Khamis, 7 Oktober 2021

Mencuri

 Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 46

 

Mencuri

 

S 155 / Beberapa hari kebelakangan ini, fenomena menipu pelayan sistem - pusat Internet - telah merebak sehingga pengguna dapat menyambung ke Internet tanpa membayar langganan kepada pemilik pusat tersebut. Prosesnya secara berterusan (penundaan dalam talian), jadi apa hukumnya seseorang yang melakukan amalan ini dan menarik talian secara percuma, dengan mengingat bahawa kebanyakan pusat itu bukan milik pemerintah, tetapi melibatkan orang tertentu dari masyarakat umum.

J / Tidak dibenarkan, kecuali jika pemilik harta itu memusuhi para Imam dan Mahdi, maka dia tidak akan menghormati wang (harta) tersebut.

 

S 156 / Saya telah mencuri banyak wang dan harta orang ramai, dan saya kenal sebahagian mereka yang saya curi, tetapi saya tidak dapat mengembalikan hak mereka kepada mereka kerana takut akan dijatuhkan hukuman penjara atas satu alasan, dan sebab yang lain saya tidak mampu untuk membayarnya. Ini kerana saya tidak mempunyai wang, dan tidak ada pada saya untuk membayar apa yang telah saya curi. Apa yang harus saya lakukan?

Saya boleh katakan bahawa semua yang ada di rumah saya dari selimut, peralatan tempat tidur dan alat-alat rumah yang lain adalah hasil dari mencuri, bahkan semua yang saya miliki adalah barang curi, atau dibeli dengan wang curi.

Apa yang harus saya lakukan dengan wang saya dari rakan-rakan saya oleh hasil curian, apabila ada wang antara saya dan mereka yang masih ada yang belum saya terima?

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 47

 

Saya, bersama rakan-rakan saya dalam tindakan yang mungkar ini, mencuri alat penyejuk (penghawa dingin) dari salah sebuah masjid, saya sangat membencinya, tetapi mereka memaksa saya mencuri, dan saya ingin membersihkan diri, kerana kerja ini selalu menyakitkan hati saya.

C / Untuk mencapai taubat yang sejati, anda mesti melakukan semua yang anda mampu untuk mengembalikan haknya kepada pemiliknya, tetapi tanpa menimbulkan bahaya, dan apa yang tidak dapat anda kembalikan, anda tidak mempunyai apa-apa kecuali pengampunan dan penyesalan, dan insya Allah, Allah akan mengampunkan anda jika diketahui keikhlasan taubat anda.

Mengenai apa yang ada di rumah anda dari barang-barang haram, kembalikan apa yang anda dapat kepada dari mereka yang anda curi, jika tidak ada bahaya yang menimpa anda darinya, dan sedekahkan sebanyak mungkin wang (harta) dari apa yang ada di rumah anda. Adapun hasil wang yang dicuri dari sahabat yang tidak baik, jangan ambil dari mereka, nasihatilah mereka dan ingatkan mereka akan Allah dan akhirat, mudah-mudahan Allah akan menulis taubat mereka di tangan anda.

  

✡✡✡✡✡

                                      

Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya

 

            

Tiada ulasan: