Isnin, 4 Oktober 2021

 Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 28

 

Bank-bank dan pinjaman riba

 

S 90 / Bank-bank Barat (Eropah): Adakah dibenarkan mendeposit (menyimpan) wang dan mengambil faedah yang timbul dari deposit tersebut? Adakah dibenarkan meminjam dari mereka walaupun pinjaman itu mempunyai faedah? Bagaimana jika membuat pinjaman dan peminjam tidak mahu membayarnya kembali, sekali kerana tidak mampu membayar dan yang lain ketika dia mampu membayarnya?

J / Tiada riba dengan mereka ini; Kerana mereka bukan Muslim dan tidak beriman, dan dibenarkan untuk mengambil faedah dari mereka, dan dibenarkan meminjam dari mereka dengan bunga, dan tidak wajib membayar bunga kepada mereka, dan wajib membayar pinjaman kepada mereka selagi mereka tidak memerangi atau nawasib, dan kerana tidak mampu dia tidak perlu membayarnya sampai di mampu untuk membayarnya.

 

S 91 / Adakah dibenarkan menipu bank bukan Islam dan mengambil pinjaman dari mereka, dan kemudian jika dia dapat mengembalikan jumlah ini, dia akan mengembalikannya kepada mereka, atau bagaimana jika dia tidak mampu mengembalikannya, apakah hukumnya?

J / Mengenai berurusan dengan bank-bank yang dimiliki oleh orang bukan Islam atau milik Nawasib yang memusuhi para Imam atau Mahdi-mahdi, adalah dibenarkan untuk mengambil pinjaman dari mereka dengan bunga, atau menyimpan wang anda dengan mereka dan mengambil faedah dari mereka, kerana tidak berlaku riba antara orang beriman dengan orang bukan Islam atau antara orang beriman dan orang-orang nasibi yang bermusuh. Dan jika anda mengambil pinjaman dari orang-orang seperti itu dan tidak dapat membayar balik, tidak ada masalah, semoga Allah memberikan anda kejayaan.

 

S 92 / Di sini, di Iraq, ada bank tempatan dan bank-bank asing, tetapi mereka mengamalkan riba, di mana mereka meminjamkan wang kepada orang dan mengenakan bunga (mungkin sedikit), maka apakah hukum syar’einya? Adakah dibenarkan orang yang terpaksa meminjam darinya?

J / Tiada riba dengan mereka ini; Kerana mereka bukan Muslim dan tidak beriman. Sekiranya bank dimiliki oleh orang bukan Islam atau Nawasib, boleh meminjam dari mereka dengan bunga.

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 29

 

S / 93 Saya sekarang bekerja di Iraq dengan organisasi masyarakat sivil, yang meminjamkan wang kepada pemilik perniagaan kecil dengan memyabar faedah yang dipotong terlebih dahulu, dan pembayaran dibuat dalam bentuk pembayaran bulanan. Adalah diketahui bahawa saya bukan peminjam, tetapi saya bekerja sebagai pekerja di organisasi ini. Modal organisasi adalah melalui pemberian dari negara pelabor dan bukan dari wang rakyat Iraq, yang bermaksud bahawa modal itu adalah modal dari Amerika atau Eropah. Dengan mengambil kira bahawa saya telah bekerja dengan mereka berdasarkan jawaban Al-Syed Al-Yamani kepada salah seorang saudara ansar mengenai sah syar’ei pengambilan pinjaman dengan bunga sekiranya pemilik wang itu adalah orang kafir atau nasibi.

Saya diminta oleh Al-Syed Al-Maimun atau salah seorang saudara ansar untuk diberikan saya jawapan kepada soalan ini mengenai sama ada dibenarkan atau tidak bekerja dengan organisasi ini sebagai pekerja, dengan mengetahui bahawa ibu pejabat utama badan itu terletak di Amerika.

J / Tidak ada riba antara orang beriman (atau seorang Muslim yang menyatakan kasih kepada keluarga Muhammad (as)) dengan orang yang tidak beriman dengan kenabian Muhammad (S) (atau nasibi yang memusuhi keluarga Muhammad atau Syiah mereka kerana mereka mendokongnya), dan pinjaman riba dari wang orang bukan Islam dibenarkan untuk diambil oleh seorang Muslim, dan bekerja di institusi tersebut dibenarkan.

 

S 94 / Soalan: Mengenai pinjaman kewangan dari bank asing bukan Islam di Eropah, sebilangan Muslim mengambil pinjaman dari bank untuk membeli rumah dan kemudian membayar jumlah tersebut dengan faedah (84 dan 6) peratus, dan membayar balik jumlah tersebut dalam masa 20, 25 atau 30 tahun, dan hanya faedah yang dapat dibayar, dan jumlah bakinya tetap ada pada orang itu sehingga dia terpaksa menjual rumah itu dan darinya dia bayar jumlah pinjaman tersebut, atau dalam kes lain dia membayar sebahagian dari pinjaman tersebut setiap bulan ditambah dengan faedah yang diperlukan setiap bulan (84 dan 6) peratus, dan dengan itu jumlah keseluruhan yang dibayar oleh orang itu adalah sewabeli bulanan + pembayaran pinjaman + faedah. Maka bolehkah membuat pinjaman dari bank ini dan membayarnya dengan faedah bulanan kepada bank, dibenarkan atau tidak?

J / Pinjaman dengan faedah adalah riba yang dilarang, tetapi riba yang dilarang itu berlaku antara seorang mukmin dengan mukmin yang lain, atau seorang mukmin dengan seorang muslim yang tidak berkekalan (nashib) memusuhi para imam dan para Mahdi (as). Oleh itu, pertanyaan anda tentang mengambil pinjaman dari bank dan membayarnya dengan faedah bulanan ke bank adalah dibenarkan atau dilarang, jawapannya bergantung pada identiti bank, iaitu pemilik bank atau mereka yang memiliki bank. Sekiranya mereka bukan orang-orang mukmin dan bukan orang-orang Muslim yang menyatakan kasih kepada keluarga Muhammad (as), maka dibenarkan untuk mengambil pinjaman walaupun mempunyai faedah (bunga), dan juga dibenarkan untuk meminjamkan kepada mereka atau menyimpan wang dengan mereka dan mengambil faedah daripada mereka.􀁘

 

Soal-jawab Fiqh - Pelbagai Masalah J1 - 30

 

S 95 / Saya memasukkan wang saya ke bank Sweden dan pada akhir tahun bank itu memberi saya faedah dan kemudian mengirimkannya ke Iraq, yang bermaksud orang miskin Iraq untuk mengelakkan riba. Saya tahu bahawa saya tidak mendapat ganjaran, tetapi saya mahu menjauhi riba; Menyedari bahawa saya harus memasukkan wang saya ke bank untuk melindunginya dari kecurian, adakah saya betul atau salah?

J / Riba berlaku antara orang-orang mukmin dengan orang-orang mukmin dan orang-orang Muslim yang tidak memusuhi keluarga Muhammad, dengan perkataan atau perbuatan, tidak berlaku riba antara seorang Muslim dan orang yang bukan Islam. Jadi faedah yang diberikan oleh bank tersebut di atas adalah milik anda, dan anda berhak membelanjakannya untuk diri sendiri, memberikannya sebagai sedekah, atau melakukan apa sahaja yang anda mahukan, dengan cara yang diredhai Allah, dan anda akan diberi ganjaran dan dibalas dengan sedekah anda. Kerana itu adalah wang yang anda miliki dan anda bersedekah dengannya.

 

S 96 / Seseorang dari ansar mempunyai rakan yang meminjam dari bank dan mengambilnya dari ansar dengan syarat bahawa saudara ansar membayar jumlah bulanan selagi jumlah yang dipinjam bersamanya. Adakah dibenarkan saudara ansar itu mengambil pinjaman ini dari rakannya dengan syarat ini atau tidak?

J / Ini adalah pinjaman riba.

 

S 97 / Apa hukum bank di Iran, adakah bank Islam yang mengenakan faedah kepada peminjam membawa kepada riba atau tidak?

J / Saya sebelumnya telah menyatakan bahawa wang yang ada pada pemerintah yang memerintah negara-negara Islam adalah milik imam atau milik orang-orang Muslim umum, jadi dibenarkan bagi orang-orang beriman untuk mengambil faedah dari bank, tetapi membayar bunga kepada pinjaman bank tidak dibenarkan dan dianggap riba dan dilarang.

 

S 98 / Beberapa bank di Iran mendakwa bahawa mereka tidak mengambil faedah pinjaman, tetapi mengambil sebahagian sebagai pertukaran untuk kertas yang dikeluarkan untuk urusan dan bayaran pekerja, adakah dibenarkan meminjam dari bank ini atau tidak?

J / dibenarkan.


✡✡✡✡✡


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya


Tiada ulasan: