Ahad, 24 Oktober 2021

Pembuktian dari Lamah Rasmi Al-Mahdyoon

  

1.   Pencerahan dari Dakwah Nabi Muhammad (S)

 

Seruan (dakwah) Muhammad (S)  adalah dakwah umum dan menyeluruh, seolah-olah ia termasuk semua yang datang dari dakwah para nabi malah lebih dari itu. Dan makna ini telah disebut dalam riwayat-riwayat kitab yang ada di dalam Taurat, Injil, Mazmur dan dalam al-Quran. Allah berfirman,

 

﴿شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ﴾

 

(Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan kepada Nuh dan yang Kami telah wahyukan kepadamu, dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa untuk menegakkan agama... ) [Al-Syuraa 42:13]

 

Jadi kita dapati bahawa Rasulullah (S)  berhadapan dengan ulama daripada tiga agama ketuhanan yang diputarbelitkan iaitu Ahnaf (Hanif), Kristian, dan Yahudi. Dan adalah jelas bahawa menghadapi ketuhanan ulamak-ulamak yang menyeleweng dalam ideologi atau dalam undang-undang (akidah dan syari’ah) oleh nafsu mereka, adalah lebih sukar daripada menghadapi orang-orang musyrik atau seorang atheis yang tidak percaya kepada kewujudan Allah. Ia adalah kerana ketuhanan ulamak yang sesat menterjemahkan perkataan Allah mengikut nafsunya, dan dia menggambarkan ideologi ketuhanan juga menurut hawa nafsunya, dan dia membentangkan hujah-hujah dan kesilapan untuk membuktikan kepalsuan sebagai kebenaran. Oleh itu, orang yang memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya, kerana baginda (S)  bersabda , ("Orang yang memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya sehingga tiba masanya, maka apabila tiba masanya, fitnahnya akan membakarnya di dalam api."). [Wasail Al-Syiah Jilid 12 halaman 198 riwayat 8]

 

Oleh itu, saya mengatakan bahawa jika Muhammad (S)  tidak menyeru dakwah Islam, tidak ada nabi lain yang akan dapat melakukannya. Oleh itu baginda, demi kedua ibu dan bapa ku, apa yang diterima tidak ada manusia lain yang boleh bertolak ansur dan baginda pun menyampaikan dakwah, yang berhadapan dengan ulamak yang sesat dan zalim yang menguasai rakyat. Pada satu masa baginda akan menghadapi mereka dengan pengetahuan baginda yang hanya melahirkan Ali (as), kerana dia adalah pintu kepadanya (S), baginda menjelaskan dengan sabdanya,

 

("Aku adalah kota ilmu dan Ali adalah pintunya.")

 

Dan pada masa yang lain baginda akan menghadapi mereka dengan kekuatan yang bermula dari pergantungan baginda kepada Allah, yang tidak pernah dialami sama dengan yang dialaminya. Di bandar Al-Taif baginda berdiri di atas batu-batu yang menyebabkan badan mulianya mengalir darah, penuh dengan kesakitan dan berdoa kepada Allah dengan kata-kata yang, apabila mendengarnya, hati orang yang beriman akan bergoncang dan mereka akan mencucurkan air mata,

 

اللّهُمّ إلَيْك أَشْكُو ضَعْفَ قُوّتِي، وَقِلّةَ حِيلَتِي وَهَوَانِي عَلَى النّاسِ، إلَى مَنْ تَكِلُنِي، يارَبّ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَأَنْتَ رَبّي،  إلَى عَدُوّ مَلّكْتَهُ أَمْرِي، إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهّمُنِي، إنْ لَمْ تَكُنْ غَضَبٌ عَلَيّ فَلَا أُبَالِي ..،

("Ya Tuhanku, kepada Engkau aku mengadu akan kekurangan kekuatanku, kekurangan cara, dan penghinaan di hadapan manusia. Kepada siapa yang Engkau hadapkan aku, wahai Tuhan orang-orang  yang tertindas dan Engkaulah Tuhanku? Engkau hadapkan aku kepada musuh yang Engkau telah berikan kawalan ke atasku, kepada yang jauh yang menerimaku dengan kekejaman? Jika Engkau tidak marah denganku, maka aku tidak peduli ... ") [Bihar Al -Anwar Vol 19 halaman 22]

 

Muhammad (S)  tidak peduli apabila orang-orang bodoh menghasut anak-anak mereka untuk melontar baginda dengan batu menyebabkan baginda berdarah dan dihina kerana Allah, dan baginda tidak peduli jika manusia menafikan baginda. Tetapi yang menyebabkan kesakitan baginda apabila mereka tidak beriman, kerana baginda melihat neraka yang mengintai di hujung jalan yang mereka pilih. Oleh itu, Muhammad (S)  diutus, pada satu masa menyeru ke jalan Allah dengan hikmah dan berbicara, dan pada masa yang lain berhujah dengan cara yang terbaik, dan pada masa yang lain melawan orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan melayan mereka dengan ketegasan, kesemuanya selama dua puluh tiga tahun, di mana Rasulullah (S)  tidak berehat dan tidak henti-henti berbicara, berhujah, berjuang, dan menyeru kepada Allah sehingga nafas yang terakhir. Dan pada hari-hari terakhirnya, baginda keluar sambil bersandar pada Ali (as) dan Al-Abbas (as), menggesa manusia untuk berjihad dan menyertai tentera Usama bin Zaid, dan pada masa yang sama dalam ketaatan kepada Tuhan dan dalam ibadah yang baginda gagahkan sehingga Allah AWJ tujukan kepadanya,

 

﴿طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى﴾

 

Tha Ha * Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu supaya Engkau menanggung kesusahan.. ) [Tha Ha 20:1-2]

 

dan dengan kemurahan hati dan zuhud di dunia ini, sehingga baginda (S)  berkata kepada umat Islam,

 

("Demi Allah yang menguasai jiwaku, jika aku mempunyai banyak lembu sebagai pokok Tohamah, aku akan membahagikannya di antara kamu. Maka kamu tidak akan menganggap aku pembohong, pengecut, atau bakhil.") [Al- Wasail Vol 7  halaman 26-27 riwayat 2. Majma Al- Zawaid Vol 5 halaman 239.]

 

Walaupun harta rampasan peperangan yang banyak, baginda (S)  hanya mengambil sedikit dan apa yang mencukupi, begitu banyak yang Hafsah dan Aishah mengadu kerana kehidupan yang terhad, dengan itu ayat-ayat penggantian terkenal dalam Al-Quran diturunkan. Jika hari ini kita mempunyai umat Islam yang hanya mengikut satu per sepuluh daripada contoh Muhammad (S), Islam akan menang atas segala agama.

 

Dakwah Nabi Muhammad (S) mencakup semua yang berada di bawah dakwah para nabi sebelumnya: menyeru manusia dengan lembut dan belas kasihan, menyerang mereka dengan ketegasan dan kekerasan, menghancurkan berhala, membunuh musuh-musuh Allah dan mengancam mereka dengan kesalahan mereka di dunia ini dan di akhirat. Rasulullah

(S) itu sangat lembut, penyayang, dan sabar dengan orang-orang beriman, dan sangat keras, kasar, dan ganas dengan orang-orang kafir. Percanggahan luaran di antara keseimbangan dakwah Ilahi dan kebenaran ini tidak dapat diharungi kecuali oleh jiwa yang besar seperti Muhammad (S), satu jiwa yang memegang Syurga di sebelah tangan dan Neraka di sebelah tangan yang lain untuk ditunjukkan di hadapan manusia, menjanjikan berita gembira kepada orang-orang beriman dan peringatan dan ancaman kepada orang-orang kafir,

 

          ﴿وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَنَذِيراً﴾          

 

(Kami turunkan Al-Quran, dan dengan meliputi segala kebenaran ia diturunkan; dan tiadalah Kami mengutusmu melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pembawa amaran) [Al-Israa’ 17:105]

 

Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan ,

 

﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا * قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً شَدِيداً مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً﴾

 

(Segala puji bagi Allah, yang telah menurunkan kepada hamba-Nya Al Kitab dan tidak dijadikan dalamnya penyimpangan apapun. * Tetap lurus, untuk memperingatkan azab berat dari sisiNya dan memberikan berita gembira kepada orang beriman yang mengerjakan amal saleh bahawa mereka akan memperoleh balasan yang baik.) [Al-Kahf 18:1-2]

 

Perkara yang paling penting yang membezakan seruan Rasulullah (S)  adalah bahawa ia ada suatu mohor risalah ketuhanan, dan sudah tiba masanya untuk melaksanakan dakwah itu, amaran, janji, dan ancaman yang dibawa oleh Rasulullah (S) , dan pelaksananya adalah dari keturunan Nabi (S) dan dia adalah Imam Al-Mahdi (as).

 

Akibatnya, Janji sebenar yang Allah SWT  janjikan kepada semua nabi dan rasul sudah dekat. Dan Hari Yang Dikenal Yang Dijanjikan Kepada Iblis (semoga Allah melaknatnya) sudah dekat, dan itu adalah hari akhirnya (Iblis).Allah Yang Mahakuasa mengatakan,

 

﴿أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾

 

(Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu minta disegerakan. Maha suci Allah dan Maha Tinggilah atas apa yang mereka persekutukan denganNya. [Surat An- Nahl 16:1]

 

Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan,

 

﴿اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ﴾

(Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.) [Surat Al-Anbya 21:1]

 

Allah juga berfirman,

 

﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ* وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ﴾

 

(Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. * Dan kalau mereka melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir Yang terus menerus berlaku.") [Al-Qamar 54:1-2]

 

Akhirnya, saya mengatakan bahawa dakwah para rasul mempunyai banyak pengajaran dan orang yang beriman akan mendapat manfaat daripadanya untuk menjadi seorang penyokong dari Ansar Imam Al-Mahdi (as) dan bukan menjadi salah seorang daripada musuh-musuhnya.

 

Dan dakwah para rasul mempunyai Kebenaran, pertempuran yang perlu diperjuangkan oleh orang yang beriman yang mahu menyokong Imam Al-Mahdi (as), dari perjuangan, pengalaman pahit, kerja keras, jihad, membunuh, bergaduh dan sakit yang mungkin melampaui badan untuk jiwa dan roh, untuk ejekan dan sindiran dan cemuhan, dan untuk penyingkiran dan kekurangan penyokong; sakit, dan kesakitan.

 

﴿حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ﴾

 

(Sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Bilakah datang pertolongan Allah?" Sesungguhnya pertolongan Allah sudah dekat.) [Al-Baqarah 2:214]


Kembali Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah



Tiada ulasan: