Rasulullah (S): Hijrah kepada Allah dan Pertukaran
رسول (ص) :الهجرة إلى
الله والاستبدال
1
Mereka yang mendustakan Rasulullah (S) adalah bangsanya,
kaumnya, penduduk Mekah dan ulama Yahudi dan Kristian, dan yang juga tidak
beriman kepadanya dari pemuka-pemuka negeri, ketua-ketua kaum, tetapi
orang-orang yang menerimanya adalah orang asing, penduduk Madinah yang baik dan
diberkati, Yatsrib, dan beriman kepadanya orang-orang miskin, orang-orang yang
lemah tertindas (Mustadh’afin) dan orang-orang muda, dan begitulah Allah
pertukarkan ulama agama, ketua-ketua kaum dan sebahagian yang mendakwa menunggu
kerasulan Muhammad (S), dengan yang lain iaitu para sahabat Muhammad (S) yang
terpilih mereka yang diletakkan di hadapannya di dalam syurga, dan kebanyakan
mereka telah terbunuh dalam hidup baginda sebagai syuhada’ muhtasibin, Allah
SWT berfirman:
﴿مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا
عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ
يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً﴾
{Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati
apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang
gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak
merubah (janjinya),} [1].
Allah SWT berfirman:
﴿مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ
مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً
سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي
وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ
وَمَثَلُهُمْ فِي الْأِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ
فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً
وَأَجْراً عَظِيماً﴾
{Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama
dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang
sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari kurnia Allah dan
keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud.
Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil,
yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan
tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya;
tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan
hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan
kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara
mereka ampunan dan pahala yang besar.} [2].
Sebahagian besar mereka yang berubah wajahnya dalam
sejarah dan diputihkan wajah kemanusiaannya, Jafar bin Abi Talib, Abu Dajanah
Al-Ansari, Handzalah Ghasil Al-Mala'ikah, Zaid Bin Haritsah, Abdullah Bin
Ruwahah, Al- Miqdad, Ammar, Jundub bin Junadah, Salman Al-Muhammadi Al-Farisi
Al-Ashal dan lain-lain lagi, mungkin sejarah tidak menyebut sebahagian nama
atau gambaran dari orang-orang yang rosak dan orang yang melakukan kerosakan,
dan mereka yang tidak mahukan kemuliaan di bumi, terkenal di langit dan tidak
dikenali di bumi, maka beruntunglah bagi mereka disediakan tempat kembali yang
baik dan ganjaran yang Allah berikan kepada mereka pada Islam dan umat Islam,
ganjaran yang terbaik, untuk mereka menolong agama Allah bumi-Nya, dan sokongan
mereka kepada Penghulu para Nabi dan Penghulu Aushiak Muhammad dan Ali ke atas
keluarga mereka, selawat (sanjungan) Tuhanku dan Kesejahteraan..
___________________
[1]. Surah Al-Ahzab (33) : 23
[2]. Surah Al-Fath ( 48): 29
2
Yang hampir dengannya adalah apa yang berlaku dengan
orang-orang, yang mendahului Muhammad (S) di kalangan para Nabi, seperti yang
kita baca [sebelumnya] bahawa ulama Yahudi tidak akan beriman kepada Isa a.s,
dan tidak akan pernah beriman Kota An-Nasirah di mana beliau dibesarkan, telah
dinyatakan dalam Injil:
((1) Kemudian Yesus berangkat dari situ dan tiba
di tempat asal-nya, sedang murid-murid-Nya mengikuti Dia.
(2) Pada hari Sabat Ia mulai mengajar di rumah
ibadat (Sinagog) dan jemaat yang besar takjub ketika mendengar Dia dan mereka
berkata: "Dari mana diperoleh-nya semuanya itu? Hikmat apa pulakah yang
diberikan kepada-nya? Dan mujizat-mujizat yang demikian bagaimanakah dapat
diadakan oleh tangan-nya?
(3) Bukankah Ia ini tukang kayu, anak Maria,
saudara Yakobus, Yoses, Yudas dan Simon? Dan bukankah saudara-saudara-nya yang
perempuan ada bersama kita?" Lalu mereka kecewa dan menolak Dia.
(4) Maka Yesus berkata kepada mereka:
"Seorang nabi dihormati di mana-mana kecuali di tempat asalnya sendiri, di
antara kaum keluarganya dan di rumahnya."
(5) Ia tidak dapat mengadakan satu mujizatpun
di sana, kecuali menyembuhkan beberapa orang sakit dengan meletakkan tangan-nya
atas mereka.
(6) Ia merasa heran atas ketidakpercayaan
mereka. (6-6b) Lalu Yesus berjalan keliling dari desa ke desa sambil mengajar.)[1] .
Dan juga ia telah disebut dalam beberapa riwayat bahawa
sesetengah Syiah tidak akan beriman dengan Al-Mahdi a.s, seperti Sunni yang
tidak percaya bapanya a.s, ([سنة الله ولن تجد
لسنة الله تبديلاً] - Sunnah Allah, dan kamu sekali-kali
tidak akan dapati peubahan pada sunnah Allah.)
Bahkan, sesetengah ulama tidak beramal, seorang yang
jahil beranggapan bahawa mereka lebih hampir kepada beliau (as), tidak akan
beriman kepadanya, Imam As-Shadiq a.s. berkata: (... Begitu jugalah Qaim (as).
hari-hari ghaib beliau akan panjang supaya kebenaran itu akan menjadi jelas dan
kepercayaan boleh menjadi tulen oleh kemurtadan semua orang dari Syiah dengan
sifat jahat, yang dikhuatiri akan menjadi munafik apabila mereka menjangkakan
penggantian dan pemberian kuasa bagi mereka urusan yang tersebar dalam
pemerintahan Qaim (as) ... Dan beliau a.s. berkata:
"Semua itu, supaya penangguhan yang Allah adakan
dengan musuhnya, Iblis (l.a.), sehingga suatu tempoh yang ditetapkan, dan
supaya pastilah (ketetapan azab) terhadap orang-orang kafir, dan janji Allah
hampir yang dijelaskan dalam kitab-Nya dengan firmanNya:
﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ﴾
{Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa dimuka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa,} [2] ,
dan begitulah, apabila tiada apa yang tinggal pada Islam
kecuali namanya dan Al-Quran kecuali tulisannya, dan ghaibnya pemilik urusan
itu, dan untuk menjelaskan alasannya, maka masuklah fitnah ke dalam hati, sehingga
yang paling dekat dengannya menjadi musuh kepadanya. Sesudah itu, Allah akan
menyokong beliau dengan tentera yang kamu tidak dapat melihatnya, dan akan
tinggilah (menang) agama NabiNya dengan tanganNya, dan akan mengalahkan (zahir)
atas segala agama, walaupun dibenci orang-orang musyrik) [3].
___________________
[1]. Injil Mark (Markus), Bab 6:1-6.
[2]. Surah An-Nur ( 24): 55.
[3]. Kamal Ad-Din: Halaman 356; Ghaybat At-Tusi: Halaman
172; Bihar Al-Anwar: Jilid 51, Halaman 222.
Kembali
Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan