Muhammad
(S) Pendakwah kepada Allah di Mekkah
الداعي إلى الله في مكة
1
Allah SWT berfirman:
: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ
أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ
رَؤُوفٌ رَحِيمٌ * فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا
هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ﴾
{Sungguh telah datang
kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu,
sangat menginginkan bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap
orang-orang mukmin. (128) Jika mereka berpaling maka katakanlah:
"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku
bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung".(129)
} [1] .
Masyarakat Mekah dibahagi kepada dua atau tiga kumpulan:
Pertama: mereka adalah orang-orang yang memimpin
penyelewengan Syariah Ahnaf dan pengikut mereka. Dan ini melibatkan ibadah yang
salah, baik dalam keyakinan mereka seperti menyembah berhala atau penilaian
hukum Syariah mereka, seperti larangan Al-Bahira dan Al-Haam[2], dan
ini adalah ketua-ketua kaum dan ulama-ulama mereka , dan tentulah sebagian
besar orang Mekah adalah pengikut mereka.
Bagi kumpulan kedua : mereka adalah orang-orang yang
mendapati datuk nenek mereka tersesat, atau orang-orang yang menyimpang, dalam
masyarakat yang sesat, dari jalan yang lurus, tetapi mereka tidak puas hati
dengan keadaan buruk mereka, sebaliknya, sebahagian daripada mereka berada
dalam keadaan mengubah diri mereka ke atas keadaan yang rosak.
Bagi kumpulan ketiga: mereka adalah kumpulan kecil yang
berada pada kebenaran, bermakna agama Ahnaf yang betul, atau daripada apa yang
sampai kepada mereka, dan sekurang-kurangnya terdapat penganut Tauhid. Oleh
itu, apabila Nabi (S) diutus, baginda merupakan berita gembira bagi orang yang
beriman itu, yang menunggu diutus dan penyeru kepada Allah untuk menunjukkan
kepada mereka amalan mereka, dan juga Nabi (S) adalah kubu tempat perlindungan
dan gua persembunyian bagi setiap yang tenggelam dalam kesesatan kejahilan, dan
mencari cahaya kebenaran, ukuran keadilan dan jalan yang lurus .
____________________
[1]. Surah At-Taubah (9):128-129 .
[2]. Al-Iyashi meriwayatkan: dari Muhammad Ibn Muslim
dari Abi Abdullah as mengenai firman Allah : (Allah sekali-kali tidak pernah
mensyari'atkan adanya bahiirah, saaibah, washiilah dan haam.) (Surah Al- Maida
(5): 103), beliau berkata: (Pengikut Jahiliah, apabila unta betina melahirkan
dua ekor dalam perutnya, mereka kata: Wasalat (berkaitan penghantaran) jadi
mereka tidak dibenarkan sembelih atau memakannya, dan jika dia melahirkan
sepuluh anak mereka memanggilnya Sa'iba lalu mereka tidak benarkan menunggang
atau memakannya, dan Al Haam: unta jantan cukup umur mereka tidak
membenarkannyaa , maka Allah dihantar, Sesungguhnya Allah tidak melarang
apa-apa mengenainya) Tafsir Al- Iyashi : V1, Page 347.
2
Oleh itu, Nabi (S) telah diutus di Mekah, kota ummu
al-quraa, bandar di mana orang pergi ke haji, dan bandar yang mewakili rujukan untuk
agama Ahnaf, untuk memulakan pengislahan dari pusat agama di Semenanjung Arab,
pusat itu di mana banyak kerosakan dalam akidah dan hukum. Dan Rasulullah (S) dihantar
dengan Syariah Islam yang memperbaharui Syariat Ahnaf (Ibrahim a.s) dan
menyalin beberapa hukumnya. Oleh kerana Syariat Ibrahim a.s adalah yang paling
dekat dengan hati, dan paling bertuah untuk mempunyai orang-orang Yahudi dan
Kristian, yang menghormati Ibrahim a.s dan mengingatinya sebagai bapa
kepada Nabi besar a.s, menyertai di bawah panji-panjinya, dan nabi yang berani
Muhammad (S), yang tidak takutkan celaan orang yang mencela, mula memberi
amaran kepada orang-orang yang sesat di kalangan kaumnya dengan izin Allah SWT,
dan peristiwa rumah yang terkenal[1] yang berlaku, dan Nabi (S) menyampaikan
kepada kerabat baginda tentang utusan dan kenabian, dan baginda telah
dilantik pada hari itu dengan perintah Allah SWT, washinya, wazirnya semasa
hidupnya dan selepas kematiannya, Ali Ibn Abi Talib a.s, dan mulalah ad-dakwah
kepada Allah tersebar di Mekah, dan mulalah pemimpin-pemimpin Mekah melihat
kepentingan mereka diancam, jadi mereka mula merancang dalam pelbagai cara
untuk menggagalkan Nabi (S) dan membunuhnya sekiranya ia mungkin, dan untuk
memukul Islam, dan Nabi (S), dan washinya dan orang-orang beriman berdakwah
kepada Allah tanpa henti, dengan itu jumlah umat Islam semakin meningkat. Dan
penentangan orang-orang kafir juga meningkat dan mereka mula menyeksa mereka
dan menghalang Nabi (S) yang menyampaikan risalah langit.
Dengan itu, Nabi (S) bergerak kepada langkah kedua
(berhijrah kepada Allah). Allah SWT berfirman:
وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي
سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً وَمَنْ
يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ
الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً
رَحِيماً
{Barangsiapa berhijrah
di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang
luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud
berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum
sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi
Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.} [2].
Dan Rasulullah (S) mula mencari pangkalan Islam dan
sebuah bandar untuk berhijrah, dan baginda mula berjumpa dengan orang-orang
dalam musim Haji, dan mengatakan kepada mereka:
(هل من رجل يحملني إلى قومه، فإن قريش قد
منعوني أن ابلغ كلام ربي)
(Adakah sesiapa ingin
membawaku kepada kaumnya, kerana kaum Quraisy yang telah menghalang ku menyampaikan
kata-kata Tuhanku )[3],
dan Quraisy tidak membiarkan baginda walaupun pada musim
haji, sebaliknya, mereka menyuruh orang untuk mendustakaninya dan mencemuhnya,
dan baginda menghadapi mereka dengan ketahanan dan kesabaran.
Dan telah diriwayatkan bahawa beliau telah mengatakan:
ربي اغفر لقومي إنهم لا يعلمون
yang bermaksud: (Tuhanku, ampunilah kaumku kerana mereka tidak mengetahui) [4].
___________________
[1]. Ahmad meriwayatkan di dalam Musnad (Kitab) dan
lain-lain: dari Sharik bin Al- A'masy, dari Al-Minhal , dari ‘Abbad bin
Abdullah Al-Asadi , dari Ali r.a, dia berkata: apabila ayat ini diwahyukan:
(Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat,) (Surah
Asy-Syu'araa ( 26): 214) , beliau berkata: (Nabi saw mengumpul ahli
keluarganya, maka berkumpullah 30 orang, lalu mereka siberi makan dan minum dan
kemudian baginda berkata: " Siapa yang sanggup menjamin bagiku agamaku dan
berjanji bersamaku supaya dia akan bersamaku di syurga dan akan menjadi
Khalifahku dari kalangan keluargaku." Seorang lelaki yang namanya tidak
disebutkan Sharik berkata: Wahai Rasulullah Engkau seperti lautan,
yang boleh ambil tanggungjawab ini. Katanya, Baginda berkata buat
kali terakhir terakhir, dan berkata: Maka memperkenalkan pada ahli
keluarganya, Maka berkata Ali r.a: “Aku.") Jilid 1, Halaman
111.
Dan As-Saduq meriwayatkan dalam Al-'ilal: dari Ali Bin
Abi Talib a.s. katanya: ”apabila (وَأَنذِرْ
عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) Dan berilah peringatan kepada
kerabat-kerabatmu yang terdekat) diturunkan, Rasulullah (S) menjemput Bani
Abd Muttalib dan mereka empat puluh lelaki dalam bilangan, jadi Baginda berkata:
Sesiapa di antara kamu mahu menjadi saudara ku, washiku, waris ku, wazir ku dan khalifah ku selepas ku?
jadi Baginda menawarkan mereka bahawa seorang demi seorang
lelaki, dan semua mereka menolak, sehingga Ali datang, lalu berkata
: Aku, Wahai Rasulullah, jadi dia berkata: Wahai Bani Abd
Muttalib ini adalah saudara ku, washiku, waris ku, wazir ku dan khalifah ku di
antara kamu selepasku, maka orang ramai mula ketawa antara satu sama lain dan
berkata kepada Abi Talib: dia telah mengarahkan kamu mendengar dan
taat kepada budak ini) Jilid 1, Halaman 17, dan kenyataan:
Al-Irshad dari Seikh Al- Mufid: Jilid 1, Halaman 49;
Manaqib Ibn Shahr Ashub: Jilid 1, Halaman 305, dan
lain-lain .
[2]. Surah An- Nisa ' (4): 100.
[3]. Musnad Ahmed: Jilid 3, Halaman 390,
dan kajian: Sunan Ad-Darmi Jilid 2, Halaman 440, Sunan Ibn Majja
: Jilid 1, 73, dan lain-lain.
[4]. Iqbal Al- A'mal : V1, Page 384, Bihar Al
-Anwar: Jilid 95, Halaman 167, Musnad Ahmed: Jilid 1, Halaman 427
, Sahih Al -Bukhari Jilid 4, Halaman 151.
3
Dalam hal keadaan yang menyakitkan ini, satu Rombongan
datang berjumpa Rasulullah (S) dari orang-orang Kristian Habsyah bersama Jafar
bin Abi Talib a.s. apabila dia kembali ke Mekah selepas hijrah, dan sekumpulan
sahabat Rasulullah (S) ke Habsyah, dan orang-orang Kristian adalah tiga puluh
orang lebih:
(oleh itu, apabila mereka duduk di sebelah Rasulullah (S)
dan melihat sifat-sifat dan keadaan baginda dan mendengar apa yang dibacakan
kepada mereka dari al-Quran, mereka semua percaya, jadi apabila Abu Jahal tahu
dia pun datang kepada mereka dan berkata: “Kita tidak pernah melihat orang yang
bodoh menunggang seperti kamu, orang kamu menghantar dan kamu tahu berita
manusia ini, jadi majlis-majlis kamu tidak yakin dengan dia sehingga kamu
meninggalkan agama kamu dan percaya padanya dalam apa yang dia katakan,” maka
mereka berkata: “Salam ke atas kamu, kami tidak akan menjahilkan kamu, kami
mempunyai apa yang kami ada, dan kamu mempunyai apa yang kamu ada, kami tidak
akan menghalang diri kita daripada menerima yang baik, jadi Allah SWT menurunkan
ayat mengenai mereka:
﴿ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ
قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ * وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا
بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ *
أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَأُونَ
بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُون * وَإِذَا سَمِعُوا
اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ
سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ﴾
{Orang-orang yang
telah Kami datangkan kepada mereka Al Kitab sebelum Al Quran, mereka beriman
(pula) dengan Al Quran itu. ( 52) Dan apabila dibacakan (Al Quran itu)
kepada mereka, mereka berkata: "Kami beriman kepadanya; sesungguhnya; Al
Quran itu adalah suatu kebenaran dari Tuhan kami, sesungguhnya kami sebelumnya
adalah orang-orang yang membenarkan(nya). (53) Mereka itu diberi pahala dua
kali disebabkan kesabaran mereka, dan mereka menolak kejahatan dengan kebaikan,
dan sebagian dari apa yang telah Kami rezekikan kepada mereka, mereka
nafkahkan. (54) Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat,
mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: "Bagi kami amal-amal kami
dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak ingin bergaul
dengan orang-orang jahil".} [1] ... ) [2].
__________________
[1]. Surah Al-Qasas (28 ): 52-55.
[2]. Fiqh As-Sirah Al-Buti : Page 126; Sirah Ibn Ishaq
: Jilid 4, Halaman 200; Tafsir Al-Qurtubi : Jilid 6, Halaman 356;
Tafsir Ibn Kathir: Jilid 3, Halaman 405, Al-Bidayah Wa
An-Nihaya Jilid 3, Halaman 103.
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan