Bencana Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
رزية يوم الخميس ووصية رسول الله (ص) ليلة وفاته
Hadits Bencana Pada Hari Khamis أخرج البخاري بسنده إلى
عبيد الله بن عبد الله بن عتبة بن مسعود عن ابن عباس، قال: ( لما
حضر رسول الله صلى الله عليه وآله ، وفي البيت رجال فيهم عمر بن الخطاب ، قال
النبي صلى الله عليه وآله : هلم أكتب لكم كتابا لا تضلوا بعده ، فقال عمر : إن
النبي قد غلب عليه الوجع ، وعندكم القرآن حسبنا كتاب الله ، فاختلف أهل البيت
فاختصموا ، منهم من يقول : قربوا يكتب لكم النبي كتابا لا تضلوا بعده ومنهم من
يقول ما قال عمر ، فلما أكثروا اللغو والاختلاف عند النبي ، قال لهم رسول الله
صلى الله عليه وآله : قوموا عني، فكان ابن عباس يقول : إن الرزية كل الرزية ما
حال بين رسول الله (ص) ، وبين أن يكتب لهم ذلك الكتاب من اختلافهم
ولغطهم. ) Bukhari [1] telah merakamkan (didalam sahihnya) bersandarkan kepada keterangan (dengan sanad) dari Ubaydullah bin Abdullah bin ‘Utbah bin Mas’ud. Abdullah menyatakan dari Ibn Abbas yang berkata bahawa apabila kematian menghampiri Rasulullah (S), rumah baginda dipenuhi oleh kaum lelaki termasuk Umar bin al-Khattab. Nabi (S) bersabda: ‘Biar aku tuliskan untuk kamu sesuatu yang tidak akan tersesat selepas itu. Umar |
1.
Hadits bencana hari Khamis, dan Wasiat Rasulullah (S) di malam kewafatan
baginda 3.
Apakah Urusan Al-Rasul (S) Adalah Urusan Bermesyuarat Dengan Para Sahabatnya? 4.
Apakah Umar berpendapat lebih utama meninggalkan dari membawa tinta dan kertas? 5.
Apakah Umar takut bahawa Nabi (S) menulis hal-hal manusia yang tidak boleh
dijelaskan? 6.
Adakah Umar takut nanti orang-orang munafik memperkecilkan kesahan penulisan
wasiat itu? 7.
Adakah Umar memahami Arahan Nabi (S) dengan cara yang berbeza? 8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya 9. ... Dan
aku lupa yang ketiga 10.
Tetapi adakah ditulis Wasiat itu? 11.
Dalil Wasiat mesti ditulis: Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
12.
Inilah Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda |
berkata: “Nabi didalam keadaan terganggu [melawan sakitnya], dan kamu ada Al-Quran bersama kamu, cukuplah Kitab Allah bagi kita” Maka mereka yang hadir di rumah iru bertengkar dan berselisih di antara mereka. Sebahagian mereka berkata: “Mari rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan sesuatu yang tidak akan tersesat selepas baginda, sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah katakan. Apabila pertengkaran dan perbalahan menjadi lebih hangat dihadapan Nabi, Rasulullah (S) bersabda kepada mereka: “Pergi jauh dari ku.” Ibn Abbas mengatakan: “Bencana, bencana yang sebenar, apalah yang menghalang bagi Rasulullah (S) untuk menulis apa yang ingin dituliskan kepada mereka dengan pertengkaran dan perkelahian.” Hadits ini bukanlah dari kata-kata yang disahkannya,
dan tidak juga dikeluarkannya, walaupun telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari di
dalam beberapa tempat dalam Shahihnya [2], dan dikeluarkan oleh
Muslim dalam wasiat terakhir juga di dalam Shahihnya [3], dan
diriwayatkan oleh Ahmad dari Ibnu Abbas di dalam Musnadnya [4],
dan dikhabarkan juga di dalam Sunan-sunan yang lain, adalah sangat meyakinkan
di dalamnya yang membawa kepada makna, kerana ada lafaz yang jelas bahawa
Nabi menguatkan suara, tetapi mereka mengatakan dengan kata-kata: (إن
النبي قد غلب عليه الوجع) - Bahawa Nabi telah dikalahkan
oleh sakitnya, satu kata-kata (ibarat) halus, untuk mengurangkan apa yang
menyinggungkan dari mereka, seperti yang dibuktikan oleh laporan yang
disampaikan oleh Abu Bakar Ahmad bin Abdul Aziz, Al-Jauhariy dalam Kitab
Al-Saqifah [5] Dengan sanad Ibnu Abbas, katanya: "Ketika aku
menghadiri (sebelum) kewafatan Rasulullah, dan di dalam rumah ada kaum lelaki
termasuk Omar bin Al-Khattab, Rasulullah (S) bersabda: Bawalah lembaran
supaya aku tuliskan untuk kamu tulisan yang tidak menyesatkan kamu
selepasnya, (dia berkata): Maka Umar berkata, perkataan yang bererti bahawa sakit
telah menguasai atas Rasulullah (S), dan kemudian berkata: Pada kita ada
Al-Quran cukuplah bagi kita Kitab Allah, Maka mereka yang hadir di rumah
iru bertengkar dan berselisih, maka sebahagian mereka berkata: Mari
rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan untuk kamu,
dan sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah
katakan, Apabila semakin riuh pertengkaran dan perselisihan baginda (S)
menjadi murka, baginda bersabda: menyingkirlah kamu..... Al-Hadits
" Dan anda akan melihat bahawa mereka secara
terang-terang telah membangkang tetapi dialihkan kepada Umar yang bermakna
tidak secara terang dalam lafaznya. Dan ini juga memberitahu anda di mana
para perawi hadits (muhaditsin) tidak isytiharkan bagi pihak pembangkang pada
hari itu, penentangannya dialihkan dalam bentuk melafazkannya, Bukhari
menyebut di dalam Bab Jawaair Al-Wafid dari Kitab Jihad Wa Al-Sir dalam
Shahihnya [6]: حدثنا قبيصة حدثنا ابن
عيينة عن سلمان الأحول عن سعيد بن جبير عن ابن عباس ، أنه قال : يوم الخميس
وما يوم الخميس ، ثم بكى حتى خضب دمعه الحصباء ، فقال : اشتد برسول الله وجعه
يوم الخميس ، فقال : إئتوني بكتاب أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا ، فتنازعوا
، ولا ينبغي عند نبي تنازع ، فقالوا : هجر رسول الله ، قال صلى الله عليه وآله
وسلم : دعوني فالذي أنا فيه خير مما تدعوني إليه ، وأوصى عند موته بثلاث
: أخرجوا المشركين من جزيرة العرب، وأجيزوا الوفد بنحو ما كنت أجيزهم ، ( قال )
ونسيت الثالثة Dicakapkan pada kami Qubaishah, dicakapkan pada kami
Ibn 3uyainah dari Salman Al-Ahwal dari Sa3id bin Jubair dari Ibnu Abbas,
beliau berkata: hari khamis, apa yang terjadi di hari khamis, lalu menangis,
sampai air matanya membasahi kerikil (pasir), lalu melanjutkan: Sakit
Rasulullah semakin berat pada hari khamis, lalu bersabda: bawakan pena dan
kertas kemari, aku akan menulis sebuah wasiat yang kalian tidak akan sesat
selamanya, lalu mereka berselisih faham, padahal tidak selayaknya terjadi
perselisihan di depan Nabi, lalu mereka mengatakan : Rasulullah telah
meracau. Lalu Rasulullah (S) bersabda: tinggalkan aku, keadaanku saat ini lebih
baik dari apa yang kalian serukan. Dan berwasiat sebelum kewafatannya dengan
tiga perkara: “Keluarkan kaum musyrikin dari Jazirah Arab, berikan
hadiah kepada utusan sebagaimana yang biasa kulakukan terhadap
mereka.” Ibn ‘Abbas berkata, “Aku lupa wasiat baginda yang ketiga.”
[7] Hadits ini juga diriwayatkan oleh Muslim, pada akhir
Kitab Al-Wasiat dari Shahihnya, Ahmad dari hadits Ibnu Abbas di dalam
Musnadnya [8], dan diriwayatkan perawi hadits lain, dan Muslim
meriwayatkan dalam Kitab Al-Wasiat dari Shahihnya dari Sa3id bin Jubair dari
jalan yang lain oleh Ibnu Abbas, قال: ( يوم الخميس وما
يوم الخميس ، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ ، قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إئتوني بالكتف والدواة ، أو اللوح والدواة ،
أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا ، فقالوا : إن رسول الله يهجر). Dia berkata: “Hari khamis,
tahukah kamu ada apa hari khamis itu kemudian Ibnu Abbas menangis hingga aku
melihat air matanya mengalir seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah
(S) bersabda “Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta (dakwat) atau Loh
(papan tulis) dan dakwat aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian
tidak akan tersesat setelah baginda selama-lamanya. Kemudian mereka
berkata Rasulullah (S) meracau.[9] Mengenai kesakitan dalam soal bencana ini adalah sahih,
diketahui bahawa yang pertama berkata: Rasulullah telah meracau,
pada hari itu ia adalah Umar, Kemudian mereka yang hadir menyirat corak
yang ada di fikiran, saya telah mendengar kata-kata Ibn Abbas -
dalam hadits yang pertama [10] - Maka mereka yang hadir di
rumah iru bertengkar dan berselisih, sebahagian daripada mereka
berkata: Mari rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan untuk
kamu, dan sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah
katakan, iaitu kata-kata: Rasulullah telah meracau - Dalam riwayat
ini, yang dikeluarkan oleh Thabrani di dalam, Al-Ausath dari Umar [11], katanya: "Apabila Nabi
sakit baginda bersabda : Bawalah lembaran (shahifah) dan tinta, aku akan
tuliskan untuk kamu suatu tulisan yang tidak akan menyesatkan kamu selepasnya
selamanya, maka berkata orang-orang perempuan di belakang tabir: Apakah
kalian tidak mendengar apa yang disabdakan oleh Rasulullah (S), Omar berkata:
Aku berkata, diamlah kamu wanita-wanita Yusuf, jika baginda sakit kamu
menangisinya, dan jika baginda sehat kamu membebaninya. Rasulullah bersabda
“seruan mereka lebih baik dari kamu". Dan anda melihat bahawa mereka tidak tunduk di sini
dengan penjelasan baginda, jika mereka tunduk dengan beriman daripada
(memilih) kesesatan. Andai mereka mencukupi dengan mematuhi dan tidak
menjawab dengan mereka mengatakan: cukuplah Kitab Allah bagi kita,
walaupun dia tidak tahu kedudukan Kitab Allah pada mereka, atau
mereka lebih tahu sifat-sifat khusus Kitab dan kegunaannya, Andai
mereka mencukupi dengan mematuhi keseluruhannya mereka tidak tidak melepaskan
kata-kata mereka itu – Rasulullah meracau – tetekala baginda di
ambang kematian bersama mereka, dan apakah kalimah (perkataan) selamat
tinggal mereka kepada Rasulullah (S), seolah-olah mereka - dalam
keadaan tidak pernah mengambil nash ini yang hanya mencukupi bagi mereka
hanyalah Kitab Allah dari apa yang mereka dakwakan – dan tidak pernahkah mereka mendengar laungan Al-Kitab ﴿آنَاءِ اللَّيْلِ
فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ﴾ pada waktu malam dan pada sempadan siang maka
bertasbihlah, supaya kamu diredhai, [Tha Ha 20:130] ﴿وَمَا آتَاكُمُ
الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا﴾ (Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka
terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah.) [AlHasyr
59:7], tidak membaca ayat: ﴿إِنَّهُ لَقَوْلُ
رَسُولٍ كَرِيمٍ * ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ
مَكِينٍ * مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ * وَمَا صَاحِبُكُم
بِمَجْنُونٍ﴾ (sesungguhnya ia benar-benar perkataan
rasul yang mulia,* yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai kedudukan tinggi
di sisi Allah yang mempunyai 'Arsy, * yang ditaati di sana (di alam malaikat)
lagi dipercaya. * Dan temanmu (Muhammad) itu bukanlah sekali-kali orang yang
gila.[Al-Takwir 81:19-22] ) dan FiramanNya 3zza daripada Yang Berkata-kata: ﴿إِنَّهُ
لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ * وَمَا هُوَ بِقَوْلِ
شَاعِرٍ قَلِيلًا مَّا تُؤْمِنُونَ * وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا
مَّا تَذَكَّرُونَ * تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ﴾ Sesungguhnya ia adalah benar-benar perkataan Rasul yang
mulia, * dan bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman
kepadanya. * Dan bukan pula perkataan tukang tenung. Sedikit sekali kamu
mengambil pelajaran daripadanya. * Ia diturunkan dari Tuhan semesta alam.
([69:40-43] FirmanNya Jalla 3alla,, ﴿مَا ضَلَّ
صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ * وَمَا يَنطِقُ عَنِ
الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ * عَلَّمَهُ شَدِيدُ
الْقُوَىٰ﴾ Sahabatmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak pula keliru.
* dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya. *
Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan.* yang diajarkan
kepadanya oleh yang sangat kuat. [Al-Naj 53:2-5] Banyak lagi ayat-ayat seperti ini, yang disediakan
khusus atas kemaksuman dari mengatakan sesuatu meracau, atas akal
fikiran ysng bebas daripada hanya semata-mata penguasaan diri sedemikian,
kerana mereka tahu bahawa baginda (S) ingin mencatat (mendokumentasikan)
perjanjian Khalifah baginda dan menegaskan nash (teks) ke
atas Ali khususnya, dan ke atas Imam-imam
itrahnya (keluarganya) secara Umum, Maka yang menghalang baginda dari
berbuat demikian adalah seperti yang diakui oleh khalifah kedua dengan kata
yang beredar di antara dia dan Ibnu Abbas [12].Dan jika anda
merenungkan sabda baginda (S): “Bawakan bawakan pena dan kertas kemari,
aku akan menulis sebuah wasiat yang kalian tidak akan sesat
selepasnya, dan sabda baginda dalam Hadits Tsaqalain: Sesungguhnya aku tinggalkan pada kamu sesuatu yang kamu
akan pegang dengannya kamu tidak akan sesat, Kitab Allah dan keluargaku
Ahl Baitku, Anda tahu bahawa matlamat pada perawi-perawi hadits
adalah satu, dan sesungguhnya baginda (S), dengan keinginan yang
sungguh-sungguh kerika sakit baginda untuk menuliskan kepada mereka
secara terperinci apa yang diwajibkan kepada mereka dalam Hadits Tsaqalain
(dua perkara berat). _____________ [1] - Dalam bab mengatakan tentang orang sakit, “Quumuu
3anni” dari Kitab Al-Maridh.”, hal 5, dari Jz 4 dari Kitab Shahih-nya. [2] - Disebutkan dalam Kitab “Al-3ilm”, hal.22 dari Jz
pertamanya, dan di tempat lain yang diketahui oleh para pengikutnya. [3] - hal 14 dari Jz kedua. [4] - Lihat halaman 325 dari Jz pertamanya. [5] - Seperti pada halaman 20 Jilid kedua dari Syarah Al-Nahj
oleh Al-‘Alamah Al-Mu'tazili [6] - hal 118 dari Jz kedua. [7] - Yang ketiga tidak lain adalah perintah yang ingin
ditulis oleh Nabi yang akan melindungi mereka dari kesesatan, tetapi politik
memaksa para Muhaditsin untuk melupakannya, seperti yang ditunjukkan oleh
mufti Al-Hanafiyah kepadanya dalam Shurah Al-Hajj Dawud Al-Dada. [8] - hal.222 dari Jz pertamanya. [9] - Hadits ini disarikan dengan kata-kata ini, oleh
Ahmad pada halaman 355 dari Jz pertama dari Musnadnya, dan bukan salah satu
dari dalil-dalil Sunan. [10]- Yang termasuk oleh Al-Bukhari dari Ubaidillah bin
Abdullah bin Utbah bin Mas’ud dari Ibn Abbas, dan ia juga diriwayatkan oleh
Muslim dan selainnya. [11] - Seperti pada halaman 138 dari Jz ketiga Kanz Al-‘Ummal. [12] - Seperti pada halaman 114 jilid ketiga penjelasan
Nahj Al-Balaghah. |
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan