Rabu, 27 Oktober 2021

Pembuktian dari Lamah Rasmi Al-Mahdyoon 7

 

 Islam Dihidupkan Semula Dari Syariat Ibrahim a.s

)الإسلام أحياء لشريعة إبراهيم (ع) (

 

﴿قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ * قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ﴾

{Katakanlah: "Sesungguhnya aku telah ditunjuki oleh Tuhanku kepada jalan yang lurus, (iaitu) agama yang benar, agama Ibrahim yang lurus, dan Ibrahim itu bukanlah termasuk orang-orang musyrik". Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)". }[1].

 

Sebelum diutus Muhammad (S), terdapat di Semenanjung Arab tiga agama Ilahi dan iah adalah: Agama Ahnaf, Yahudi dan Kristian. Dan mereka semua diputarbelitkan dari jalan yang lurus, oleh itu, pengikut mereka menyimpang dari jalan yang benar, kecuali sebahagian kecil yang berpegang kepada yang benar, dan mereka tetap ada dari masa ke suatu masa, dan kebanyakan orang Mekah telah menerima pakai Agama Ahnaf  sebagai agama mereka, yang sebahagian daripada ulama sesat menyelewengkannya apabila mereka membawa patung-patung batu dan mendakwa bahawa patung-patung ini adalah imej-imej malaikat, dan orang-orang memandang ringan dan menjadikannya suci, dan melakukan kepadanya dengan cara sembahan yang berbeza, dan mereka membuat manusia percaya bahawa Allah mahu mereka mendekatiNya dengan perantaraan palung-patung ini, dan menjadikan mereka percaya bahawa ia memberi mudharat dan manfaat selain Allah, bahkan, mereka menjadikan patung-patung itu tuhan-tuhan disamping Allah SWT, satu kezaliman yang besar.

 

Dan sebagai  kepercayaan yang diselewengkan dalam Syariah Agama Ahnaf  dimana hukum Syariahnya juga diselewengkan, ia diselewengkan dengan lebih mudah.

 

Telah diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) bersabda kepada Aktham Bin Al-Jun:

 

“Aku melihat Imran menyeret ususnya dalam neraka , dan dia adalah orang pertama yang mengubah agama Ibraham , dan yang pertama untuk melindungi al-haam, dan meninggalkan al-saa'ibah, melepaskan ke mana saja ia mahu, dan memotong telinga al-baheerah, dan menjaga al-waseelah, dan untuk mengadakan berhala, dan untuk menukar agama Ismail, jadi aku tidak lihat tiada siapa yang lebih menyerupainya selain kamu, dia berkata: “Wahai Rasulullah tidakkah ini sesuatu membahayakanku,” baginda bersabda: “tidak, kerana kamu seorang yang beriman dan dia seorang kafir)[2]

 

Dan telah diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) berkata:

(Aku melihat `Amr bin `Amir Al- Khaza`i menarik usus di belakangnya dalam Neraka, dan dia adalah orang pertama untuk memulakan amalan Sa'ibah )[3].

.

Tidak semua penganut Agama Al-Ahnaf di Mekah menyeleweng, tetapi ada yang kekal dari mereka sekumpulan kecil yang telah memegang kebenaran, mereka adalah Abd Al- Muttalib, datuk Nabi (S), dan Abdullah bapa Nabi (S), dan Abu Talib, bapa saudara Nabi (S), telah dinyatakan dalam wasiat Nabi (S). kepada Ali a.s.

 

“Wahai Ali, Abdul Mutalib mengamalkan lima kebiasaan (Sunan) - semasa Jahiliah - yang Allah Azza wa Jal jalankan dalam Islam: Haram mengahwini (bekas) Isteri bapa. Oleh itu, Allah Azza wa Jal turunkan

﴿وَلا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ﴾ 

{Dan janganlah kamu kawini wanita-wanita yang telah dikawini oleh ayahmu,}[4]  

“Wahai Ali! Abdul Mutalib tidak pernah berjudi cabutan anak panah (al-Azlaam), dan tidak menyembah berhala, dan tidak makan persembahan pada peringatan,. Beliau pernah berkata , 'Aku adalah pengikut agama bapaku - Ibrahim (as) ...)[5].

 

Dan di dalam buku Sejarah, bahawa Sayyid Abd Al-Muttalib mengetahui tempat Zamzam selepas dia diilhamkan (wahyu) Ilahi, oleh (ru’ya – pengelihatan- visi), jadi dia menggali di tempat yang dilihatnya sebagai tempat Zamzam[6], Ada pun Abu Talib, dia adalah ketua Agama Ahnaf  dan wasi dari Ausiak Ibrahim a.s, bahkan dia adalah penutup mereka dan dia merupakan (hujjah) bukti kepada Nabi sebelum diutus, kemudian dia adalah seorang pengikut Rasulullah (S). selepas diutus, jadi dia adalah ketua bagi umat Islam di Mekah, dan kaumnya meriwayatkan banyak tentang kelebihannya , dan mereka meriwayatkan banyak syair untuknya atas keIslamannya, dan mereka meriwayatkan banyak jawatan-jawatan beliau dalam menyokong Islam , namun, mereka mengatakan bahawa Abu Talib meninggal dunia sebagai orang kafir, tanpa alasan lain kecuali kebencian pada anaknya Ali a.s, yang peringatan padanya dilindungi (disembunyikan) dan mereka tidak menemui sebarang kesalahan untuk mencelanya dari makhluk, akhlak atau agama, apa Abi Talib kata:

 

"Tidakkah kamu tahu bahawa kita dapati Muhammad seorang nabi seperti Musa, di dalam permulaan kitab."

 

Sudah cukup untuk membuktikan keIslamannya, jadi bagaimana kedudukan beliau dalam menyokong agama Islam adalah lebih jelas daripada matahari pada siang hari , walaupun dia menyembunyikan keIslamannya satu tempoh masa, seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun. "[7].

 

 

---------------------------------------

[1] Surah Al-An'am (6): 161-163.

[2] Al-Awa'il dari Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 40, dan kajian: Musnad Ahmad: Jilid 2, Halaman 366; Sahih Al-Bukhari: Jilid 4, Halaman 160.

Al-haam (unta jantan – yang dibebaskan dari kerja untuk berhala mereka selepas ia telah selesai beberapa kali mengawan

Al-saa'ibah (unta betina - dilepaskan bebas di padang rumput untuk tuhan-tuhan palsu mereka, dan tidak ada yang boleh diperlakukan atasnya)

Al-baheerah (unta yang susunya yang dikhaskan untuk berhala dan tiada siapa yang dibenarkan ambil susunya),

Al-waseelah (seekor unta betina dibebaskan untuk berhala kerana ia telah melahirkan seekor unta pada penghantaran pertama dan sekali lagi melahirkan seekor unta pada penghantaran kedua ),

[3] Al-Awa'il dari Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 26, dan mengkaji semula sumber dalam nota kaki sebelumnya.

[4] Surah An-Nisa' (5):22.

[5] Man La Yahdurhu Al-Faqih : Jilid 4, Halaman 366; Makarim Al-Akhlaq: Halaman 440.

[6] Sheikh Al-Kulaini meriwayatkan, beliau berkata: Ali Bin Ibrahim dan lain-lain yang membangkitkannya (disampaikan rantaian riwayat yang tiba kepada perawi hadith), beliau berkata: (Di Ka’bah ada dua rusa emas dan lima pedang emas. Apabila suku Khaza’ah memenangi ke atas suku Jurham dan mereka bertujuan untuk mengambil alih al-Haram (Baitullah), penduduk Jurham menanam dua rusa dan pedang di Telaga Zamzam dengan baik dan menimbusnya dengan tanah dan batu dengan cara yang tidak ada tanda ke pada yang melihatnya supaya mereka boleh keluarkan. Apabila Qusayy menguasai Khaza’ah dan kembali mengawal Mekah tiada yang mengetahui tentang Telaga Zamzam hingga ke masa Abdul Muttalib (as) dan dia menjadi pemilik Ka’bah. Baginya, membentang permaidani di hadapan Kaabah- Tiada yang pernah berbuat demikian sebelumnya. Satu malam ketika dia sedang tidur berhampiran Kaabah dia melihat dalam mimpi bahawa seseorang telah memintanya , “Galilah Barrah.”  beliau berkata: “Apa dia Barrah? Kemudian dia datang kepadanya pada malam ke dua dan memintanya: . Galilah Taibah.” Pada malam ketiga dia datang kepadanya dan bertanya kepadanya: . “Galilah Masunah.” beliau berkata: Apa dia Masunah.” Akhirnya pada malam keempat beliau diarahkan untuk menggali Telaga Zamzam, juga yang tidak akan pernah kering; tidak kira berapa banyak diberikan kepada Jamaah Haji; galilah di tempat di mana gagak putih datang setiap hari untuk makan semut. Dan pada Zamzam ada batu tempat semut keluar, jadi gagak putih datang kepadanya setiap hari untuk makan semut. Apabila Abdul Muttalib bermimpi seperti itu dia mengikuti maksudnya dan juga dapat tempat Zamzam. Kemudian katanya kepada Quraisy: Selama empat malam, saya telah bermimpi tentang penggalian Telaga Zamzam yang harta berharga. Marilah kita menggalinya. Oleh kerana mereka tidak bersetuju, dia mula melakukan kerja itu sendiri. Pada masa itu dia hanya mempunyai seorang anak lelaki bernama Harith yang juga membantu beliau. Apabila mereka merasakan ia adalah sukar untuk menggali , dia datang ke pintu Kaabah dan berdoa kepada Allah Azza wa Jal untuk memberinya sepuluh anak lelaki dan berikrar yang dia akan mengorbankan salah seorang tersayang daripada mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah Azza wa Jal. Kemudian dia mula menggali telaga itu lagi sehingga dia jumpa batu asas Ismail (as) dan memahami bahawa mereka telah mencapai air beliau berteriak "Allah Akbar " Melihat keadaan ini orang Quraisy juga berulang bertakbir dan berkata: "Ya Aba al-Harith! Kami juga berkongsi harta ini, tidak boleh hanya untuk kamu. " Abdul Muttalib menjawab:" Kamu tidak membantuku menggalinyaa, ia kini untukku dan anakku selamanya ") Al- Kafi : Jilid 4, halaman 219.

[7 ] Dari Imam Al-Hassan Bin Ali, Al-Askari dari bapa a.s: (Allah Tabaraka wa Taala telah mewahyukan kepada Rasul-Nya (S) bahawa: “Aku menyokong kamu dengan dua Syiah: Syiah yang menyokong kamu dalam rahsia, dan Syiah yang menyokong kamu secara terbuka, bagi yang menyokong kamu dalam rahsia, penghulu mereka dan yang terbaik daripada mereka adalah bapa saudara kamu Abu Talib, dan bagi orang yang menyokong kamu secara terbuka, penghulu mereka dan yang terbaik daripada mereka. adalah anaknya Ali Ibn Abi Talib. Kemudian dia berkata: “dan bahawa Abi Talib adalah seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun, menyembunyikan imannya) Al- Ghadir : Jilid 7 , halaman 395; dan mengkaji Al- Kafi : Jilid 1, halaman 448, Bihal Al-Anwar : Jilid 17 , halaman 141, dan lain-lain .

 

 

Kembali Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah

 

 

Tiada ulasan: