Islam Dihidupkan Semula Dari Syariat Ibrahim a.s
)الإسلام
أحياء لشريعة إبراهيم (ع) (
﴿قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى
صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ
مِنَ الْمُشْرِكِينَ * قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي
لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا
أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ﴾
{Katakanlah: "Sesungguhnya
aku telah ditunjuki oleh Tuhanku kepada jalan yang lurus, (iaitu) agama yang
benar, agama Ibrahim yang lurus, dan Ibrahim itu bukanlah termasuk orang-orang
musyrik". Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan
matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya; dan
demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang
pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)". }[1].
Sebelum diutus Muhammad (S), terdapat di Semenanjung Arab
tiga agama Ilahi dan iah adalah: Agama Ahnaf, Yahudi dan Kristian. Dan mereka
semua diputarbelitkan dari jalan yang lurus, oleh itu, pengikut mereka
menyimpang dari jalan yang benar, kecuali sebahagian kecil yang berpegang
kepada yang benar, dan mereka tetap ada dari masa ke suatu masa, dan kebanyakan
orang Mekah telah menerima pakai Agama Ahnaf sebagai agama mereka, yang
sebahagian daripada ulama sesat menyelewengkannya apabila mereka membawa
patung-patung batu dan mendakwa bahawa patung-patung ini adalah imej-imej
malaikat, dan orang-orang memandang ringan dan menjadikannya suci, dan
melakukan kepadanya dengan cara sembahan yang berbeza, dan mereka membuat
manusia percaya bahawa Allah mahu mereka mendekatiNya dengan perantaraan
palung-patung ini, dan menjadikan mereka percaya bahawa ia memberi mudharat dan
manfaat selain Allah, bahkan, mereka menjadikan patung-patung itu tuhan-tuhan
disamping Allah SWT, satu kezaliman yang besar.
Dan sebagai kepercayaan yang diselewengkan dalam
Syariah Agama Ahnaf dimana hukum Syariahnya juga diselewengkan, ia
diselewengkan dengan lebih mudah.
Telah diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) bersabda kepada
Aktham Bin Al-Jun:
“Aku melihat Imran menyeret ususnya dalam neraka , dan
dia adalah orang pertama yang mengubah agama Ibraham , dan yang pertama untuk
melindungi al-haam, dan meninggalkan al-saa'ibah, melepaskan ke mana saja ia
mahu, dan memotong telinga al-baheerah, dan menjaga al-waseelah, dan untuk
mengadakan berhala, dan untuk menukar agama Ismail, jadi aku tidak lihat tiada
siapa yang lebih menyerupainya selain kamu, dia berkata: “Wahai Rasulullah
tidakkah ini sesuatu membahayakanku,” baginda bersabda: “tidak, kerana kamu
seorang yang beriman dan dia seorang kafir)[2]
Dan telah diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) berkata:
(Aku melihat `Amr bin `Amir Al- Khaza`i menarik usus di
belakangnya dalam Neraka, dan dia adalah orang pertama untuk memulakan amalan
Sa'ibah )[3].
.
Tidak semua penganut Agama Al-Ahnaf di Mekah menyeleweng,
tetapi ada yang kekal dari mereka sekumpulan kecil yang telah memegang
kebenaran, mereka adalah Abd Al- Muttalib, datuk Nabi (S), dan Abdullah bapa
Nabi (S), dan Abu Talib, bapa saudara Nabi (S), telah dinyatakan dalam wasiat
Nabi (S). kepada Ali a.s.
“Wahai Ali, Abdul Mutalib mengamalkan lima kebiasaan
(Sunan) - semasa Jahiliah - yang Allah Azza wa Jal jalankan dalam Islam: Haram
mengahwini (bekas) Isteri bapa. Oleh itu, Allah Azza wa Jal turunkan
﴿وَلا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ
مِنَ النِّسَاءِ﴾
{Dan janganlah kamu kawini wanita-wanita yang telah
dikawini oleh ayahmu,}[4]
“Wahai Ali! Abdul Mutalib tidak pernah berjudi cabutan
anak panah (al-Azlaam), dan tidak menyembah berhala, dan tidak makan
persembahan pada peringatan,. Beliau pernah berkata , 'Aku adalah pengikut agama
bapaku - Ibrahim (as) ...)[5].
Dan di dalam buku Sejarah, bahawa Sayyid Abd Al-Muttalib
mengetahui tempat Zamzam selepas dia diilhamkan (wahyu) Ilahi, oleh (ru’ya –
pengelihatan- visi), jadi dia menggali di tempat yang dilihatnya sebagai tempat
Zamzam[6], Ada pun Abu Talib, dia adalah ketua Agama Ahnaf dan
wasi dari Ausiak Ibrahim a.s, bahkan dia adalah penutup mereka dan dia
merupakan (hujjah) bukti kepada Nabi sebelum diutus, kemudian dia adalah
seorang pengikut Rasulullah (S). selepas diutus, jadi dia adalah ketua bagi
umat Islam di Mekah, dan kaumnya meriwayatkan banyak tentang kelebihannya , dan
mereka meriwayatkan banyak syair untuknya atas keIslamannya, dan mereka
meriwayatkan banyak jawatan-jawatan beliau dalam menyokong Islam , namun,
mereka mengatakan bahawa Abu Talib meninggal dunia sebagai orang kafir, tanpa
alasan lain kecuali kebencian pada anaknya Ali a.s, yang peringatan padanya
dilindungi (disembunyikan) dan mereka tidak menemui sebarang kesalahan untuk
mencelanya dari makhluk, akhlak atau agama, apa Abi Talib kata:
"Tidakkah kamu tahu bahawa kita dapati Muhammad
seorang nabi seperti Musa, di dalam permulaan kitab."
Sudah cukup untuk membuktikan keIslamannya, jadi
bagaimana kedudukan beliau dalam menyokong agama Islam adalah lebih jelas
daripada matahari pada siang hari , walaupun dia menyembunyikan keIslamannya
satu tempoh masa, seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun. "[7].
---------------------------------------
[1] Surah Al-An'am (6): 161-163.
[2] Al-Awa'il dari Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 40, dan
kajian: Musnad Ahmad: Jilid 2, Halaman 366; Sahih Al-Bukhari: Jilid 4, Halaman
160.
Al-haam (unta jantan – yang dibebaskan dari kerja
untuk berhala mereka selepas ia telah selesai beberapa kali mengawan
Al-saa'ibah (unta betina - dilepaskan bebas di
padang rumput untuk tuhan-tuhan palsu mereka, dan tidak ada yang boleh
diperlakukan atasnya)
Al-baheerah (unta yang susunya yang dikhaskan untuk
berhala dan tiada siapa yang dibenarkan ambil susunya),
Al-waseelah (seekor unta betina dibebaskan untuk
berhala kerana ia telah melahirkan seekor unta pada penghantaran pertama dan
sekali lagi melahirkan seekor unta pada penghantaran kedua ),
[3] Al-Awa'il dari Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 26, dan
mengkaji semula sumber dalam nota kaki sebelumnya.
[4] Surah An-Nisa' (5):22.
[5] Man La Yahdurhu Al-Faqih : Jilid 4, Halaman 366;
Makarim Al-Akhlaq: Halaman 440.
[6] Sheikh Al-Kulaini meriwayatkan, beliau berkata: Ali
Bin Ibrahim dan lain-lain yang membangkitkannya (disampaikan rantaian riwayat
yang tiba kepada perawi hadith), beliau berkata: (Di Ka’bah ada dua rusa emas
dan lima pedang emas. Apabila suku Khaza’ah memenangi ke atas suku Jurham dan
mereka bertujuan untuk mengambil alih al-Haram (Baitullah), penduduk Jurham
menanam dua rusa dan pedang di Telaga Zamzam dengan baik dan menimbusnya dengan
tanah dan batu dengan cara yang tidak ada tanda ke pada yang melihatnya supaya
mereka boleh keluarkan. Apabila Qusayy menguasai Khaza’ah dan kembali mengawal
Mekah tiada yang mengetahui tentang Telaga Zamzam hingga ke masa Abdul Muttalib
(as) dan dia menjadi pemilik Ka’bah. Baginya, membentang permaidani di hadapan
Kaabah- Tiada yang pernah berbuat demikian sebelumnya. Satu malam ketika dia
sedang tidur berhampiran Kaabah dia melihat dalam mimpi bahawa seseorang telah
memintanya , “Galilah Barrah.” beliau berkata: “Apa dia Barrah? Kemudian
dia datang kepadanya pada malam ke dua dan memintanya: . Galilah Taibah.” Pada
malam ketiga dia datang kepadanya dan bertanya kepadanya: . “Galilah Masunah.”
beliau berkata: Apa dia Masunah.” Akhirnya pada malam keempat beliau diarahkan
untuk menggali Telaga Zamzam, juga yang tidak akan pernah kering; tidak kira
berapa banyak diberikan kepada Jamaah Haji; galilah di tempat di mana gagak
putih datang setiap hari untuk makan semut. Dan pada Zamzam ada batu tempat
semut keluar, jadi gagak putih datang kepadanya setiap hari untuk makan semut.
Apabila Abdul Muttalib bermimpi seperti itu dia mengikuti maksudnya dan juga
dapat tempat Zamzam. Kemudian katanya kepada Quraisy: Selama empat malam, saya
telah bermimpi tentang penggalian Telaga Zamzam yang harta berharga. Marilah
kita menggalinya. Oleh kerana mereka tidak bersetuju, dia mula melakukan kerja
itu sendiri. Pada masa itu dia hanya mempunyai seorang anak lelaki bernama
Harith yang juga membantu beliau. Apabila mereka merasakan ia adalah sukar
untuk menggali , dia datang ke pintu Kaabah dan berdoa kepada Allah Azza wa Jal
untuk memberinya sepuluh anak lelaki dan berikrar yang dia akan mengorbankan
salah seorang tersayang daripada mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah
Azza wa Jal. Kemudian dia mula menggali telaga itu lagi sehingga dia jumpa batu
asas Ismail (as) dan memahami bahawa mereka telah mencapai air beliau berteriak
"Allah Akbar " Melihat keadaan ini orang Quraisy juga berulang
bertakbir dan berkata: "Ya Aba al-Harith! Kami juga berkongsi harta ini,
tidak boleh hanya untuk kamu. " Abdul Muttalib menjawab:" Kamu tidak
membantuku menggalinyaa, ia kini untukku dan anakku selamanya ") Al- Kafi
: Jilid 4, halaman 219.
[7 ] Dari Imam Al-Hassan Bin Ali, Al-Askari dari bapa a.s:
(Allah Tabaraka wa Taala telah mewahyukan kepada Rasul-Nya (S) bahawa: “Aku
menyokong kamu dengan dua Syiah: Syiah yang menyokong kamu dalam rahsia, dan
Syiah yang menyokong kamu secara terbuka, bagi yang menyokong kamu dalam
rahsia, penghulu mereka dan yang terbaik daripada mereka adalah bapa saudara
kamu Abu Talib, dan bagi orang yang menyokong kamu secara terbuka, penghulu
mereka dan yang terbaik daripada mereka. adalah anaknya Ali Ibn Abi Talib.
Kemudian dia berkata: “dan bahawa Abi Talib adalah seperti orang yang beriman
dari keluarga Firaun, menyembunyikan imannya) Al- Ghadir : Jilid 7 , halaman
395; dan mengkaji Al- Kafi : Jilid 1, halaman 448, Bihal Al-Anwar : Jilid 17 ,
halaman 141, dan lain-lain .
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan