Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 52
Keenam / Al-Ana dan Bala3am Ba3ura’:
Pengenalan:
Mempunyai kedudukan dalam agama, tidak
bermakna bahawa pegangannya tidak akan menyeleweng kepada keinginan nafsu,
fitnah yang menjatuhkannya, walaupun dengan memahkotakan serban di kepala, menyarung
sebentuk cincin dijari, mengenakan jubah keagamaan dan memegamg cokmar di mimbar,
Sejarah dan kejadian sebelumnya mendapati dalam agendanya sejumlah besar mereka
yang keadaan bentuknya seperti mereka itu, adalah orang-orang yang tergoda
dengan dunia dan menyahut panggilannya.
Kebanyakan mereka yang telah menghabiskan
masa kehidupannya dalam berkhidmat dengan agama, dan kemudian menamatkannya dalam
kesesatan, dan ramai dari mereka yang telah menghabiskan masa kehidupannya
dalam mengejar dunia, tetapi mereka berakhir (mati) dalam kebaikan.
Dari Abi Abdillah (as), katanya: (Apabila
keluar Al-Qaim (as) keluarlah dari urusan ini sesiapa yang dilihat dari ahlinya
dan memasukinya mereka telah diserupakan dengan penyembah matahari dan
bulan),[1] Oleh itu ia adalah ketergantungan kepada Al-Ana pada peringkat
tertentu. Sehingga ia disamakan dalam Al-Quran Al-Karim dengan anjing yang menjulurkan
lidahnya kerana mengejar dunia.
Ini membawa kita kepada kata-kata Imam Zain
Al-Abidin Ali Bin Al-Hussein (as), sebahagian dari kata-kata beliau (as): (Sekiranya
kamu melihat seorang lelaki yang baik panggilan namanya memberi bimbingan dan tetap
pada ucapannya dan tunduk dalam gerakannya, Mereka tidak menggoda kamu, apa
lagi yang tidak mampu mendapatkan dunia dan tunggangan mereka a adalah yang haram,
Kerana kelemahan susunan binaannya, rasa malu dan pengecut hatinya, Agama dijadikan
perangkap baginya, dia terus menakluk manusia dengan penampilannya, Jika boleh
yang haram pun dicerobohinya. Dan apabila kamu dapati dia dikecualikan dari
harta haram, mereka tidak menggoda kamu, Kehendak hawa nafsu penciptaan adalah
berbeza-beza, lebih daripada menolak yang haram dan yang banyak, dan yang membawa
dirinya kepada yang buruk-buruk, maka datanglah yang haram, jika kamu melihat
yang sedemikian, maka perlahan-lahan dia tidak akan menggoda kamu atas persetujuan
dan fikirannya. Baginya, apa yang lebih daripada meninggalkan semuanya dan
kemudian tidak kembali kepada akal yang kuat, Maka jadilah apa yang merosakkan adalah
kejahilannya lebih daripada apa yang menjaga fikirannya ... Sekiranya kamu
mendapati akalnya kuat, mereka tidak akan menggoda kamu sehingga kamu melihat
keghairahan menjajah fikirannya, atau akal fikirannya dikuasai oleh
keinginannya? Dan bagaimana cintanya untuk kuasa batil itu akan ditinggalkannya?
Bahawa pada manusia orang yang meninggalkan dunia untuk dunia,dan melihat kuasa
batil daripada menguasai harta dan nikmat yang diperbolehkan yang dihalalkan
-----------------------
1- Kitab Al-Ghaibah - Al-Nu3mani: hal 332
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 53
Maka meninggalkan semua ini untuk mencari
kuasa. Sehingga apabila dikatakan kepadanya takutlah kamu akan Allah kerana dia
telah mengambil kemuliaan dengan dosa, maka baginya adalah Jahanam dan itulah
seburuk-buruk tempat kediaman. Dia menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan
mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah, Dia tidak peduli akan apa yang
hilang dari agamanya jika dia diberikan kekuasaan yang telah mencelakakan, kehormatannya,
Mereka adalah orang-orang yang dimurkai Allah, dan laknat atas mereka serta disediakan
azab pedih.] [1]
1. Ibn Ba3ura memegang Asma Al-A3dzam (Nama TerAgung):
Dari Imam Ahmad Al-Hasan (as):
[........ Adapun nabi-nabi itu atau
orang-orang yang telah mencapai makam Nubuwah (kenabian) dalam suatu tempoh
masa iaitu mereka melihat berita (khabar) dari langit dengan izin Allah SWT
selepas mereka taat dan beribadah kepada-Nya SWT dan mereka diangkat dalam
Kerajaan-kerajaan Langit (Malakut Al-Samawaat) dalam suatu tempoh masa, mereka
juga diuji dengan nabi ini yang diutus kepada mereka dan kepada orang lain. Dan
ia sepatutnya menjadi lebih mudah bagi mereka kerana Allah SWT memperlihatkan
kepada mereka ke martabat yang tinggi, atas terutusnya sebagai rasul. Tetapi
mesti dikekalkan nisbah kecil kejahilan mereka terhadap ujian yang sebenar,
supaya iman mereka akan berada pada martabat tertentu, ia adalah beriman pada
yang ghaib,
ألم * ذَلِكَ الْكِتَابُ
لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ
وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ﴾
{Alif
Lam Mim * Itulah Kitab yang tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi
orang yang bertakwa * yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat dan dari
apa yang Kami berikan kepada mereka diinfaqkan (dibelanjakan).} [Al-Baqarah
2:1-3]
Dan sudah tentu perbezaan mereka ini dari
manusia yang lain adalah hak (kebenaran) bagi mereka disebabkan perbezaan
mereka dalam ketaatan dan ibadah mereka sebelumnya. Tetapi sesiapa yang kufur
ingkar padanya kerana iri hati (hasad) dan Al-Ana akan jatuh ke dalam jurang
neraka (Al-Jahim), seperti yang berlaku kepada Bal3am bin Ba3ura’. Dia tahu
sebahagian dari Khabar langit dan belajar dari Allah SWT tentang risalah Musa
(as) namun dia masih kafir dengan risalah Musa (as) dan membuat alasan yang
tidak menentu untuk kejatuhannya yang telah memasukkannya ke dalam jurang
neraka. Dan tidak berguna kepadanya ketaatan dan ibadahnya sebelum ini. Sama
seperti tidak berguna kepada Iblis (laknahu Allah) sebelumnya, ketika dia
ingkar kepada Adam nabi yang diutus (as), dan dia menjadi salah satu daripada
ciptaan Allah yang paling hodoh selepas dia menjadi merak para malaikat. Ada
dalam riwayat bahawa Ibn Ba3ura’ mempunyai Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) dan
dapat melihat di bawah naungan 3arasy........] [2]
--------------------
1- Al-Ihtijaj- oleh
Al-Thabarsi: J 2 hal.53
2 - Kitab Penutup
Kenabian (Nabi Penutup)
- oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 10
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 54
2. Ibn Ba3ura telah menjadi
seperti seekor anjing yang menjulurkan lidahnya:
Dari Imam Ahmad
Al-Hasan (as):
Dari Abi Al-Hassan Al-Redha (as) berkata,
"Bal3am bin Ba3ura’ diberi Nama
Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) dan dengannya dia melakukan doa, maka doanya dimakbulkan
dan dia cenderung kepada Firaun. Oleh itu, apabila Firaun mencari Nabi Musa
(as) dan pengikut-pengikutnya ia berkata kepada Bal3am bin Ba3ura’, 'Berdoalah
kepada Allah terhadap Nabi Musa dan sahabat-sahabatnya supaya dia dihalang dari
kami. "Dia kemudian menunggang keldainya untuk mencari Musa dan sahabat-sahabatnya
dan keldainya tidak mahu bergerak. Dia kemudian memukul keldainya maka Allah
AWJ menjadikan keldainya bercakap dan ia berkata, 'Celaka kamu, mengapa kamu
memukulku? Adakah kamu mahu aku pergi bersamamu supaya kamu boleh berdoa
terhadap Musa, nabi Allah, dan kaum mukmin? "Dia terus memukulnya sehingga
keldainya terbunuh dan Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam) telah dicabut dari
lidahnya, dan ia adalah firman Allah,
﴿فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ
الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَلكِنَّهُ
أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ
تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ﴾.
{Kemudian
dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan,
maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat. * Dan kalau Kami menghendaki,
sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia
cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka
perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan
jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga)..} [Al-A3raaf 7:175-176]
Dan ia adalah satu contoh yang diberikan
padanya. Maka Al-Redha (as) berkata,
"Haiwan tidak
akan masuk syurga kecuali tiga ekor: keldai Bal3am, anjing Ashhab Al-Kahf dan
serigala. Sebab bagi serigala itu diutus pada seorang raja yang kejam telah
menghantar seorang anggota polis menyeksa sekumpulan orang yang beriman dan
anggota polis ini mempunyai seorang anak yang dia kasihi, kemudian serigala
memakan anaknya dan anggota polis itu sangat sedih ke atas anaknya. Maka Allah
memasuki serigala ke syurga kerana menyebabkan kesedihan anggota polis itu.
"
Dalam Al-Quran, Allah SWT menyebut Bal3am
bin Ba3ura’ yang dengki kepada Musa (as) dan telah sombong kepadanya. Jadi dia
dimakan oleh Al-Ana dan hawa nafsu keinginannya sendiri seperti anjing selepas
dia berada pada makam Al-Nubuwah, dan dia dapat melihat di bawah naungan 3arasy
dan dia mempunyai Nama Teragung (Al-Ism Al-A3dzam)...........] [1]
--------------------
1- Kitab Penutup
Kenabian (Nabi Penutup) - oleh Imam Ahmad Al-Hasan
(as) hal 11
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata... 55
3 Ibn Ba3ura' melihat sebahagian perkara-perkara
ghaib:
Dari Imam Ahmad
al-Hasan (as):
[Seumpama Samiri
:
..............Bal3am bin Ba3ura', adalah
seorang ulama dan pertapa yang melihat sebahagian perkara-perkara ghaib, oleh
itu seorang dari raja-raja zalim dan kafir mengundangnya untuk mendoakan Musa (as),
maka beliau berdoa, melalui ilmunya sedangkan Musa seorang nabi yang besa. Oleh
kerana hasad dengkinya, dan dengan ilmunya Raja taghut penzalim ini kafir
kepada Allah, Rasul-rasulNya dan agama-Nya, pada hakikatnya, walaupun dia
(Bal'am) pada zahirnya bersyahadah (لا إله إلاّ الله), kerana dia berjuang menentang auliak Allah dan terhadap agama
Allah merupakan satu petunjuk atas kekafirannya. Bal3am bin Ba3ura' dan
orang-orang seperti beliau, menjadikan syubhat sebagai alasan kerana kesilapan
mereka, dan mungkin mereka menjadikan yang jelas (muhkam) sebagai mutasyabih
(kiasan) dan kebenaran - yang disyaki, untuk melanggar kesucian Allah SWT.
.............................................
Jadi orang alim ini yang boleh melihat
sebahagian perkara ghaib, dan dia di atas keyakinan, tetapi keyakinannya itu
tidak memberi apa-apa manfaat kepadanya, kerana dia condong kepada pemerintah
zalim (taghut) dan mencintai ketinggian dan keangkuhan, dan dia tidak
ikhlas kepada Allah kerana jiwanya tersembunyi keangkuhan, cintakan keakuan (Al-Ana)
dan berhasad dengki kepada Auliak Allah dari orang yang terpilih!!............]
[1]
--------------------
1- Kitab Al-3ijl
(Berhala Anak Lembu) -Juzuk 1 - oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 40
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan