Isnin, 21 Januari 2019

Ketujuh: Al-Ana dan Al-Samiri:

Hasil carian imej untuk samiri

Ketujuh: Al-Ana dan Al-Samiri:


Al-Samiri, adalah seorang ulama pertapa, yang telah melihat sebahagian perkara-perkara ghaib, dibutakan oleh Al-Ana, Bahkan bertindak mengikut nafsu dirinya sendiri, nafsunya itu selalu menyuruh kepada kejahatan (Al-Ammarat Bial-Su'), dia menganggap dirinya lebih baik daripada Harun (as).

Al-Samiri; pengasas sembahan patung anak lembu, yang kini dapat dilihat Al-Samiri pada masa kita ini?!


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...55


Dan berapa ramai Al-Samiri di kalangan kita? Berapa ramai yang melampaui Al-Samiri dan melepasi dia secara harfiah (lisan) dan kemahiran dalam pembuatan berhala anak-anak lembu, dan juga mengeluarkannya semula (mengklon). Bahkan mereka telah mengatasi amalan moden yang paling maju dalam pengeluaran semula (pengklonan); kerana mereka mampu untuk mengklon (mengeluarkan semula) berhala anak-anak lembu lama sebelum amalan tersebut,, Samri umat kita tetap berada di dalam bidang masing-masing, dan dalam setiap perhentian, sosial, politik, ekonomi, dan lain-lain.

Bahkan, berapa ramai mereka yang membina di dalam dada mereka di kandang-kandang haiwan, yang mengalu-alukan berhala anak-anak lembu ini untuk membesar di dalam dada-dada mereka!! (Berhala anak-anak lembu buatan Al-Samiri).

Musa (as) adalah seorang nabi yang diutus Allah dan dari Uulil-3zim (Qaim Aali Ibrahim (as)) Dia fikir dia telah membuat pilihan terbaik apabila dia memilih 70 orang dari kaumnya, dan apabila dia kembali kepada mereka (dari waktu yang ditentukan Tuhannya) sehingga dia dapati mereka mengambil sembahan anak lembu; Jadi apa keadaan kita?! Terutama dengan beberapa semboyan di mana semua panggilan barang dagangannya, dan ia seperti di sebuah pasar borong, di mana bunyi semboyan itu untuk memasarkan barangan mereka, Musa (as) mendapati orang-orangnya bersama dengan berhala anak lembu, dan kita pula sebagai ganti tidak memilih, tetapi kita telah memilih untuk menjadi hamba-hamba yang patuh (seperti lembu), kerana bentuk (ukuran) kita banyak, Jadi apa yang banyak?! Musa (as) diutus oleh Allah, dan sebagai balasannya ada tujuh puluh orang mengambil berhala anak lembu itu dan menyembahnya, jika ramai orang adalah sebagai ukuran untuk menunjukkan kebenaran, maka biarkan berhala anak lembu itu.


Al-Samiri berpendapat bahawa dia lebih baik daripada Harun (as)

Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):

[........Makna ini disebutkan di dalam tafsir ayat Al-Quran:
﴿فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ﴾
(Maka orang yang dari golongannya meminta pertolongan kepadanya) Al-Qashash: 15, bahawa dia adalah Al-Samiri. Ini sekaligus membenarkan bahawa Al-Samiri adalah seorang mujahid yang memerangi tentera taghut, firaun Mesir sebelum diutuskan Musa (as) .

Seterusnya, siapakah yang telah lupa di sini? Adakah yang dimaksudkan lupa akan Tuhannya di sini adalah Musa (as) dan pergi ke gunung Thur, lalu menjadi kata-kata yang disebutkan oleh lisan Al-Samiri? Ia adalah amat jauh sekali daripada kebenaran, kerana Bani Israel mengetahui bahawa Musa telah pergi ke gunung Thur


Keakuan – Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...55


berdasarkan perintah Allah. Oleh itu, orang yang lupa di sini adalah Al-Samiri, yang meninggalkan keimanan yang sebenar dan sembahan yang sebenar, maka kata-kata itu adalah daripada Allah Subhanahu wa Taala. Seterusnya, apakah yang menghasut dirinya? Pada hakikatnya, inilah asal-usul setiap fitnah (ujian) iaitu hawa - keghairahan, Al-Ana, syaitan dan perhiasan dunia yang menghasut dirinya dengan menyemarakkan lagi kejahatan. Bahawa dia lebih baik daripada Harus (as), memberontak terhadapnya, tidak mentaati perintahnya dan bersifat takbur.

Ia telah menghasut dirinya bahawa dia seorang alim, abid (hamba) yang kuat beribadah dan barangkali seorang mujahid, yang telah disingkapkan sebahagian perkara-perkara ghaib. Lalu, merasakan dirinya lebih berhak terhadap tampuk kepimpinan Bani Israel berbanding Harun (as) semasa ketiadaan Musa (as). Berasa dengki kepada Harun dan Musa alaihima salam (as), berasa takbur dalam setiap tindakannya, dikuasai oleh hawa nafsu serta Al-Ana dalam setiap keadaan. Lalu, syaitan hendak menjatuhkannya ke jurang yang dalam dan menjadikannya bersifat takbur terhadap para anbiya yang agung (as), sebagaimana dia (syaitan) telah takbur terhadap Adam (as). Syaitan telah mencelarukannya dengan seruannya, menyesatkannya dengan kesesatannya dan menimpakannya dengan penyakitnya. Oleh itu, diperturunkan hijab-hijab ke atas cerminan ruhnya ketikamana dia membeli kesesatan dengan petunjuk, sehingga dia tidak lagi mampu melihat (petunjuk):
﴿وَتَرَاهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ وَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ﴾
(Dan kamu melihat mereka itu memandang kepadamu padahal ia tidak melihat) [Al-A'raaf: 198]. [1]

✡✡✡✡✡

---------------------------
1- Kitab Al-3ijl (Berhala Anak Lembu) -Juzuk 1 dan 2  - oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 38


✡✡✡✡✡
                                                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas

Tiada ulasan: