Isnin, 15 November 2021

Pembuktian dari Laman Rasmi Al-Mahdyoon 19.11.4

Bencana Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya

رزية يوم الخميس ووصية رسول الله (ص) ليلة وفاته

 

Adakah Al-Rasul (S) benar-benar tidak berniat untuk menulis suatu apa pun, tapi baginda hanya mahu menguji kata-katanya saja tidak lebih dari itu? 

 

Hadits-hadits Bencana pada Hari Khamis adalah hadits-hadits Shahih yang tidak boleh membantu mereka untuk menafikannya, tetapi mereka cuba untuk meminta maaf kepada apa yang dilakukan oleh Umar, dengan mengatakan:

 

- Baginda (S) apabila mengarahkan mereka untuk membawa lembaran dan tinta, baginda tidak berniat untuk menulis apa-apa perkara, tetapi dia hanya mahu menguji kata-katanya, tidak lebih dari itu, Allah telah menghidayah Umar bukan sahabat yang lain, Maknanya sepatutnya membawa kedua-duanya (lembaran dan tinta) - pada perkara ini – tanggapan pada keengganan mereka itu dalam ayat yang selaras dengan Tuhannya Yang Maha Tinggi, serta jadi sebahagian dari kekeramatannya.

 

1. Hadits bencana hari Khamis, dan Wasiat Rasulullah (S) di malam kewafatan baginda

2. Adakah Al-Rasul (S) benar-benar tidak berniat untuk menulis suatu apa pun, tapi baginda hanya mahu menguji kata-katanya saja tidak lebih dari itu?

3. Apakah Urusan Al-Rasul (S) Adalah Urusan Bermesyuarat Dengan Para Sahabatnya?

4. Apakah Umar berpendapat lebih utama meninggalkan dari membawa tinta dan kertas?

5. Apakah Umar takut bahawa Nabi (S) menulis hal-hal manusia yang tidak boleh dijelaskan?

6. Adakah Umar takut nanti orang-orang munafik memperkecilkan kesahan penulisan wasiat itu?

7. Adakah Umar memahami Arahan Nabi (S) dengan cara yang berbeza?

8. Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya

9. ... Dan aku lupa yang ketiga

10. Tetapi adakah ditulis Wasiat itu?

11. Dalil Wasiat mesti ditulis:

Pertama - Ayat-ayat Al-Quran

Kedua: Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan.

Ketiga: sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya

Keempat: isi perintah itu disokong oleh Al-Quran dan banyak Hadits yang menunjukkan pelantikan kepimpinan ilahi

12. Inilah Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda


Jawapannya:

 

Baginda (Kepadanya Shalawat dan Salam) mengatakan: "Kamu Tidak akan tersesat selepasnya" perlukah menolaknya? kerana jawaban kedua (berikutnya) perintah itu adalah ia bermakna bahawa jika kamu membawa lembaran dan tinta itu, akan dituliskan tulisan yang tidak menyesatkan kamu selepasnya, tidak dapat menutup pandangan bahawa khabar yang seperti itu hanya untuk menguji tetapi ia adalah sejenis pendustaan yang jelas, yang boleh membatalkan dan melencongkan (seleweng) kata-kata nabi, terutama dalam kedudukan tidak membawa lembaran dan tinta, pada hal lebih utama membawa kedua-duanya daripada membataskan kata-kata seperti mana dalam peristiwa ini.

 

Sesungguhnya perkara membawakannya demi bapa dan ibu ku sebagai mana yang dijelaskan oleh hadits tersebut, malahan masa itu bukanlah masa untuk menguji, tetapi ia adalah satu masa menghidangkan amaran, dan wasiat yang mengatasi segala kewajipan, dan menasihatkan umat sepenuhnya, pada hal kematian adalah jauh dari kelucuan dan gurauan, ketika diri baginda disibukan dengan kewajipan dan tugas-tugas berat, terutamanya apabila dia seorang nabi. Jika kesahihan (kebenarannya) dari seluruh hidupnya tidak menguji mereka, bagaimana pula semasa kesakitan baginda, dikatakan kepada baginda (S) - Walaupun kebanyakan mereka lagha (lara), keliru dan berselisih dengan baginda -: Keluarlah kamu, memaparkan perkara yang mengecewakan baginda, walaupun mereka yang enggan telah melandanya demi memberbaiki keengganan mereka, dan tunjukkan keringanan padanya, baginda dalam kesakitan dipenghujung hayat baginda, dalam hadits ini terutamanya apabila mereka mengatakan: Rasulullah meracau, yang akan berpisah dengan mereka di dunia ini, sesungguhnya mereka hanya mahu melihat baginda marah. Jadi mereka melemparkan perkataan itu, dan kebanyakan mereka lagha (lara), keliru dan berselisih dengan baginda sesuatu yang tidak dapat disembunyikan, dan tangisan Ibn Abbas selepas kejadian itu dan di dalam ungkapan hadits ini, memberikan kata-kata bencana sebagai dalil untuk membatalkan kata-kata mereka

 

 

 

Kembali Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah

 

 

Tiada ulasan: