Ketuanan
Allah Bukan Ketuanan Manusia
KEPERLUAN KEPADA JURU PENYELAMAT YANG DINANTIKAN
1 - Agama:
A) ALLAH SWT BERFIRMAN:
وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ
وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ
[Dan Aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu.] (Adh-Dhariyat
51:56)
Di dalam riwayat Ahlulbait as menyebutkan supaya mereka
mengenalKu. Peranan utama Juru Penyelamat yang dinantikan adalah untuk
mengenalkan Allah swt kepada manusia dan menunjukkan mereka jalan kepada Allah.
Beliau adalah bukti Allah dan hujahNya ke atas hamba-hambaNya.
B) RASUL-RASUL AS:
Peranan kedua Juru Penyelamat yang dinanti-nantikan adalah
untuk memperkenalkan rasul-rasul kepada manusia dan menjelaskan penindasan
terhadap mereka. Bahawa mereka adalah Khalifah-khalifah Allah di muka bumiNya
yang dihalang hak mereka dan dibenci warisan mereka.
C) RISALAH-RISALAH:
Peranan ketiga Juru Penyelamat yang dinantikan adalah
memperkenalkan risalah-risalah langit dan syariat Allah kepada manusia.
Menghapuskan penyelewengan dan kepalsuan daripadanya, sekaligus menyatakan
kebenaran, akidah dan Syariat yang diredhai oleh Allah swt.
Kesimpulannya, perkara terpenting yang dibawa oleh juru
penyelamat yang dinantikan untuk mereformasi agama adalah ilmu, pengetahuan
(makrifat) dan hikmah (dan diajarkan mereka al kitab dan al Hikmah). Telah
disebutkan di dalam hadis daripada Imam Sadiq as: “Ilmu
itu adalah 27 huruf, keseluruhan apa yang dibawa olehnya Rasul-rasul adalah 2
huruf. Sehingga ke hari ini manusia tidak mengetahui melainkan 2 huruf
tersebut. Apabila Qoim kami bangkit, dia akan mengeluarkan lagi 25 huruf lalu
menyebarkannya pada manusia dan mencantumkannya lagi 2 huruf sehinggalah dia
menyebarkan kesemua 27 huruf.”Mukhtasar Bashair Ad Darajaat, ms 117. Bihar
Al Anwar, jilid 52, ms 336
2 - Dunia:
Juru penyelamat yang dinantikan sebagaimana yang dinyatakan
oleh semua agama samawi adalah seorang yang akan memenuhkan bumi dengan
kesaksamaan dan keadilan, setelah ianya dipenuhi dengan kezaliman dan
penindasan. Hadis ini adalah sangat masyhur di sisi umat Islam dan ia
disebutkan oleh Rasulullah SAW serta Ahlulbaitnya AS. Ianya telah diriwayatkan
oleh kedua-dua kelompok Sunni dan Syiah.[1]
Seterusnya, apakah perkara yang terkandung di dalam Ketuanan
Allah sehingga menjadi sebab untuk memenuhkan bumi dengan keadilan dan
kesaksamaan? Sebelum saya membahaskan topik yang amat penting ini, saya ingin
menjelaskan perkara yang tidak kurang pentingnya, bahkan amat perlu untuk
membahaskan topik ini. Sesungguhnya, kita sebagai Shiah Islam dan berdasarkan
kenyataan daripada Rasulullah SAW serta Ahlulbaitnya berkenaan tanda-tanda
kemunculan dan kebangkitan Juru Penyelamat yang dinantikan, bersetuju bahawa
hari ini adalah hari-hari kemunculan dan kebangkitan beliau AS. Kami
sememangnya tidak pernah mempedulikan orang yang berusaha membuta-tuli dan
tidak pernah melihat riwayat-riwayat. Tambahan pula, orang-orang Kristian di
seluruh dunia juga menganggap hari ini sebagai hari-hari kemunculan dan
kebangkitan juru Penyelamat yang dinantikan di sisi mereka iaitu Isa AS. Malah,
saya telah membaca sebuah buku yang ditulis oleh seorang paderi Kristian yang
hidup di pertengahan kurun lalu, yang menganggap bahawa tanda-tanda bagi kemunculan
dan Kiamat kecil telah pun bermula di Alam Malakut.
Manakala, bagi orang-orang Yahudi pula, mereka menganggap
hari ini sebagai hari kiamat kecil. Malah, kebanyakan pendeta mereka
mengesahkan bahawa hari ini adalah hari-hari kembalinya Ilya AS dan kemunculan
Juru Penyelamat alam. Tidak beberapa lama dahulu, sekumpulan mereka telah
menyebarkan risalah yang dibuang dari kapal terbang kepada umat Islam di
Palestin, menuntut supaya mereka meninggalkan tanah suci kerana masa telah tiba
untuk kiamat kecil. Sesungguhnya hari ini adalah hari-hari terakhir dan setelah
itu tidak akan tinggal di dalam tanah suci melainkan orang-orang yang soleh.
Menurut kepercayaan Yahudi, mereka adalah orang-orang yang soleh.
Oleh yang demikian, jelaslah bahawa semua penganut-penganut
agama yang berpegang dengan apa yang disebut atau dibenarkan dalam kitab-kitab
mereka oleh nabi-nabi as. Kesemuanya mengakui bahawa inilah hari kiamat kecil
dan kemunculan Juru Penyelamat Dunia yang dinantikan AS. Sekiranya, hari ini
adalah hari kemunculannya serta dia akan memenuhkan bumi dengan keadilan dan
kesaksamaan setelah sebelumnya ianya dipenuhi dengan kezaliman dan
ketidakadilan, maka jelaslah bagi kita bahawa bumi pada hari ini sememangnya
dipenuhi dengan ketidakadilan dan penindasan.
Di sini timbul dua persoalan:
Telah diriwayatkan dari jalan Syiah: Daripada Abu Bashir,
daripada As Sadiq Ja’afar bin Muhammad, daripada bapa-bapanya AS, telah
berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW: “Mahdi adalah daripada anak
keturunanku, namanya adalah namaku, gelarannya adalah gelaranku, rupa dan
akhlaknya paling menyerupaiku di kalangan manusia, baginya akan terjadi
keghaiban dan kehairanan sehingga manusia tersesat daripada agama-agama mereka,
dan di ketika itu dia disambut bagaikan bintang yang terang benderang, yang
akan memenuhkan bumi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana ia telah
dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan.” Al Imamah wa At Tabshirah:
ms 119.
Pertama: Dengan apa dunia dipenuhi dengan kezaliman
dan ketidakadilan? Jawapan kepada soalan ini telah dijelaskan sebelum ini dan
saya akan menjelaskannya lagi kemudian nanti.
Kedua: Dengan apa dunia akan dipenuhi dengan
kesaksamaan dan keadilan? Inilah perkara yang saya hendak mula menjelaskannya,
sambil menggariskan sebahagian perkara yang terkandung di dalam Ketuanan Allah
swt yang menjadi sebab musabab untuk mengisi bumi dengan keadilan.
1 - Undang-undang (Perlembagaan umum dan lain-lain):
Allah jualah yang menetapkan undang-undang dan Dia adalah
Pencipta dunia ini serta segala yang terkandung di dalamnya. Dia mengetahui apa
yang terbaik buat penduduk dan hidupan dunia ini dari kalangan manusia, jin,
haiwan, tumbuhan dan makhluk-makhluk lain samada yang kita kenal ataupun tidak.
Dia juga Mengetahui masa lalu, masa kini dan masa depan. Mengetahui apa yang
baik untuk tubuh badan dan jiwa manusia, serta apa yang terbaik buat bangsa
manusia secara keseluruhannya. Maka, undang-undang itu wajib menjaga masa lalu,
masa kini, masa depan, tubuh badan, jiwa manusia, kepentingan individu, kepentingan
masyarakat dan kepentingan makhluk lainnya. Bahkan Undang-undang ini juga wajib
menjaga hattakan objek-objek tidak bernyawa (jamad) seperti tanah, air, alam
sekitar dan lain-lain.
Oleh itu, mampukah selain daripada Allah untuk mengetahui
semua butiran ini secara terperinci, sedangkan kebanyakan daripadanya adalah
ghaib daripada jangkauan dan pengetahuan makhluk, yang bermakna tidak mungkin
bagi kita mengetahui dan mengenali sifat-sifatnya serta lain-lain lagi.
Walaupun, kita menetapkan bahawa ada seorang yang mampu
mengetahui semua butiran ini, maka bagaimanakah dia mampu menggubal
undang-undang yang menjaga semua perincian ini, kerana sesetengahnya saling
bercanggah antara satu sama lain di alam realiti, maka di manakah kebaikannya?
Dan apakah sumber penggubalannya?
Sudah tentunya ianya tidak akan berlaku melainkan dengan
undang-undang Allah dan syariat dari langit, kerana yang menggubalnya adalah
Pencipta segala makhluk. Dia mengetahui segala rahsia yang tersembunyi. Dia
mampu melaksanakan setiap perkara sebagaimana yang dikehendakiNya dan Dia Maha
Suci lagi Maha Tinggi daripada sesuatu yang mereka sekutui.
2 - Raja atau Pemerintah:
Tidak dinafikan bahawa kepimpinan, tidak kira apa jua bentuk
sekalipun akan memberi kesan secara langsung kepada masyarakat manusia. Samada
di bawah ketuanan manusia (diktator atau demokrasi) kerana masyarakat manusia
dipaksa untuk mematuhi kepimpinan ini secara semula jadi. Atau di bawah
Ketuanan Allah kerana manusia juga diciptakan secara semula jadinya untuk
mengikuti pemimpin tertentu yang dilantik oleh Allah SWT.
فَأَقِمۡ وَجۡهَكَ لِلدِّينِ
حَنِيفً۬اۚ فِطۡرَتَ ٱللَّهِ ٱلَّتِى فَطَرَ ٱلنَّاسَ
عَلَيۡہَاۚ لَا تَبۡدِيلَ لِخَلۡقِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكَ ٱلدِّينُ ٱلۡقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَڪۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا
يَعۡلَمُونَ
[Tetaplah atas]
fithrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fithrah itu. Tidak ada
perubahan pada fithrah Allah. [Itulah] agama yang lurus.] Surah Ar-Rum
30 : 30
Pemimpin ini adalah wakil Allah dan khalifahNya di muka
bumiNya. Apabila wakil Allah tersingkir daripada haknya dan cerminan fitrah
manusia menjadi berserabut dengan kegelapan hidup di dunia ini, maka manusia
akan menerima apa jua kepimpinan sebagai ganti wakil Allah dan hujjahNya ke
atas hamba-hambaNya, untuk mengempang kekurangan yang terdapat di dalam
dirinya. Walaupun, kepimpinan gantian ini terbukti menyongsang dan memusuhi
wakil Allah di muka bumiNya serta hujjahNya ke atas hamba-hambaNya.
Kebiasaannya manusia mematuhi kepimpinan yang digambarkan
sebagai pemerintah dan kepimpinan itu tidak akan berlaku melainkan berdasarkan
salah satu daripada dua perkara ini. Iaitu berdasarkan wakil Allah dan
hujjah-Nya ke atas hamba-hambaNya, yang merupakan pemerintah yang dilantik oleh
Allah (SWT), atau orang lain. Samada dia seorang diktator yang mendapat
kekuasaan melalui kekerasan dan penindasan, atau pemimpin yang dipilih melalui
cara pilihanraya demokratik yang bebas. Pemerintah yang dilantik oleh Allah
bertutur bagi pihak Allah kerana dia hanya berkata apa yang diperintahkan
kepadanya serta tidak mendahului dan membelakangkan sesuatu melainkan dengan
perintah Allah.
Manakala, bagi pemerintah yang dilantik oleh manusia atau
yang menguasai mereka, dia pastinya tidak bercakap bagi Allah. Dalam hal ini,
Rasulullah SAW bersabda: (Barangsiapa yang mematuhi seorang jurucakap,
maka dia telah menyembahnya. Oleh itu, jika jurucakap itu sedang menuturkan
daripada Allah, maka dia telah menyembah Allah. Dan sekiranya, jurucakap itu
menuturkan daripada syaitan, maka dia telah menyembah Syaitan).Al Kafi,
jilid 2, ms 434. 'Uyoon Akhbar Ar-Ridha, jilid 2, ms 272
Oleh itu, tidak wujud jurucakap ketiga melainkan jurucakap
Allah dan jurucakap syaitan. Mana-mana pemerintah selain daripada wakil Allah
dan hujjahNya ke atas hamba-hambaNya adalah jurucakap syaitan dalam apa bentuk
sekalipun, dan setiap satunya menurut kadar kebatilan yang dibawanya. Dalam hal
ini, Ahlulbait AS berkata: (Sesungguhnya setiap panji yang ditegakkan
sebelum Qoim adalah panji taghut) iaitu merujuk kepada setiap pemilik panji
yang tiada kaitan dengan Qoim as.
Oleh itu, pemerintah yang dilantik oleh Allah SWT menuturkan daripada Allah SWT dan pemerintah yang tidak dilantik oleh Allah menuturkan daripada syaitan. Tepat sekali, bahawa jurucakap Allah membawa agama serta dunia ini ke jalan yang benar, dan jurucakap syaitan membawa kerosakan kepada kedua-dua agama dan dunia.
Tambahan pula, Allah mengetahui apa yang ada dalam jiwa-jiwa
dan Dia mengetahui orang yang baik dari orang yang buruk. Dia memilih wakil dan
khalifahNya, serta mengistimewakan dia daripada umat manusia. Dia tidak
menjadikannya melainkan yang terbaik dari kalangan makhlukNya, paling utama,
paling baik, paling bijaksana dan paling berpengetahuan di bumi ini. Allah
memeliharanya daripada kesilapan dan kesalahan serta meluruskannya untuk
melakukan kebaikan dan reformasi.
Walau bagaimanapun, jika manusia membantah perlantikan Allah
SWT, mereka hanya memilih makhluk Allah yang paling jahat. Bahkan, Nabi Musa AS
seorang nabi maksum yang telah memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya,
yang dia percaya mereka adalah terbaik. Tetapi kemudiannya ternyata menyedari
bahawa kesemua mereka adalah orang yang berbuat kerosakan. Perlu diambil
sebagai pengajaran serta peringatan buat orang yang ingat dan sebagai tanda
buat mereka yang mempunyai pendengaran dan penglihatan.
3 - Undang-undang dan pemerintah di dalam Ketuanan Allah
berkekalan mendapat manfaat dengan kesempurnaan dan pemeliharaan (ismah).
Kepentingan hal- ehwal semasa rakyat diaturkan dari
segi politik, ekonomi dan sosial, kerana semua aspek ini bergantung kepada
undang-undang yang mengaturkannya dan pemerintah yang melaksanakannya. Oleh
itu, apabila undang-undang yang tertegak adalah daripada Allah, maka aturan
atau sistem dalam kesemua aspek ini akan menjadi yang terbaik dan paling
sempurna. Apabila pemerintah juga adalah wakil Allah dan hujjah Allah di muka
bumi-Nya, serta yang terbaik dari kalangan makhluk-Nya, maka pelaksanaan
undang-undang Allah akan menjadi sempurna, lengkap dan mempunyai gambaran yang
terbaik.
Kesimpulannya, jika ummah menerima ketuanan Allah di muka
bumi-Nya, ummah akan mencapai kejayaan dengan sebaik-baiknya dalam agama dan
dunia, serta kebahagian anak-anak mereka di dunia dan di akhirat. Jika ummah
menerima ketuanan Allah di muka bumiNya, maka akan diangkat naik dari kalangan
mereka sebaik-baik perkara yang pernah diangkat naik dari bumi ke langit, iaitu
penerimaan kekuasaan wali Allah dan keikhlasan kepadaNya. Dia akan menurunkan
ke atas ummah sebaik-sebaik perkara yang pernah diturunkan daripada langit ke
bumi iaitu taufik daripada Allah swt. Umat ini juga akan menjadi sebaik-baik
umat yang pernah dikeluarkan buat manusia keseluruhannya, kerana ia telah
menerima wali Allah dan khalifahNya di muka bumiNya.
وَلَوۡ أَنَّ أَهۡلَ ٱلۡقُرَىٰٓ
ءَامَنُواْ وَٱتَّقَوۡاْ لَفَتَحۡنَا عَلَيۡہِم بَرَكَـٰتٍ۬ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ
وَٱلۡأَرۡضِ وَلَـٰكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذۡنَـٰهُم بِمَا ڪَانُواْ يَكۡسِبُونَ
[Jikalau sekiranya
penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan
kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan
[ayat-ayat Kami] itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.] Surah
Al A’raaf 7: 96
Ummah akan mendapat kelebihan berdasarkan kadar penerimaan
mereka terhadap khalifah Allah di muka bumiNya dan kepatuhan mereka terhadap
arahan-arahannya. Oleh yang demikian, ummah yang menerima Imam Mahdi AS adalah
sebaik-sebaik umat yang pernah dihasilkan buat manusia.
كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ
أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ
وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِۗ وَلَوۡ ءَامَنَ أَهۡلُ ٱلۡڪِتَـٰبِ لَكَانَ خَيۡرً۬ا
لَّهُمۚ مِّنۡهُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَأَڪۡثَرُهُمُ ٱلۡفَـٰسِقُونَ
[Kamu adalah umat
yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan
mencegah dari yang mungkar.] Surah Aali Imran 3:110
Mereka adalah 313 sahabat Qoim (Imam Mahdi AS) dan
pengikut-pengikut mereka. Namun, sekiranya ummah menolak wakil dan khalifah
Allah di muka bumiNya, ia telah melakukan kebodohan yang amat besar dan juga
kerugian di dunia serta di akhirat. Iaitu kerendahan dan kehinaan di dunia dan
seburuk-buruk tempat di akhirat adalah neraka jahanam.
Akhir sekali, saya ingin menegaskan bahawa saya tidak fikir
terdapat orang yang beriman kepada Allah, tetapi dalam masa yang sama meyakini
bahawa undang-undang yang digubal oleh manusia adalah lebih baik daripada
undang-undang Allah dan pemerintah yang dilantik oleh manusia adalah lebih baik
daripada pemerintah yang dilantik oleh Allah swt.
Segala puji semata-mata hanya bagi Allah.
وَإِذَا رَأَوۡكَ إِن
يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَـٰذَا ٱلَّذِى بَعَثَ ٱللَّهُ رَسُولاً . إِن
ڪَادَ لَيُضِلُّنَا عَنۡ ءَالِهَتِنَا لَوۡلَآ أَن صَبَرۡنَا عَلَيۡهَاۚ وَسَوۡفَ
يَعۡلَمُونَ حِينَ يَرَوۡنَ ٱلۡعَذَابَ مَنۡ أَضَلُّ سَبِيلاً
[Dan apabila mereka
melihat kamu, mereka hanyalah menjadikan kamu sebagai ejekan [dengan
mengatakan]: "Inikah orangnya yang diutus Allah sebagai Rasul?
Sesungguhnya hampirlah ia menyesatkan kita dari sembahan-sembahan kita,
seandainya kita tidak sabar [menyembah] nya" Dan mereka kelak akan
mengetahui di saat mereka melihat azab, siapa yang paling sesat jalannya.] Surah
Al-Furqan 25:41-42
Yang berdosa lagi
kekurangan,
Ahmad Al-Hasan, Jamadil Awal 1425 Hijrah.
__________________
[1] Telah diriwiyatkan yang demikian itu dari jalan
Sunni dan Syiah, saya akan menyebutkan sebahagian apa yang telah diriwayatkan
secara ringkas, yang kebanyakannya telah diabaikan. Daripada jalan Sunni adalah
apa yang dibawakan daripada Sunan Abi Daud dan lain-lainnya: Daripada Abi
Thufail, daripada Ali AS, daripada Nabi SAW, telah bersabda: (Jikalau
tidak berbaki masa melainkan satu hari, nescaya Allah akan mengutuskan seorang
lelaki daripada Ahlulbaitku yang akan memenuhkannya (bumi) dengan keadilan
sebagaimana ianya telah dipenuhi dengan kezaliman). Sunan Abi Daud: jilid 2, ms
310. Diriwayatkan daripada Al Hakim di dalam kitab Al Mustadrak: Daripada Abdullah bin Mas’ud ra, telah berkata:
“Kami telah mendatangi Rasulullah SAW, lalu baginda keluar ke arah kami dengan
penuh kegembiraan dan terlihat kegembiraan di wajah baginda, oleh itu, setiap
apa yang kami tanyakan kepada baginda akan diberitahukannya kepada kami, dan
tidaklah baginda mendiamkan kami melainkan kami yang memulakan (perbualan baru)
sehinggalah berlalu pemuda-pemuda Bani Hashim yang di kalangan mereka ada
Hassan dan Hussain, lantas baginda memeluk mereka apabila terlihat mereka dan
mengalirlah air matanya, maka kami berkata: Wahai Rasulullah, kami berterusan
melihat di wajah kamu sesuatu yang kami ditegah akannya, lantas baginda
menjawab: Sesungguhnya kami Ahlulbait, Allah telah memilih buat kami akhirat
berbanding dunia, dan sesungguhnya Ahlulbaitku selepasku akan berhadapan dengan
dihalau negeri dan dipencilkan sehinggalah tertegaknya panji hitam daripada
timur, mereka meminta yang hak tetapi tidak diberikan kepada mereka, mereka
meminta lagi tetapi tidak diberikannya dan seterus meminta lagi tetapi tidak
diberikan juga, lalu mereka berperang dan mencapai kemenangan. Maka barangsiapa
di antara kalian atau keturunan-keturunan kalian yang mengenalinya, hendaklah
kalian mendatangi Imam Ahlulbaitku walaupun terpaksa merangkak di atas salji, kerana
ia adalah panji-panji petunjuk yang diserahkan ia kepada seorang lelaki dari
Ahlulbaitku, namanya menyamai namaku dan nama bapanya adalah nama bapaku. Dia
akan memiliki bumi dan memenuhkannya dengan kesaksamaan dan keadilan
sebagaimana ianya telah dipenuhi oleh kezaliman dan penindasan.” Al Mustadrak:
Jilid 4, ms 464.
-------------------------
Sebelum
||| Tamat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan