Selasa, 22 Januari 2019

Kelapan / Al-Ana dan Iblis:

Hasil carian imej untuk ‫ابليس أبى واستكبر‬‎

Kelapan / Al-Ana dan Iblis:



Pengenalan:


﴿قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ﴾

"Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis "Saya lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah". [2]

Maka Iblis telah malampau batas dan takbur kepada Allah, dia mahu menyembah Allah Yang Maha Suci mengikut kemahuannya, bukan mengikut kemahuan Allah SWT.
                
Dia berpendapat bahawa dia makhluk dari api, Adam (as) dari tanah, bagaimana aku akan sujud kepadanya?

--------------------------
2. Al-A3raf 7:12

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 57

Dia menyangka dan dia dapati bahawa dia adalah makhluk yang lebih baik datipada Adam, oleh itu jadilah Iblis dikalahkan atas ketaatannya, dia telah menunggu sesuatu yang lebih daripada kedudukan penglihatan dan perkiraannya sendiri. Iblis adalah merak malaikat, bahkan malaikat-malaikat menyangka bahawa iblis itu adalah dari golongan mereka. Bagaimana Menteri Pendidikan boleh menerima arahan dari murid-murid di sekolah rendah (mengikut zahirnya) !!

Dan sesiapa yang mengibarkan panji pendekatan Iblis (laknahu Allah), dia mesti menjadi anggota dari tentera-tenteranya.

Jika seseorang mahu, menyebabkan kerosakan rumah tertentu, cara yang mesti dilakukan untuk memusnahkannya adalah dengan air. Maka orang yang mahu merosakkan rumah ini tidak mempunyai salur (paip) semburan air,, Dan mendapati bahawa rumah ini dikunci pintu dan tingkapnya, tetapi terdapat di rumah ini celahan (terbuka) di dinding. dia tidak dapat melakukannya kecuali dengan memanjangkan salur (paip)  ini (hos air) dan letakkan di celahan dinding (terbuka) itu, dan menyemburkan air ke dalamnya, dan tujukan air itu ke tempat yang hendak dirosakan.

Imam Ahmad Al Hassan (as) mengajar kita bahawa:

[Terdapat titik hitam di dalam fitrah kemanusiaan itu sendiri, yang mana ia adalah ketiadaan dan kegelapan. Titik hitam ini adalah tempat letaknya belalai syaitan, yang meniupkan perasaan was-was menerusinya kepada anak keturunan Adam [1].


1. Senjata Syaitan (laknahu Allah):


Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[........ 2. Diri:

Ia adalah asas wabak penyakit dan rumah penyakit, oleh karena itu, jika tidaklah terdapat di dalamnya lubang (celahan/kelemahan) yang sesuai keinginan hawa nafsu dunia ini, dan jika tidaklah terdapat di dalamnya penyakit hati iaitu keakuan (Al-Ana), maka Syaitan tidak akan mempunyai jalan atas manusia [untuk merayunya], oleh itu, melalui kesihatannya anak Adam akan sihat, dan dengan penyakitnya dia sakit dan melaluinya dia mati.

-------------------
1. Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2  - Soalan No. 27, 


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 58


Dan Syaitan (laknahu Allah), sama ada menggunakan apa yang ada di dalamnya, iaitu keakuan (Al-Ana), untuk menusuknya, maka senjata syaitan datang dari dirinya dan tikaman berlaku di dalamnya. Atau Syaitan (laknahu Allah) akan menggunakan apa yang ada di dunia ini untuk menusuk Diri di lubang (celahan- kelemahan)-nya.

Sekarang kita tahu senjata syaitan dan susunannya dari apa yang digunakan pada diri dan persekitarannya. Dan dengannya kita mengetahui pengertian Jihad diri adalah jihad Al-Akbar (besar). Oleh kerana pertahanan (benteng) Diri dalam peperangan ini akan menolong mengalahkan syaitan, dan menghancurkan senjatanya.

Bagi menerangkan dengan lebih terperinci lagi mengenai senjata-senjata dari Kegelapan, Al-Jahil dan Syaitan, saya akan serahkan saja kepada permata dari permata Aali Muhammad (as), yang menerangkan tentera Jahil dan tentera Akal (Al-3aqal), untuk dikurniakan kepada orang mukmin dengan tentera 3aqal selepas meninggalkan tentera Jahil sehingga 3aqalnya menjadi sempurna, dan dilindungi (dibentengi) oleh Allah dari senjata-senjata syaitan.........] [1]


2. Iblis (laknahu Allah) dan Perjuangannya Terhadap Peraturan Pertama:


Dalam sumber terdahulu, Imam Ahmad Al-Hasan (as) berkata:

[Jihad Besar (Al-Akbar) Mendahului Jihad Kecil:

Tujuan yang paling penting dalam berjihad adalah mengeluarkan manusia dari memperhambakan diri kepada Bumi ini, dan mengabdi kepada Aku (Al-Ana), [dan kembali] kepada memperhambakan diri kepada Allah, yang Esa, yang Berkuasa (Menakluk),  - Al-Wahud Al-Qahhar - dan mengiktiraf Ketuanan (Hakimiyah)-Nya SWT, pada kedua-dua tahap, Perundangan (Syari’at) dan pelaksanaan sekaligus, pada Khalifah Allah di bumi-Nya. Dan pertempuran Jihad yang pertama mengambil tempat di dalam ruang lingkup undang-undang Ilahiyah ini (Khalifah Allah di bumi-Nya), dan ia adalah undang-undang yang pertama, yang melibatkan penerimaan ketaatan [Khalifah Allah] atau tidak daripadanya, Yang Maha Kuasa berfirman:

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾

{Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".} [Al-Baqarah 2:30]

dan hasilnya;

﴿فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ﴾

{Lalu seluruh malaikat-malaikat itu bersujud semuanya, - kecuali iblis; dia menyombongkan diri dan adalah dia termasuk mereka yang kafir. } [Surah Shaad 38:73- 74]

----------------------
1. Jihad Pintu Syurga oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 13
                      
Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 59

Para Malaikat menang dalam peperangan ini, sementara rugilah Iblis (la3nahu Allah), dan Jihad ini adalah dari jenis yang pertama, dan ia adalah Jihad Diri sebagaimana Rasulullah menyebutnya sebagai "Jihad Al-Akbar". Dan ia mesti dimulakan oleh para Mujahid (orang yang berjihad) dengan Jihad Al-Akbar (besar) lebih dahulu dan kemudian bergerak kepada Jihad Al-Asghar (kecil), bahkan Jihad kecil adalah salah satu bahagian yang penting dalam jihad Al-Akbar. [1]


3. Mengibarkan Panji Syaitan (laknahu Allah):


Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[........Oleh itu, Jihad adalah untuk meninggikan Kalimah Allah, dan bukan untuk kepentingan peribadi atau harta rampasan perang, kepentingan tanah air atau untuk bangsa (perkauman). Karena sesungguhnya, Agama Ilahi adalah mengatasi semua pertimbangan ini, dan menyembah (mengabdi) Allah dan taat kepada-Nya yang menyatukan orang yang beriman tanpa mengira gabungan hubungan kekeluargaan, kesukuan, tanah air, atau negara yang semuanya disebabkan oleh hakikat bahawa seseorang itu Keakuan (Al-Ana), dan kasihkan (mementingkan) diri sendiri.

Oleh itu, Jihad, sama ada Jihad Serangan atau Jihad Pertahanan, mestilah demi meninggikan Kalimah Allah, bukan kerana mempertahankan negara atau tanah air, kerana orang mukmin tidak mempunyai sebarang kepentingan peribadi dalam Jihad ini, melainkan untuk meninggikan kalimah Allah, dalam usaha untuk menerima pakai (membina) Peradaban Ilahi, Budaya Ilahi, dan Kebebasan Ilahi, yang kesemuanya benar-benar bertentangan dengan peradaban (tamadun), budaya dan kebebasan, yang mana adalah menjadi slogan yang dibesar-besarkan di Dunia Kebendaan hari ini. Sedangkan, apa yang dikibartkan hari ini adalah panji-panji syaitan yang tidak lain dari usaha ketentaraan syaitan, dari kalangan Jin dan Manusia, dengan segala kemungkinan untuk mereka bertahan di muka bumi ini, dan untuk meyakinkan penghuni bumi dengan kuasa dan ketamakan Dua Gunung Dajjal (Gunung api dan Gunung makanan) yang sangat sesuai kepada mereka. .......] [2]


4. Iblis (laknahu Allah) dan kesan dari Al-Ana:


Soalan: Adakah iblis dari kalangan jin atau malaikat?

Jawapan Imam Ahmad al-Hasan:

--------------------------
1. Jihad Pintu Syurga oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 15
2 - Jihad Pintu Syurga oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 15


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 60


Iblis (laknahu Allah) adalah dari kalangan jin, namun hasil dari ibadahnya, darjat beliau ditinggikan sehingga beliau menjadi sebahagian dari malaikat, sebagaimana Jin akan ditinggikan darjatnya hasil dari ibadah dan ketaatan kepada Allah sehingga mereka menjadi malaikat. Namun kemudiannya, Iblis (laknat Allah ke atasnya) mengingkari perintah Allah, kerana sifat “Al-Ana”, maka beliau dihumbankan ke dasar neraka. Inilah sebabnya Al-Quran kadangkala menyebut Iblis sebagai malaikat dan kemudian menyebutkan dia sebagai Jin di tempat lain. Dan Amirul Mukminin (as) di dalam khutbah Al Qasha3ah menyebut Iblis sebagai malaikat.

Oleh itu, kedua-duanya adalah benar di peringkat perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dari segi di tahap mana telah dicapai Iblis dan dari segi asal usul Iblis (laknhu Allah)] [1]


5. Kerja Iblis (laknhu Allah) yang disediakan untuk setiap sudut dosa:


Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 
- dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.}  [Al-Hajj 22: 52]

Allah menjadikan ayat-ayat-Nya jelas dengan melontar ketenangan. ketenteraman, kesopanan dan keyakinan ke dalam hati orang-orang yang beriman. selepas dilemparkan ke dalam hati mereka ilmu yang benar daripada-Nya SWT bukan apa yang dilemparkan Syaitan ke dalam hati sebahagian daripada mereka, tetapi apa yang didakwahkan oleh Rasul. Dan lontaran syaitan adalah bisikan ke dalam hati, atau oleh penglihatan yang berniat jahat semasa sedar atau dalam tidur. Dan dia melemparkan kepada penyokong-penyokongnya yang diri mereka dikuasainya supaya cintakan "Al-Ana", pada penampilan. kepimpinan, jawatan tertinggi yang palsu dan mengikut keinginan (hawa nafsu).

﴿هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ * تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ * يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ﴾

{Apakah akan Aku beritakan kepadamu, kepada siapa syaitan-syaitan itu turun? * Mereka turun kepada tiap-tiap pendusta lagi yang banyak dosa, * (mereka) melontarkan pendengaran itu, dan kebanyakan mereka adalah pendusta-pendusta. } {Al-Syu'araa 26: 221-223 }.

6. Iblis (laknhu Allah) Selepas Berpangkat Merak:


Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

--------------------
1.Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 1  - Soalan No. 16, 
2. Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2  - Soalan No. 42,


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 61


[........ Adapun nabi-nabi itu atau orang-orang yang telah mencapai makam Nubuwah (kenabian) dalam suatu tempoh masa iaitu mereka melihat berita (khabar) dari langit dengan izin Allah SWT selepas mereka taat dan beribadah kepada-Nya SWT dan mereka diangkat dalam Kerajaan-kerajaan Langit (Malakut Al-Samawaat) dalam suatu tempoh masa, mereka juga diuji dengan nabi ini yang diutus kepada mereka dan kepada orang lain. Dan ia sepatutnya menjadi lebih mudah bagi mereka kerana Allah SWT memperlihatkan kepada mereka ke martabat yang tinggi, atas terutusnya sebagai rasul. Tetapi mesti dikekalkan nisbah kecil kejahilan mereka terhadap ujian yang sebenar, supaya iman mereka akan berada pada martabat tertentu, ia adalah beriman pada yang ghaib,

ألم * ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ  * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ﴾

{Alif Lam Mim * Itulah Kitab yang tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi orang yang bertakwa * yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat dan dari apa yang Kami berikan kepada mereka diinfaqkan (dibelanjakan).} [Al-Baqarah 2:1-3]

Dan sudah tentu perbezaan mereka ini dari manusia yang lain adalah hak (kebenaran) bagi mereka disebabkan perbezaan mereka dalam ketaatan dan ibadah mereka sebelumnya. Tetapi sesiapa yang kufur ingkar padanya kerana iri hati (hasad) dan Al-Ana akan jatuh ke dalam jurang neraka (Al-Jahim), seperti yang berlaku kepada Bal3am bin Ba3ura’. Dia tahu sebahagian dari Khabar langit dan belajar dari Allah SWT tentang risalah Musa (as) namun dia masih kafir dengan risalah Musa (as) dan membuat alasan yang tidak menentu untuk kejatuhannya yang telah memasukkannya ke dalam jurang neraka. Dan tidak berguna kepadanya ketaatan dan ibadahnya sebelum ini. Sama seperti tidak berguna kepada Iblis (laknahu Allah) sebelumnya, ketika dia ingkar kepada Adam nabi yang diutus (as), dan dia menjadi salah satu daripada ciptaan Allah yang paling hodoh selepas dia menjadi merak para malaikat. Ada dalam riwayat bahawa Ibn Ba3ura’ mempunyai Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) dan dapat melihat apa yang ada di bawah naungan 3arasy........] [1]


7. Syirik Nafsi (Diri): Ia Syirik Jenis Tersembunyi iaitu Al-Ana:

Soalan: Apakah makna kata-kata Imam Hussein (as) di dalam doa Arafah: Tuhanku keluarkanlah aku daripada kehinaan diriku dan sucikanlah aku daripada perasaan syak dan kesyirikanku?

Jawapan: Imam Ahmad Al-Hasan (as) 


Syirik itu berbagai jenis, antaranya:

1. Syirik Zahir (yang nyata): ......
2. Syirik Khafi (tersembunyi): ......

--------------------
1- Kitab  Penutup Kenabian (Nabi Penutup) - oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 10

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 62

3. Syirik Nafsi (diri): Ia adalah jenis syirik yang paling tersembunyi iaitu Al-Ana yang manusia tidak dapat lari daripadanya. Ia adalah kegelapan dan ketiadaan, di mana tanpanya yang wujud hanyalah Allah SWT. Oleh itu, setiap hamba Allah adalah mempersekutukan Allah berdasarkan makna ini. Imam Hussein (as) memaksudkan syirik daripada makna ini dan perasaan syak yang mengiringinya. Imam Hussein (as) menuntut pembukaan yang nyata (fathul Mubin) dan penghapusan ketiadaan dan kegelapan daripada lembaran kewujudannya, di mana tanpanya yang wujud hanyalah Allah Al-Wahid Al-Qahhar - Yang Maha Esa lagi Maha Pemaksa SWT. Seterusnya, Imam Hussein (as) seolah-olah berkata: (Tuhanku, tiada seorang pun yang layak wujud melainkan Engkau. Kewujudanku adalah satu dosa besar yang tiada jalan untuk mengampunkannya melainkan kebinasaanku (fana’) dan kekekalan (baqa’) Engkau yang Maha Suci).

Inilah syak dan syirik dengan paksaan dan bukannya dengan perbuatan, atau dengan kata lainnya wujud dengan asal-usulnya dan bukannya wujud dengan perbuatan. Bermaksud wujud perbuatan menerima, tetapi ianya tidak terlaksana secara perbuatan atau tidak wujud secara luaran. Terdapat titik hitam di dalam fitrah kemanusiaan itu sendiri, yang mana ia adalah ketiadaan dan kegelapan yang tiada cacat celanya. Titik hitam ini adalah tempat letaknya belalai syaitan, yang ditiupkan perasaan was-was menerusinya kepada anak keturunan Adam.I [1]

8. Iblis mengatakan Adam inilah yang diperintahkan supaya sujud kepadanya, aku sepertinya, bahkah lebih baik daripadanya:

Imam Ahmad Al-Hasan (as):berkata:

Demi Allah SWT saya bersumpah bahawa saya bukan melulu, jika saya katakan bahawa orang-orang yang jahil pada hari ini yang menetapkan peribadi-peribadi maksum sebagai maha hebat dalam setiap perkara adalah orang pertama yang mencetuskan pembunuhan Hussein (as). Bukan kerana taat kepada Yazid bin Muawya tetapi dalam ketaatan kepada hawa nafsu mereka sendiri dan bagi memuaskan jiwa mereka yang sombong serta iri hati terhadap Auliya Allah. Jiwa-jiwa mereka enggan mengakui kelemahan mereka seterusnya mendakwa bahawa hanya imam boleh mencapai kemaksuman, bertujuan membatalkan ketuanannya ke atas orang lain dan membatalkan isyarat yang datang dari manusia tulen dan suci ini berpunca dari amalnya sendiri. Sehingga ke peringkat menganggapnya sebagai najis dan kebencian yang mendalam di dalam diri semua orang. Sudah tentu isyarat ini adalah agak menyakitkan kepada orang-orang yang mendakwa diri mereka sebagai timbalan atau wakil maksum (as). Mereka tidak mempunyai jalan melarikan diri [dari isyarat] selain salah satu daripada dua pilihan berikut ini:

--------------------
1. Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) Jilid 2  - Soalan No. 27, 


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 63


1. Iaitu sama ada mereka menganggap beliau sebagaimana tanggapan diri mereka sendiri yang secara palsu mengaitkannya dengan kesalahan-kesalahan bodoh dan perbuatan-perbuatan yang serupa dengan diri mereka sendiri seperti yang dibuktikan dalam Taurat, Bukhari, dan Muslim yang dipercayai oleh orang-orang Yahudi dan sebahagian orang-orang sunni (khususnya Wahabi).

2. Atau mereka mengambil jalan untuk membezakannya dengan meletakkan sifat-sifat ketuhanan yang beliau (as) terpaksa bermula, iaitu dengan memansuhkan perbandingan dan menghapuskan isyarat. Inilah apa yang telah dilakukan oleh penganut-penganut Kristian dan orang-orang yang mendakwa diri mereka sebagai Syiah. Orang-orang Kristian telah memanggil Isa (as) sebagai Allah (Maha Tinggi Allah SWT yang jauh melangkaui batas itu), sedangkan orang-orang yang mendakwa sebagai Syiah menyifatkan peribadi maksum dengan ketuhanan mutlak yang hanya boleh disifatkankan kepada Allah SWT. 

Berdasarkan kepercayaan mereka tentang maksum tersebut, mereka sekaligus mengutuk Hussein sebenar (as) yang telah syahid di Karbala sebagai penyamar lagi pendusta (Semoga Allah menjauhkan hal sedemikian). Itulah sebabnya saya mengatakan bahawa mereka adalah adik-beradik kepada pembunuh Hussein (as). Jika mereka telah berpura-pura menangis ke atas Hussein (as), maka saya bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka adalah pembohong dan orang-orang munafik. Mereka tidak menangis ke atas Hussein bin Ali (as), yang syahid di Karbala di mana para wanitanya telah dijadikan tawanan dan telah dicabuli kemuliaan mereka. Mereka menangis ke atas Hussein yang tidak kita ketahui, iaitu Hussein yang merupakan pembikinan khayalan dan diri mereka yang sakit, yang enggan percaya bahawa Hussein (as) Imam sebenar yang dilantik oleh Allah SWT adalah seorang yang lemah, yang dirinya tidak boleh melakukan apa-apa kemudaratan atau kemanfaatan melainkan apa yang Allah kehendaki. 

Mereka menangis ke atas Hussein yang tidak wujud dalam realiti, Hussein yang disifatkan dengan sifat-sifat ketuhanan yang mutlak (Maha Tinggi Allah SWT yang jauh melangkaui hal itu), kerana jika dia wujud di alam realiti maka sudah pasti Iblis tidak akan memberontak terhadapnya.

Hussein yang mereka berpura-pura menangis ke atasnya adalah satu khayalan fikiran mereka, yang secara tepatnya adalah sepertimana khayalan Adam dalam fikiran iblis. Iblis berkata, "Inilah Adam yang telah diperintahkan aku untuk sujud kepadanya, dia sama seperti aku. Sesungguhnya penampilan aku adalah lebih baik daripada dia, jadi aku tidak akan melakukan sujud kepada yang aku lihat jauh lebih rendah dariku. Bagi Adam yang aku akan sujud kepadanya adalah yang lebih baik daripada aku.

"Wahai orang beriman, lelaki dan wanita beri perhatian dengan perkara ini kerana Iblis telah jelas membuat sebab untuk enggan sujud kepada Adam atau taat kepadanya. Seperti yang dia katakan, "Aku lebih baik daripada dia." 

Allah berfirman:

﴿قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ

KataNya: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis "Aku lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah".. (Al-Araf 7:12) 

Seolah-olah berkata, jika sekiranya dia lebih baik daripada aku dari segi zahirnya, maka tiada apa yang akan menghalang aku dari sujud kepadanya. Oleh itu terdapat satu lagi Adam dalam fikiran dan khayalan Iblis, Adam yang dia akan sujud kepadanya dan Adam yang

Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 64


lebih sempurna penampilannya daripada iblis. Seolah-olah, Adam memerlukan kuasa maha hebat pada pandangan iblis sehingga boleh memaksa dia untuk taat kepadanya, iaitu seolah-olah Adam adalah lebih baik daripada dia.

Mereka yang dahulu bersama dengan Rasulullah Muhammad (S) dan mereka yang kalian lihat hari ini, kedua-duanya mempunyai kaedah yang sama seperti Iblis dalam mengkritik dan menilai para Nabi dan Aushiya (as). Ianya adalah kaedah lapuk Iblis yang jelas mengatakan kemaksuman atau Hujjah Allah SWT atas penciptaan berbanding yang lain-lain yang mesti kelihatan lebih baik daripada yang lain, yang mempunyai kuasa ghaib, contohnya satu keajaiban untuk memenuhi permintaan sesiapa sahaja dan berkeupayaan untuk melakukan segala-galanya yang tidak mampu dilakukan oleh orang lain.


----------------------------
1 – Ucapan (Khutbah) Imam Ahmad Al-Hasan (as) pada bulan Muharram.
.

✡✡✡✡✡
                                                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas

Tiada ulasan: