Selepas Wafat Nabi (S).
( (بعد وفاة النبي (ص)
Allah SWT berfirman:
﴿وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ
مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى
أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً
وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ﴾
{Muhammad itu tidak
lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang
rasul. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)?
Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan
mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada
orang-orang yang bersyukur.} [1]
Orang terbaik yang menerangkan apa yang berlaku selepas
kewafatan Nabi (S) adalah Az-Zahraa' a.s, makhluk yang paling dekat dengan
Rasulullah (S), di mana beliau berkata dalam khutbahnya (ucapannya) di Masjid
Nabi (S) selepas kewafatan baginda:
(... Maka ketika Allah SWT memilih untuk NabiNya tempat
tinggal anbiakNya, dan tempat tinggal pilihanNya, tampaklah di antara kamu duri
nifaq; akibatnya, pakaian agama menjadi lusuh dan usang, dan orang-orang yang
sesat dan yang tidak berapa tahu bercakap menjadi fasih, dan yang dimanjakan
dengan kepalsuan mula berdebar, dan ia mula menopang di tanah lapang dan
halaman kamu dan Syaitan muncul di kepala kamu dari tempat persembunyiannya,
dan, memuji kamu, di dapati kamu telah menjawab jemputan mesranya, dan kamu
cepat menyahut penipuannya, dia diminta untuk mengangkat kamu dan dia dapati
kamu cukup ringan dan mudah untuk diangkat, dan dia jenis kamu dan dapati kamu
mudah marah; dan supaya kamu namakan unta-unta yang bukan milik kamu, dan kamu
datang untuk minum dari tempat yang bukan akan menjadi milik kamu; semua ini
apabila waktu Ikrar masih sangat baru dan isinya sangat luas, dan luka masih
belum sembuh, dan Ar-Rasul belum lagi disemadi di kuburnya; kamu buat alasan
kamu takut akan fitnah, namun kamu telah jatuh ke dalam olah fitnah api neraka
yang dikelilingi dengan orang-orang kafir ) [2]
Dan apabila dia didatangi isteri-isteri Muhajirin dan Ansar untuk melawatnya, mereka berkata kepadanya: “Bagaimana dengan penyakit kamu?” lalu dia berkata: ("Hari (pagi) ini, Aku (bersumpah) Demi Allah, aku marah dunia kamu dan benci suami kamu, aku telah buang mereka jauh selepas cubaan mereka, aku benci mereka selepas menguji mereka; memalukan adalah mencemarkan kehormatan, gurauan selepas kesungguhan, yang menipiskan batuan keras, kelemahan dalam taat, pertimbangan yang bodoh dan kemahuan yang sesat; Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka sediakan untuk diri mereka, iaitu kemurkaan Allah kepada mereka; dan mereka akan kekal dalam siksaan.. (Al-Ma'idah (5), ayat 80)
Sudah tentu, tindakan mereka ini, telah mengambil alih kuasa mereka, dan telah menjadi beban berat di atas bahu mereka, dan kemudaratan yang menyentuhnya dari setiap arah, mungkin orang-orang yang tidak adil dapat disingkirkan, dan semuanya berkat tinggal jauh dari mereka.
Celakalah di mana sahaja mereka! Mereka mencabut pasak Ar-Risalah, Minhaj (kaedah-kaedah) Kenabian, Landasan dari tempat turunnya "Wahy ul-Amin" dan Tabib (perawat) bagi dunia dan agama ini! Tidakkah tindakan mereka adalah kerugian yang jelas dan nyata; dari apa yang mereka rampas dari Aba Al-Hasan (Ali a.s.). Aku bersumpah, demi Allah mereka berdendam kerana pedangnya yang tidak berat sebelah, yang tidak takut mati, keberanian tidak terduga, serangan maut terhadap orang yang melampaui batas, demi pertemuan dengan Zat Allah Azza wa Jal..
Aku bersumpah demi Allah (SWT), Adakah mereka menerima
kepimpinan Ali (as), setiap kali mereka akan menyimpang dari jalan yang nyata,
dan dari menerima sebab jelas, pasti Ali (as) akan membawa mereka kembali ke
jalan itu, dan dibantu dan dibawa mereka ke atasnya, dan mengarahkan mereka
dengan senang dan lancar, dengan cara yang pelakunya itu tidak akan disakiti,
dan juru pandu tidak akan letih, dan pengembara tidak akan dicederakan; Ali
(as) akan tunjukkan mereka pada sumber sungai yang suci dan jernih, sumber
sungai ilmu, melimpah dengan air segar, yang tidak mempunyai kotoran; Ali (as)
akan melegakan kehausan mereka untuk belajar; Ali (as) akan bermurah hati,
diam-diam atau secara terbuka, memimpin mereka; bahkan dia (as) tidak akan beri
peluang kepada dirinya kepada perkara-perkara duniawi untuk sebarang keuntungan
peribadi dan keseronokan, matlamatnya daripada hanya mendapatkan dunia akan
bertukar menjadi, pemuas yang dahaga, dan pemberi makan yang lapar, demikianlah
Wali yang telah dibezakan daripada orang-orang duniawi, dari yang jujur dari
yang tidak jujur. "Dan jika penduduk negeri itu beriman dan menjadi
soleh, bertakwa, Kami pasti telah membuka kepada mereka berkah dari langit dan
bumi, tetapi mereka mendustakan, maka Kami timpakan mereka untuk apa yang
mereka telah lakukan." (Al-A'raaf (7), ayat 96) "Maka mereka
ditimpa oleh akibat buruk dari apa yang mereka usahakan. Dan orang-orang yang
zalim di antara mereka akan ditimpa akibat buruk dari usahanya dan mereka tidak
dapat melepaskan diri. (Zumar (39), ayat 51)
Sesungguhnya beri perhatian dan dengarlah, pada masa
hidup kamu, kamu akan melihat keajaiban yang dahsyat!
Allah (SWT) beritahu kepada Nabi (S): Dan jika yang
kamu merasa hairan, maka yang patut dihairankan adalah ucapan
mereka (Ar-Ra'd (13), ayat 5 )
Aku rasa aku tahu apa alasan yang mereka ada untuk apa
yang mereka telah lakukan? Dan kepada siapa mereka bergantung? Kepada apa dia
berpegang? Adakah mereka tidak tahu, keturunan siapa yang telah mereka ceroboh
dan berbicara?. Sesungguhnya yang diserunya itu adalah sejahat-jahat
kawan. (Haji (22), ayat 13) Iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagi
orang-orang yang zalim (Kahfi (18), ayat 50)
Aku bersumpah kepada Allah mereka telah menukar kepala
dengan ekor, yang bijak kepada yang tidak berupaya. Yang tidak laku dan dibenci
rakyat: "sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat
sebaik-baiknya" (Al-Kahfi (18), ayat 104). Ingatlah,
sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang membuat kerusakan, tetapi mereka
tidak sadar. Al-Baqarag (2), ayat 12 )
Celakalah ke atas mereka! Maka apakah orang-orang
yang diberi hidayah kepada kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah orang
yang tidak dapat hidayah kecuali (bila) diberi petunjuk? Mengapa kamu (berbuat
demikian)? Bagaimanakah kamu mengambil keputusan? (Yunus (10), ayat 35)
Aku bersumpah demi kehidupanku, takdir telah ditentukan,
maka tunggu, sehingga buahnya gugur, kemudian penuh baldi susu dengan darah
segar dan racun yang membawa maut; pada masa itu, orang yang membuat tuduhan
dusta yang akan menderita dan orang-orang yang datang untuk jadi pengikut akan
mengetahui kejahatan yang nenek moyang mereka telah wujudkan, maka
bergembiralah dengan dunia kamu sekarang, tetapi siapkan hati kamu untuk
malapetaka, berhati-hatilah pedang tajam terhadap kamu, dan serangan
musuh-musuh yang kejam, dan kekeliruan yang amat sangat, dan kekejaman penindas
yang hendak merompak barang-barang kamu dan menuai hasil kamu semua!
Alastu! Bagaimana aku boleh membuat kamu memahami,
manakala kamu telah sesat? Patutkah kami memaksa kamu untuk menerimanya, padahal
kamu tiada menyukainya! ") [3]
__________________________________
[1] Al-i-Imran (3): 144.
[2] Al-Ihtijaj: Jilid1, Halaman 136.
[3] Ma'ani Al-Akhbar: Halaman 355; dala'il Al-Imama
Masjid At-Tabari: Halaman 128; Amali At-Tussi: Halaman 376; Al-Ihtijaj: Jilid1,
Halaman 149; Bihar Al-Anwar: Jilid 43, Halaman 159.
2
Begitulah kesudahannya, yang memulakan telah berakhir dan
yang corot telah menjadi yang pertama, selepas kematian Nabi (S), dirampas oleh
Abu Bakr, Umar dan pengikut mereka atas Kuasa, Wilayah dan Wasi Rasul Allah (S)
iaitu Ali bin Abi Talib (as), dan [dia] dan Az-Zahraa' (as) telah dicederakan,
dia (Az-Zahraa' as) meninggal dunia selepas serangan Umar dan sekumpulan
orang-orang munafik masuk ke rumahnya untuk memaksa Imam Ali a.s. membai’ah Abu
Bakr, dan dia (Az-Zahraa' as) dipukulnya dengan cambuk dan ditekannya antara
dinding dan pintu sehingga memecahkan tulang rusuknya dan tulang menusuk
dadanya, dan menyebabkan bayinya gugur. Dan dia pergi menemui bapanya yang
dizalimi, dan dikalahkan oleh orang-orang yang pernah mendengar Nabi (S)
bersabda (إنّ الله يغضب لغضب فاطمة)
yang bermaksud: (Sesungguhnya Allah murka bagi kemarahan Fatimah) [1]
Maka kesengsaraan adalah untuk kaum (umat) apabila mereka
melanggar apa yang diharamkan Allah, dan memandang rendah ciptaan-Nya yang
terbaik:
﴿مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ
نَاراً فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ
فِي ظُلُمَاتٍ لا يُبْصِرُونَ﴾
{Perumpamaan mereka
adalah seperti orang yang menyalakan api, maka setelah api itu menerangi
sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan
mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.} [2]
Tidak ada sebab Nabi (S) tidak meninggalkan umat Islam,
semasa hidupnya, tanpa membimbing mereka kepada kepimpinan selepas baginda, dan
kepada Aushiak (Pemegang Wasiat) dari anak-anaknya a.s, di mana Allah SWT
memerintahkan kepadanya berbuat demikian. Tetapi, godaan (fitnah) untuk
pemilihan itu perlu, dan Samiri perlu, dan Anak Lembu itu perlu, Allah SWT
berfirman:
﴿أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ
يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ
الْكَاذِبِينَ * أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا
سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ﴾
{Apakah manusia itu
mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah
beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (2) Dan sesungguhnya kami telah
menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui
orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(3) Ataukah orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu mengira bahawa mereka
akan luput (dari azab) Kami? Amatlah buruk apa yang mereka tetapkan itu.
(4)} [3]
_____________________
[1] Yanabi 'Al-Mawada dari Al-Qanduzi: Jilid 2, Halaman
56; Dhakha'ir al-Uqba:, Halaman 39; Amali As-Sheikh As-Saduq: Halaman 467
[2] Al-Baqarah (2): 17
[3] Al-Ankabut (29 ): 2-4
3
Dan demi sesungguhnya, apabila aku mahu memilih beberapa
riwayat (hadits-hadits) dari Rasulullah (S) yang menunjukkan bahawa baginda
membimbing umat Islam ke jalan yang lurus, dan untuk Aushiak (Pemegang Wasiat)
selepas dia dan Khalifah Allah di muka bumiNya, aku teragak-agak, yang mana
satu perlu aku pilih, ia ada banyak sama ada di dalam buku-buku Syiah atau
Sunnah. Dan sesungguhnya aku, dan walaupun aku hadkan kepada beberapa hadits
sahaja, tetapi aku bermohon kepada Allah supaya Dia menjadikan padanya
kemenangan untuk agama, manfaat kepada umat Islam dan sokongan untuk
orang-orang yang beriman:
Al-Hafidz Muhibu Al-Din Ahmad At-Tabari meriwayatkan, dan
dia adalah dari ulama Sunni, dan perawi mereka di dalam buku "Dakha'ir
Al-Uqba fi Manaqib Zawi Al-Qurba”: Daripada Anas dia berkata: (Ada seekor
burung bersama Rasulullah (S) lalu baginda berkata: Ya Allah bawakan aku
makhlukMu yang paling Engkau cintai untuk makan bersamaku burung ini, lalu Ali
Bin Abi Talib datang dan makan bersama baginda) [1].
Dan dari Mu’azah Al-Ghafariah dia berkata: Aku datang
kepada Nabi (S) di rumah Aisyah dan Ali sedang keluar, lalu aku mendengar
baginda berkata: (Wahai Aisyah, Sesungguhnya lelaki ini adalah yang paling
dicintai oleh semua lelaki dan yang paling mulia nilainya kepadaku. Oleh itu,
iktiraf (kenali) hak-haknya, dan berilah penghormatan kepadanya.) [2].
Dan dari Al-Bara' Bin ’Azib dia berkata: Nabi (S)
bersabda: (Ali pada aku adalah umpama kepala bagi badanku) [3].
وعن المطلب بن عبد الله
ابن حنطب قال: قال رسول الله (ص) لوفد ثقيف حين جاءوا: (لتسلمن أو لأبعثن عليكم
رجلاً مني - أو قال مثل نفسي - ليضربن أعناقكم وليسبين ذراريكم، وليأخذن أموالكم.
قال عمر: فوالله ما تمنيت الأمارة إلاّ يومئذٍ، إذ فجعلت انصب صدري رجاء أن يقول
هو هذا. قال: فالتفتَ إلى علي فاخذَ بيدهِ، وقال: هو هذا، هو هذا)
Dan dari Al-Muttalib Bin
Abdullah Ibn Hantab, dia berkata: Apabila perwakilan Thaqeef datang, Rasulullah
(S) bersabda kepada mereka: (Kalian memeluk Islam atau aku hantar seorang
lelaki dariku - atau baginda berkata seperti diriku - untuk memotong leher
kalian, untuk menawan anak-anak lelaki kalian, dan untuk mengambil wang kalian
Umar berkata: Maka Demi Allah, aku tidak ingin Al-Amarah (jawatan Amir)
sehingga hari itu, lalu aku menaikkan dadaku berharap baginda akan berkata
inilah dia. Dia berkata: Lalu Baginda berpaling kepada Ali sambil memegang
tangannya dan bersabda,: Inilah dia, inilah dia.) [4].
وعن أنس ابن مالك قال:
قال رسول الله (ص): (ما من نبي إلاّ وله نظير في أمته وعلي نظيري)
Dan dari Anas Ibn Malik dia
berkata: Rasulullah (S) bersabda: (Tiap-tiap Nabi mempunyai Wazir bagi
ummatnya, dan Ali adalah Wazirku.) [5]
Dan dari Abi Ayub dia berkata: Rasulullah (S) bersabda:
(Sesungguhnya malaikat mengangkat solat aku dan Ali; kerana Tidak seorang pun
daripada kita yang solat seperti kami selain kami ) [6]
____________________
[1] Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 61; Sunan At-Tirmizi:
Jilid 5, Halaman 300 ; Thuhfat Al-Ahudhi: Jilid 10, Halaman 153
[2] Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 62; Yanabi 'Al-Mawadda:
Jilid 1, Halaman 245; Asad Al-Ghaba: Jilid 5, Halaman 548
[3] Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 63; Yanabi 'Al-Mawadda:
Jilid 2, Halaman 152
[4] Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 64; Al-Mussanaf dari Abdul
Razak As-San'ani: Jilid 11, Halaman 226; Kelantan Al-Anwar: Jilid 38, Halaman
308; A'yan Asshia: Jilid 1, Halaman 354; dan lain-lain.
[5] Al-Dhakha'ir Uqba: Halaman 64; Al-Ghadir Jilid 3,
Halaman Jawahir Al-Matalib Fi Manaqib Al-Imam Ali a.s: Jilid 1, Halaman 61
[6] Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 64; Al-Ghadir: Jilid 3,
Halaman 220; Tarikh Dimashk: Jilid 42, Halaman 39
4
وعن أبي ذر قال: قال
رسول الله (ص): (لما اسري بي مررت بملك جالس على سرير من نور، وإحدى رجليه في
المشرق والأخرى في المغرب، وبين يديه لوح ينظر فيه والدنيا كلها بين عينيه والخلق
بين ركبتيه ويده تبلغ المشرق والمغرب، فقلت: يا جبريل من هذا؟ فقال: هذا عزرائيل
تقدم فسلم عليه، فتقدمت فسلمت عليه، فقال: وعليك السلام يا أحمد ما فعل ابن عمك
علي. فقلت: هل تعرف ابن عمي علياً؟ قال: وكيف لا أعرفه، وقد وكلني الله بقبض أرواح
الخلائق ما خلا روحك وروح ابن عمك علي بن أبي طالب فإنّ الله يتوفاكما بمشيئته)
Dan dari Abi Zhar dia berkata:
Rasulullah (S) bersabda: (Apabila aku dibawa ke langit (Isra’) Aku dibawa oleh
satu Malaikat yang duduk di atas dipan daripada cahaya, dan sebelah kakinya di
Timur dan yang satu lagi di sebelah barat, dan di antara dua tangannya ada
papan Lauh untuk melihat dunia dan seluruhnya antara matanya dan penciptaan
adalah antara lutut dan tangannya sampai ke Timur dan Barat, lalu aku berkata:
Wahai Jibril siapa ni? dan dia berkata: Inilah ‘Izrail, Majulah ke hadapan dan
berikan salam ke atasnya, jadi aku maju ke hadapan dan beri salam ke atasnya,
lalu ia berkata:. wa alaika salam Ya Ahmad, Apa khabar anak bapa saudara kamu
(sepupu) Ali. Jadi aku kata: Adakah kamu kenal sepupuku Ali? Dia menjawab?:
Bagaimana aku tidak kenal dia, Allah memerintahkan aku untuk mengambil roh-roh
ciptaan kecuali roh kamu dan roh sepupumu Ali Bin Abi Talib, kerana Allah
mengambil roh kalian dengan kehendakNya.) [1]
وعن أم سلمه، عن رسول
الله (ص) قال: (من أحب علياً فقد أحبني، ومن أحبني فقد أحب الله، ومن أبغض علياً
فقد أبغضني، ومن أبغضني فقد أبغض الله عز وجل)
Dan dari Ummu Salmah, dari
Rasulullah (S) dia bersabda: (Sesiapa yang mengasihi Ali, adalah mengasihiku,
dan sesiapa yang mengasihiku, adalah mengasihi Allah. Dan sesiapa yang membenci
Ali, adalah membenci aku, dan sesiapa membenci aku, akan dibenci Allah Azza wa
Jal.) [2]
وعن ابن عباس، قال: (كنت
أنا والعباس جالسين عند رسول الله (ص) إذ دخل علي بن أبي طالب (ع) فسلم، رد عليه
رسول الله (ص) السلام وقام إليه وعانقه وقبله بين عينيه وأجلسه عن يمينه. قال
العباس: يا رسول الله أتحب هذا؟ فقال رسول الله: يا عم والله، الله أشدّ حباً له
مني، إن الله جعل ذرية كل نبي في صلبه وجعل ذريتي في صلب هذا)
Dan dari Ibnu Abbas, beliau berkata:
(Aku dengan Al-Abbas duduk di rumah Rasulullah (S), dan tiba-tiba Ali bin Abi
Talib a.s. masuk dan memberi salam, jadi Rasulullah (S) menjawab salamnya dan
berdiri untuknya dan memeluk dan menciumnya di antara kedua matanya dan suruh
dia duduk di kanannya, Al-Abbsa berkata: Ya Rasulullah. Adakah engkau sayang
dia ini. Maka Rasulullah (S) bersabda: Wahai bapa saudara, Demi Allah, Allah
mengasihinya lebih dari yang aku lakukan, sesungguhnya Allah menjadikan
keturunan setiap nabi dari (sulbi) dirinya, serta menjadikan keturunanku dari
(sulbi)nya.) [3]
Dan dari Imran Ibn Hashim, dari Rasulullah (S), baginda
bersabda: (Sesungguhnya Ali adalah dari aku dan aku dari beliau, dan beliau
adalah Waliy bagi setiap yang beriman selepasku) [4]
Dan dari Abi Rafi' dia berkata: Apabila Ali dibunuh Ashab
Al-Alawiyah pada hari (Perang) Uhud, Jibril a.s. berkata: (Wahai Rasulullah,
sesungguhnya, ini adalah hiburan, maka Nabi (S) bersabda: Sesungguhnya
dia adalah dari aku dan aku darinya, jadi Jibril berkata: dan aku daripada kamu
berdua Wahai Rasulullah.) [5]
وعن أبي الخميس، قال:
قال رسول الله (ص): (أُسري بي إلى السماء فنظرت إلى ساقي العرش الأيمن، فرأيت
كتاباً فهمته محمد رسول الله أيدته بعلي ونصرته به)
Dan dari Ibn Khamis, beliau berkata: Rasulullah (S)
bersabda: (Aku telah dibawa ke langit (Isra’) dan aku melihat kaki (tiang)
kanan Arasy, jadi aku melihat Tulisan dan aku memahaminya Muhammad Rasul Allah,
diperkuatkannya dengan Ali dan aku dibantu olehnya) [6]
وعن بريده، عنه (ص):
(لكل نبي وصي ووارث وإنّ علياً وصيي ووارثي)
Dan dari Buraidah, dari baginda
(S): (Setiap Nabi mempunyai Washi dan Waris dan sesungguhnya Ali adalah Washi
dan Warisku) [7]
__________________
[1] Manaqib Ali Abi Talib: Jilid 2, Halaman 75;
Dhakha’ir Al-Uqba: Halaman 65
[2] Manaqib Ali Abi Talib: Jilid 2, Halaman 217; dan kajian semula
Al-Mustadraq dari Al-Hakim: Jilid 3, Halaman 130; dan lain-lain.
[3] Nil Al-Awtar from As-Shukani: Jilid 6, Halaman 139; Tarikh Baghdad:
Jilid 1, Halaman 333; Tarikh Dimashq: Jilid 42, Halaman 259; Mizan Al-I’tidal: Jilid
2, Halaman 586
[4] Manaqib Ali Abi Talib: Jilid 2, Halaman 59; Dhakha’ir Al-Uqba: Halaman
68
[5] Manaqib Ali Abi Talib: Jilid 2, Halaman 316; Dhakha’ir Al-Uqba:
Halaman 86
[6] Dhakha’ir Al-Uqba: Halaman 69; Manaqib Ibn Chahr Ashub: Jilid 1,
Halaman 254; Majma’ Az-Zawa’id: Jilid 9, Halaman 121; Al-Mu’jam Al-Kabir from
At-Tabarani: Jilid 22, Halaman 200
[7] Dhakha’ir Al-Uqba: Halaman 71; Manaqib Ali Abi Talib: Jilid 2, Halaman
35; Yanabi’ Al-Mawadda: Jilid 2, Halaman 163
5
Dan At-Tabari telah mengulas padanya dan dia memetik
riwayat-riwayat sebagai bukti, bahawa apa yang dimaksudkan dengan Washi (Pemegang
Wasiat) ialah Nabi mewasiatkan Ali a.s akan memandikan baginda [1].
Dan bagaimana orang-orang ini boleh merasa hairan, mereka
melihat semua riwayat ini dan kemudian mereka menyerbu kiri dan kanan!
Dan ia telah diriwayatkan daripada Anas, dia berkata: aku
berada di [rumah] Nabi (S) dan dia melihat Ali datang, lalu baginda bersabda:
(Wahai Anas, aku berkata: Labaika (Ya Tuan), baginda bersabda: Yang akan datang
ini adalah Hujjahku atas umatku di hari kiamat.) [2]
Dan dari Al-Bara' Ibnu ‘Azib: dia berkata: Kami berjalan
dengan Nabi (S). Kemudian kami berhenti di sebuah tempat bernama Ghadir Khum.
Kami bersolat berjemaah, dan sebuah tempat yang disapu untuk Rasulullah (S) di
bawah pokok, maka baginda bersolat Dzuhur dan mengambil tangan Ali dan
bersabda: (Adakah kamu tahu aku lebih utama atas orang beriman dari diri mereka
sendiri? Kata mereka: Ya. Lalu baginda mengangkat tangan Ali dan bersabda: Ya
Allah. Sesiapa yang aku tuannya (maulanya), maka Ali juga tuannya. Ya Allah!
Hormatilah orang yang mewalikannya, musuhilah orang yang memusuhinya ), dia
berkata: maka Umar bertemu beliau selepas itu dan berkata: tahniah Wahai anak
Abi Talib kamu telah menjadi maula kepada setiap lelaki dan perempuan yang
beriman ) [3]
Dan dalam Al-Manaqib kata baginda kepadanya: (Dan
sokonglah orang yang menyokongnya dan kasihilah sesiapa yang mengasihinya
) [4]
Dan ini adalah Hadits al-Ghadir, lebih terkenal daripada
api di atas gunung[5] dan ia adalah mutawatir dari kedua-dua
firqah (Sunnah dan Syiah), tetapi orang mentafsirkan (mentakwil) perkataan
Wilayah (Penguasa), walaupun Rasulullah (S) menyertakan Wilayah Ali a.s. dengan
Wilayah baginda (S), dan Wilayah baginda (S) dengan Wilayah Allah SWT.
Dan At-Tabari meriwayatkan dari Umar bahawa: (Dia berkata
kepada seorang lelaki Wayhai (Celakalah kamu), kamu-kalian tidak tahu siapa
orang ini, ini adalah Tuan aku (Maulai) dan Maula bagi setiap yang beriman dan
sesiapa yang dia [Ali] bukan Maulanya, dia tidak beriman.) [6]
___________________
[1] Ahmad Bin Abdullah At-Tabari berkata dalam Dhakha'ir al-Uqba selepas beliau menyebut hadis sebelum ini: Dan jika hadith ini adalah sahih, jadi warisan akan dilakukan kepada apa yang diriwayatkan Mu’az bin Jabal, r.a, dia berkata: Ali berkata: (Ya Rasulullah, apa yang aku warisi daripadamu? Baginda bersabda: Apa yang Nabi-nabi warisi sebahagian mereka dari sebahagian yang lain, kitab Allah dan Sunnah NabiNya).
Dan nasihat yang dibawa dari apa yang diriwayatkan Anas
katanya: Bahawa Rasulullah (S) bersabda: (Sesungguhnya washiku dan pewarisku
yang melaksanakan agamaku dan Sayap lantikanku, Ali bin Abi Talib, r.a.).
Dikeluarkan Ahmad dalam Al Manaqib... dan Dikeluarkan Ibn Siraj, atau kepada
apa yang diriwayatkan Hussein bin Ali dari bapanya dari datuknya, dia
berkata: Nabi (S) mewasiatkan Ali untuk memandikan baginda, jadi Ali berkata:
(Ya Rasulullah, aku takut tidak [dapat] memikulnya, baginda bersabda: Kamu akan
ditolong olehku, jadi Ali ra berkata: Demi Allah, setiap kali aku mahu balikkan
dari Rasulullah ia membalik untukku).
Dan tafsiran ini disokong oleh apa yang disebut dari
Hadits sahih dalam menafikan warisan dan Al-Aushia’, dan bahawa dia tidak
dijanjikan kepada mereka janji yang tidak ada dalam kitab Allah dan apa yang
ada dalam shahifah (shuhuf) yang mengandungi beberapa gigi unta dan dari
(al-‘aqal dari apa yang kita putuskan di dalam kitab Ar-Riadh An-Nadrah Fi
Fadhail Al-‘Asyarah r.a.) Dhakha'ir al-Uqba:. Halaman 71
[2] Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 77; Yanabi' Al-Mawadda:
Jilid 2, Halaman 170; Jawahir Al-Imam Ali Bin Abi Talib a.s.: Jilid 1, Halaman
193
[3] Musnad Ahmad: Jilid 4, Halaman 281 ; Dhakha'ir
al-Uqba: Halaman 76
[4] Al Manaqib Abi Talib: Jilid 2, Halaman 236
[5] (ini adalah peribahasa: Orang Arab kuno dinyalakan
api di atas gunung untuk menunjukkan jalan orang yang dalam perjalanan),
[6] Al-Bisharat Mustafa dari At-Tabari: Halaman 362 ;
Dhakha'ir al-Uqba: Halaman 68; Shawahid At-Tanzil dari Al-Hakim: Jilid 1,
Halaman 349 dan terdapat di dalamnya: Waylak ( Celakalah kamu ) dan bukannya
Wayhak.
6
Jika kamu telah menyedari bahawa dia adalah tuan dan
Maula kamu, jadi mengapa kamu melanggar haknya, kamu dan sahabat kamu mahu
membakar rumahnya, sebaliknya, kamu berkomplot untuk membunuhnya, adakah ia
dari hasad dengki seperti hasadnya Samiri kepada Harun a.s, dan dari keangkuhan
seperti keangkuhan Iblis kepada Adam a.s?! Dan jika kamu sedar yang mengajar
itu Iblis yang angkuh, dan yang derhaka?!
Dan At-Tabari meriwayatkan dari Saad Bin Abi Waqqas
bahawa Rasulullah (S) bersabda kepada Ali a.s: (Kamu kepadaku seperti Harun
kepada Musa melainkan tidak akan ada nabi selepas aku)[1] dan
hadith ini adalah lebih terkenal daripada api atas gunung.
Aku katakan: jika kalian telah melihat bahawa dia adalah
seperti Harun kepada Musa, adakah kalian buta tidak melihat kedudukan Harun
kepada Musa! Tidak Al-Quran menyebut [menegaskan] yang Harun adalah pengganti
Musa
﴿وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً
وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ
مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ
سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ﴾
{Dan telah Kami
janjikan kepada Musa (memberikan Taurat) sesudah berlalu waktu tiga puluh
malam, dan Kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh (malam lagi), maka
sempurnalah waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Dan berkata
Musa kepada saudaranya yaitu Harun: "Gantikanlah aku dalam (memimpin)
kaumku, dan perbaikilah, dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang
membuat kerusakan".} [2]
Demi Allah. Wasiat baginda dan wasiat anak-anaknya
selepas baginda dan mereka adalah khalifah kepada Rasulullah (S) adalah lebih
jelas daripada matahari dalam apa yang Sunnah riwayatkan dari Rasulullah (S)
dan juga lebih jelas dari apa yang Syiah riwayatkan, dan apa yang diterangkan
Al-Quran di dalam banyak ayat, bahkan, mengingati mereka wujud di dalam Taurat
dan Injil pada masa ini, walaupun orang-orang Yahudi dan Kristian cuba untuk
memusnahkan dari mengingati mereka pada masa lalu, seperti malangnya sebahagian
orang Islam cuba dengan bersungguh-sungguh hari ini, walaupun Al-Quran bersama
mereka dan wasiat Rasulullah pada mereka. Tetapi wahai kaumku, apa akan
kami paksakankah kamu menerimanya, padahal kamu tiada menyukainya?" Dan
tunggulah (akibat perbuatanmu); sesungguhnya kamipun menunggu (pula)".
Dan sesiapa yang mahu lebih banyak dalam buku Sunnah,
beliau perlu mengkaji semula Dhakha'ir Al-Uqba dari At-Tabari, Yanabi'
Al-Mawadah, Fara'id As-Samitin, Sunan At-Tirmizi, Musnad Ahmad, Al-Manaqib,
Matalib As-Su'ul dari Ash-Shafi'i, Musnad Al-Bukhari, Musnad Muslim atau apa
yang mereka panggil sebagai Sahihain (kedua-dua sahih [kitab]), Sunan Abi
Dawud, Nasa'i, Ibn Maja, Al-Hakim An-Naisaburi, Kifayat At-Talib, dan
lain-lain.
__________________
[1] Dhakha'ir al-Uqba: Page 63; Sahih Ibn Haban: Jilid
15, Halaman 371 ; Al-Mu'jam Al-Awsat dari At-Tabarani: Jilid 5, Halaman 287 ;
Al-Mu'jam As-Saghir: Jilid 2, Halaman 22
[2] Al-A'raf (7):142
7
Diriwayatkan Allamah Al-Faqih Muhammad Bin Ali Bin Uthman
Al-Karajki (Semoga Allah merahmatinya) dan beliau adalah antara
pemimpin-pemimpin ulama Syiah Imamiyyah dan di antara orang-orang yang tinggal
bersama Sheikh Al-Muhaqiq At-Tusi (semoga Allah merahmatinya), dan dia adalah
ulama Syiah yang tinggi pada pertimbangan, dan pilihan beliau adalah dari kelas
pertama seperti dikatakan mengenai beliau, dan di dalam bukunya Al-Istinshar,
beliau berkata: Rasulullah (S) bersabda: As-Sheikh Al-Mufid memberitahu aku dan
beliau menyebut Sanad (penyampai yang meriwayatkan hadith) kepada Abi Ja'far
Kedua dari bapa-bapanya dari Amir al-Mukminin a.s, beliau berkata: Rasulullah (S)
bersabda: (Beriman pada malam Al Qadr, kerana, sesungguhnya urusan setahun
turun di dalamnya, dan sesungguhnya perkara yang mempunyai Wulat (Wilayah)
selepas aku, Ali bin Abi Talib dan sebelas dari anak-anaknya selepasnya a.s.) [1]
Dan dengan sanad dari Rasulullah (S) dari Abi Ja'far
Muhammad bin Ali Al-Baqir a.s, dari Jabir bin Abdullah Al-Ansari, Rasulullah (S)
bersabda: (berpegang teguh dengan malam Al Qadr, kerana, sesungguhnya, ia akan
terjadi selepasku pada Ali bin Abi Talib dan sebelas dari anak-anaknya
selepasnya a.s) [2]
Dan dari Abi Ja'far pertama bermaksud Al-Baqir a.s. -
dari bapanya dari datuknya, dia berkata: Rasulullah (S) bersabda: (Sesungguhnya
aku dan dua belas dari ahli baitku, yang pertama dari mereka adalah Ali bin Abi
Talib, pasak bumi yang dikurniakan Allah memegangnya [bumi] akan musnah
penghuninya, jadi jika dua belas dari keluarga aku tidak lagi akan berada di
sana, bumi akan memakan penghuninya tanpa tangguh) [3]
Dan dari Abi Ja'far as, beliau berkata, Rasulullah (S)
bersabda: (Dari ahli baitku akan ada dua belas naqib (pemimpin) yang mulia,
Pembicara (Muhaddatsun) dan Bijaksana (Mufahamun) mereka adalah Pendiri
(Al-Qa'im) dengan kebenaran (Al-Haq) yang akan mengisi bumi dengan keadilan
setelah dipenuhi dengan kezaliman.") [4]
Dan dari Abi Abdullah a.s, dari Bapa-bapanya, dia
berkata: Rasulullah (S) bersabda: (Allah telah memilih antara hari-hari, hari
Jumaat, dan dari antara bulan-bulan, bulan Ramadan, dan antara malam, malam
Al-Qadr. Dan Dia telah memilih dari kalangan manusia, nabi-nabi, dan dari
antara nabi-nabi, Rasul-rasul, dan dia telah memilih aku dari kalangan Rasul-rasul,
dan Dia telah memilih dari aku, Ali, dan dia telah memilih dari Ali, Al-Hasan
dan Al-Hussein a.s, dan Dia telah memilih dari Al-Hussein Aushiak, dan mereka
adalah sembilan orang dari keturunan Al-Hussein yang akan mengambil keluar dari
agama ini penyelewengan Al-Ghaliyyin dan pencurian daripada pemalsu dan
tafsiran orang-orang yang jahil, kesemua sembilan orang daripada mereka adalah
Penjelas (zahir) dengan, Pembicara (natiq), Pendiri (Qa'im) mereka, dan dia
adalah yang terbaik) [5]
________________
[1] Al-Istinsar: Halaman 8; Al-Irshad Al-Mufid: Jilid 2,
Halaman 346 ; Al-Kafi: V1, Halaman 533 ; Manaqib Al Abi Talib: Jilid 1, Halaman
257
[2] Al-Istinsar: Halaman 8
[3] Al-Istinsar: Halaman 8; Taqrib Al-Maarif Al-Halabi:
Halaman 419
[4] Al-Kafi: Jilid 1, Halaman 534 ; Al-Istinsar: Halaman7
[5] Kamal Ad-Din: Halaman 281 ; Muqtadab Al-Athar:
Halaman10 ; Al-Istinsar: Halaman 8
8
Dan apa yang diriwayatkan dari As-Sadiq a.s. dari
bapa-bapanya a.s, dari Rasulullah (S), baginda bersabda: (Bersukacitalah!
Bersukacitalah Bersukacitalah - tiga! Kali - Perumpamaan umatku adalah seperti
hujan yang kamu tidak boleh beritahu! Sama ada permulaannya lebih baik atau
pada akhirnya. Perumpamaan umatku adalah seperti sebuah kebun ada yang buahnya
boleh dimakan tahun ini atau buahnya boleh dimakan tahun depan. Bahkan mungkin
terjadi bahawa orang-orang yang makan darinya nanti akan dapat yang lebih baik,
lebih tahan lama dan lebih tinggi hasil tanamannya. Bagaimana boleh satu umat
dimusnahkan yang bermula dengan aku, dan berakhir dengan dua belas orang-orang
yang berakal cerdas dan Isa ibn Maryam adalah yang terakhir daripada mereka?
Bagaimanapun, mereka yang membuat huru-hara akan dibinasakan. mereka bukan dari
kalanganku dan aku bukan daripada mereka) [1]
Dan diriwayatkan Al-’Allama Ibn Ayyash (semoga Allah
merahmatinya ) dalam bukunya Muqtadab Al-Athar dengan sanad kepada Salman
Al-Farisi, dia berkata: Kami adalah sentiasa bersama Rasulullah (S) dan
Al-Hussein Ibn Ali a.s di pangkuannya, jadi baginda matanya tetap di wajahnya
dan bersabda kepadanya: (Wahai Aba Abdullah, kamu seorang syed dari kalangan
syed-syed, dan kamu anak Imam, saudara kepada Imam dan bapa kepada sembilan
Imam-imam, kesemua mereka sembilan orang adalah Qa'im mereka, Imam mereka, yang
lebih berilmu di kalangan mereka, yang paling bijak dan yang terbaik daripada
mereka ) [2]
Ada banyak bukti-bukti mengenai Imamah Ali dan sebelas
orang anak-anaknya a.s. kekhalifahan (penggantian) mereka kepada Rasulullah (S),
dan mungkin yang paling besar daripadanya ialah: {[ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ]
Sesungguhnya, Kami telah menurunkan Al-Quran pada malam Al-Qadar} (Surah
Al-Qadr ( 97): 1).
Oleh kerana Surah ini menunjukkan bahawa malaikat dan Roh
turun di dalamnya dengan urusan Allah selepas Nabi (S) apabila
khalifah-khalifah yang maksum, atau dikatakan mereka bersama Nabi (S) dan pada
umat Islam sebulat suara bersetuju kekekalannya, kerana mereka bertanyakan
(malam al-qadar) dalam sepuluh hari terakhir bulan Ramadan setiap tahun, dan
sesiapa yang enggan melainkan yang degil, maka hendaklah mengatakan: Tidakkah
ia seekor kambing walaupun ia terbang! [a]
Imam Al-Baqir a.s. berkata: (Wahai Syiah, berhujah dengan
Surah { إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ
فِي لَيْلَةِ
الْقَدْرِ} dan kamu-kalian akan berjaya, kerana dengan Allah ia adalah
bukti Allah Maha Kuasa atas ciptaan-Nya selepas Rasulullah (S), dan ia adalah
sayidah agama kamu, dan ia adalah tujuan pengetahuan (ilmu) Wahai Syiah kami.
Wahai Syiah, berhujahlah dengan { حم
* وَالْكِتَابِ الْمُبِين} kerana ia adalah bagi Waliyah Al-Amir
dikhaskan selepas Rasul Allah (S)...) [3]
Dan dari As-Sadiq a.s, dari bapanya, dari Rasulullah (S),
baginda bersabda: (Apabila aku telah dibawa ke langit, Tuhan Maha Kuasa
mewahyukan kepadaku... Dan dia teruskan hadis sehingga dia bersabda: Jadi aku
angkat kepalaku, dan tiba-tiba [aku melihat] cahaya-cahaya Ali, Fatimah,
Al-Hasan, Al-Hussein, Ali Bin Al-Hussein, Muhammad, Ja'far, Musa, Ali,
Muhammad, Ali dan Al-Hasan dan Al-Hujjah Ibn Al-Hasan Al-Qa'im di tengah-tengah
mereka seperti bintang mutiara, aku berkata: Wahai Tuhan siapakah mereka itu?,
Dia SWT berfirman: ini adalah para Imam, dan ini adalah Al-Qa'im yang menghalalkan
apa yang Aku halalkan dan mengharamkan apa yang Aku haramkan, dan dengan dia
aku boleh membalas musuh-musuhKu, dan dia adalah menyamaikan AuliakKu, dan dia
adalah orang yang menyembuhkan hati Syiah kamu dari penindas, yang tidak
bersyukur dan orang-orang kafir, maka akan keluar Al-Lat dan Al-'Uzza yang
pertama dan kedua sebagai manusia dan dia akan membakar kedua mereka, maka
fitnah manusia dari mereka pada hari itu yang akan lebih teruk daripada fitnah
Anak Lembu (Al-‘Ijl) dan Samiri ) [4]
________________
[1] Al-Khisal: Halaman 476; ‘Uyun Al-Akhbar Ar-Ridha
a.s: Jilid 2, Halaman 56; Kamal Ad-Din: Halaman 269
[2] Muqtadab Al-Athar: Halaman 11; Bihar Al-Anwar: Jilid 36, Halaman 372;
Dan ia telah disebut dalam Al-Khisal dengan perbezaan kecil: Halaman 475 ; Dan
kenyataan 'Uyun Akhbar Ar-Ridha sebagai: Jilid 2, Halaman 56
[a] [Peribahasa ini mengatakan orang yang keras kepala
walaupun menolak untuk ditunjukkan kebenaran. Dua orang gembala melihat objek
hitam di seberang lembah. Salah seorang berkata bahawa ia adalah seekor burung
pucung. Yang seorang lagi menegaskan ia adalah seekor kambing. Walaupun pada
musim panas ini hujah objek terbang. Orang kedua berkata, " Adakah aku
tidak memberitahu kamu-kalian ia adalah seekor burung? " Manusia pertama
menjawab, "Tidakkah Ia seekor kambing, walaupun ia terbang!"]-pent
[3] Al-Kafi: Jilid 1, Halaman 294; Bihar Al-Anwar:
Jilid 25, Halaman 72
[4] Kamal Ad-Din: Halaman 253; Ghaybat At-Tussi: Halaman 173; Bihar
Al-Anwar: Jilid 52, Halaman 379; Ilzam An-Naseeb: Jilid 1, Halaman 169
9
Dan As-Shaduq meriwayatkan dalam kedua-dua Ikamal Ad-Din
dan 'Uyun Al-Akhbar Ar-Ridha a.s, beliau berkata: dari bapaku dan Ibn Al-Walid
kedua-duanya, dan sanad Hadits dari Imam As-Sadiq, dari Imam Al-Baqir a.s, dari
Jabir Bin Abdullah Al-Ansari bahawa dia melihat di tangan Fatimah a.s papan
Lauh yang Allah Azza Wa Jal berikan kepada Rasulullah (S), dan Rasulullah (S)
berikan kepada Fatimah a.s, yang tertulis di dalamnya:
(Dengan nama Allah, Yang Pemurah, lagi Maha Mengasihani
ini adalah Kitab dari Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui kepada Nabi
Muhammad, cahayaNya, dutaNya, HijabNya dan WaliNya telah turun padanya Ruh
Al-Amin.. dari Tuhan sekalian alam. Besarkanlah, Ya Muhammad! nama-namaKu,
syukurilah akan nikmat-nikmatKu dan jangan menafikan khazanahKu. Sesungguhnya
Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan Aku, Penghancur yang gagah perkasa, yang
Pemusnah penzalim, memalukan pemerintah zalim dan pendiri Hari kiamat[1]. Sesungguhnya
Akulah Allah, tidak ada tuhan melainkan Aku. Sesiapa yang mengharapkan rahmat
dari yang lain daripadaKu atau takut yang lain daripada keadilanKu, Aku akan
menghukumnya dengan azab yang belum pernah dihukum seseorang di dunia[2].
Oleh itu, sembahlah Aku dan bergantunglah hanya kepadaKu. Sesungguhnya, Aku
tidak membangkitkan seorang rasul, pada akhir hari dan tempoh ditamatkan
kecuali Aku melantik untuknya pengganti (Wasi). Sudah tentu, aku akan lebihkan
kamu di atas semua nabi-nabi dan akan lebihkan Wasi kamu ke atas semua
Wasi-Wasi yang lain. Aku muliakan kamu dengan dua orang anak kamu-kalian[3] selepasnya
dan cucu-cicit kamu, Hasan dan Husain[4] Aku
membuat Hasan lombong IlmuKu selepas berakhir zaman ayahnya dan
aku membuat Husain dada khazanah wahyuKu, Aku muliakan dia dengan
syahid dan kesudahan untuknya dengan kebahagiaan. Maka, dia adalah syuhada’ terbaik
dan ditinggikan darjat syuhada’. Aku letakkan perkataan sempurnaKu dengan dia
dan hujjah yang tercapai di sisinya.[5] Melalui keturunannya,
Aku akan memberi ganjaran dan menghukum. Yang pertama daripada mereka
adalah Ali, ketua ahli ibadah dan perhiasan auliakKu
masa lalu[6], kemudian anaknya yang menyerupai datuknya[7] yang
terpuji Muhammad Al-Baqir IlmuKu dan lombong kebijaksanaanKu.
Akan dimusnahkan orang-orang yang meragui Ja'far. Yang menolaknya telah
menolakKu. Kebenaran kata dariKu, dimuliakan kedudukan Ja'far dan mengembirakan
Syiah-syiahnya, ansarnya dan wali-walinya. Selepas beliau, dan Aku memilih
selepasnya Musa dan Aku akan memilih[8] selepasnya
fitnah Buta ditangani, Oleh kerana konon datangnya tanpa gangguan[9],
Dan hujjahKu tidak tersembunyi, tetapi AuliakKu tidak ditimpa nasib malang.
Berhati-hati! Sesiapa yang menafikan walaupun salah seorang daripada mereka
telah menafikan limpah kurniaKu. Dan sesiapa yang menukar satu ayat dari
KitabKu, maka telah membohongi sesuatu dariKu. Dan celakalah bagi orang yang
berdusta, mendustakan dengan menamatkan tempoh hamba-Ku, kekasihKu dan
pilihanKu, Musa. (sesungguhnya)[10] Sesungguhnya orang yang
mendustakan yang ke Lapan seolah-olah dia telah mendustakan semua
AuliakKu.Dan Ali adalah WaliKu, pembantuKu dan kepada sesiapa yang
Aku letakkan dan Aku berikan beban kenabian.[11] Melaksanakan. (jin)
‘Ifrit yang takbur akan membunuhnya. Beliau akan dikebumikan di sebuah bandar,
yang dibina oleh hamba yang soleh, bersebelahan dengan sejahat-jahat makhlukKu.
Kebenaran kataKu, akan menenangkan matanya Muhammad, anaknya [12] dan
pengganti selepasnya. Dia adalah waris IlmuKu, lombong kebijaksanaanKu, tempat
kegembiraanKu dan HujjahKu atas makhlukKu. (Tidak beriman hamba padanya
melainkan)[13] Kujadikan syurga tempat istirahat dan disertai
dengannya Aku (syafaatnya) tujuh puluh (ribu)[14] dari ahli
keluarganya, walaupun semua mereka layak ke neraka. Aku akan melengkapkan
kebahagiaan dengan anaknya Ali, auliakKu, ansarKu, saksiKu di kalangan
makhlukKu dan pemegang amanahKu atas wahyuKu. Akan keluar darinya da’i jalanKu
dan khazanah IlmuKu Al-Hasan. Selepas itu, Aku akan sempurnakan semua ini
dengan anaknya, rahmat bagi sekalian alam. Padanya kesempurnaan Musa,
perjalanan Isa dan kesabaran Aiyub. [15]
Tidak lama kemudian, AuliakKu akan dihina pada zamannya
dan kepala mereka bergetar dan bergoyang seperti kepala orang-orang Turki dan
Dailami (Dailamites). Mereka akan dibunuh, mereka akan dibakar, mereka akan
hidup dalam keadaan ketakutan, keganasan dan kekhuatiran. Bumi ini akan
diwarnakan dengan darah mereka dan meraung dan tangisan akan menjadi perkara
biasa[16] di kalangan kaum wanita mereka. Mereka adalah
auliakKu sebenarnya! Melalui mereka aku akan menolak semua kerosakan membabi
buta dan kegelapan, pada mereka dikeluarkan gempa bumi dan dihapuskan beban[17] dan
rantai. {Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari
Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.} [18] ) [19]
______________________
[1] Dalam Al-Kafi: dan Pembantu peindas dan Pendiri
kiamat.
[2] Dalam beberapa salinan Al-Kafi: Aku tidak akan
menghukum dengannya.
[3] Dalam beberapa salinan Al-Kafi: dengan dua tangkai
kamu.
[4] Dalam Al-Kafi: Hasan dan Hussein.
[5] Dalam Ghaybat An-Nu'mani: Jadi, dia adalah yang
terbaik dari yang mati syahid, dan yang tertinggi dari mereka dalam kedudukan
kepadaku... dan bukti yang lengkap dekat dengan dia.
[6] Dalam beberapa salinan Al-Kafi: Dan perhiasan auliak
lalu Allah.
[7] Dalam beberapa salinan Kamal Ad-Din: melihat-sama
datuknya itu.
[8] Dalam Al-Kafi: ia telah dibenarkan. Dan juga pada
beberapa salinan yang: ia telah dibenarkan. Dan ini adalah apa yang wujud dalam
Ghaybat An-Nu'mani.
[9] Dalam beberapa salinan Kamal Ad-Din: supaya percikan
kehendakku. Dan dalam beberapa salinan Ghaybat An-Nu'mani: Lihatlah,
sesungguhnya percikan ketaatanku.
[10] Ia disebut dalam Kamal Ad-Din.
[11] Dalam Ghaybat At-Tusi: seronok dengannya, dan dalam
Al-Awalim: wa amnahanahu ( ku akan memberikan dia).
[12] Dengan anaknya: (م ح م د)
[13] Ungkapan ini disebut di dalam penjelasan Usul
Al-Kafi daripada Al-Mazandarani: Jilid 7, Halaman 363.
[14] Perkataan ini telah disebut dalam Ghaybat At-Tusi:
Halaman 146. Dan dalam Ghaybat An-Nu'mani: Halaman 71.
[15] Dalam Al-Hidaya Al-Kubra dari al-Khusaybi: Dia akan
mempunyai lengkap ketianggian Adam dan Mulianya Idriss dan ketenangan Nuh dan
redha Ibrahim dan kekuatan Musa dan perjalanan Isa dan kesabaran Ayyub a.s.
[16] Dalam Al-Kafi: Arana (apa yang mendengar kerana
keindahannya). Dan Ar-Ranna: berteriak dalam bencana itu.
[17] Dalam beberapa salinan Kamal Ad-Din: rantai.
[18] Al-Baqarah (2): 157
[19] Ikmal Ad-Din: Halaman 308 ; Uyun al-Akhbar Ar-Ridha
a.s: Jilid 2, Halaman 48; Al-Kafi: Jilid 1, Halaman 527 ; Al-Ikhtisas dari
Al-Mufid: Halaman 211; Al-Ihtijaj: Jilid 1, Halaman 84; Ghaybat At-Tusi:
Halaman 145 ; Ghaybat An-Nu'mani: Halaman 71; Manaqib Al Abi Talib: Jilid 1,
Halaman 255
10
Abd Ar-Rahman Ibn Salem berkata, Abu Basir berkata:
(Walaupun kamu tidak mendengar Hadits yang lain, ia akan cukup untuk kamu.
Melindunginya daripada semua orang kecuali ahlinya)[1]
Dan Hadits yang sama telah diriwayatkan daripada
Rasulullah (S) dengan tulisan Amir al-Mukminin (as) di dalam Al-Bihar[2]
Dan walaupun dengan semua apa yang sahabat dengar, dan
apa yang mereka sampaikan dari Rasulullah (S) dan kedudukan baginda dengan Ali
a.s. dan pengesahan untuk mengikut dia, dan untuk mengikuti sebelas
anak-anaknya, Al-Aushiak selepas beliau, majoriti umat Islam memilih untuk
mengikuti Al-Aimah Al-Dhalal (Imam-iman Sesat), dan mereka jatuh ke dalam
godaan Anak Lembu dan mengikuti Samiri!! Dan apa yang mereka lakukan pada Ali
a.s. ketika wafatnya nabi sama seperti yang Bani Israel lakukan terhadap Harun
ketika ketiadaan Musa a.s, dan murtad seperti itulah, yang Allah telah berikan
amaran kepada mereka daripada berlaku, Firman Allah Ta’ala: {Muhammad itu tidak
lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang
rasul. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)?
Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan
mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada
orang-orang yang bersyukur.}[3] Dan orang-orang berpaling ke
belakang kecuali yang bertahan, mereka sebahagian kecil dari kalangan sahabat
Rasulullah (S) dan mereka adalah Ammar, Abu Zhar, Al-Miqdad dan Salman. Dan
kemudian ramai sahabat mula kembali kepada hak wilayah Ali a.s. selepas mereka
membiarkannya dan tidak menyokong haknya pada mulanya, dan selepas mereka
melihat penindasan yang mula meningkat hari demi hari akibat penguasaan yang
terasuk dan taghut (penzalim) ke atas kepimpinan dan khalifah Nabi (S), dan
dimulai dengan keistimewaan pemberian pungutan dari Bait ul-Mal
sehingga perkara itu tiba ke masalah (perkara) Uthman memberikan khumus Afrika
kepada Marwan Ibn Al-Hakam[4], dan Mu'awiah At-Taliq, musuh Islam,
menjadi Wali (gabenur) negeri Sham (Syiria) semasa pemerintahan Umar, dan
dihakimi Abu-Zhar (semoga Allah memberi rahmat kepadanya) dan menghina beliau
dan menyakitinya dan memecatnya dari Sham, selepas Abu-Zhar mendedahkan
kemewahan Mu'awiah dan wang umat Islam yang diambilalihan oleh beliau, dan
akhirnya Uthman bergegas untuk membunuh Abu-Zhar (Rahimahu Allah) dengan
membuangnya ke Ar-Rabzhah, dan meninggalkannya untuk mati sendirian, dikalahkan
dan mengalami kemiskinan dan kebuluran, manakala Abd Ar-Rahman bin 'Auf
peninggalan emasnya terpaksa dipecahkan dengan kapak, dan Talha, Uthman, Saad
dan lain-lain mempunyai banyak banyak, peninggalan dan jika aku tidak
mengatakan semua itu, maka ia kebanyakannya dari Bait ul-Mal orang-orang Islam.
Dan sesiapa yang mahu tahu lebih banyak lagi, kajilah
semula sejarah umat dalam buku Sejarah.[5]
Dan jika kami bertanya kepada Abu-Zhar (Rahimahu Allah)
mengapa semua kesakitan dan malapetaka dalam hidup kamu, wahai Aba-Zhar?
Dia akan berkata apa yang bermaksud: Telah bersabda
kepadaku kekasihku, Rasulullah (S) kepadaku: Katakan yang benar Wahai Aba-Zhar,
dan aku katakan kebenaran itu tidak tinggalkan kepadaku yang benar dari
rakan-rakan.[6]
____________________
[1] ' Uyun Akhbar Ar-Ridha: Jilid 2, Halaman 50; Kamal
Ad-Din: Halaman 311; Al-Kafi: Jilid 1, Halaman 529
[2] Bihar Al-Anwar: JILID36, Halaman 200
[3] Aali-Imran (3): 144
[4] Ibn Abi Hadid berkata dalam Penjelasan An-Nahj: (Dan
ketiga orang adalah Uthman Ibn Affan Bin Abi Al-'As Bin Umayah Bin Abd Shams
Bin Abd Manaf, nama samaran beliau adalah Abu Amro, dan ibunya Arwa Bint Kariz
Bin Rabi'a Bin Habib Bin Abd Shams. Orang-orang berbaiah kepadanya selepas Perundingan
berlalu, dan selepas perkara itu telah diselesaikan untuk dia..., (وصحت فيه
فراسة عمر, فانه اوطأ بني امية رقاب الناس, وولاهم الولايات واقطعهم القطائع)
dan Afrika telah dibuka pada masa itu, jadi dia telah mengambil segala khums
dan memberikannya kepada Marwan, jadi Abdu-Rahman Bin Hanbal Al-Jamahi
berkata...
Dan kamu berikan kepada Marwan Khums bagi umat
ini... فهيهات سعيك ممن سعى ) Penjelasan Nahj Al-Balagha: ! Jilid
1, Halaman 198
[5] Mengkaji kitab Al-Ghadir dari Sheikh Al-Amini: Jilid
8, Halaman 292, dan selepas itu; penjelasan Nahj Al-Balagha dari Ibn Abi
Al-Hadid Mu'tazali: Jilid 3, Halaman 54; dan lain-lain
[6] Diriwayatkan dalam pemerintahan Muhammad Rasul (S)
untuk Abi Zhar a.s: (... Aku berkata:. Wahai Rasul Allah, beritahu aku lagi.
Baginda bersabda: bercakap benar walaupun ia pahit. Aku berkata: Wahai Rasulullah,
beritahu aku lagi Baginda bersabda:. Jangan takut kerana Allah, celaan orang
yang mencela...) Al-Amali dari At-Tusi: Halaman 539-541
11
Beruntunglah kamu, wahai Abu Zhar, kerana yang memenjara
kamu telah dihina, dan mereka tidak membunuh kamu, tetapi kamu membunuh diri
mereka, dan mereka mati dalam kehidupan mereka, dan kamu sehingga hari ini
hidup dalam hati orang yang beriman, sebaliknya, kamu dengan kami dan contoh
yang tinggi dalam setiap hati manusia yang mulia dan bebas, yang meminta
hak-hak orang-orang fakir, dan miskin dan orang-orang lemah tertindas di mana
sahaja.
Dan kata-kata Penghulu Tauhid selepas Rasul Allah (S),
Ali bin Abi Talib a.s. mencukupi untuk kamu: (Ya Abu Zhar! Kamu menunjukkan
kemarahan atas nama Allah dari kemarahan keranaNya. Kamu menjadi marah.
Sesungguhnya orang ramai takut kepada kamu pada perkara dunia mereka, mereka
takut kerana agama kamu. Lalu mereka tinggalkan mana yang mereka berasa takut
kepada kamu dan lari dari mengambil perkara yang mereka takut kepada kamu.
Betapa perlunya mereka kepada apa yang kamu halang dan
betapa lalainya kamu terhadap apa yang mereka nafikan. Kamu tidak lama lagi
akan tahu siapa yang mendapat keuntungan esok (pada hari kiamat) dan yang
banyak hasad dengkinya. Walaupun langit dan bumi ini telah ditutup kepada hamba
dan kemudian bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan bagi keduanya
jalan keluar. Hanya kebenaran yang perlu menarik kamu semasa kebatilan perlu
kamu jauhi. Jika kamu telah menerima tarikan duniawi mereka, mereka akan mengasihi
kamu dan jika kamu telah berkongsi di dalamnya, mereka akan berikan kepada kamu
perlindungan).[1]
Dan sebelum kejadian ini, banyak kejadian dan bencana
yang dikenakan ke atas Islam dan umat Islam, Abu Bakar menghantar Khaled Ibn
Al-‘Atl Az-Zanim untuk membunuh Malek Bin Nuwairah (ra) menyerangnya, dan
merogol isterinya pada waktu malam yang sama apabila beliau terbunuh, mengapa?
Kerana Malek enggan membayar zakat harta Bani Tamim Al-Battah kepada Abu Bakr;
kerana dia adalah perogol dalam sejarah Khalifah Rasulullah daripada sahabatnya
yang dikenali umat Islam, dan mereka melihat dan mendengar Rasulullah (S)
menetapkan khalifah baginda di Ghadir Khum dan pada masa-masa lain, dan dia
adalah Ali ibn Abi Talib. dan perkara yang pelik adalah, bahawa Abbas Mahmud
Al-Aqqad disah oleh kata-kata Malek Bin Nuwairah:
"Aku memberitahu kamu untuk mengambil wang kamu
tanpa rasa takut dan tidak ada kebimbangan apa yang berlaku esok, Jika
seseorang menganggap kuasa, kita akan memberitahu dia, satu-satunya agama adalah
agama Muhammad" [2]
Lalu dia berkata: Kemungkinan besar, dia telah sia-siakan
apa yang dia kumpulkan dari sedekah dalam hidupnya dan kesenangan, dan kemudian
dia telah dicela tentangnya? Jadi dia menjawab orang yang menyalahkan beliau
dengan ayat-ayat ini)!
Dan Kalaulah aku tahu, bagaimana kamu membaca ayat-ayat
ini, dan memahami maknanya?! Dan perkaranya ialah lelaki itu mengatakan untuk
mengambil harta kamu, yang bermaksud: bahawa dia kembali kepada mereka. Dan
kemudian selepas itu, Al-Aqqad cuba untuk membunuh Malek Bin Nuwairah, dan
merogol isterinya, misteri, di mana jenayah Abu Bakar dan Khaled Ibn Al-‘Atl
Az-Zanim tidak dipaparkan, untuk membuatkan selepas itu, Khaled Bin Al-Walid
seorang yang bijak dan istimewa, yang berjihad dia dari mempelajarinya dari
satu Surah daripada Al-Quran untuk membaca dalam solatnya apabila beliau
mengimamkan solat bagi umat Islam, keadilan jenis apa ini wahai Aqqad, (dan
mengapa wahai Saad kamu memberi air untuk kepada unta-unta dengan cara itu)
(peribahasa untuk dikatakan kepada orang yang tidak meningkatkan kerja mereka
atau tidak melakukannya dengan cara yang dikehendaki).
-----------
[1] Nahj Al-Balagha: Jilid 2, Halaman 17
[2] Kajian Tarjamah Malek Bin Nuwayra dalam al-Isaba:
Jilid 5, Halaman 560 ; Wafayat al-a'yan dari Ibn Khalkan: Jilid 6, Halaman 14 ;
Ma'alim Al-Madrasatayn: Jilid 2, Halaman 82
12
Cukuplah Allah bagi kami, Dan akan mengajarkan
orang-orang yang memegang, atas tugas yang diberikan kepada keluarga Muhammad
itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali. Dan kesudahan
yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa".
Pendeknya, banyak perkara yang besar (berbahaya)
diceritakan selepas kewafatan Nabi (S), dan amalan-amalan yang bertentangan
dengan syariat dan kezaliman terlalu banyak, dan peristiwa Malek Bin Nuwairah
sudah mencukupi bagi seseorang yang mendengar, dia syahid, dan menumpahkan darahnya,
hartanya dan kepentingan umat Islam telah dicabuli, maka apa lagi yang
tinggal?!
Dan seseorang boleh bertanya: mengapa Ali Bin Abi Talib
tidak mengangkat pedangnya, dan mengapa Rasulullah (S) meminta dia bersabar
dalam kezaliman selepas baginda?!
Walau bagaimanapun, jawapan yang disediakan dalam
penyelidikan dan pada kata-kata Amir al-Mukminin a.s: (Jika aku bersuara mereka
akan kata aku tamakkan kuasa tetapi jika aku berdiam diri mereka akan
mengatakan aku takut mati. Sayang sekali, setelah semua itu. Demi Allah anak
Abu Talib lebih biasa dengan kematian daripada seorang bayi pada dada ibunya.
Aku sembunyikan pengetahuannya, jika aku mendedahkannya kamu akan mula menggeletar
seperti tali di telaga.)[1]
Tetapi untuk sedikit penjelasan, dan aku sebutkan dua
sebab:
Pertama: Islam belum menetap di hati manusia, kerana
Islam mereka pada zahir sahaja dan bukannya iman yang hakiki dan tegas yang
tidak takut orang-orang murtad, kerana keadaan mereka seperti keadaan benang
yang dipilin diputar selepas ia kukuh, kecuali untuk beberapa orang dari
kalangan mereka, Allah SWT berfirman:
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ
تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا
{Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah
beriman". Katakanlah: "Kamu belum beriman, tapi katakanlah 'kami
telah menyerah (Islam)} [2]
Dan firmanNya lagi:
وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ
أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا
إِلَّا يَسِيراً
{Kalau (Yatsrib) diserang dari segala penjuru, kemudian diminta
kepada mereka supaya murtad, niscaya mereka mengerjakannya; dan mereka tiada
akan bertangguh untuk murtad itu melainkan dalam waktu yang singkat.} [3]
_________________
[1] Nahj Al-Balagha: Jilid 1, Halaman 36
[2] Al-Hujurat (49): 14
[3] Al-Ahzab (33): 14
13
Dan dalam Al-Quran, banyak ayat yang menunjukkan bahawa
keadaan ramai orang Islam adalah tidak kukuh, dan dengan kehadiran orang-orang
munafik, kamu boleh tahu akibatnya, dan berdasarkan ini, Washi (Pemegang Wasiat)
perlu redha, dan bersabar seperti Rasulullah (S) bersabar dan redha dengan
orang-orang munafik, dan orang-orang yang mendengar kata-kata mereka. Jika
tidak, akan roboh binaan yang diusahakan Rasulullah (S) dan Washi a.s.selama
lebih daripada dua puluh tahun untuk dibina, akan dirobohkan. Oleh kerana
manfaat yang besar yang diharapkan dari agama ini adalah kesempurnaan cahaya
Allah di bumiNya, penghuni bumi beribadah untuk Allah, dan menyebarkan
kalimah (لا إله إلاّ الله). Dan mengangkat panji-panji
"Allahu Akbar" "Allah Maha Besar" di segenap pelusuk bumi
tidak akan menjadi kenyataan dalam zaman Nabi (S) atau al-Washi, bahkan, pada
zaman penutup Aushiak Al-Mahdi a.s, dan ini adalah Sunah Al-Ilahiyah pada umat
sebelum ini, kerana Musa telah diutus kepada penduduk Bani Israel dan mereka
menyeberangi laut dengannya, tetapi di padang gurun Sinai mereka memberontak
terhadap beliau dan enggan untuk melawan Al-Jabarah (Gergasi).
Allah SWT berfirman:
قَالُوا يَا مُوسَى
إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَداً مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ
فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ
{ Mereka berkata:
"Hai Musa, kami sekali sekali tidak akan memasukinya selama-lamanya,
selagi mereka ada didalamnya, karena itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan
berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti disini
saja."}[1]
Oleh itu, mereka enggan memikul amanah kalimah (لا إله
إلاّ الله) kepada manusia, dan Allah SWT akibatnya mereka terbiar sesat
(At-Tih) di gurun pasir Sinai selama empat puluh tahun.
Dan hasil daripada Gurun Pasir ini adalah, hukuman
pengislahan (pembaharuan), kedatangan sebuah ummah ketuhanan yang soleh (Ummah
Rabbaniah Sholehah), dan mereka adalah anak-anak orang-orang fasik (al-fasiqin)
dan cucu-cicit mereka ini, dan amanah kalimah (لا إله إلاّ الله)
telah dipikul oleh Yusak bin Nun Washi Musa a.s, dan mereka berperang menentang
Al-Jabarah (Gergasi).dan para penzalim (taghut-taghut) dan mereka menolong
agama Allah di muka bumiNya.
Ini adalah hasil yang diharapkan dari umat ini di Akhir
Zaman, bermakna pada zaman kemunculan Al-Mahdi a.s, dan kita berharap dari
Allah bahawa zaman kita adalah seperti ditunjukkan dalam beberapa riwayat, dan
Allah lebih mengetahui.
Dan ia telah disebutkan sebelum ini, dari Rasulullah (S),
baginda bersabda: (... perumpamaan umatku aku adalah seperti sebuah taman,
apabila kumpulan ini diberi makan, ia mula membesar, semakin lama semakin
besar, semakin lama dan semakin baik... )[2]
Jadi, Rasul berharap bahawa kumpulan terbaru dari umatnya
menjadi yang terbaik daripada mereka, bahkan, mudah-mudahan umat ini, yang
bermakna para sahabat Al-Mahdi (as) dan para penyokongnya (Ansar) tidak
bergabung dengan orang-orang yang mendahului mereka, sama ada dari umat ini
atau daripada yang lain di sepanjang perarakan kemanusiaan di atas bumi, dan
mereka dihuraikan dalam Hadith Qudsi:
(.. Dan Aku sendiri memilih untuk hamba pada masa itu,
yang Aku uji hati mereka dengan iman, dan aku penuh hati mereka dengan warak,
ikhlas, yakin, taqwa, khusyu’, benar, lembut, sabar, maruah, takut, zuhud pada
dunia, dan keinginan dengan apa yang Aku ada, dan Aku akan jadikan mereka
penyeru matahari dan bulan, dan aku akan jadikan mereka khalifah-khalifah di
bumi... mereka adalah auliakKu, Aku tentukan untuk mereka seorang Nabi
terpilih, dan wazir yang setia, lalu aku jadikan mereka seorang Nabi dan
seorang Rasul untuk mereka, dan aku menjadikan mereka baginya auliak dan
penyokong (ansar), inilah umat yang Aku tentukan...)[3]
____________________
[1] Al-Maaidah (5): 24
[2] Al-Khisal: Page 476 ; ' Uyun Akhbar Ar-Ridha
sebagai: Jilid 2, Halaman 56; Kamal Ad-Din: Halaman 269
[3] Saad As-Sa'ud dari Ibn Taus: Halaman 34;
Kelantan Al-Anwar: Jilid 52, Halaman 384: Ilzam An-Nasib: Jilid 2,
Halaman 259
14
Dan dari riwayat Ahli Bait yang maksum a.s. mengenai para
sahabat Al-Mahdi a.s dan Ansar beliau yang ramai, dan tidak ada kelebihan
mereka selain meninggikan kalimah Allah dan menyebarkan tauhid di setiap
pelusuk dunia adalah cukup untuk mereka.
Kedua: Kesabaran Amir al-Mukminin a.s. merupakan bukti
yang kukuh baginya, kerana dia menjelaskan haknya dan kemudian dia enggan
berbahas dengan al-Imarah (khalifah) dan pemerintah, untuk menunjukkan bahawa
dia a.s. zuhud dengan jawatan al-Imarah ini, tetapi permintaannya adalah untuk
menegakkan kebenaran, menyebarkan keadilan dan menegakkan agama, dan Amir
al-Mukminin a.s mempunyai wawasan untuk kurun-kurun masa depan ummah ini, dan
anak-anak mereka, dan dia tahu bahawa mereka akan tahu apa yang mereka rampas
dan mengenepikan al-washi untuk al-Imarah (khalifah), dan melanggar haknya oleh
taghut dan kuasa-kuasa jahat dibawa kepada mereka, sehingga ia mencapai urusan
mengeluarkan anak-anak zina dan pelacur di seluruh umat ini, dan kalian lihat
penjelasannya dalam Khutbah Az-Zahra ', di mana beliau berkata:
(Aku bersumpah demi kehidupanku, takdir telah ditentukan,
maka tunggu, sehingga buahnya gugur, kemudian penuh baldi susu dengan darah
segar dan racun yang membawa maut; pada masa itu, orang yang membuat tuduhan
dusta yang akan menderita dan orang-orang yang datang untuk jadi pengikut akan
mengetahui kejahatan yang nenek moyang mereka telah wujudkan, ) [1]
Dan pada akhirnya, pergiliran khalifah datang kepada Imam
Ali a.s. selepas mereka, mereka itu dan beliau menggesa manusia kepada
kebenaran dan dia mengarahkan manusia kepada al-Haq menerima kiblat dan ke
jalan yang lurus, tetapi mereka tidak menahan kepahitan al-Haq, selepas mereka
telah melakukan penyimpangan daripada jalan yang lurus, mereka tidak tahan
dengan keadilan Ali a.s. dan kesaksamaan kepada mereka oleh kemurahan hati,
selepas mereka sudah biasa dengan perbezaan dan mementingkan diri dari yang
sebelumnya, jadi selepas mereka sudah biasa dengan ibadah Anak Lembu (al-‘Ijl)
dan taat kepada Samiri, mereka tidak suka mentaati Ali dan menyembah Allah Yang
Maha Esa, Maha Tunggal, dan untuk menerima syariat-Nya yang Ali a.s. mahu
amalkannya dalam masyarakat yang dilanda oleh kerusakan sebelumnya, namun, Ali
a.s. tetap mengangkat panji-panji kebenaran dan memimpin manusia untuk
mengikutinya, tetapi mereka membiarkan dia jatuh dan menjatuhkan anak-anak yang
ma'sum selepas mereka yang mengabaikan usaha menyeru kepada makruf dan mencegah
yang mungkar demi membimbing umat Islam kepada jalan yang lurus sehingga mereka
kekal antara diracun atau dipancung dengan pedang.
Dari Abi Haytsam Ibn At-Tihan, bahawa Amir al-Mukminin
a.s memberi khutbah kepada orang ramai di Al-Madinah, dia berkata: (Segala puji
tertentu bagi Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia, Wahai masyarakat yang telah
ditipu, dan yang memahami penipuan para penipu yang menipu, tetapi masih
berterusan kepada apa yang ia iktiraf, dan merayau ke sana sini dalam godaan
itu. Dan kebenaran telah menjelaskan tetapi mereka masih berpaling
daripadanya, dan laluan yang telah dibuat jelas tetapi mereka masih menyimpang
daripadanya.
Ada pun, Demi Dia yang mencambahkan benih dan membawakan
kehidupan, adakah kamu mengambil ilmu dari sumbernya, dan minum air terasa
manisnya, dan memelihara baik di tempatnya, dan mengambil jalan yang jelas, dan
jalankan al-haq dengan minhajnya, jalan yang ditetapkan untuk kamu, dan
tanda-tanda akan muncul kepada kamu, dan diterangi untuk kamu Islam. Supaya,
kamu akan makan banyak, dan tidak akan ada sebarang pencari nafkah di antara
kamu yang akan gagal (untuk mendapatkan), mahupun mana-mana keadilan itu pasti
telah dilakukan kepada setiap Muslim atau Mu’ahad (kafir yang diberi
lindungan). Tetapi, kamu berjalan di jalan gelap, sehingga dunia kamu menjadi
gelap menyempitkan kamu. Dan pintu ilmu ditutup buat kamu, supaya kamu bercakap
dengan keinginan kamu, dan berselisih dalam agama kamu, dan mula berfatwa dalam
agama Allah tanpa ilmu. Dan kamu ikuti orang sesat maka mereka sesatkan kamu,
dan kamu ditinggalkan para Imam maka mereka tinggalkan kamu. Lalu, kamu ambil
hukum kamu sendiri oleh keinginan kamu sendiri. Apabila perkara disebutkan,
kamu bertanya yang berilmu (Ahl al-Zikr), jadi mereka beri fatwa kepada kamu,
kamu berkata, 'Inilah ilmu dari sumbernya’. Lalu mengapa kamu tinggalkan dia,
dan abaikannya, dan menentang dia? Perlahan-lahan (Tetapi pasti), tunggulah
sedikit masa lagi, dan kamu akan menuai semua apa yang kamu telah tanam, dan
kamu akan mendapati yang buruk dari apa yang telah dicari dan dilakukan.
Ada pun, Demi Dia yang mencambahkan benih dan membawakan
kehidupan, kamu tahu bahawa aku adalah Sohib (Pemilik) kamu untuk memimpin
kamu, dan aku lebih berilmu dari kamu untuk tebus kamu, dan washi Nabi kamu,
dan yang terbaik dari Tuhan kamu, dan lisan menerangi kamu, dan ilmu untuk
mengislah kamu,. Perlahan-lahan akan turun kepada kamu apa yang telah
disampaikan, apa yang telah dijanjikan, yang turun ke atas masyarakat sebelum
kamu. Dan Allah Azza Wa Jal akan mempersoalkan kamu semua tentang Imam kamu,
bersama mereka kamu kelak akan dikumpulkan kepada Allah Azza Wa Jal kamu akan
pergi esok nanti. Tetapi, demi Allah, jika aku punyai bilangan sahabat seperti
Talut, atau bilangan ahli Badr yang menentang musuh-musuh kamu, aku akan
melanda dengan pedang sehingga kamu akan berpaling kepada kebenaran, dan kamu
akan kembali dengan ikhlas. Sehingga akan lebih sesuai daripada memperbaiki
perpecahan dan berlembut. Ya Allah hakimilah antara kami dengan kebenaran, dan
Engkaulah sebaik-baik Hakim).[2]
___________________
[1] Ma'ani Al-Akhbar: Halaman 355; dala'il Al-Imama dari
At-Tabari: Halaman 128; Amali At-Tusi: Halaman 376; Al-Ihtijaj: Jilid 1,
Halaman 149
[2] Al-Kafi: Jilid 8, Halaman 32
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan