Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 36
Mengenai kehamilan, persenyawaan dan pembiakan
S 118 / Apakah hukum sesuatu akad (ikatan), iaitu membuang
dan memotong ovari dengan tujuan untuk tidak mempunyai anak selama-lamanya,
untuk meletakkan tekanan dan intoleransi wanita, seperti yang didakwa.
J / Dibolehkan, tetapi bagi wanita yang sudah berkahwin,
kerelaan dan persetujuan suami mesti diambilkira.
S 119 Untuk mencegah kehamilan, terdapat pelbagai amalan,
termasuk menghubungkannya dengan operasi pembedahan, termasuk pil kontraseptif
dan gegelung (IUD). Apa hukum amalan atau ubat-ubatan jika ianya mencegah
kehamilan sepenuhnya atau untuk jangka waktu tertentu? Dan apakah hukum
seseorang yang dipaksa kerana badan yang sihat, atau takutkan keluarga (besar),
risau akan pendidikan dan kemiskinan?
J / Dibolehkan menggunakan kaedah yang mencegah kehamilan
dan yang disebutkan dalam pertanyaan (ikat, ubat-ubatan, IUD), dan tidak boleh
menggugurkan janin setelah persenyawaan.
S 120 / Adakah dibenarkan menggunakan IUD bagi mencegah
kehamilan, dan adakah dibenarkan bagi orang yang meletakkannya adalah orang
lelaki?
J / Ia boleh digunakan dengan izin suami, dan lelaki tidak
boleh meletakkannya.
Soal-jawab
Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 37
S 121 / Sekiranya perkara itu untuk mencegah kehamilan dengan
apa yang disebut (IUD) yang diletakkankan oleh doktor, adakah wanita boleh
melakukannya, kerana diketahui bahawa untuk melakukannya itu memerlukan
pertimbangan oleh doktor yang bertanggungjawab untuk menjalankan urusan itu?
J / boleh.
S 122 / Adakah dibenarkan menggugurkan janin yang tidak
cukup empat bulan ketika roh tidak memasukinya, dan ini disebabkan oleh keadaan
hidup dan kesihatan, dan kehamilan ini berlaku terhadap keluarganya kerana
mereka menggunakan penghalang untuknya?
J / Tidak dibenarkan melainkan ada bahaya yang pasti bagi
kehidupan ibu semasa hidupnya.
S 123 / Dia hamil enam bulan, dan melalui pemeriksaana
dengan ultrasound, didapati kehamilan itu mungkin cacat atau cacat mental
akibat penggunaan pil dan ubat-ubatan. Adakah dibenarkan menggugurkannya dengan
alasan bahawa ciptaannya tidak sempurna?
J / Hal ini tidak dibenarkan melainkan ada bahaya tertentu
bagi kehidupan si ibu dalam kelangsungan hidupnya.
S 124 / Apakah hukum bayi tabung uji (IVF) bagi seseorang
yang tidak mempunyai keturunan dengan sebab semula jadi kerana penyakit pada kedua
orang tua atau salah satunya kecuali dengan cara ini?
J / Dibolehkan mengambil telur dari isteri dan disenyawakan dengan
seperma suami dan menanamnya ke dalam rahim isteri yang memiliki telur
tersebut.
S 125 / Adakah dibenarkan menanam telur wanita yang
disenyawakan dari sperma suaminya di rahim lain atau rahim tiruan, dan rahim
yang lain berasal dari muhrim suami, atau dari bukan muhrim? Dan itu kerana rahim
isteri tidak berupaya atau tidak ada rahim?
J / Dilarang menanamkan telur wanita yang disenyawakan dari
sperma suaminya di rahimnya sendiri, dan tidak dibenarkan menanam telur di
rahim wanita lain, walaupun wanita lain adalah isteri kedua bagi lelaki
tersebut.
S 126 / Seseorang yang beriman dengan dakwah ini
menyumbangkan sperma kepada saudaranya yang mandul dan mensenyawakan dengan
telur isteri saudaranya dan menhasilkan seorang perempuan, perbuatan ini
membuka perasaan sehingga mereka tidak terpisah antara satu sama lain, tetapi
ia tidak menyenangkan
Soal-jawab
Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 38
dalam hal halal dan haramnya, dan perkara ini berlaku setahun yang lalu, dan sekarang saudaranya telah dirawat dan Isterinya telah hamil oleh sperma suaminya, kerana dia tidak mengetahui hukum Islam, dan penderma mempunyai anak, termasuk seorang lelaki, dan bagaimana dia berurusan dengan anak itu, dan apakah hukum mengenai anaknya ini?
J / Pada Hukum Syariah: Ini adalah tindakan yang tidak
dibenarkan, yang mana seorang wanita hamil dengan air mani lelaki selain
suaminya. Adapun hukum mengenai anak yang dilahirkan sebagai akibat dari apa
yang anda lakukan kerana kejahilan dan tidak mengetahui hukumnya, ini
dihukumkan sebagai syubhah. Ini disebabkan oleh pemilik air mani. Dia adalah
ayahnya dan anak-anaknya, anak kepada saudara-saudaranya, dan ibunya adalah
orang yang mengandungkannya, dan anak-anak mereka yang dikandungnya juga adalah
saudara kandungnya.
S 127 / Apa makna hukum syubhah, apakah dia Ibn Haram (anak
haram) atau tidak, dan bagaimana kita menghilangkan syubhah ini dan mengetahui
kebenaran perkara itu? Adakah saya memberitahu anak gadis itu semasa dia
dewasa, juga anak-anak saya tentang kebenaran, dan bapa suadara anak-anak, atau
tidak? Apa tugas saya terhadap anak itu?
J / Anak yang syubhah bernasab pada orang tuanya, dan dia
bukan Ibn Haram (anak haram), semoga Allah memberikan anda kejayaan. Dalam masalah
yang disebutkan di atas, pemilik air adalah bapa si anak, dan pemilik telur
adalah ibunya, dan dia mewarisi dari mereka berdua dan dia mewarisinya. Mengenai
memberi tahu gadis itu ketika dia dapat mengetahui hal-hal, ini adalah perkara
yang perlu, semoga Allah memberikan anda kejayaan. Ada juga perkara yang penting
lain, iaitu bahawa anak-anak ibunya pemilik telur adalah saudara-saudara seibunya,
dan anak-anak bapanya pemilik air itu adalah saudara-saudaranya dari satu ayah.
Mengenai kewajipan anda terhadapnya, adalah kewajipan seorang ayah terhadap
anak perempuannya.
S 128 / Apakah hukum mengenai pengklonan rahim manusia atau
tanpa rahim?
J / Dibolehkan mengambil sel dari suami dan menanamnya di
rahim isterinya. Dan dibolehkan mengambil ovum (telur) dari isteri atau dari
wanita lain pada keadaan benihnya digantikan oleh benih sel yang diambil dari
suami.
✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan