Bencana Hari Khamis,
Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
رزية يوم الخميس ووصية رسول الله (ص) ليلة وفاته
Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya Mereka mengarang sebuah hadits bahawa Rasulullah (S) ingin menulis untuk Abu Bakar dan tidak menuliskannya: Dari ‘Aisyah: “Bahawa Rasulullah (S) berkata: Panggil aku bapamu dan saudaramu agar aku dapat menulis surat untuk Abu Bakar suatu tulisan, karena aku takut seseorang akan mengatakan dan berharap. Dan Allah dan orang-orang beriman menolak, kecuali Abu Bakar.”[13] Dan dari dia (‘Aisyah) pada kata-kata: “Aku telah bermaksud atau ingin mengirim kepada ayahmu dan saudaramu, karena aku memerintahkan dan membuat perjanjianku, Jangan serakah pada perkara orang yang tamak, dan jangan katakan mereka yang menginginkan atau berharap untuk mereka yang menginginkannya. Kemudian dia berkata: Tidak, Allah menolak dan orang-orang mukmin menolak – atau
|
1.
Hadits bencana hari Khamis, dan Wasiat Rasulullah (S) di malam kewafatan
baginda 3.
Apakah Urusan Al-Rasul (S) Adalah Urusan Bermesyuarat Dengan Para Sahabatnya? 4.
Apakah Umar berpendapat lebih utama meninggalkan dari membawa tinta dan kertas? 5.
Apakah Umar takut bahawa Nabi (S) menulis hal-hal manusia yang tidak boleh
dijelaskan? 6.
Adakah Umar takut nanti orang-orang munafik memperkecilkan kesahan penulisan
wasiat itu? 7.
Adakah Umar memahami Arahan Nabi (S) dengan cara yang berbeza? 8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya 9. ... Dan
aku lupa yang ketiga 10.
Tetapi adakah ditulis Wasiat itu? 11.
Dalil Wasiat mesti ditulis: Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
12.
Inilah Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda |
orang-orang mukmin menolak dan orang-orang mukmin enggan –
dan sebahagian dari mereka berkata dalam sebuah hadits: Allah menolak kecuali Abu Bakar. Dalam kata-kata
Ibn Abi Al-Hadid, dari Urwah, dari ‘Aisyah: “Rasulullah (S) bersabda: Panggilkan
aku ayahmu sehingga aku dapat menuliskan suatu tulisan untuk Abu Bakar, karena aku
takut seseorang akan mengatakan dan dia berharapkan harapan, tetapi Allah dan
orang-orang beriman akan menolak kecuali Abu Bakar.”[14] Dalam pada
lafaz Ibn Abi Malikah, dari ‘Aisyah, dia berkata: “Ketika Rasulullah (S)
memberat (sakitnya) baginda memanggil Abd Al-Rahman bin Abi Bakar, baginda bersabda:
Bawakan aku tulang belikat (unta) agar aku dapat tulis sesuatu tulisan kepada
Abu Bakar yang tidak ada berbeza pendapat ke atasnya.” Maka Abd Al-Rahman
bangun dan berkata: Duduklah, Allah dan orang-orang mukmin enggan berselisih
pendapat tentang Abu Bakar. Pada lafaz hadits lain. Hadits ini – Sebagai
tambahan kepada apa yang dikatakan oleh Ibn Abi Al-Hadid tentang ia dibuat, dan
kepada apa yang terdapat dalam lafaz hadits tentang pertentangan dan perbezaan.
– ia jauh karena jika tujuannya adalah untuk mengangkat Abu Bakar menjadi Wali Al-Amr,
dia tidak akan menentang Umar. Penjelasan tentang tujuan dikatakan dalam kisah
melepaskan diri: Bagaimana dia dapat membayangkan Umar yang mencemarkan kepimpinan
Abu Bakar, memandangkan apa yang dia tahu tentang keterlaluan dalam pemujaannya
dan dipersulit dengan bai’ah kepadanya. dan dari menjadi khalifah
dengan penggantinya, dan diriwayatkan bahawa ketika Abu Bakar menulis wasiatnya
kepada Umar dan mengirimkannya dengan tangan dua orang untuk membacanya kepada
orang ramai, mereka berkata kepada orang ramai: Ini adalah apa yang ditulis Abu
Bakar. Jika Anda menerimanya, kami membacanya, jika tidak kami menolaknya. Thalha
berkata: Bacalah, meskipun ada Omar di dalamnya. Umar berkata kepadanya: Dari
mana kamu tahu bahwa aku disebutkan di dalamnya? Thalha berkata: Aku berharap
semalam dan aku berharapkan kamu hari ini. Tidaklah tersembunyi sokongan ‘Umar
terhadap kekhalifahan Abu Bakar dan ijtihadnya dalam timbang tara dan
tindakannya, Jadi bagaimana ia bercanggah dengan Al-Kitab jika yang dimaksudkan
adalah melantik Abu Bakar, seperti yang mereka katakan? Sebagaimana mereka
mengatakan “Dan ‘Umar adalah orang yang membai’ah. Abu Bakar, dan memaksa orang-orang
yang tidak sependapat padanya, sehingga dia mematahkan pedang Al-Zubair ketika
dia menanggalkannya, menolak dada Al-Miqdad, dan dia melangkah masuk ke dalam saqifah,
Sa’ad bin ‘Ubadah, dan berkata: "Bunuh Sa’ad, semoga Allah membunuh
Saad." dan mematahkan hidung Al-Habbab bin Al-Munzhir, yang mengatakan
pada hari Al-Saqifah, 'Aku adalah kepercayaannya (ansar) lagi berpengalaman, dan
dia mengancam orang-orang Bani Hasyim yang mencari perlindungan di rumah
Fatimah (as), dan mengusir mereka darinya, dan jika bukan kerana dia, tidak akan
kukuh urusan Abu Bakar, dan dia tidak bangun membelanya.”[15]. Dan
untuk ini, Muawiyah menunjukkan dalam menjawab Muhammad bin Abi Bakr [16]:
“Kami dan ayahmu bersama kami dalam kehidupan Nabi kita, kami melihat hak Ibn
Abi Thalib sangat diperlukan bagi kami, dan kelebihannya. Lebih menonjol dari kami,
maka ketika Allah memilih untuk Nabi-Nya apa yang dia miliki dan memenuhi apa
yang dia janjikan kepadanya... Ayahmu dan orang yang sangat ditakutinya adalah
orang pertama yang memerasnya dan tidak setuju dengannya dalam hal itu, mereka
setuju dan bergabung. . Jika yang kita bicarakan ini benar, maka ayahmu yang
memulainya, dan jika itu salah, maka ayahmu yang menetapkannya. . . Bahkan ‘Umar
telah mengakui hakikatnya kepada Ibn Abbas: Ibn Abbas meriwayatkan dari ‘Umar
dalam sebuah kisah yang terjadi antara dia dan ‘Umar, dia berkata: “Dia ingin
menyebutkannya (iaitu keinginan Rasulullah (S) menyebutkan Ali) untuk urusan (kekhalifahan)
ketika baginda sedang sakit, Maka aku menghalangnya daripadanya kerana takut
akan fitnah dan penyebaran urusan Islam, maka Rasulullah (S) mengetahui apa
yang ada dalam diri aku, maka aku menahan diri, dan melampaui Allah melainkan apa
yang tidak dapat dielakkan.” [17]. Dan dalam riwayat lain: Ibnu
Abbas meriwayatkan bahawa dia berkata: “Aku mendatangi Umar pada awal
kekhalifahannya dan... . . Dia berkata: Dari mana asalmu, Abdullah? Aku
berkata: Dari masjid. Dia berkata: Bagaimana kamu meninggalkan sepupumu? Jadi aku
fikir yang dia maksudkan adalah Abdullah bin Jaafar. Aku berkata: Aku
meninggalkannya bermain-main dengan teman-temannya. Dia berkata: Aku tidak
bermaksud begitu, tapi maksud aku yang terbesar dari kamu, Ahl Al-Bayt. Aku
berkata: Aku meninggalkannya di Barat di atas pohon kurma si fulan dan membaca
Al-Qur’an. Beliau berkata: Wahai Abdullah, darah badan ada padamu, jika kamu
menyembunyikannya, adakah masih ada dalam dirinya pada urusan khalifah? Aku
berkata: Ya. Dia berkata: Mendakwa bahawa Rasulullah (S) ada nash atasnya. Aku
berkata: Ya, dan aku akan menambahkan kepadamu. Aku bertanya kepada ayahku apa
yang didakwanya, dan dia berkata: benar. Lalu ‘Umar berkata: Sesungguhnya Rasulullah
(S) memiliki banyak ucapan baginda yang tidak membuktikan hujjah atau kata
putus sebagai mengemukakan alasan, dan baginda menjauh
dari dalam urusannya[18]. Pada ketika, apabila baginda sakit, dia
ingin menyebut namanya, tetapi aku menghalang daripada berbuat demikian, kerana
belas kasihan dan kewaspadaan terhadap Islam, tidak demi Tuhan susunan ini,
Quraisy tidak akan pernah bersatu dengannya.”[19]. Ibnu Abbas
meriwayatkan bahawa dia berkata: “Aku pergi bersama ‘Umar ke Syam. . . Dia berkata
kepadaku: Wahai Ibnu Abbas, aku mengadu kepadamu tentang sepupumu, aku
memintanya untuk pergi bersamaku, tetapi dia tidak melakukannya, dan aku melihatnya
masih mengharapkannya. Aku berkata: Wahai Amirul Mukminin, tahukah kamu. Dia
berkata: Aku fikir dia masih muram karena kehilangan kekhalifahan. Aku berkata:
Itulah dia. Dia mendakwa bahawa Rasulullah (S) ) menginginkan urusan (kekhalifahan)
itu untuknya. Dia berkata: Wahai Ibnu Abbas dan Rasulullah menginginkan urusan itu,
maka bagaimana jika Allah Ta’ala tidak menghendakinya!? Allah menghendaki
selain darinya! Maka terlaksanalah perintah Allah, dan Dia tidak melaksanakan keinginan
Rasul-Nya, atau apabila Rasulullah menghendakinya, adalah. . .“[20].
‘Umar mengakui bahawa Nabi (S) menginginkan urusan (kekhalifahan) itu untuknya,
dan berkata, "Bahawa perkataan Rasulullah (S) bertaburan." dan bahawa
dia menghalangnya daripada berbuat demikian, kerana belas kasihan dan
kewaspadaan terhadap Islam. Dan dia berbelas kasihan dan berwaspada terhadap
Islam lebih daripada Nabi (S)!! Dia telah menilai tindakannya itu bersekali
dengan kehendak Allah Ta’ala di waktu lain. Dan yang menguatkan apa yang telah
kami sebutkan adalah bahawa jika dia yang inginkan menetapkan hukum dari hukum-hukum,
tidak ada alasan untuk menghalang Umar, dan juga jika tujuan baginda (S) adalah
kekhalifahan Abu Bakar, karena jika yang dimaksudkan adalah untuk nash pemerintah seorang individu atau sekumpulan, itu tidak
penting baginya untuk menyebabkan baginda membantah dan bercakap apa yang baginda
katakan, serta jika niat baginda adalah untuk menulis kekhalifahan Abu Bakar,
karena ‘Umar adalah pembangun tiang-tiang kekhalifahannya, dan penguat
dasar-dasar pemerintahannya, Merujuk hakikat kepada apa yang dirancang dan
kepada penubuhan sistem pemerintahan itu sendiri, sebagaimana yang dituturkan
oleh Amirul Mukminin (as): “Aku memerah susu untuk kamu, separuh daripadanya.”
Tidak ada alasan pada masa itu untuk menyanggahnya, kerana larangan Umar dan
ahlinya dan pembantunya menunjukkan bahawa tujuan baginda (S) adalah untuk menuliskan
nash khalifah ke atas Ali (as) dan para imam dari anak-anaknya. Hal ini juga
didukung oleh penyesalan Ibnu Abbas dan pandangannya bahawa tidak ada penulisan
bencana dan bencana apapun yang di tangisi oleh orang yang berduka, hingga kerikil
air matanya membasahi pipi. Dan dari itu menjadi jelas bahawa baginda (S) tidak
akan berwasiat pada urusan furuk, sebagaimana yang mereka riwayatkan, Dari Ali
bin Abi Thalib: “Ketika sakit Rasulullah (S) semakin berat, baginda bersabda:
Wahai Ali, bawakan aku sebuah piring (dakwat) di mana aku akan tuliskan apa
yang membuat umatku tidak akan tersesat selepasku. baginda bersabda: Aku takut
ia akan mendahuluiku. Aku berkata: Aku jaga di lengan dari lembaran. Katanya Kepalanya
berada di antara lenganku dan lengan atas aku, maka baginda berwasiat tentang
sholat dan zakat. . sampai kamu melakukannya sendiri”[21]. Ibn Al-Atsir
berkata pada akhirnya: Dan dari itu adalah hadits tentang penyakit Nabi (S),
mereka mengatakan: berkenaan dengan baginda sedang mengigau (meracau), iaitu:
Kata-katanya berbeza kerana sakit, sebagai persoalan, iaitu, apakah kata-kata baginda
berubah dan bercampur karena penyakitnya, dan ini adalah hal yang terbaik untuk
dikatakan tentang baginda, Dan jangan dijadikan khabar (keadaan) itu sesuatu
yang keji (cemar) atau bicara tak karuan, dan orang yang mengatakannya adalah Umar, dan dia tidak menyangka
demikian [22]. Aku katakan: Dia menjadikan kedudukan mulia sebagai
anggapan untuk mengalihkan perkataan daripada maknanya kepada tanda tanya,
walaupun menamakan perkataan ini kepada Rasulullah (S) dan menisbatkannya,
walaupun ia mempersoalkan secara ingkar (kufur), Wal-‘Iyazha Billah (semoga
dilindungi Allah), sama seperti menghubungkannya dengan Rasulullah (S) adalah
tidak dibenarkan, seperti ini adalah secara kemungkinan dan persoalan. Memang,
Umar mengatakan bahawa seperti yang dia katakan: “Bahawa perkataan Rasulullah (S)
bertaburan. . . Dan baginda penasaran untuk beberapa waktu. . Karena disifatkan
penasaran kepada Rasulullah (S) tidak kurang dari nisbah menyebut meracau
(mengigau) ditunjukkan kepada baginda. Meskipun sebagian besar riwayat yang
diriwayatkan dalam riwayat Ubaidullah dan Sa’eid adalah ungkapan (ayat) perkhabaran,
dan hadits itu satu, dan kata-katanya satu, tetapi para perawi mengubahnya
untuk menjaga kemuliaan orang yang mengatakannya, sebagaimana dikatakan oleh sebahagiannya,
Umar berkata: baginda meracau (mengigau) seperti di dalam Syarah Al-Khafaji dan
Al-Tharaif, atau dia mengatakan baginda diliputi oleh rasa sakit atau rasa
sakit yang semakin parah. Atau bahawa seseorang itu meracau (mengigau). Maka marilah
kita bertanya kepada orang yang mengatakan dalam artikel ini: Apakah dia tidak
mendengar firman Yang Maha Tinggi: ﴿وَمَا
أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ ﴾ (Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk
ditaati.) [23]. ﴿مَّن
يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ﴾ Dan firman-Nya, Yang Maha Tinggi: (Barangsiapa yang mentaati
Rasul itu, sesungguhnya ia telah mentaati Allah.)[24]. Dan firman
Yang Mahakuasa: ﴿وَمَا
يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ* إِنْ
هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ ﴾ (Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan
(kepadanya).) [25]. Dan firman Yang Mahakuasa: ﴿إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ﴾ (Aku tidak mengikut kecuali apa yang diwahyukan kepadaku.)[26].
Dan firman Yang Mahakuasa: ﴿إِنَّمَا
أَتَّبِعُ مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ﴾ (Sesungguhnya aku hanya mengikut apa yang diwahyukan
kepadaku)[27] dan banyak lagi
ayat-ayat yang lain. Ya, mereka mendengarnya, tetapi mereka tidak berpegang dengannya
dan tidak berpegang apa manfaat dari ayat-ayat tersebut tentang kedudukan kemuliaan
Rasulullah (S), yang mengangkat gelaran kesempurnaan, dari kesalahan, kekeliruan dan kegelinciran. Bahkan mereka tidak beriktiqad bahawa baginda
tidak berhajatkan pendapat dan pandangan mereka *﴿أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن
يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴾ (Maka apakah orang-orang yang menunjuki kepada kebenaran itu
lebih berhak diikuti ataukah orang yang tidak dapat memberi petunjuk kecuali
(bila) diberi petunjuk? Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimanakah kamu
mengambil keputusan?)*[28]. Dan untuk itu,
mereka mengatakan apa yang mereka katakan tentang Hudaibiyah hingga Ibn Abi Al-Hadid
berkata: “Dia berkata kepada Nabi (S): Bukankah kamu mengatakan kepada kami:
Kamu akan memasukkannya dalam kata-kata yang kami benci ceritanya sehingga Nabi
(S) mengadu kepada Abu Bakar?”[29] Dan dia berkata dalam mengharamkan
dua hal: "Aku adalah rakan Muhammad" [30].
_______________ [13] - Thabaqat
Ibn Sa`ad 3 / Qaf 1: 127 [14] - Syarah Al-Nahj
6:13 [15] - Ibn Abi
al-Hadid 1: 174 dan lihat 2:27. [16] - Muruj Al-Zhahab
3:20 dan Bahj Al-Shabbaghah 4:229 mengenainya dan dari Abu Al-Faraj dan Nashr
bin Muzahim. Kami menyebut lafaz dua kitab dan sumbernya dalam Mawaqif Al-Syiah
1:261-263. Ibn Abi Al-Hadid berkata 2:27: “Qadhi Al-Qadhah berkata: Dan adakah
sesiapa yang ragu? Dalam keagungan Umar terhadap Abu Bakar dan ketaatannya kepadanya,
dan keharusan keadaan Umar diketahui menghormati dia dan mengucapkan
kepimpinannya dan berpuas hati dengan ikrar taat setia kepadanya dan memujinya. [17]- Dan ya, apa
yang dikatakan oleh pentahqiq Al-‘Alamah, pengikut, Al-Syed Ali bin Musa bin
Al-Thawus, dalam Al-Tharaif: “Telah diberikan bahawa mereka meragui keadaan
Nabi mereka dan menyangka bahawa baginda meminta untuk menuliskan kepada mereka
dengan cara keliru, maka mereka biarkan dan memberi izin kepada Nabi mereka
untuk menulisnya, kerana jika baginda menulis apa yang sesuai untuk mereka amalkan
mengikutnya. Jika baginda sesuatu yang kacau seperti yang disebutkan Umar,
mereka akan menutupinya, sebagaimana kebiasaan orang-orang yang belas kasihan
dengan orang-orang yang setia kepadanya dan memuliakannya, dan Dan tidak boleh
bagi mereka meninggalkan Nabi mereka wafat, dan keinginan ini dalam dirinya
tidak disampaikan kepada mereka, dan itu adalah perjanjian terakhir dengan
mereka dan masa yang memerlukan keredhaan mereka. [18] - Al-Zayi’ (penasaran):
kecenderungan: “Bukan penasaran hati,” ertinya: tidak menyimpang dari iman. Dia
menyimpang dari jalan, apabila menyimpang dia menggantikannya, Al-Majlisi,
semoga Allah merahmatinya, berkata (30:556). Al-Zayi’ (penasaran) cenderung
tidak adil dari kebenaran. Dan kata ganti nama dalam masalahnya merujuk kepada
Ali (as) yang bermaksud bahawa Rasulullah (S) telah menyimpang dari kebenaran
dalam urusan (kekhalifahan) Ali (as). kerana cinta baginda kepadanya. [19] - Al-Bihar 8: 266 Tha Hijri dan Ibn Abi Al-Hadid 12:21 tentang Tarikh Baghdad oleh Ahmad bin Abi Thahir dan tujuan destinasi kedua yang dimaksudkan: 595 dan catatan kaki Nahj Al-Haqq: 273 dan Shirath Al-Mustaqim 3: 5 dan Al-Bihar 8: 266 dan 292 Tha Hijri dan 30: 556 dan 557 Tha Jadid mengenai syarah Al-Nahj dan Tarikh Baghdad dan Kamus Al-Rijal 6: 398 dan 7: 188 dan Nahj Al-Shabaghah 4: 381 dan 6: 244. [20] - Ibn Abi
Al-Hadid 12: 78 dan 79 [21] - Al-Thabaqat
2 / Qaf 2: 37, Musnad Ahmad 1: 90, Kanz Al-‘Umal 7: 180 dari Ibn Sa’ad, 9: 120 dari
Ahmad, Wal-Bidaya Wal-Nihaayah 5: 238, Musnad Ali: 56, dan Majma` Al-Zawa'id 3:
63. [22] - Rujuk At-Thara’if:
432. Begitu juga dalam Lisan Al-Arab, sebuah artikel: pengabaian [23] - Al-Nisa’:
64. [24] - Al-Nisa’:
80. [25] - Al-Najm:
4. [26] - Al-An’am:
50, Yunus: 15, dan Al-Ahqaf: 9. [27] - Al-A’raf:
203. [28] - Yunus: 35. [29]-) Ibn Abi
Al-Hadid 1:183 iaitu Umar berkata kepada Nabi (S). [30] - Al-Thabari 4:25 |
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan