Isnin, 18 Oktober 2021

Ulasan / 12 Julai 2016: #kejahatananda_membunuhkami

 Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 321

Ulasan / 12 Julai 2016:                                

Hussein Shahib 'Allawi: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Saya mohon kepada Allah agar saudara berada dalam keadaan baik dan sihat. Saidi wa maulai, saya mempunyai soalan yang membuat saya sibuk, dan saya telah bertanya kepada saudara-saudara ansar dan mereka tidak memberi saya jawapan yang memuaskan. Soalan saya adalah mengenai kata-kata tuan dalam Kitab Ma3a Abdus Sholeh (Kitab Bersama Abdus Soleh), bahagian 1. (setelah itu tidak menuntut syurga dan tidak minta dijauhkan dari neraka dan tidak, dan tidak... tidak yang serupa. Malah cukup sekadar berdiri tegak di pintu Allah dan beramal dengan apa yang dikehendakiNya dan setelah itu mengetahui yang berikut: Bahawa sesungguhnya sekiranya dia berkata sembuhkan aku, kurniakan aku, rezekikan aku, berbuatlah sebegini untukku, maka dia dalam setiap doa-doanya ini sedang berkata "Aku – Ana.") Insya Allah, kami akan menjadi contoh antara orang-orang yang patuh atas yang tuan perintahkan dan saya tidak keberatan dengannya, tetapi tuan, bagaimana Allah AWJ berfirman kepada Musa (as) Serulah Aku (walaupun) untuk tali kasut kamu! dan garam adunanmu? Adakah ada kaitan antara kata-kata tuan dan kata-kata Allah Yang Maha Esa kepada Musa (as) selain kenyataan bahawa banyak doa dan ziarah di mana di dalamnya ada permintaan untuk syurga dan meminta rezeki dan permintaan lain? Semoga Allah menjelaskan kepada tuan, semoga Tuhan memberikan tuan kejayaan dalam setiap kebaikan .... Saya memerlukan doa tuan, maulai, dan maafkan saya atas kekurangan saya. Saya mohon agar Allah memberi saya pertolongan pada agamaNya (Batul Khalid).

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد : Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu,                                           

Jawapan kepada soalan itu ada di dalam Kitab yang sama yang disebutkan. Pada umumnya, kayu dan arang batu tidak mengenal api sebagaimana nyalaannya.

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Shadiq Al-Ansari: Al-Salamu 3alaikum, wahai Baqiata Allah.

Saya mengadu bagi pihak ansar tuan di Iran.

Orang yang bertanggungjawab menterjemahkan dan menerbitkan kitab tuan.

Mungkin kitab tuan tidak diterbitkan dalam dalam bentuk (Matan (isi) dan terjemahannya), tetapi buku ini hanya disebarkan dalam bahasa Parsi.

Wahai bapa, apa pendapat tuan?

Adakah tuan ingin menerbitkan kitab tuan dalam bahasa Parsi sahaja atau dalam bahasa Arab dan menterjemahkannya ke dalam bahasa Parsi?

Tuan, saya tidak boleh menggunakan bahasa tuan dengan betul, saya minta maaf banyak-banyak.

            

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi. Cukuplah anda menterjemahkan dan menerbitkan terjemahan seperti yang biasa dilakukan dalam menterjemahkan kitab, dan tidak ada salahnya jika anda ingin mempunyai beberapa salinan khas asal bahasa Arab dengan terjemahannya. Jangan lupakan saya dalam doa anda, dan kata-kata anda jelas, insya Allah, dan tidak perlu meminta maaf, wahai saudara yang dikasihi, semoga Allah membalas kebaikan anda.

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 322

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Batool Alkabi: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, tuan.

Tuan, bolehkah seorang wanita di bidang perubatan menyentuh lelaki untuk tujuan pemeriksaan, walaupun ada doktor lelaki, tetapi dengan cara ini kita tidak akan belajar, dan kadang-kadang mereka memaksa kita untuk memeriksa lelaki dengan alasan bahawa kami bekerja dalam bidang perubatan secara umum dan bukan hanya untuk wanita, jadi apa hukumnya, tuan.

Tuan dan bapa yang saya kasihi, saya perlukan doa suci tuan. Jangan lupa mengungkapkan saya yang baik-baik, kerana saya sangat memerlukan permata berlian dari doa tuan.

                 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu. Dibolehkan dengan memakai sarung tangan, dan juga diperbolehkan dengan keperluan seolah-olah ini adalah satu-satunya cara untuk merawatnya, saya mohon kepada Allah agar anda berjaya.

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Mahdien Vasiat: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد:  Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu.

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Sayed Rasoul Almousawi Alyamani: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Tuan, semoga Allah menyenangkan hati tuan... Tuan, jangan lupakan saya dalam doa tuan untuk keteguhan. Tuan, saya berdoa agar Allah meneguhkan keyakinan saya kepada tuan dan keturunan tuan yang suci ... Tuan, saya bertanya dan saya mengharapkan jawapan daripada tuan, walaupun saya menerimanya dari pejabat, dan saya meminta maaf. Saya mengambil masa tuan... Tuan, adakah mungkin orang Iran, terutama kawasan sempadan, dapat turut serta dalam demonstrasi dengan saudara-saudara Iraq mereka, maksud saya, bolehkah kita datang ke Iraq dan ikut serta dengan tuan..? Maafkan saya, tuan.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi. Tidak dibenarkan orang bukan Iraq mengambil bahagian. Semoga Allah memberi anda ganjaran terbaik untuk orang-orang yang berbuat kebaikan.

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 323

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: / 12 Julai 2016:

# kejahatananda_membunuhkami

Jihad yang paling besar adalah berkata benar di hadapan penguasa yang tidak adil, maka katakanlah itu terhadap parti-parti pemerintah yang zalim.

Keluar dan sampaikan kata-kata anda di hadapan orang-orang yang fasad (perusak) ini.

Bagi anak yatim yang telah menjadi yatim kerana perbuatan merusak mereka.

Kerana darah yang tertumpah disebabkan perbuatan merusak mereka.

Demi Iraq, yang dihancurkan oleh perbuatan merusak mereka itu.

Keluar dan kamu katakan, kerana hidup adalah pendirian.

Hidup tanpa pendirian adalah bencana, kedustaan, tidak berarti, tanpa rasa, hambar, atau tanpa bau.[1]

https://www.facebook.com/Ahmed.Alhasan.10313/videos/vb.457397004307968/1043446112369718/?type=3&theater

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Husain Abu Syahid Al-Ismaili: Tuan, telah sampai kepada saya mereka sangat kasar kepadanya sehingga saya akan mempertahankan takhta mereka dan dia mengorbankan apa yang paling dia sayangi yang mereka minta kepadanya. Hari ini, saya memperbaiki sebuah bangunan kecil dengan mengambil sebahagian wang kereta di wilayah Nasiriyah, saya dapati di pentas dataran tinggi yang cuaca panas, mayat coklat kemerahan terkumpul. Tidak. adil. Kumpulan yang tidak bekerja mereka tinggal bersama-sama, seperti orang ramai yang bekerja, dan yang tidak dapat bekerja. Dan secara keseluruhan, bagaimana kita hidup seperti adik lelaki saya dan saya, dan kami tinggal bersama keluarga kami.. Tuan hinanya orang-orang politik dan Allah bukan manusia.

 

______________________

[1] Siaran itu merangkumi klip video di mana seorang penunjuk perasaan kanak-kanak bercakap mengenai penderitaan rakyat Iraq dan ketidakadilan dan kejahatan pemerintah.

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 324

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi. insya Allah, revolusi rakyat Iraq membawa mereka keluar, tidak ada yang tertinggal, insya Allah, dan rahmat Allah itu luas,)

﴿ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ﴾

Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya [Al-Thalaq: 3].

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Dr-Firas Alsalemy: Adapun kematian atau pertolongan atas mereka yang tidak menjadi seperti sesuatu pada kaum-kaum sebelumnya, dan jangan singkirkan prinsip kita, biarkan kematian menjadi pakaian saya dari kehidupan yang mereput ini.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد:  3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi. Saya mohon agar Allah melindungi anda dan cukuplah bagi anda penipuan dan kejahatan orang-orang yang zalim.

               

Ulasan / 12 Julai 2016:

Sajad Al-Qithraini: Bismi Allahi r-Rahmani r-Rahim, Al-Salamu 3alaikum, Qaim Aali Muhammad, dan ke atas keluarga tuan yang terhormat, dan rahmat Allah dan keberkatanNya. Tuan kami adalah sekumpulan pemuda Basrah, untuk memperbaharui kepada tuan dan anak-anak tuan Al-Mahdiyin (as).

Bai’ah yang ditulis dengan darah kami, insya Allah, dan kami mohon agar Allah menerimanya.

Tuan, insya Allah, tuan akan mendapati kami memenuhi ketaatan kepada tuan, taat kepada perintah tuan, hadir di Dataran Tahrir, mengumumkan revolusi menentang penzalim sehingga Allah memutuskan suatu perkara yang ditentukan dengan kejayaan dari Allah dan berkat doa tuan kepada kami.

Dan ini beberapa pesanan pemuda Basrah yang ingin mereka sampaikan kepada bapa mereka yang dikasihi:

1- Al-I’lami Maher Al-Hussein: Tuan kami yang terhormat dan dikasihi dan saya memberi ingatan bahawa saya akan menjadi tebusan tuan, anak Fatimah.

2- Redha Al-Ya’qubi: Darah adalah milikmu ... dan saya diamanahkan dengannya.

3- Tuan Husam Al-Hassan: Saya sedia berkhidmat dengan tuan ... mati oh, dia kehilangan dan seterusnya.

4 - Ahmad Majid: Hanya kematiannya yang menolong tuan, dan jika anda memutuskan, kami akan mati untuk kedua kalinya.

5- Haider Al-‘Athabi: Semoga Tuhan melindungi tuan, dan insya Allah, setiap hari Jumaat kami akan hadir.

6- Abdullah Al-Syamri: Al-Salamu 3alaikum, saidina wa maulana semua ansar tuan, menjadi tebusan tuan kami tidak akan kembali untuk mati bersama tuan.

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 325

 

7- Qasim Ja’far: Saidi wa maulai Ahmad Al-Hassan, roh-roh kami, tubuh kami, dan segalanya menjadi tebusan tuan, dan kami mohon agar Allah menerimanya dari kami. Allah segera menempatkan tuan, dan sejuk mata kami dengan melihat tuan, kerana penantian telah lama dan kerinduan kami telah meningkat, wahai tuan, dan kami minta tuan mendoakan kami kepada kesudahan yang baik.

8 - Sajad Al-Qithrani: Pemuda Basrah yang berrevolusi berkata Kami menyahit seruanmu, anak Al-Hasan.

9 - Kadzim Al-Tamimi: Bapa kami yang dikasihi, saya akan pergi bersamamu sehingga dituliskan kepada saya apa yang saya patut.

Untuk menerima apa yang saya tawarkan dan meminta maaf atas kekurangan saya dan tuan layak mendapat kemuliaan.

10- Al-I’lami Ra’d Al-Syamri: Saidi wa maulai, Qaim Aali Muhammad, semoga roh-roh kami menjadi tebusan tuan, dan kami akan pergi bersama tuan untuk mengumumkan revolusi menentang penindas, dan kami akan hadir pada setiap hari Jumaat, insya Allah, sehingga Allah memutuskan perkara yang telah diputuskan, dan kita akan memberi pertolongan yang pasti. Tidak ada kuasa kecuali dengan Allah.

11- Tuan Hisham Al-Hassan: Tuan, saya mohon kepada Allah agar melindungi tuan dan keluarga tuan, dan menempatkan tuan dalam waktu yang dekat, insya Allah, kami semuanya berkhidmat pada tuan.

12- ‘Alaa’ Al-Ghanim: Saidi wa maulai, kami rindu berkhidmat pada tuan dan berjanji di hadapan matamu, insya Allah.

13- Ahmad Al-Salem: semoga rohku menjadi tebusan tuan. Kami mohon agar Allah menempatkan tuan dalam waktu yang dekat.

14 - Rahim Al-‘Athabi: Al-Salamu 3alaikum, Saidi wa maulai, saya mohon agar Allah melapangkan tuan

15- Wisam Al-‘Eidani: Segala puji bagi Allah, yang mengenalkan kami dengan tuan, dan saya mohon agar Allah menjadikan kami antara para ansar yang taat dengan tuan. Dan kami berharap agar tuan memaafkan kami atas kekurangan dan perbuatan yang melampaui batas kami, dan saya mohon agar Allah melindungi tuan dan semua ansar tuan dari segala bahaya dengan haq Al-Zahraa' (shalawatu Allah 3alaiha).

16- Ahmad Tahsin Al-Musawi: Dari Zuraarah dari Abi Ja’far (as), katanya: (Puncak urusan, punuknya unta, kunci-kuncinya dan pintu perkara-perkara dan keredhaan Al-Rahman TWT, adalah ketaatan kepada Al-Imam selepas makrifah kepadaNya.) Kekasihku dan permata mata hatiku. Saya sepenuhnya milik tuan dan berikrar kepada isyarat tuan.

17- Muhammad Qasim: Kami mohon agar Allah menempatkan tuan dalam waktu yang dekat, dan kami akan terus, insya Allah, di gelanggang maut bersama tuan, insya Allah, dan kami mohon agar Allah menjayakan kami mentaati tuan.

18- Syed Ja’far Al-Hassan: Saya mohon kepada Allah agar tuan dalam keadaan baik dan sihat, dan Insya Allah, saya sedia maut bersama tuan, dan kami mohon agar tuan mendoakan kami.

19- Mahdi Al-Riahi: Kami bersama kamu sehingga nafas terakhir, Ya Tuan.

20- Hamad Abdul Muttalib: Ya Allah, jadikanlah kami khadam di bawah tanganmu.

21- Haidar Al-Shaleh: Salam atas cahaya petunjuk, salam atas tali yang kuat yang tidak akan putus, salam atas tali Allah yang teguh, salam atas rahmat Allah semesta alam, salam atas yang pertama dari Mahdi-mahdi, selawat Tuhanku kepada mereka semua.

22- Syed Yassin Al-Hassan: Tuan dan cahaya mataku, Saya mohon agar Allah menempatkan tuan dalam waktu yang dekat dan menjadikan kami antara para ansar terbaikmu dengan haq Fatimah Az-Zahraa’ (as).

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 326

 

23- Syed Abdullah Al-Hassan: Saidi wa maulai, Wahai Qaim Aali Muhammad, Saya mohon agar Allah melindungi tuan dan membimbing kami menuju kemenangan tuan hingga nafas terakhir, insya Allah.

24- Murtadha Al-Qithrani: Saidi wa maulai, tuan adalah bapanya, dan jika seorang anak tidak mematuhi apa yang ayah tinggalkan, dan saya tidak ada yang dapat ditawarkan kepada tuan melainkan roh saya, dan saya berharap bahawa saya akan menjadi tebusan tuan di antara roh-roh mereka.

25- Haidar Muhammad: Kami mohon kepada Allah agar tuan dalam keadaan baik dan sihat, tuan yang terhormat, bahawa dia sakit dan sakit di punggung saya dan tidak dapat menyembuhkan buah pinggang saya. Saya mohon agar tuan doakan kesembuhan dan keteguhan, dan Insya Allah, Saya sedia berkhidmat dengan tuan. Dan kami tidak akan malu dengan demonstrasi sehingga kami melihat perubahan.

26- Muhammad Tariq: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatu, salam atas tuan, saidi wa maulai. Kami mohon agar tuan mendoakan para tahanan dan para ansar yang sakit.

27- Hussain Thariq: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatu, salam atas tuan, saidi wa maulai.

28 - Syed Muhammad Al-Hassan: Dengan perintahmu, saidi wa maulai, insya Allah, kami akan berkhidmat dengan tuan dan berdemonstrasi sehingga terhentinya mereka yang melakukan kerusakan dan pendahulunya digulingkan, dan dengan kehadiran, tuan, kami akan menghapuskan kejahatan dan mereka yang melakukan kerusakan. Doa tuan untuk kami dengan kebaikan dan kejayaan.

Saya meminta maaf kepada saudara-saudara yang namanya tidak saya sebutkan, tetapi saya yakin bahawa mereka bersama kami dan menyokong kata-kata kami.

Bapa kami yang dikasihi, ini adalah perjanjian kami yang telah dijanjikan oleh Allah dengan kami dan kami telah berjanji kepada tuan, dan insya Allah, kami akan tetap teguh dengannya dengan doa-doa tuan untuk kami. Dan kami mohon kepada-Nya Yang Maha Suci, agar menempatkan tuan dalam waktu yang dekat. Dan menganugerahkan tuan dengan pembukaan yang nyata untuk tuan. Dan menjadi nyata impian para nabi dan rasul. Mencapai Negara Keadilan Ilahi. Berlalunya penderitaan umat ini dengan farajnya tuan.

Dan kami mohon kepada-Nya Yang Maha Suci, agar mempertemukan kami dengan tuan dan di bawah panji-panji tuan, wahai penghibur orang-orang mukmin dan penghinaan bagi orang-orang kafir. Dan kami mohon kepada-Nya Yang Maha Suci, agar, menjadikan kami antara orang-orang yang membawa kegembiraan di hati suci tuan. Ya Allah, masukkanlah kami ke dalam setiap kebaikan yang telah Engkau masukkan kepada Muhammad dan Aali Muhammad, dan keluarkanlah dari kami setiap kejahatan yang telah Engkau keluarkanlah dari Muhammad dan Aali Muhammad.

Pemuda Basrah

Selasa 7/12/2016 M, bersamaan dengan 7 Syawal /1437 H.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد:  3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi. Saya mohon agar Allah melindungi anda dan cukuplah bagi anda penipuan dan kejahatan orang-orang yang zalim.

               

Ulasan / 12 Julai 2016:

Ali Adnan Al-Nashar: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Tuan, Jika boleh, saya mempunyai satu perkara dengan tuan dan saya ingin bercakap dengan tuan, dan ini adalah perkara peribadi yang saya tidak suka bincangkan di sini, jika ia adalah perbualan yang lebih baik, dan Insya Allah, tuan ada jalan penyelesaiannya. Semoga Allah menjayakan tuan.

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi 327

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد:  3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi. Yang khusus tetap tertutup. Saya meminta maaf kepada anda, tetapi jika anda mempunyai pertanyaan penting, anda boleh sampaikan kepada Dr. ‘Alaa Al-Salem atau Dr. Taufiq Al-Maghribi, dan, insya Allah, mereka tidak menghampakan dan akan menyampaikan pertanyaan anda.

 

Ulasan / 12 Julai 2016:

Hussain Ben Zaid: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh

Saya mohon kepada Allah agar tuan dalam keadaan baik dan sihat

Dan semoga urusan tuan dipermudahkan

Saya mempunyai soalan jika tuan ingin menjawabnya

Saya bekerja di tempat di mana saya menempuh jarak syar’ei lima hari seminggu di dalam negara, di mana saya menyelesaikan sholat dan puasa.

Dan sekarang saya bercuti dan saya mahu melancong ke luar negara.

Adakah ini juga berlaku untuk saya dalam banyaknya perjalanan ketika saya melakukan perjalanan selama seminggu tinggal di luar negara?

Hussein dari Kuwait.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد:  Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, Semoga Allah memberkati kamu, saudara yang dikasihi.

Ini tetap dilakukan dalam semua keadaan anda selagi anda tidak mendedahkan keadaan anda sebelumnya (dan masalah ini terdapat jawapan dan perinciannya dalam Soal-jawap Fiqh, Saya telah menjawabnya sebelum ini.[1].

_________________

[1] Lihat: Soal-jawap fiqh - Sholat: Masalah perjalanan yang kerap (Soalan 165, Soalan 169)

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: