Bencana Hari Khamis,
Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
رزية يوم الخميس ووصية رسول الله (ص) ليلة وفاته
Adakah Umar memahami arahan Al-Rasul (S) dengan cara yang
berbeza? - Dan mereka berkata dalam jawapan terakhir: Umar tidak memahami dari Al-Hadits (percakapan ini) bahawa penulisan itu akan menjadi sebab untuk menyelamatkan (memelihara) setiap orang dari umat daripada kesesatan, Tetapi memahami bahawa ia akan menjadi satu sebab kerana tiada kesepakatan atas perkara yang menyesatkan selepas menuliskannya. (Mereka berkata): dan telah diketahui bahawa kesemua mereka atas perkara yang menyesatkan, yang mana tidak akan menjadi sebab selamanya, dituliskan atau tidak ditulis, bandingkanlah pada hari ini apa yang berlaku kerana penentangan tersebut. Jawapannya: Dan jika Umar tidak begitu jauh dari pemahaman, dan apa yang dia sembunyikan dari Al-Hadits (percakapan) ini apa yang kelihatan kepada semua manusia, kerana Badwi pendalaman pun |
1.
Hadits bencana hari Khamis, dan Wasiat Rasulullah (S) di malam kewafatan
baginda 3.
Apakah Urusan Al-Rasul (S) Adalah Urusan Bermesyuarat Dengan Para Sahabatnya? 4.
Apakah Umar berpendapat lebih utama meninggalkan dari membawa tinta dan kertas? 5.
Apakah Umar takut bahawa Nabi (S) menulis hal-hal manusia yang tidak boleh
dijelaskan? 6.
Adakah Umar takut nanti orang-orang munafik memperkecilkan kesahan penulisan
wasiat itu? 7.
Adakah Umar memahami Arahan Nabi (S) dengan cara yang berbeza? 8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya 9. ... Dan
aku lupa yang ketiga 10.
Tetapi adakah ditulis Wasiat itu? 11.
Dalil Wasiat mesti ditulis: Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
12.
Inilah Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda |
memahaminya bahawa tulisan ini jika ia telah ditulis akan sepenuhnya memastikan semua orang tersisih dari kesesatan, dan ertinya ia adalah satu pengertian Al-Hadits (percakapan) dengan kefahaman manusia, dan Umar, dia tahu dengan pasti bahawa Nabi Muhammad, (S), tidak takut pada umatnya berhimpun atas kesesatan. Kerana dia telah mendengar sabda baginda (S): tidak akan berhimpun umatku atas kesesatan, tidak berhimpun kesilapan itu, dan sabda baginda: Akan selalu ada sekelompok dari umatku yang memperjuangkan Al-Haq. . . Dan Firman Allah SWT ﴿
وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ
وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم
مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي
لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ﴾ (Dan Allah telah berjanji kepada
orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh
bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa dimuka bumi,
sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan
sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk
mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam
ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahku-Ku dengan tiada
mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku.) [Al-Nuur 24:55]
Ada banyak teks-teks Al-Quran dan Sunnah yang benar bahawa
umat itu tidak tidak akan berhimpun dengan tertariknya atas kesesatan, adalah
tidak munasabah ini yang berkisar pada pegangan Umar atau yang lainnya terhadap
Nabi (S), ketika baginda meminta tinta dan lembaran, takut berhimpun umatnya
atas kesesatan, dan yang sesuai dengan Umar yang akan memahami dari percakapan
apa yang datang daripadanya ke dalam fikiran, tidak dinafikan sahihnya Sunnah
dan ketentuan Al-Quran. Bahawa kemarahan Nabi (S) dari mereka, belajar dari
sabda baginda: Keluarlah kamu, bukti bahawa yang
meninggalkan baginda adalah dari yang mereka perlukan, walaupun Umar
membangkang kerana disyaki dalam pemahaman Al-Hadits (percakapan) seperti yang
mereka dakwa Nabi masih dalam kesamaran dan baginda menyatakan apa yang
dimaksudkannya, tetapi jika Nabi dalam kedudukan untuk meyakinkan mereka
sebagaimana yang diperintahkan mereka berbuat demikian, apakah kesan mereka
menolaknya, dan menangisnya Ibn Abbas dan kekesalannya adalah daripada bukti
terbesar apa yang kita katakan.
|
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan