Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata 50
Kelima / Al-Ana dan Salman (as):
Pengenalan:
Al-Syeikh Al-Mufid dan Al-Kasyi
meriwayatkan dari Abi Abdillah (as) katanya: Rasulullah (S) bersabda (kepada Salman):
wahai Salman, sekiranya dipertunjukkan ilmu kamu kepada Miqdad tentu ia
akan ingkar. [2]
dan Al-Fattal Al-Naisaburi, yang meninggal dunia pada tahun 508 meriwayatkan dari Abi Abdillah (as) katanya: (iman ada sepuluh darjat, Al-Miqdad pada tingkat kelapan, dan Abu Zhar kesembilan, dan Salman kesepuluh. [3]
dan Al-Fattal Al-Naisaburi, yang meninggal dunia pada tahun 508 meriwayatkan dari Abi Abdillah (as) katanya: (iman ada sepuluh darjat, Al-Miqdad pada tingkat kelapan, dan Abu Zhar kesembilan, dan Salman kesepuluh. [3]
Diriwayatkan
Al-Syeikh Al-Mufid dari Isa bin Hamzah, katanya: (Aku berkata kepada Abi
Abdillah (as): Hadits, yang didatangkan pada empat orang? DIa berkata: Apakah
dia? Aku katakan: empat orang yang dirindui syurga pada mereka, beliau berkata:
mereka adalah Salman, Abu Zhar, Al-Miqdad dan Ammar, Aku berkata: Mana yang
lebih utama? Beliau berkata: Salman, kemudian dia mengetuk-ngetuk, kemudian dia
berkata: Ilmu Salman jika diketahui Abu Zhar tentu dia akan ingkar. [4]
Diriwayatkan Al-Kasysyi dari Imam Al-Shadiq
(as), Al-bapanya (as), dia berkata: (Pada suatu hari disebutkan taqiyyah dekat
Ali bin Al-Husain (as). lalu dia berkata: "Demi Allah kalaulah Abu Zhar
mengetahui apa yang terdapat di dalam hati Salman tentu dia akan membunuh
Salman, padahal kedua mereka berhubungan dengan Rasulullah, Apa yang kamu fikirkan
pada makhluk lain. [5]
-----------------------------------------
2. Al-Khatashash: hal 11; Ikhtiar Ma3rifat
Al-rijal: hal 11 hadits.23
3. Raudah Al-Wa3adzain hal 307
4. Al-Khatashash: hal 12
5. Ikhtiar Ma3rifat
Al-rijal: hal 17 hadits 40 dan Diriwayatkan Al-Kaliini Fi Al-Kafi: J 1 hal 401 hadits.2
Keakuan
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata 51
Sekarang, kita beralih ke halaman-halaman Imam
Ahmad Al-Hasan
(as), dan ulasan di dalam kitabnya, " Bersama Abdus Soleh"
melalui pilihan, yang telah disebutkan dari sumber tersebut..
Berapa banyak yang Salman
hancurkan Keakuan (Al-Ana) beliau?
Imam Ahmad Al-Hasan (as),berkata:
(Lihat, ketika Nabi Musa (as) datang untuk
bertemu Abdus Soleh, dia datang kerana dia menyangka bahawa dia telah melawan
dirinya dan membunuh Al-Ana yang wujud dalam dirinya. Sekarang ujian itu
mengenai perkara itu pula. Iaitu, Abdus Soleh telah berkata kepada Musa (as)
"Kamu akan menemaniku, sedangkan kamu tahu bahawa aku adalah hujjah kepada
kamu, dan Allah memerintahkan kamu untuk taat kepada ku, tetapi kamu tidak akan
menjadi seperti Allah perintahkan kamu dan kamu tidak akan menjadi seperti mana
yang kamu janjikan, sebaliknya, kamu akan menzahirkan Keakuan (Al-Ana)
dari dalam hatimu dan kamu akan membantah ku walaupun aku hujjah kepada kamu,
dan walaupun kamu berjanji untuk bersabar." Maknanya dia memberitahu
kepada Musa: "Sekarang aku akan menguji kamu dan
mendedahkan Keakuan (Al-Ana) yang ada pada kamu, tetapi kata-katanya
dalam bentuk ini.
إنك لن تستطيع معي صبراً
"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat
bersabar bersamaku" Adakah anda tahu sekarang?)
Lalu aku berkata: Ya
Kemudian dia (as) berkata:
(Sekarang saya akan menjawab soalan kamu:
Ketahuilah bahawa memerangi Keakuan (Al-Ana) adalah martabat bagi sesiapa
yang memerangi dirinya dalam martabat tertentu, yang pasti akan gagal jika dia
diuji dalam martabat seseorang lebih tinggi daripadanya. Kerana sesiapa yang
boleh terbang pada ketinggian 1000 meter, jika dia menguji sesiapa yang boleh terbang
pada ketinggian 100 meter akan menggagalkannya. Dan juga orang yang boleh
terbang pada ketinggian 200 meter akan gagal juga, dan begitulah seterusnya.
Maka setiap daripada mereka selainnya akan gagal padanya jika dia mahu menguji
mereka. Inilah jawapannya)
Lalu aku berkata: Maksud "dari
kami" yang dikatakan Rasulullah (S) kepada Salman, berapa banyak yang
Salman hancurkan Keakuan (Al-Ana) beliau. Atau keadaan Musa (as)
selepas ujian, adakah dia lebih dekat dengan Abdus Soleh (as) dengan
menghancurkan Keakuan (Al-Ana) dalam bentuk yang lebih besar?
Jadi dia (as) berkata:
(Musa (as) tahu maqamnya dan keadaannya
agar tidak binasa. Dan Salman (as), tidak kira berapa banyak dia
memerangi Keakuan (Al-Ana), ini tidak bermakna bahawa ia dekat kepada
mereka (as).............) [5]
--------------------------
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan