Selasa, 26 Oktober 2021

Pembuktian dari Lamah Rasmi Al-Mahdyoon 5


Muhammad (S) Pendakwah kepada Allah di Mekkah

الداعي إلى الله في مكة

  

1

Allah SWT berfirman:

 

: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ * فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ﴾

 

{Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. (128) Jika mereka berpaling maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung".(129) } [1] .

 

Masyarakat Mekah dibahagi kepada dua atau tiga kumpulan:

 

Pertama: mereka adalah orang-orang yang memimpin penyelewengan Syariah Ahnaf dan pengikut mereka. Dan ini melibatkan ibadah yang salah, baik dalam keyakinan mereka seperti menyembah berhala atau penilaian hukum Syariah mereka, seperti larangan Al-Bahira dan Al-Haam[2], dan ini adalah ketua-ketua kaum dan ulama-ulama mereka , dan tentulah sebagian besar orang Mekah adalah pengikut mereka.

 

Bagi kumpulan kedua : mereka adalah orang-orang yang mendapati datuk nenek mereka tersesat, atau orang-orang yang menyimpang, dalam masyarakat yang sesat, dari jalan yang lurus, tetapi mereka tidak puas hati dengan keadaan buruk mereka, sebaliknya, sebahagian daripada mereka berada dalam keadaan mengubah diri mereka ke atas keadaan yang rosak.

 

Bagi kumpulan ketiga: mereka adalah kumpulan kecil yang berada pada kebenaran, bermakna agama Ahnaf yang betul, atau daripada apa yang sampai kepada mereka, dan sekurang-kurangnya terdapat penganut Tauhid. Oleh itu, apabila Nabi (S) diutus, baginda merupakan berita gembira bagi orang yang beriman itu, yang menunggu diutus dan penyeru kepada Allah untuk menunjukkan kepada mereka amalan mereka, dan juga Nabi (S) adalah kubu tempat perlindungan dan gua persembunyian bagi setiap yang tenggelam dalam kesesatan kejahilan, dan mencari cahaya kebenaran, ukuran keadilan dan jalan yang lurus .

 

____________________

[1]. Surah At-Taubah (9):128-129 .

[2]. Al-Iyashi meriwayatkan: dari Muhammad Ibn Muslim dari Abi Abdullah as mengenai firman Allah : (Allah sekali-kali tidak pernah mensyari'atkan adanya bahiirah, saaibah, washiilah dan haam.) (Surah Al- Maida (5): 103), beliau berkata: (Pengikut Jahiliah, apabila unta betina melahirkan dua ekor dalam perutnya, mereka kata: Wasalat (berkaitan penghantaran) jadi mereka tidak dibenarkan sembelih atau memakannya, dan jika dia melahirkan sepuluh anak mereka memanggilnya Sa'iba lalu mereka tidak benarkan menunggang atau memakannya, dan Al Haam: unta jantan cukup umur mereka tidak membenarkannyaa , maka Allah dihantar, Sesungguhnya Allah tidak melarang apa-apa mengenainya) Tafsir Al- Iyashi : V1, Page 347.

 

2

Oleh itu, Nabi (S) telah diutus di Mekah, kota ummu al-quraa, bandar di mana orang pergi ke haji, dan bandar yang mewakili rujukan untuk agama Ahnaf, untuk memulakan pengislahan dari pusat agama di Semenanjung Arab, pusat itu di mana banyak kerosakan dalam akidah dan hukum. Dan Rasulullah (S) dihantar dengan Syariah Islam yang memperbaharui Syariat Ahnaf (Ibrahim a.s) dan menyalin beberapa hukumnya. Oleh kerana Syariat Ibrahim a.s adalah yang paling dekat dengan hati, dan paling bertuah untuk mempunyai orang-orang Yahudi dan Kristian, yang menghormati Ibrahim a.s dan mengingatinya sebagai bapa kepada Nabi besar a.s, menyertai di bawah panji-panjinya, dan nabi yang berani Muhammad (S), yang tidak takutkan celaan orang yang mencela, mula memberi amaran kepada orang-orang yang sesat di kalangan kaumnya dengan izin Allah SWT, dan peristiwa rumah yang terkenal[1] yang berlaku, dan Nabi (S) menyampaikan kepada kerabat baginda tentang utusan dan kenabian, dan baginda telah dilantik pada hari itu dengan perintah Allah SWT, washinya, wazirnya semasa hidupnya dan selepas kematiannya, Ali Ibn Abi Talib a.s, dan mulalah ad-dakwah kepada Allah tersebar di Mekah, dan mulalah pemimpin-pemimpin Mekah melihat kepentingan mereka diancam, jadi mereka mula merancang dalam pelbagai cara untuk menggagalkan Nabi (S) dan membunuhnya sekiranya ia mungkin, dan untuk memukul Islam, dan Nabi (S), dan washinya dan orang-orang beriman berdakwah kepada Allah tanpa henti, dengan itu jumlah umat Islam semakin meningkat. Dan penentangan orang-orang kafir juga meningkat dan mereka mula menyeksa mereka dan menghalang Nabi (S) yang menyampaikan risalah langit.

 

Dengan itu, Nabi (S) bergerak kepada langkah kedua (berhijrah kepada Allah). Allah SWT berfirman:

 

وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً

 

{Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.} [2].

 

Dan Rasulullah (S) mula mencari pangkalan Islam dan sebuah bandar untuk berhijrah, dan baginda mula berjumpa dengan orang-orang dalam musim Haji, dan mengatakan kepada mereka:

 

(هل من رجل يحملني إلى قومه، فإن قريش قد منعوني أن ابلغ كلام ربي)

 

(Adakah sesiapa ingin membawaku kepada kaumnya, kerana kaum Quraisy yang telah menghalang ku menyampaikan kata-kata Tuhanku )[3],

 

dan Quraisy tidak membiarkan baginda walaupun pada musim haji, sebaliknya, mereka menyuruh orang untuk mendustakaninya dan mencemuhnya, dan baginda menghadapi mereka dengan ketahanan dan kesabaran.

Dan telah diriwayatkan bahawa beliau telah mengatakan:

ربي اغفر لقومي إنهم لا يعلمون

yang bermaksud: (Tuhanku, ampunilah kaumku kerana mereka tidak mengetahui) [4].

 

___________________

[1]. Ahmad meriwayatkan di dalam Musnad (Kitab) dan lain-lain: dari Sharik bin Al- A'masy, dari Al-Minhal , dari ‘Abbad bin Abdullah Al-Asadi , dari Ali r.a, dia berkata: apabila ayat ini diwahyukan: (Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat,) (Surah Asy-Syu'araa ( 26): 214) , beliau berkata: (Nabi saw mengumpul ahli keluarganya, maka berkumpullah 30 orang, lalu mereka siberi makan dan minum dan kemudian baginda berkata: " Siapa yang sanggup menjamin bagiku agamaku dan berjanji bersamaku supaya dia akan bersamaku di syurga dan akan menjadi Khalifahku dari kalangan keluargaku." Seorang lelaki yang namanya tidak disebutkan Sharik berkata: Wahai Rasulullah Engkau seperti lautan, yang boleh ambil tanggungjawab ini. Katanya, Baginda berkata buat kali terakhir terakhir, dan berkata: Maka memperkenalkan pada ahli keluarganya, Maka berkata Ali r.a: “Aku.") Jilid 1, Halaman 111.

Dan As-Saduq meriwayatkan dalam Al-'ilal: dari Ali Bin Abi Talib a.s. katanya: ”apabila (وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat) diturunkan, Rasulullah (S) menjemput Bani Abd Muttalib dan mereka empat puluh lelaki dalam bilangan, jadi Baginda berkata: Sesiapa di antara kamu mahu menjadi saudara ku, washiku, waris ku, wazir ku dan khalifah ku selepas ku? jadi Baginda menawarkan mereka bahawa seorang demi seorang lelaki, dan semua mereka menolak, sehingga Ali datang, lalu berkata : Aku, Wahai Rasulullah, jadi dia berkata: Wahai Bani Abd Muttalib ini adalah saudara ku, washiku, waris ku, wazir ku dan khalifah ku di antara kamu selepasku, maka orang ramai mula ketawa antara satu sama lain dan berkata kepada Abi Talib: dia telah mengarahkan kamu mendengar dan taat kepada budak ini) Jilid 1, Halaman 17, dan kenyataan: Al-Irshad dari Seikh Al- Mufid: Jilid 1, Halaman 49; Manaqib Ibn Shahr Ashub: Jilid 1, Halaman 305, dan lain-lain .

[2]. Surah An- Nisa ' (4): 100.

[3]. Musnad Ahmed: Jilid 3, Halaman 390, dan kajian: Sunan Ad-Darmi Jilid 2, Halaman 440, Sunan Ibn Majja : Jilid 1, 73, dan lain-lain.

[4]. Iqbal Al- A'mal : V1, Page 384, Bihar Al -Anwar: Jilid 95, Halaman 167, Musnad Ahmed: Jilid 1, Halaman 427 , Sahih Al -Bukhari Jilid 4, Halaman 151.

 

3

Dalam hal keadaan yang menyakitkan ini, satu Rombongan datang berjumpa Rasulullah (S) dari orang-orang Kristian Habsyah bersama Jafar bin Abi Talib a.s. apabila dia kembali ke Mekah selepas hijrah, dan sekumpulan sahabat Rasulullah (S) ke Habsyah, dan orang-orang Kristian adalah tiga puluh orang lebih:

 

(oleh itu, apabila mereka duduk di sebelah Rasulullah (S) dan melihat sifat-sifat dan keadaan baginda dan mendengar apa yang dibacakan kepada mereka dari al-Quran, mereka semua percaya, jadi apabila Abu Jahal tahu dia pun datang kepada mereka dan berkata: “Kita tidak pernah melihat orang yang bodoh menunggang seperti kamu, orang kamu menghantar dan kamu tahu berita manusia ini, jadi majlis-majlis kamu tidak yakin dengan dia sehingga kamu meninggalkan agama kamu dan percaya padanya dalam apa yang dia katakan,” maka mereka berkata: “Salam ke atas kamu, kami tidak akan menjahilkan kamu, kami mempunyai apa yang kami ada, dan kamu mempunyai apa yang kamu ada, kami tidak akan menghalang diri kita daripada menerima yang baik, jadi Allah SWT menurunkan ayat mengenai mereka:

 

﴿ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ * وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ * أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَأُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُون * وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ﴾

  

{Orang-orang yang telah Kami datangkan kepada mereka Al Kitab sebelum Al Quran, mereka beriman (pula) dengan Al Quran itu. ( 52) Dan apabila dibacakan (Al Quran itu) kepada mereka, mereka berkata: "Kami beriman kepadanya; sesungguhnya; Al Quran itu adalah suatu kebenaran dari Tuhan kami, sesungguhnya kami sebelumnya adalah orang-orang yang membenarkan(nya). (53) Mereka itu diberi pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka, dan mereka menolak kejahatan dengan kebaikan, dan sebagian dari apa yang telah Kami rezekikan kepada mereka, mereka nafkahkan. (54) Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: "Bagi kami amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil".} [1] ... ) [2].

 

 

__________________

[1]. Surah Al-Qasas (28 ): 52-55.

[2]. Fiqh As-Sirah Al-Buti : Page 126; Sirah Ibn Ishaq : Jilid 4, Halaman 200; Tafsir Al-Qurtubi : Jilid 6, Halaman 356; Tafsir Ibn Kathir: Jilid 3, Halaman 405, Al-Bidayah Wa An-Nihaya Jilid 3, Halaman 103.

 

Kembali Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah

 

 

Tiada ulasan: