1.
Pencerahan dari Dakwah Nabi
Muhammad (S)
Seruan (dakwah) Muhammad (S) adalah dakwah umum dan menyeluruh, seolah-olah ia termasuk semua yang datang dari dakwah para nabi malah lebih dari itu. Dan makna ini telah disebut dalam riwayat-riwayat kitab yang ada di dalam Taurat, Injil, Mazmur dan dalam al-Quran. Allah berfirman,
﴿شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى
بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ
وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ﴾
(Dia telah
mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan kepada Nuh dan yang
Kami telah wahyukan kepadamu, dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim,
Musa dan Isa untuk menegakkan agama... ) [Al-Syuraa 42:13]
Jadi kita dapati bahawa Rasulullah (S) berhadapan
dengan ulama daripada tiga agama ketuhanan yang diputarbelitkan iaitu Ahnaf
(Hanif), Kristian, dan Yahudi. Dan adalah jelas bahawa menghadapi ketuhanan
ulamak-ulamak yang menyeleweng dalam ideologi atau dalam undang-undang (akidah
dan syari’ah) oleh nafsu mereka, adalah lebih sukar daripada menghadapi
orang-orang musyrik atau seorang atheis yang tidak percaya kepada kewujudan
Allah. Ia adalah kerana ketuhanan ulamak yang sesat menterjemahkan perkataan
Allah mengikut nafsunya, dan dia menggambarkan ideologi ketuhanan juga menurut hawa
nafsunya, dan dia membentangkan hujah-hujah dan kesilapan untuk membuktikan
kepalsuan sebagai kebenaran. Oleh itu, orang yang memfitnah mempunyai banyak
hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya, kerana baginda (S)
bersabda , ("Orang yang memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan
kepalsuan untuk meyakinkan dirinya sehingga tiba masanya, maka apabila tiba
masanya, fitnahnya akan membakarnya di dalam api."). [Wasail Al-Syiah
Jilid 12 halaman 198 riwayat 8]
Oleh itu, saya mengatakan bahawa jika Muhammad (S)
tidak menyeru dakwah Islam, tidak ada nabi lain yang akan dapat
melakukannya. Oleh itu baginda, demi kedua ibu dan bapa ku, apa yang diterima
tidak ada manusia lain yang boleh bertolak ansur dan baginda pun menyampaikan
dakwah, yang berhadapan dengan ulamak yang sesat dan zalim yang menguasai
rakyat. Pada satu masa baginda akan menghadapi mereka dengan pengetahuan
baginda yang hanya melahirkan Ali (as), kerana dia adalah pintu kepadanya (S),
baginda menjelaskan dengan sabdanya,
("Aku adalah kota ilmu dan
Ali adalah pintunya.")
Dan pada masa yang lain baginda akan menghadapi mereka
dengan kekuatan yang bermula dari pergantungan baginda kepada Allah, yang tidak
pernah dialami sama dengan yang dialaminya. Di bandar Al-Taif baginda berdiri
di atas batu-batu yang menyebabkan badan mulianya mengalir darah, penuh dengan
kesakitan dan berdoa kepada Allah dengan kata-kata yang, apabila mendengarnya,
hati orang yang beriman akan bergoncang dan mereka akan mencucurkan air mata,
اللّهُمّ
إلَيْك أَشْكُو ضَعْفَ قُوّتِي، وَقِلّةَ حِيلَتِي وَهَوَانِي عَلَى النّاسِ، إلَى
مَنْ تَكِلُنِي، يارَبّ
الْمُسْتَضْعَفِينَ وَأَنْتَ رَبّي، إلَى
عَدُوّ مَلّكْتَهُ أَمْرِي، إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهّمُنِي، إنْ لَمْ تَكُنْ غَضَبٌ عَلَيّ
فَلَا أُبَالِي ..،
("Ya Tuhanku, kepada Engkau
aku mengadu akan kekurangan kekuatanku, kekurangan cara, dan penghinaan di
hadapan manusia. Kepada siapa yang Engkau hadapkan aku, wahai Tuhan orang-orang yang tertindas dan Engkaulah Tuhanku? Engkau
hadapkan aku kepada musuh yang Engkau telah berikan kawalan ke atasku, kepada
yang jauh yang menerimaku dengan kekejaman? Jika Engkau tidak marah denganku,
maka aku tidak peduli ... ") [Bihar Al -Anwar Vol 19 halaman 22]
Muhammad (S) tidak peduli apabila orang-orang bodoh
menghasut anak-anak mereka untuk melontar baginda dengan batu menyebabkan
baginda berdarah dan dihina kerana Allah, dan baginda tidak peduli jika manusia
menafikan baginda. Tetapi yang menyebabkan kesakitan baginda apabila mereka
tidak beriman, kerana baginda melihat neraka yang mengintai di hujung jalan
yang mereka pilih. Oleh itu, Muhammad (S) diutus, pada satu masa menyeru
ke jalan Allah dengan hikmah dan berbicara, dan pada masa yang lain berhujah
dengan cara yang terbaik, dan pada masa yang lain melawan orang-orang kafir dan
orang-orang munafik dan melayan mereka dengan ketegasan, kesemuanya selama dua
puluh tiga tahun, di mana Rasulullah (S) tidak berehat dan tidak henti-henti
berbicara, berhujah, berjuang, dan menyeru kepada Allah sehingga nafas yang
terakhir. Dan pada hari-hari terakhirnya, baginda keluar sambil bersandar pada
Ali (as) dan Al-Abbas (as), menggesa manusia untuk berjihad dan menyertai
tentera Usama bin Zaid, dan pada masa yang sama dalam ketaatan kepada Tuhan dan
dalam ibadah yang baginda gagahkan sehingga Allah AWJ tujukan kepadanya,
﴿طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ
لِتَشْقَى﴾
Tha Ha * Kami tidak menurunkan
Al-Quran kepadamu supaya Engkau menanggung kesusahan.. ) [Tha Ha 20:1-2]
dan dengan kemurahan hati dan zuhud di dunia ini,
sehingga baginda (S) berkata kepada umat Islam,
("Demi Allah yang menguasai
jiwaku, jika aku mempunyai banyak lembu sebagai pokok Tohamah, aku akan
membahagikannya di antara kamu. Maka kamu tidak akan menganggap aku pembohong,
pengecut, atau bakhil.") [Al- Wasail Vol 7 halaman 26-27
riwayat 2. Majma Al- Zawaid Vol 5 halaman 239.]
Walaupun harta rampasan peperangan yang banyak, baginda
(S) hanya mengambil sedikit dan apa yang mencukupi, begitu banyak yang
Hafsah dan Aishah mengadu kerana kehidupan yang terhad, dengan itu ayat-ayat
penggantian terkenal dalam Al-Quran diturunkan. Jika hari ini kita mempunyai
umat Islam yang hanya mengikut satu per sepuluh daripada contoh Muhammad (S),
Islam akan menang atas segala agama.
Dakwah Nabi Muhammad (S) mencakup semua yang berada di
bawah dakwah para nabi sebelumnya: menyeru manusia dengan lembut dan belas
kasihan, menyerang mereka dengan ketegasan dan kekerasan, menghancurkan berhala,
membunuh musuh-musuh Allah dan mengancam mereka dengan kesalahan mereka di
dunia ini dan di akhirat. Rasulullah
(S) itu sangat lembut, penyayang, dan sabar dengan
orang-orang beriman, dan sangat keras, kasar, dan ganas dengan orang-orang
kafir. Percanggahan luaran di antara keseimbangan dakwah Ilahi dan kebenaran
ini tidak dapat diharungi kecuali oleh jiwa yang besar seperti Muhammad (S),
satu jiwa yang memegang Syurga di sebelah tangan dan Neraka di sebelah tangan
yang lain untuk ditunjukkan di hadapan manusia, menjanjikan berita gembira
kepada orang-orang beriman dan peringatan dan ancaman kepada orang-orang kafir,
﴿وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَنَذِيراً﴾
(Kami turunkan
Al-Quran, dan dengan meliputi segala kebenaran ia diturunkan; dan tiadalah Kami
mengutusmu melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pembawa
amaran) [Al-Israa’ 17:105]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan ,
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى
عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا * قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً
شَدِيداً مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ
الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً﴾
(Segala puji bagi
Allah, yang telah menurunkan kepada hamba-Nya Al Kitab dan tidak dijadikan
dalamnya penyimpangan apapun. * Tetap lurus, untuk memperingatkan azab berat
dari sisiNya dan memberikan berita gembira kepada orang beriman yang
mengerjakan amal saleh bahawa mereka akan memperoleh balasan yang
baik.) [Al-Kahf 18:1-2]
Perkara yang paling penting yang membezakan seruan
Rasulullah (S) adalah bahawa ia ada suatu mohor risalah ketuhanan, dan
sudah tiba masanya untuk melaksanakan dakwah itu, amaran, janji, dan ancaman
yang dibawa oleh Rasulullah (S) , dan pelaksananya adalah dari keturunan Nabi
(S) dan dia adalah Imam Al-Mahdi (as).
Akibatnya, Janji sebenar yang Allah SWT janjikan
kepada semua nabi dan rasul sudah dekat. Dan Hari Yang Dikenal Yang Dijanjikan
Kepada Iblis (semoga Allah melaknatnya) sudah dekat, dan itu adalah hari
akhirnya (Iblis).Allah Yang Mahakuasa mengatakan,
﴿أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
(Telah hampir
datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu minta
disegerakan. Maha suci Allah dan Maha Tinggilah atas apa yang mereka
persekutukan denganNya. [Surat An- Nahl 16:1]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan,
﴿اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي
غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ﴾
(Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan
amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan
baginya.) [Surat Al-Anbya 21:1]
Allah juga berfirman,
﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ
الْقَمَرُ* وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ﴾
(Telah hampir saat
(kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. * Dan kalau mereka melihat
sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir
Yang terus menerus berlaku.") [Al-Qamar 54:1-2]
Akhirnya, saya mengatakan bahawa dakwah para rasul
mempunyai banyak pengajaran dan orang yang beriman akan mendapat manfaat
daripadanya untuk menjadi seorang penyokong dari Ansar Imam Al-Mahdi (as) dan
bukan menjadi salah seorang daripada musuh-musuhnya.
Dan dakwah para rasul mempunyai Kebenaran, pertempuran
yang perlu diperjuangkan oleh orang yang beriman yang mahu menyokong Imam
Al-Mahdi (as), dari perjuangan, pengalaman pahit, kerja keras, jihad, membunuh,
bergaduh dan sakit yang mungkin melampaui badan untuk jiwa dan roh, untuk
ejekan dan sindiran dan cemuhan, dan untuk penyingkiran dan kekurangan
penyokong; sakit, dan kesakitan.
﴿حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ
آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ﴾
(Sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata,
"Bilakah datang pertolongan Allah?" Sesungguhnya pertolongan Allah
sudah dekat.) [Al-Baqarah 2:214]
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan