Bencana Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
رزية يوم الخميس ووصية رسول الله (ص) ليلة وفاته
Adakah Al-Rasul (S) benar-benar tidak berniat untuk
menulis suatu apa pun, tapi baginda hanya mahu menguji kata-katanya saja
tidak lebih dari itu? Hadits-hadits Bencana pada Hari Khamis adalah
hadits-hadits Shahih yang tidak boleh membantu mereka untuk menafikannya,
tetapi mereka cuba untuk meminta maaf kepada apa yang dilakukan oleh Umar,
dengan mengatakan: - Baginda (S) apabila mengarahkan mereka untuk membawa
lembaran dan tinta, baginda tidak berniat untuk menulis apa-apa perkara,
tetapi dia hanya mahu menguji kata-katanya, tidak lebih dari itu, Allah telah
menghidayah Umar bukan sahabat yang lain, Maknanya sepatutnya membawa
kedua-duanya (lembaran dan tinta) - pada perkara ini – tanggapan pada
keengganan mereka itu dalam ayat yang selaras dengan Tuhannya Yang Maha
Tinggi, serta jadi sebahagian dari kekeramatannya. |
1.
Hadits bencana hari Khamis, dan Wasiat Rasulullah (S) di malam kewafatan
baginda 3.
Apakah Urusan Al-Rasul (S) Adalah Urusan Bermesyuarat Dengan Para Sahabatnya? 4.
Apakah Umar berpendapat lebih utama meninggalkan dari membawa tinta dan kertas? 5.
Apakah Umar takut bahawa Nabi (S) menulis hal-hal manusia yang tidak boleh
dijelaskan? 6.
Adakah Umar takut nanti orang-orang munafik memperkecilkan kesahan penulisan
wasiat itu? 7.
Adakah Umar memahami Arahan Nabi (S) dengan cara yang berbeza? 8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya 9. ... Dan
aku lupa yang ketiga 10.
Tetapi adakah ditulis Wasiat itu? 11.
Dalil Wasiat mesti ditulis: Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
12.
Inilah Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda |
Jawapannya: Baginda (Kepadanya Shalawat dan Salam) mengatakan:
"Kamu Tidak akan tersesat selepasnya" perlukah menolaknya? kerana
jawaban kedua (berikutnya) perintah itu adalah ia bermakna bahawa jika kamu
membawa lembaran dan tinta itu, akan dituliskan tulisan yang tidak
menyesatkan kamu selepasnya, tidak dapat menutup pandangan bahawa khabar yang
seperti itu hanya untuk menguji tetapi ia adalah sejenis pendustaan yang
jelas, yang boleh membatalkan dan melencongkan (seleweng) kata-kata nabi,
terutama dalam kedudukan tidak membawa lembaran dan tinta, pada hal lebih
utama membawa kedua-duanya daripada membataskan kata-kata seperti mana dalam
peristiwa ini. Sesungguhnya perkara membawakannya demi bapa dan ibu ku
sebagai mana yang dijelaskan oleh hadits tersebut, malahan masa itu bukanlah
masa untuk menguji, tetapi ia adalah satu masa menghidangkan amaran, dan
wasiat yang mengatasi segala kewajipan, dan menasihatkan umat sepenuhnya,
pada hal kematian adalah jauh dari kelucuan dan gurauan, ketika diri baginda
disibukan dengan kewajipan dan tugas-tugas berat, terutamanya apabila dia
seorang nabi. Jika kesahihan (kebenarannya) dari seluruh hidupnya tidak
menguji mereka, bagaimana pula semasa kesakitan baginda, dikatakan kepada
baginda (S) - Walaupun kebanyakan mereka lagha (lara), keliru dan berselisih
dengan baginda -: Keluarlah kamu, memaparkan perkara yang mengecewakan
baginda, walaupun mereka yang enggan telah melandanya demi memberbaiki
keengganan mereka, dan tunjukkan keringanan padanya, baginda dalam kesakitan
dipenghujung hayat baginda, dalam hadits ini terutamanya apabila mereka mengatakan:
Rasulullah meracau, yang akan berpisah dengan mereka di dunia ini,
sesungguhnya mereka hanya mahu melihat baginda marah. Jadi mereka melemparkan
perkataan itu, dan kebanyakan mereka lagha (lara), keliru dan berselisih
dengan baginda sesuatu yang tidak dapat disembunyikan, dan tangisan Ibn Abbas
selepas kejadian itu dan di dalam ungkapan hadits ini, memberikan kata-kata
bencana sebagai dalil untuk membatalkan kata-kata mereka |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan