Di Antara Khawarij Masa Lalu Dan Wahabi
Prinsip asas yang menyebabkan Khawarij keluar untuk
menentang Ali bin Abi Talib (a.s), malah, terkeluar dari Islam adalah kata-kata
mereka: (لا حكم إلا لله - Tiada pemerintah melainkan bagi Allah). Jelas
sekali kepalsuannya secara lahiriah dan hitam pada batinnya, dan tiada siapa
yang boleh ditipu olehnya kecuali orang-orang Arab yang jahil, yang tidak boleh
memahami ucapan
﴿الْأَعْرَابُ
أَشَدُّ كُفْراً وَنِفَاقاً وَأَجْدَرُ أَلّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ
اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ﴾
{Orang-orang A`rab lebih keras kufurnya dan sikap munafiknya dan
sangatlah patut mereka tidak mengetahui batas-batas (dan hukum-hukum) yang
diturunkan oleh Allah kepada RasulNya dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui,
lagi Maha Bijaksana.} [Surah Al-Taubah 9:97].
Inilah apa yang dikatakan oleh Khawarij: (Tiada Kekuasaan
melainkan bagi Allah). Kata-kata ini adalah benar, kerana kekuasaan hanya untuk
Allah.
Adapun ibadah-ibadah mereka secara lahiriah, mereka adalah
manusia yang paling banyak melakukan ibadat, dan mereka adalah paling banyak
bersolat dan memenuhkan masjid. Adapun perjuangan mereka untuk mempertahankan
keimanan mereka, ianya cukup terbukti bahawa mereka telah berjuang
bermati-matian di Nahrawan sehingga tiada [mereka] yang terselamat kecuali
beberapa orang. Walaupun begitu, mereka tidak mengetahui apa-apa, malah, mereka
langsung tidak menyumbang apa-apa kepada Islam.
Di sini dibawakan dua Hadis daripada Rasulullah (sawas)
tentang Khawarij di zaman permulaan Islam dan di akhir zaman (Wahabis).
Hadis Pertama: Khawarij di masa permulaan Islam
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه، قال: (بينما نحن عند رسول
الله صلى الله عليه وسلم وهو يقسم قسماً، إذ أتاه ذوالخويصرة وهو رجل من بني تميم،
فقال: يا رسول الله اعدل، فقال: ويلك ومن يعدل إذا لم اعدل ؟ قد خبت وخسرت إن لم
أكن أعدل. فقال عمر: يا رسول الله ائذن لي فيه فأضرب عنقه، فقال: دعه فإن له
أصحاباً يحقر أحدكم صلاته مع صلاتهم، وصيامه مع صيامهم، يقرؤون القرآن، لا يجاوز
تراقيهم، يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرمية، ينظر إلى نصله فلا يوجد فيه
شيء، ثم ينظر إلى رصافه فلا يوجد فيه شيء، ثم ينظر إلى نضيه وهو قدحه فلا يوجد فيه
شيء، ثم ينظر إلى قذذه فلا يوجد فيه شيء، قد سبق الفرث والدم آيتهم رجل أسود إحدى
عضديه مثل ثدي المرأة أو مثل البضعة تدردر، ويخرجون على حين فرقة من الناس.قال أبو سعيد: فأشهد أني سمعت هذا
الحديث من رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأشهد أن علي بن أبي طالب قاتلهم وأنا
معه. فأمر بذلك الرجل فالتمس فأتي به حتى نظرت إليه على نعت النبي صلى الله عليه
وسلم الذي نعته
Dari Abu Saed Al Khudri (r.a), bahawa dia berkata:
(ketikamana kami sedang berada di sisi Rasulullah (sawas), tatkala baginda
bersumpah akan sesuatu, kemudian telah mendatanginya “Dhul-Khuwaisyirah”,
seorang lelaki dari Bani Tamim, seraya berkata: "Wahai Rasulullah berlaku
adil-lah!." Lalu Nabi (sawas) bersabda:"Celakalah kamu, siapakah yang
akan berlaku adil, sekiranya aku tidak berlaku adil. Sesungguhnya kamu berada
dalam kekecewaan dan kerugiaan, jika aku tidak berlaku adil." Lantas Umar
berkata:"Wahai Rasulullah berikan kebenaran kepada aku untuk memenggal
lehernya!" Maka Rasulullah (sawas) berkata:"Biarkan sahaja dia,
kerana sesungguhnya dia mempunyai sahabat-sahabat yang solat mereka akan
dihinakan oleh solat salah seorang dari kamu, dan puasa mereka dengan puasanya,
mereka membaca al-Quran tetapi tidak melepasi dari tulang selangka mereka
([makna Al-Quran adalah hanya pada lidah mereka dan tidak sampai ke hati
mereka]), mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busur
([maknanya seperti mangsa yang terkena anak panah, dan anak panah yang
melaluinya keluar dari sisi yang lain dengan pantas tanpa ada apa-apa di
atasnya]), maka kamu melihat anak panah dan kamu tidak menjumpai apa-apa di
atasnya, kamu melihat di sisinya dan kamu tidak menjumpai apa-apa, kamu melihat
di bilah yang merupakan batang anak panah dan kamu tidak menjumpai apa-apa di
atasnya, seterusnya kamu melihat pada bulu dan anda tidak menjumpai apa-apa di
atasnya, [dan anak panah] telah mendahului sisa badan dan darah ([maknanya anak
panah berlalu dengan cepat melalui mangsa dan keluar tanpa darah atau mana-mana
sisa badan di atasnya]). Tanda mereka adalah seorang lelaki hitam, kedua–dua
bahagian lengannnya seperti payudara seorang wanita, atau seperti sepotong
daging yang bergetar, dan mereka akan keluar ketikamana terdapat perpecahan di
kalangan orang ramai."
Abu Sa'eed berkata: (Aku bersaksi bahawa aku mendengar
ucapan ini dari Rasulullah (sawas), dan aku bersaksi bahawa Ali bin Abi Talib
telah berperang dengan mereka dan aku bersama-sama dengannya. Maka, dia
memerintahkan supaya memanggil lelaki itu, tetapi dia [lelaki] merayu, lalu
dibawanya keluar, sehingga aku dapat mengenalpasti sifatnya adalah sebagaimana
yang telah Nabi (sawas) sifatkannya) [1]
Hadis Kedua mengenai Khawarij di akhir zaman (Wahabi):
عن سويد بن غفلة، قال: (قال علي:
إذا حدثتكم عن رسول الله فلإن أخرّ من السماء أحب إلي من أن أكذب عليه، وإذا
حدثتكم فيما بيني وبينكم فإن الحرب خدعة، سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:
يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان، سفهاء الأحلام، يقولون من خير قول البرية
([170])، يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية، لا تجاوز إيمانهم حناجرهم،
فأينما لقيتموهم فاقتلوهم، فإن قتلهم أجر لمن قتلهم يوم القيامة)
Dari Suwayd bin Ghaflah, dia berkata: Ali telah berkata:
"Sekiranya aku mengkhabarkan kamu berkenaan Rasulullah, maka sesungguhnya,
aku lebih suka diserembamkan (jatuh dengan muka melekat di tanah) dari langit
daripada berbohong ke atasnya, dan jika aku mengkhabarkan kamu, apa yang ada di
antara kamu dan aku, maka sesungguhnya, peperangan itu adalah tipu helah. Aku
mendengar Rasulullah (sawas) berkata: 'Maka akan datang di akhir zaman
orang-orang, yang berbicara di tepi gigi, yang impiannya adalah bodoh,
percakapan mereka adalah sebaik-baik percakapan makhluk (bermakna mereka akan
bercakap tentang Tauhid, kerana Wahabi mendakwa bahawa mereka mencari Tauhid
sebenar dan bahawa mereka menolak daripada menyekutukan Allah yakni syirik).
Mereka keluar daripada Islam sepertimana anak panah keluar dari mangsa, iman
mereka tidak melepasi kerongkong mereka. Oleh itu, di mana jua kamu bertemu
mereka, bunuhlah mereka, kerana sesungguhnya, bagi yang membunuh mereka adalah
ganjaran pahala pada hari kiamat "[2]
Saya mendapati bahawa amat perlu untuk menganalisa asas
kepercayaan Khawarij, dan apa yang mereka maksudkan dengan (Tiada kekuasaan
melainkan bagi Allah), sekaligus menunjukkan persamaan antara kepercayaan
mereka dan Tauhid yang dituntut oleh Wahabi, supaya ia boleh menjadi jelas
bahawa Wahabi adalah Khawarij di akhir zaman.
Apabila Ali (as) mendengar Khawarij mengatakan bahawa
"Tiada kekuasaan melainkan bagi Allah", maka beliau berkata:
(Perkataan yang benar tetapi yang dimaksudkannya adalah kebatilan. Ya, ianya
benar bahawa tidak ada kekuasaan melainkan bagi Allah. Tetapi mereka ini
mengatakan bahawa 'tidak ada pemerintah kecuali Allah', dan sesungguhnya, mesti
ada bagi manusia seorang pemimpin soleh atau pemimpin
jahat, yang orang-orang beriman melakukan [kebaikan] di bawah
pemerintahan beliau dan yang kafir menikmati [manfaat duniawi] di bawah pemerintahannya.
Allah menyampaikan segala-galanya melalui sebab. Melalui [pemerintah] cukai
dikutip, berjuang memerangi musuh, jalan-jalan akan aman, dan diambil [zakat]
dari yang kuat buat yang lemah. Sehingga orang yang baik mendapat keamanan dan
dilindungi dari orang yang jahat.”
Dalam hadis lain, menyatakan bahawa ketika Ali (a.s)
mendengar pendirian mereka, dia berkata: "Aku menunggu hukum Allah dalam
hal ini ke atas kamu." Kemudian dia berkata: "Bagi pemerintah yang
baik, orang-orang yang bertaqwa dapat beramal [soleh] di bawahnya. Manakala
bagi pemerintah yang jahat, pelaku kejahatan menikmati [manfaat duniawi] di
bawahnya sehingga akhir pemerintahannya atau dia mati."[3]
Sesungguhnya, makna slogan (Tiada kekuasaan melainkan bagi
Allah) ini adalah: Hakimiyyah (kekuasaan) Allah, iaitu bahawa sesiapa jua yang
mengangkat slogan ini tidak boleh menerima selain dari Kekuasaan Allah, yang
diwakili oleh Undang-undang Ilahi dan pemerintah yang dilantik oleh Allah. Oleh
itu, barangsiapa yang mengangkat slogan ini sepatutnya menuntut perlaksanaan
Undang-undang Ilahi dan pemerkasaan pemerintah yang dilantik oleh
Allah.
Inilah yang dimaksudkan dengan perkataan 'Tiada kekuasaan
melainkan bagi Allah', dan ini sepatutnya tujuan atau tuntutan bagi sesiapa
yang membangkitkannya sebagai slogan. Tetapi Khawarij datang dengan kalimah ini
untuk melanggar Ketuanan Allah, dan mereka benar-benar melemparkannya khusus ke
muka Ali (as). Sedangkan dia adalah Khalifah Allah dan wasi (pemegang wasiat)
yang dilantik oleh Allah. Secara lahiriah nampak seolah-olah mereka tidak
menolak Allah, kerana mereka hanya menolak Ali (a.s). Walau bagaimanapun, jika
kita melihat dengan teliti dan memahami pendirian mereka, kita akan mendapati
bahawa pendirian mereka adalah sama seperti yang pendirian iblis yang tidak
menolak untuk sujud kepada Allah. Malah, dia digelar Tawoos Malaikat kerana
banyak beribadah, tetapi dia hanya menolak untuk bersujud kepada Adam (a.s)
sebagai Khalifah Allah.
Jawapan Imam Ali (a.s) bagi menyangkal tujuan mereka, adalah
bertepatan dengan realiti yang berlaku sekarang, kerana kewujudan masyarakat
manusia, mesti bersekali dengan Undang-Undang dan pemerintah yang melaksanakan
undang-undang bagi mengatur kehidupan masyarakat tersebut. Oleh itu, apabila
ditolak Undang-undang Ilahi dan pemerintah (mulia/ soleh) yang telah dilantik
oleh Allah. Maka sudah pasti ia akan diambil alih oleh undang-undang ciptaan
manusia dan pemerintah yang penindas, kerana realiti tidak pernah terlepas dari
menghadapi salah satu daripadanya. Beliau (a.s) berkata: “Dan sesungguhnya,
amat perlu bagi manusia mempunyai seorang pemimpin samada yang soleh atau
pemimpin yang jahat.”
Sekarang, saya hanya meminta kita menganalisa tiga
pendirian:
Iblis (laknat Allah ke atasnya): Enggan sujud kepada
Adam, (enggan mengakui bahawa Adam menjadi "Khalifah Allah" dan
pengantara di antara dia dan antara Allah.)
Khawarij: Enggan menerima manusia yang dilantik oleh
Allah sebagai pemerintah, tatkala mereka berkata “Tiada kekuasaan melainkan
bagi Allah”, iaitu mereka menginginkan tiada pemerintah melainkan bagi Allah.
Atau dalam erti kata lain, mereka menolak untuk menjadikan manusia (Khalifah
Allah) sebagai perantaraan di antara mereka dan Allah. Dan mereka mendakwa ini
sebagai Tauhid dan penolakan syirik!!
Wahabi: Mereka enggan menerima bahawa seorang manusia
(Khalifah Allah) boleh menjadi pengantara di antara mereka dan Allah, malah
mereka mendakwa ini sebagai Tauhid dan penolakan syirik juga!!
Apakah perbezaan di antara ketiga-tiga pendirian
ini?!!
Jika kita mendalami ke tiga-tiga pendirian, kita akan
mendapati bahawa persamaan antara pendirian Khawarij dan pendirian iblis
(laknat Allah ke atasnya) barangkali memerlukan penjelasan yang telah
dibentangkan sebelum ini. Tetapi dalam hal persamaan antara pendirian Wahabis
dan pendirian iblis, maka saya tidak fikir [bahawa ia memerlukan sebarang
penjelasan], kerana pendirian mereka (kepercayaan mereka) adalah imej sebenar
pendirian iblis (laknat Allah ke atasnya). Justeru itu, posisi mana lagi yang
kita mahu bagi menjelaskan perkara ini? (Bermakna ia sudah jelas dan tidak
perlu sebarang penjelasan lagi).
✡✡✡✡✡
___________________________
[1] Sahih Al-Bukhari - Al-Bukhari: Jilid 4, halaman
179.
[2] Sahih Al-Bukhari - Al-Bukhari: Jilid 4, halaman 179.
[3] Nahjul Balaghah, Jilid 1, halaman 91
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
1 ulasan:
karut puak syiah memandai reka cerita, dari mana dapat idea? dengar sangat kata setan, pi ucap syahadah lah, masuk Islam. syiah ni karut ja lebih, terang2 besar kepala, sama ja dgn puak wahabi
Catat Ulasan