Jumaat, 8 Oktober 2021

Bertaubat

 Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 47

 

Bertaubat

 

S 157 / Saya seorang jurutera, saya pernah bekerja di sebuah syarikat Amerika yang khusus dalam pembinaan sekolah dan hospital di Iraq, dan saya termasuk di antara mereka yang bersangka baik terhadap orang Amerika dan bahawa mereka menyelamatkan kita dari pemerintahan Saddam. Saya biasa berbual-bual dan duduk bersama jurutera Amerika dan menganggap mereka adalah kawan saya. Tetapi sekarang saya sangat menyesal kerana duduk dengan mereka, bercampur dengan mereka, dan rasa puas hati saya dengan mereka. Sekarang, setelah saya membaca ucapan anda di mana anda menganggap Amerika sebagai dajjal, dan bahawa ia adalah penghasut (pemfitnah), soalan saya adalah: Adakah diterima taubat dari mereka yang membuat gencatan senjata dan berarak (berjuang) dalam perlumbaan Amerika?

Adakah diterima taubat dari mereka sekarang jika mereka bertaubat sebelum keluar Imam (as)? Atau adakah imam akan bergegas mencabut mereka dan membunuh mereka walaupun mereka bertaubat? Maksudnya, orang yang jatuh ke dalam fitnah Dajjal, taubat tidak akan diterima darinya?

J / Orang Amerika sendiri, jika mereka bertaubat dan beriman, maka Allah menerima taubat dan iman mereka. Dan ketahuilah bahawa penciptaan yang paling dicintai oleh Allah adalah pemuda yang bertaubat dari dosanya. Dan dalam firman Allah SWT:

﴿قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Katakanlah: "Wahai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. [Al-Zumar 39:53] 


Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 48

 

Cukuplah bagi orang yang bertaubat dan beriman, sehingga dia melanjutkan amalannya dengan taat kepada Allah, dan melakukan apa yang diredhai-Nya, Yang Maha Suci:

﴿وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى﴾

Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang (permulaan)..[Al-Dhuha:4]

Dan ingatlah kepada Allah, kerana dalam mengingati-Nya akan terbukalah hati dan kesucian.

﴿وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَة أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. [Aali Imran: 135]

 

S 158 / (Saya ...) Soalan saya ialah, adakah setelah saya melakukan dosa, adakah Allah membuat saya bertanggungjawab atas perkara ini? Saya selalu sedih dan cemas dan selalu menangis, tidak lekang dari saya, tolong bantu saya, saya mahu berehat walaupun untuk satu hari.

J / Tiada Daya Upaya dan Kekuatan kecuali pada Allah, Dan kepadanya kita meminta pertolongan.

لا حول ولا قوّة إلا بالله العلي العظيم وبه نستعين.

Allah, Maha Suci Dia, Yang Maha Mengampuni dosa-dosa, Yang menutup semua aib, sehingga Dia mengampuni dosa orang-orang yang bertaubat sehingga malaikat para penulis lupa apa yang mereka tulis, dan bahkan lupa pula oleh bumi di mana orang yang bertaubat itu berdosa apa yang dia lakukan kerana bermaksiat pada Allah. Sekiranya anda berdosa, maka sesungguhnya Allah akan menerima taubat orang-orang yang bertaubat dan mengampuni orang-orang yang meminta pengampunan. Bahkan penciptaan yang paling dikasihi Allah adalah pemuda yang bertaubat dari dosa. Dan jika anda tidak melakukannya, maka Allah akan membalas orang-orang yang zalim dan orang-orang yang dizalimi, Semua yang dizalimi dan apa yang berlaku padanya dari kezaliman. Jangan takut bahawa Allah tidak akan berlaku tidak adil kepada anda, dan banyakkan zikir kepada Allah, dan jangan tertipu oleh Syaitan yang membawa anda ke koridor yang jauh dari mentaati Allah, seperti bunuh diri atau apa sahaja yang tidak diredhai Allah. Dan ketahuilah bahawa, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram..

 

S 159 / Saya seorang hamba yang mempunyai banyak dosa semasa saya masih muda dan Syaitan (semoga Allah melaknatnya) mengendalikan saya. Jiwa yang hina ini melakukan kesalahan dengan seorang wanita ketika saya berusia 14 tahun, dan saya meminta maaf kepadanya beberapa kali, tetapi dia tidak menerima permintaan maaf saya, dan meminta pembebasan saya untuk apa yang saya lakukan, tetapi dia tidak akan melakukannya. Dan saya masih merasa penyesalan.

J / Kerana pada dosa-dosa Allah Taala berfirman:

﴿وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَة أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. [Aali Imran: 135]

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 49

 

Dan Allah Taala berfirman:

﴿قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Katakanlah: "Wahai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. [Al-Zumar 39:53] 

Oleh itu, mohon kepada Allah agar mengampunkan dosa anda dan mengurniakan rahmat-Nya, dan berdoa dengan doa Imam Zain Al-‘Abidin pada hari Isnin dan dengan doa ini selepas sholat malam dan setelah sholat subuh:

 

)الهي أسألك أن تتحمل عني كل دين في رقبتي لعبد من عبيدك، وأن تبعثني يوم القيامة وليس لأحد من عبيدك في رقبتي دين أو مظلمة يطالبني بها حتى ألقاك وأنت راض عني، يا رؤوف يا رحيم يا جواد يا كريم اغفر لي ذنوبي كلها جميعاً بجودك وكرمك، يا الله يا رحمن يا رحيم اغفر لي الذنب العظيم إنه لا يغفر الذنب العظيم إلا العظيم، يا عظيم ما لي إله غيرك فادعوه ولا شريك لك فارجوه صلِّ على محمد وآل محمد وخلصني مما أنا فيه ومما أخاف وأحذر بلطفك الخفي(.

 

(Ya Tuhanku aku bermohon kepadaMu untuk Kau pikulkan padaku seluruh agama di leherku, untuk hamba dari hamba-hamba-Mu, dan bangkitkan aku pada hari kiamat dan tidak ada seorang pun daripada hamba-hambaMu di leher agama, atau aku mengadu untuk mencarinya sehingga menemui Mu, dan Engkau redha dengan-Ku, Ya Ra’uf, Ya Rahim, Ya Jawad, Ya Karim ampunilah dosaku kesemuanya dengan KehadiranMu dan KemuliaanMu, Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, ampunilah dosa besarku yang tidak diampun dosa yang besar (agung), melainkan Yang Maha Agung, Ya 3adzim tiadalah bagiku Tuhan selain Engkau maka Engkau diseru tanpa sekutu bagi-Mu, Maka tolonglah, selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad dan menyelamatkan aku daripadanya dan apa yang aku takut diberi amaran dengan halus tersembunyi).

 

✡✡✡✡✡

 

Ini adalah yang terakhir dari apa yang saya tuliskan dari berbagai jawapan fekah Imam Ahmad Al-Hassan (as) yang saya kumpulkan di bahagian ini, Semoga Allah Yang Maha Suci menempatkannya di bumiNya dan menolongnya dengan pertolongan yang mulia, dan untuk memberi manfaat kepada hamba-hamba-Nya yang beriman dengannya.

 

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

 

15 Syawalو 1432 Hijrah

 

 

✡✡✡✡✡

                                      

Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Tamat

           

Tiada ulasan: