Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 28
Bank-bank dan
pinjaman riba
S 90 / Bank-bank Barat (Eropah): Adakah dibenarkan
mendeposit (menyimpan) wang dan mengambil faedah yang timbul dari deposit
tersebut? Adakah dibenarkan meminjam dari mereka walaupun pinjaman itu
mempunyai faedah? Bagaimana jika membuat pinjaman dan peminjam tidak mahu
membayarnya kembali, sekali kerana tidak mampu membayar dan yang lain ketika
dia mampu membayarnya?
J / Tiada riba dengan mereka ini; Kerana mereka bukan Muslim
dan tidak beriman, dan dibenarkan untuk mengambil faedah dari mereka, dan
dibenarkan meminjam dari mereka dengan bunga, dan tidak wajib membayar bunga
kepada mereka, dan wajib membayar pinjaman kepada mereka selagi mereka tidak memerangi
atau nawasib, dan kerana tidak mampu dia tidak perlu membayarnya sampai di mampu
untuk membayarnya.
S 91 / Adakah dibenarkan menipu bank bukan Islam dan
mengambil pinjaman dari mereka, dan kemudian jika dia dapat mengembalikan
jumlah ini, dia akan mengembalikannya kepada mereka, atau bagaimana jika dia
tidak mampu mengembalikannya, apakah hukumnya?
J / Mengenai berurusan dengan bank-bank yang dimiliki oleh
orang bukan Islam atau milik Nawasib yang memusuhi para Imam atau Mahdi-mahdi, adalah
dibenarkan untuk mengambil pinjaman dari mereka dengan bunga, atau menyimpan
wang anda dengan mereka dan mengambil faedah dari mereka, kerana tidak berlaku
riba antara orang beriman dengan orang bukan Islam atau antara orang beriman
dan orang-orang nasibi yang bermusuh. Dan jika anda mengambil pinjaman dari
orang-orang seperti itu dan tidak dapat membayar balik, tidak ada masalah,
semoga Allah memberikan anda kejayaan.
S 92 / Di sini, di Iraq, ada bank tempatan dan bank-bank
asing, tetapi mereka mengamalkan riba, di mana mereka meminjamkan wang kepada
orang dan mengenakan bunga (mungkin sedikit), maka apakah hukum syar’einya? Adakah
dibenarkan orang yang terpaksa meminjam darinya?
J / Tiada riba dengan mereka ini; Kerana mereka bukan Muslim
dan tidak beriman. Sekiranya bank dimiliki oleh orang bukan Islam atau Nawasib,
boleh meminjam dari mereka dengan bunga.
Soal-jawab
Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 29
S / 93 Saya sekarang bekerja di Iraq dengan organisasi
masyarakat sivil, yang meminjamkan wang kepada pemilik perniagaan kecil dengan
memyabar faedah yang dipotong terlebih dahulu, dan pembayaran dibuat dalam
bentuk pembayaran bulanan. Adalah diketahui bahawa saya bukan peminjam, tetapi
saya bekerja sebagai pekerja di organisasi ini. Modal organisasi adalah melalui
pemberian dari negara pelabor dan bukan dari wang rakyat Iraq, yang bermaksud
bahawa modal itu adalah modal dari Amerika atau Eropah. Dengan mengambil kira bahawa
saya telah bekerja dengan mereka berdasarkan jawaban Al-Syed Al-Yamani kepada
salah seorang saudara ansar mengenai sah syar’ei pengambilan pinjaman dengan
bunga sekiranya pemilik wang itu adalah orang kafir atau nasibi.
Saya diminta oleh Al-Syed Al-Maimun atau salah seorang
saudara ansar untuk diberikan saya jawapan kepada soalan ini mengenai sama ada
dibenarkan atau tidak bekerja dengan organisasi ini sebagai pekerja, dengan
mengetahui bahawa ibu pejabat utama badan itu terletak di Amerika.
J / Tidak ada riba antara orang beriman (atau seorang Muslim yang menyatakan kasih kepada keluarga Muhammad (as)) dengan
orang yang tidak beriman dengan kenabian Muhammad (S) (atau nasibi yang
memusuhi keluarga Muhammad atau Syiah mereka kerana mereka mendokongnya), dan
pinjaman riba dari wang orang bukan Islam dibenarkan untuk diambil oleh seorang
Muslim, dan bekerja di institusi tersebut dibenarkan.
S 94 / Soalan: Mengenai pinjaman kewangan dari bank asing
bukan Islam di Eropah, sebilangan Muslim mengambil pinjaman dari bank untuk
membeli rumah dan kemudian membayar jumlah tersebut dengan faedah (84 dan 6) peratus,
dan membayar balik jumlah tersebut dalam masa 20, 25 atau 30 tahun, dan hanya
faedah yang dapat dibayar, dan jumlah bakinya tetap ada pada orang itu sehingga
dia terpaksa menjual rumah itu dan darinya dia bayar jumlah pinjaman tersebut,
atau dalam kes lain dia membayar sebahagian dari pinjaman tersebut setiap bulan
ditambah dengan faedah yang diperlukan setiap bulan (84 dan 6) peratus, dan
dengan itu jumlah keseluruhan yang dibayar oleh orang itu adalah sewabeli
bulanan + pembayaran pinjaman + faedah. Maka bolehkah membuat pinjaman dari
bank ini dan membayarnya dengan faedah bulanan kepada bank, dibenarkan atau tidak?
J / Pinjaman dengan faedah adalah riba yang dilarang, tetapi
riba yang dilarang itu berlaku antara seorang mukmin dengan mukmin yang lain,
atau seorang mukmin dengan seorang muslim yang tidak berkekalan (nashib) memusuhi
para imam dan para Mahdi (as). Oleh itu, pertanyaan anda tentang mengambil
pinjaman dari bank dan membayarnya dengan faedah bulanan ke bank adalah
dibenarkan atau dilarang, jawapannya bergantung pada identiti bank, iaitu
pemilik bank atau mereka yang memiliki bank. Sekiranya mereka bukan orang-orang
mukmin dan bukan orang-orang Muslim yang menyatakan kasih kepada keluarga
Muhammad (as), maka dibenarkan untuk mengambil pinjaman walaupun mempunyai
faedah (bunga), dan juga dibenarkan untuk meminjamkan kepada mereka atau
menyimpan wang dengan mereka dan mengambil faedah daripada mereka.
Soal-jawab
Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 30
S 95 / Saya memasukkan wang saya ke bank Sweden dan pada
akhir tahun bank itu memberi saya faedah dan kemudian mengirimkannya ke Iraq,
yang bermaksud orang miskin Iraq untuk mengelakkan riba. Saya tahu bahawa saya
tidak mendapat ganjaran, tetapi saya mahu menjauhi riba; Menyedari bahawa saya
harus memasukkan wang saya ke bank untuk melindunginya dari kecurian, adakah
saya betul atau salah?
J / Riba berlaku antara orang-orang mukmin dengan orang-orang
mukmin dan orang-orang Muslim yang tidak memusuhi keluarga Muhammad, dengan
perkataan atau perbuatan, tidak berlaku riba antara seorang Muslim dan orang yang
bukan Islam. Jadi faedah yang diberikan oleh bank tersebut di atas adalah milik
anda, dan anda berhak membelanjakannya untuk diri sendiri, memberikannya sebagai
sedekah, atau melakukan apa sahaja yang anda mahukan, dengan cara yang diredhai
Allah, dan anda akan diberi ganjaran dan dibalas dengan sedekah anda. Kerana
itu adalah wang yang anda miliki dan anda bersedekah dengannya.
S 96 / Seseorang dari ansar mempunyai rakan yang meminjam
dari bank dan mengambilnya dari ansar dengan syarat bahawa saudara ansar
membayar jumlah bulanan selagi jumlah yang dipinjam bersamanya. Adakah
dibenarkan saudara ansar itu mengambil pinjaman ini dari rakannya dengan syarat
ini atau tidak?
J / Ini adalah pinjaman riba.
S 97 / Apa hukum bank di Iran, adakah bank Islam yang mengenakan
faedah kepada peminjam membawa kepada riba atau tidak?
J / Saya sebelumnya telah menyatakan bahawa wang yang ada
pada pemerintah yang memerintah negara-negara Islam adalah milik imam atau milik
orang-orang Muslim umum, jadi dibenarkan bagi orang-orang beriman untuk
mengambil faedah dari bank, tetapi membayar bunga kepada pinjaman bank tidak
dibenarkan dan dianggap riba dan dilarang.
S 98 / Beberapa bank di Iran mendakwa bahawa mereka tidak
mengambil faedah pinjaman, tetapi mengambil sebahagian sebagai pertukaran untuk
kertas yang dikeluarkan untuk urusan dan bayaran pekerja, adakah dibenarkan
meminjam dari bank ini atau tidak?
J / dibenarkan.
✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan