dikasihi Allah dan diredhaiNya,
dan memohon kepada Allah dengan syafaat kamu pada urusan kami, dan mendoakan
untuk kami yang serba kurang yang masih bersungut di alam yang gelap ini,
hari-hari yang menjadi laluan kami, dituliskan untuk kami laluan menyeberang ke
cahaya yang kamu telah tunjukkan kepadanya.
اللهم انصرنا وانتصر بنا لدينك بفضلك ومنك
وعطائك الابتداء.
Ya
Allah tolonglah kami mencapai kemenangan bagi agama-Mu dengan kurnia dari-Mu
dan pemberianMU sebagai permulaan
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ * أسْأَلُكَ فِي
هَذِا اليَومِ الَذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِيْنَ عِيْدًاً * وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ
تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ
مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ* وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ.
.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
Tiada ulasan:
Catat Ulasan