Rabu, 6 Oktober 2021

Hiasan wanita dan sebahagian yang berkaitan

 Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 39

           

Hiasan wanita dan sebahagian yang berkaitan

 

S 129 / Adakah dibenarkan pergi ke majlis perkahwinan yang hanya dihadiri wanita sahaja, tetapi itu terdapat menari dan nyanyian?

J / Dibolehkan jika mereka hanya wanita sahaja dan lelaki yang tidak mendengarnya, dan juga jika tidak ada yang haram seperti memukul gendang dan meniup alat muzik.

 

S 130 / Apa hukum melukis tatu di atas sebahagian badan? Juga, hukum untuk menghilangkan alis mata (kening), yang bermaksud melukis tatu dekat pada alis mata (kening), seperti yang dilakukan (terkenal) sekarang? Dan tatu pada badan atau kening: ia adalah menikam dengan jarum dengan cara tertentu sehingga banyak darah keluar dan seperti luka dan kemudian kekal di badan dan tidak keluar dan berfungsi dalam bentuk (lukisan) burung, orang atau bunga.

J / Dibolehkan melukis tatu kawasan alis mata kerana beberapa sebab, seperti tiada atau kurang bulu kening. Mengenai gambar tatu seperti haiwan dan lain-lain di badan, tidak dibenarkan.

 

S 131 / Adakah celak dibenarkan untuk wanita di hadapan bukan muhrim?

J / Untuk memakainya supaya dilihat oleh lelaki asing tidak boleh, tetapi jika anda memakainya di dalam rumah suami, anda tidak perlu menghapuskannya untuk keluar atau untuk menemui yang bukan muhrim.

 

S 132 / Adakah wanita yang belum berkahwin dilarang memakai celak di rumah, apalagi di luar rumah?

J / Wanita yang belum berkahwin dibenarkan memakai celak di rumah.

 

S 133 / Apakah hukum syar’ei memakai seluar dengan tudung kepala (hijab), dan juga apakah hukum syar’ei bagi jubah secara Islam?

J / Seorang wanita tidak wajib menutup muka, tangan atau kakinya. Diwajibkan ke atasnya meliputi (menutupi) bahagian badannya dengan perlindungan yang sebenar, yang bermaksud bahawa tidak boleh berpakaian nipis atau ketat yang menggambarkan apa yang ada di bawahnya, dengan berseluar, sebagai contoh, jika seorang wanita memakai jubah (pakaian longgar) atau jaket yang menutupi hingga ke lutut dan tidak menzahirkannya, ia tidak sempit (ketat) hingga menggambarkan apa yang ada di bawahnya, tidak ada masalah baginya, bahkan kadang-kadang boleh menjadikan wanita itu lebih terlindung. Jika seluar

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 40

 

yang dipakai oleh wanita dan tiada memakai apa-apa di atasnya iaitu tidak ada tudung kepala, ini tidak dibenarkan dan dianggap tidak berhijab secara syar’ei, bahkan mengikut keinginan nafsu dengan memakai seluar dengan cara ini mendedahkan sebahagian besar rambut dan kepala.

Sebaliknya, pelanggaran memakai seluar dengan cara ini lebih besar daripada membuka rambut dan kepala.

 

S 134 / Adakah rahang (dagu) wajib (ditutup) bagi wanita, dan berapakah kadar jarak bagi rahang (dagu)?

J / Dibolehkan bagi seorang wanita mendedahkan wajahnya (muka), dan kawasan di bawah rahang (dagu) bukan merupakan bahagian wajah, jadi ia mesti ditutup.

 

S 135 / Adakah wanita boleh memakai beberapa pakaian yang memperlihatkan daya tarikannya di hadapan abang, ayah atau anak lelaki dewasanya, sambil menutup bahagian peribadi yang wajib, seperti memakai baju tidur atau seumpamanya, dan jika ia dilarang, apakah had daya tarikan bagi seorang wanita jika orang yang melihatnya adalah salah satu dari yang disebutkan.

J  / Dia SWT berfirman:

﴿وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [Al-Nur 24:31] 

Apa yang dibenarkan oleh seorang wanita untuk menunjukkannya di hadapan orang asing adalah muka, tangan dan kaki, dan apa yang dibenarkan bagi wanita untuk ditunjukkan di hadapan muhrimnya [1] adalah leher dan ke atas, dan apa yang perlu dia buka ketika berwuduk dari tangan, tengah kaki dan bawah, dan untuk suami adalah seluruh tubuhnya [2]

________________

[1] Setiap orang mempunyai muhrim, dan haram menikahinya selamanya, muhrim sama ada untun orang lelaki atau wanita. Buat masa ini, kami ingin menjelaskan muhrim bagi wanita: Dia adalah orang yang haram dinikahinya selama-lamanya, dan mereka terdiri daripada tiga kumpulan: sama ada mengikut keturunan, atau susuan, atau dengan pertalian saudara, seperti ayah dan datuk dan ke atas, sama ada dari sebelah ibu atau dari dari sebelah bapa, dan anak lelaki dan cucunya dan ke bawah, dan saudara dari sebelah ibu atau sebelah bapa, jika dia dari kedua-duanya, dan anak-anak mereka dan ke bawah, dan anak-anak saudara perempuannya juga dari sebelah ibu dan bapa dan ke bawah, jika mereka dari kedua-duanya, dan suami anak perempuannya dan ke bawah, bapa tiri setelah dukhul (bersama), anak suaminya setelah dukhul (bersama), bapa saudaranya, bapa saudara ayahnya, bapa saudara ibunya, bapa saudara ibunya, dan bapa saudara ibu, bapa saudara kepada bapa saudara bapa dan ibu, bapa dan datuk suami dari kedua ibu bapanya, dan ke atas.

[2] Dari Abi Abdillah Al-Shadiq (as), dia berkata: Aku berkata kepadanya: Apa yang dibenarkan lelaki untuk melihat dari seorang wanita jika dia bukan muhrim? Dia berkata: (Wajah, kedua kaki dan tangan). Dari Abu Al-Jarud, dari Abi Ja’far (as), pada FirmanNya: "dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya." Dia berkata: "Ia adalah pakaian, celak, cincin, telapak tangan, dan gelang. Dan perhiasan itu tiga perkara: perhiasan untuk manusia, perhiasan untuk muhrim, dan perhiasan untuk suami. Adapun perhiasan untuk manusia, kami telah menyebutnya. Adapun perhiasan muhrim: tempat kalung (leher) dan ke atas, pergelangan tangan;[*] dan ke bawah, pergelangan kaki dan ke bawah, dan mengenai perhiasan suami: seluruh tubuhnya).

[*] Al-Dumluj: Al-Ma’dad dari Al-Hilli. (Lisan Al-Arab - Dumluj - 2: 276)

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 – 41

 

S 136 / Apa erti (pada perhiasan) dalam ayat yang mulia, dan apa yang termasuk pada wanita? Apakah had umurnya

﴿.. الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ

(..atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita)? Dan apa yang dimaksudkan dengan firman Allah Taala:

﴿.. وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُ عْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ

Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan?

J / Hiasan pada wanita adalah semua yang harus dia tutupi dari orang asing (ajnabi), dan itu merangkumi seluruh tubuhnya kecuali muka, tangan dan kakinya.

Anak-anak yang dijaga oleh wanita itu adalah anak yang membezakan (mumaiyiz) dan biasanya setelah tamat tujuh, dan mungkin pada usia lapan, sembilan, sepuluh atau lebih, bergantung keadaan budak itu dan kemampuannya untuk memahaminya.

Yang dimaksud dengan firman Allah Taala: "Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan" adalah bunyi gelang kaki.

 

S 137 / Apa yang wajib ditutup oleh seorang wanita dari saudara perempuannya?

J / Berkenaan dengan kewajiban untuk menutupnya dari wanita dari saudara perempuannya, ada dalam firman Allah Taala: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya,” iaitu dari melihatnya, dan tidak dibenarkan bagi seorang wanita untuk melihat bahagian peribadi saudara perempuannya, dan juga melindungi dan menutup bahagian peribadinya (aurat) daripada dipandang oleh wanita lain. Ini adalah wajib.

 

S 138 / Adakah wanita boleh memilih warna tudung (hijab) yang dipakai di kepalanya atau pakaiannya yang lain, atau kualiti kainnya (contohnya, seluar itu terbuat dari kain biasa, misalnya, dan yang lain adalah linen atau yang dipanggil Al-Kabawi), jika memenuhi had hukum syari’ah, atau haruskah dia meninggalkan warna atau jenis kain tertentu?

J / Dibolehkan memakai warna dan jenis kain apa pun jika pakaian itu mempunyai had hukum syari’ah yang saya jelaskan sebelumnya.

 

S 139 / Apa hukum memakai stoking telus untuk wanita?

J / Wajah wanita, telapak tangan dan kaki boleh dibenarkan terlihat, dan dia mesti menutup semua yang lain daripada dirinya dengan penutup yang sebenarnya, jadi tidak wajib memakai stoking telus kaki bagi seorang wanita.

 

S 140 / Adakah dibenarkan memakai emas dan keluar dengannya?

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 41

 

J / Wanita diizinkan untuk memakai emas dan ia mustahab, tetapi dilarang menunjukkannya di hadapan lelaki kecuali suami dan muhrimnya, kecuali cincin perkahwinan, yang biasanya tidak dimaksudkan untuk perhiasan, sehingga dibenarkan memakainya dan menunjukkannya di hadapan lelaki.

 

S 141 / Apakah hukum melihat wanita yang muncul di televisyen yang tidak mengenakan hijab syar’ei?

J / Dibolehkan jika tidak menimbulkan keinginan.

 

S 142 / Apakah hukum mengenai terdapat lelaki dan wanita di suatu tempat yang sama dari segi memandang?

J / [Al-Syarai3 Al-Islam Jz 3 : (Mengenai memandang yang tidak sengaja tanpa tujuan sebagai akibat terdapat lelaki dan wanita di suatu tempat, tidak ada masalah dengannya. Seorang lelaki tanpa tujuan memandang wanita asing kecuali untuk keperluan, dan dibenarkan melihat wajah dan tangannya tetapi makruh dengan sekali pandang, dan tidak boleh mengulangi pandangannya lagi. Hukum yang sama dikenakan pada wanita. Dibolehkan bila perlu, seperti jika dia ingin memberi keterangan di atasnya, dan orang yang melihatnya terbatas pada apa yang wajib dia lihat, seperti doktor sekiranya wanita itu perlu diperiksa untuk diberikan rawatan. Mengenai memandang yang tidak disengajakan sebagai akibat kehadiran lelaki dan wanita di suatu tempat, tidak ada masalah dengannya.)

Dan masalah tidak sengaja ini bermaksud memandang tanpa tujuan, "Adapun memandang yang tidak disengajakan tanpa tujuan sebagai akibat dari terdapat lelaki dan wanita di suatu tempat, tidak ada masalah dengannya." Lelaki dan wanita ini tidak ada bezanya jika mereka hadir bekerja di kilang atau pejabat, atau berada di rumah atau di jalan, sama ada mereka orang asing sama sekali, atau mereka ada hubungan silaturrahim sebagaimana saudara lelaki dengan isteri saudaranya.

 

S 143 / Seorang wanita yang sudah berkahwin berusia 35 tahun dibenarkan pergi menziarahi Imam Al-Redha (as) dengan izin suaminya tanpa muhrim? Semoga Allah memberi sebaik-baik ganjaran kepada tuan.

J / Seorang wanita dibenarkan mengunjungi Imam Al-Redha (as) tanpa muhrim, jika dengan persetujuan suaminya sebagaimana hal ini disebutkan dalam pertanyaan[1]

___________________

[1]Jawapannya dipelajari daripada Al-Syed Ahmad Al-Hassan / Sheikh Nazem Al-Aqili.

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 43

 

S 144 / Apa hukum membaca Al-Quran menurut hukum tajwid yang menjadi kebiasaan bagi wanita di hadapan lelaki dalam pertandingan Al-Quran yang dihadiri oleh beberapa lelaki berserban untuk dihakimi dan yang sejenis dengannya?

J / Hukum-hukum yang disebutkan, sebahagian di antaranya tidak betul atau dibuat-buat, dan masalah lelaki mendengar suara wanita tidak ada masalah dengannya, terutama untuk belajar atau amalan.

                     

✡✡✡✡✡

                            

Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya

 

Tiada ulasan: