Rabu, 6 Oktober 2021

Mengenai kehamilan, persenyawaan dan pembiakan

 Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 36

 

Mengenai kehamilan, persenyawaan dan pembiakan

 

S 118 / Apakah hukum sesuatu akad (ikatan), iaitu membuang dan memotong ovari dengan tujuan untuk tidak mempunyai anak selama-lamanya, untuk meletakkan tekanan dan intoleransi wanita, seperti yang didakwa.

J / Dibolehkan, tetapi bagi wanita yang sudah berkahwin, kerelaan dan persetujuan suami mesti diambilkira.

 

S 119 Untuk mencegah kehamilan, terdapat pelbagai amalan, termasuk menghubungkannya dengan operasi pembedahan, termasuk pil kontraseptif dan gegelung (IUD). Apa hukum amalan atau ubat-ubatan jika ianya mencegah kehamilan sepenuhnya atau untuk jangka waktu tertentu? Dan apakah hukum seseorang yang dipaksa kerana badan yang sihat, atau takutkan keluarga (besar), risau akan pendidikan dan kemiskinan?

J / Dibolehkan menggunakan kaedah yang mencegah kehamilan dan yang disebutkan dalam pertanyaan (ikat, ubat-ubatan, IUD), dan tidak boleh menggugurkan janin setelah persenyawaan.

 

S 120 / Adakah dibenarkan menggunakan IUD bagi mencegah kehamilan, dan adakah dibenarkan bagi orang yang meletakkannya adalah orang lelaki?

J / Ia boleh digunakan dengan izin suami, dan lelaki tidak boleh meletakkannya.

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 37

 

S 121 / Sekiranya perkara itu untuk mencegah kehamilan dengan apa yang disebut (IUD) yang diletakkankan oleh doktor, adakah wanita boleh melakukannya, kerana diketahui bahawa untuk melakukannya itu memerlukan pertimbangan oleh doktor yang bertanggungjawab untuk menjalankan urusan itu?

J / boleh.

 

S 122 / Adakah dibenarkan menggugurkan janin yang tidak cukup empat bulan ketika roh tidak memasukinya, dan ini disebabkan oleh keadaan hidup dan kesihatan, dan kehamilan ini berlaku terhadap keluarganya kerana mereka menggunakan penghalang untuknya?

J / Tidak dibenarkan melainkan ada bahaya yang pasti bagi kehidupan ibu semasa hidupnya.

 

S 123 / Dia hamil enam bulan, dan melalui pemeriksaana dengan ultrasound, didapati kehamilan itu mungkin cacat atau cacat mental akibat penggunaan pil dan ubat-ubatan. Adakah dibenarkan menggugurkannya dengan alasan bahawa ciptaannya tidak sempurna?

J / Hal ini tidak dibenarkan melainkan ada bahaya tertentu bagi kehidupan si ibu dalam kelangsungan hidupnya.

 

S 124 / Apakah hukum bayi tabung uji (IVF) bagi seseorang yang tidak mempunyai keturunan dengan sebab semula jadi kerana penyakit pada kedua orang tua atau salah satunya kecuali dengan cara ini?

J / Dibolehkan mengambil telur dari isteri dan disenyawakan dengan seperma suami dan menanamnya ke dalam rahim isteri yang memiliki telur tersebut.

 

S 125 / Adakah dibenarkan menanam telur wanita yang disenyawakan dari sperma suaminya di rahim lain atau rahim tiruan, dan rahim yang lain berasal dari muhrim suami, atau dari bukan muhrim? Dan itu kerana rahim isteri tidak berupaya atau tidak ada rahim?

J / Dilarang menanamkan telur wanita yang disenyawakan dari sperma suaminya di rahimnya sendiri, dan tidak dibenarkan menanam telur di rahim wanita lain, walaupun wanita lain adalah isteri kedua bagi lelaki tersebut.

 

S 126 / Seseorang yang beriman dengan dakwah ini menyumbangkan sperma kepada saudaranya yang mandul dan mensenyawakan dengan telur isteri saudaranya dan menhasilkan seorang perempuan, perbuatan ini membuka perasaan sehingga mereka tidak terpisah antara satu sama lain, tetapi ia tidak menyenangkan

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 38

 

dalam hal halal dan haramnya, dan perkara ini berlaku setahun yang lalu, dan sekarang saudaranya telah dirawat dan Isterinya telah hamil oleh sperma suaminya, kerana dia tidak mengetahui hukum Islam, dan penderma mempunyai anak, termasuk seorang lelaki, dan bagaimana dia berurusan dengan anak itu, dan apakah hukum mengenai anaknya ini?

J / Pada Hukum Syariah: Ini adalah tindakan yang tidak dibenarkan, yang mana seorang wanita hamil dengan air mani lelaki selain suaminya. Adapun hukum mengenai anak yang dilahirkan sebagai akibat dari apa yang anda lakukan kerana kejahilan dan tidak mengetahui hukumnya, ini dihukumkan sebagai syubhah. Ini disebabkan oleh pemilik air mani. Dia adalah ayahnya dan anak-anaknya, anak kepada saudara-saudaranya, dan ibunya adalah orang yang mengandungkannya, dan anak-anak mereka yang dikandungnya juga adalah saudara kandungnya.

 

S 127 / Apa makna hukum syubhah, apakah dia Ibn Haram (anak haram) atau tidak, dan bagaimana kita menghilangkan syubhah ini dan mengetahui kebenaran perkara itu? Adakah saya memberitahu anak gadis itu semasa dia dewasa, juga anak-anak saya tentang kebenaran, dan bapa suadara anak-anak, atau tidak? Apa tugas saya terhadap anak itu?

J / Anak yang syubhah bernasab pada orang tuanya, dan dia bukan Ibn Haram (anak haram), semoga Allah memberikan anda kejayaan. Dalam masalah yang disebutkan di atas, pemilik air adalah bapa si anak, dan pemilik telur adalah ibunya, dan dia mewarisi dari mereka berdua dan dia mewarisinya. Mengenai memberi tahu gadis itu ketika dia dapat mengetahui hal-hal, ini adalah perkara yang perlu, semoga Allah memberikan anda kejayaan. Ada juga perkara yang penting lain, iaitu bahawa anak-anak ibunya pemilik telur adalah saudara-saudara seibunya, dan anak-anak bapanya pemilik air itu adalah saudara-saudaranya dari satu ayah. Mengenai kewajipan anda terhadapnya, adalah kewajipan seorang ayah terhadap anak perempuannya.

 

S 128 / Apakah hukum mengenai pengklonan rahim manusia atau tanpa rahim?

J / Dibolehkan mengambil sel dari suami dan menanamnya di rahim isterinya. Dan dibolehkan mengambil ovum (telur) dari isteri atau dari wanita lain pada keadaan benihnya digantikan oleh benih sel yang diambil dari suami.

 

✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya

 

Tiada ulasan: