Ushul Ketiga
Risalah:
Tujuan penciptaan adalah ibadah (pengabdian) dan
makrifah (mengenal). Untuk mencapai tujuan ini hendaklah dengan ilmu dan makrifah
tentang kehendak Pencipta atau risalah. Semua mukallaf (yang dibebani tugas) mengetahui
supaya mencapai tujuan penciptaan, Tanpa ianya tidak akan meningkatkan kecepatan
perjalanan pemiliknya, malah jauh tersasar daripada tujuan.
Risalah itu termasuklah aqidah dan syari’ah (kepercayaan
dan Perundangan), dan kitab ini dikhususkan kepada aqidah-aqidah, dengan itu
kita akan menghadkan kepada memperkatakan bahagian Risalah khusus mengenai
aqidah, , dan kita hanya akan menyentuh dengan ringkas pada syari’ah.
Syari’ah (Perundangan),
Maklumat (perincian) mengenai Syari’ah (Perundangan)
boleh sentiasa berubah di sepanjang perjalanan agama Ilahi, sama ada dalam
penggantian para rasul, atau semasa pengutusan Rasul yang sama seperti Muhammad
(S). Maka semasa perjalanan risalah agama bagi Al-Rasul Muhammad (S) terdapat penggantian
bagi hokum-hukum yang diterima pakai oleh baginda (S) pada awal pengutusan
baginda, contohnya tempuh 'iddah bagi isteri-isteri yang suaminya telah
meninggal dunia seperti yang telah ditetapkan dalam Al-Quran:
Dia SWT telah berfirman:
﴿وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا
وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ
إِخْرَاجٍ ۚ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ
فِي أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ ۗ وَاللَّـهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾﴿وَالَّذِينَ
يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم
مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ ۚ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا
جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ مِن
مَّعْرُوفٍ ۗ وَاللَّـهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾
Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara
kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (iaitu)
diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya).
Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau
waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma'ruf terhadap diri
mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Baqarah 2:240]
Dan juga Dia SWT telah berfirman:
﴿وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ
وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ
وَعَشْرًا ۖ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ
فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاللَّـهُ بِمَا
تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴾
Orang-orang yang meninggal dunia di antaramu dengan
meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya
(ber'iddah) empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis 'iddahnya,
maka tiada dosa bagimu (para wali) membiarkan mereka berbuat terhadap diri
mereka menurut yang patut. Allah mengetahui apa yang kamu perbuat. [Al-Baqarah
2:234]
Al-Quran telah menerangkan masalah tersebut
telah diubah hokumnya (syari’at) dengan jelas pada ayat-ayatnya; sebahagian
darinya adalah firmanNya SWT:
﴿شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ
وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا
فِيهِ ۚكَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّـهُ
يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ﴾﴿شَرَعَ لَكُم
مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا
وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا
الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚكَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا
تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّـهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ
وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ﴾
Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa
yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu
dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu:
Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi
orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada
agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya
orang yang kembali (kepada-Nya). [Al-Syura 42:13]
Atau hinggakan mungkin terdapat beberapa syari’at
yang sebahagian matlamatnya untuk menguji manusia, dan menyingkirkan pokok
persoalan mereka bagi mereka yang mencari kebenaran, maka pada ketika kiblat
orang-orang beragama Hanif di Mekah adalah Ka'bah sementara kiblat Al-Rasul dan
sholat baginda menghadap ke Bait Al-Maqdis, di mana ia adalah kiblat orang-orang
Yahudi, dan apabila baginda pergi ke Madinah di mana kiblat orang-orang Yahudi adalah
Bait Al-Maqdis, kita dapati bahawa Allah jadikan Ka’bah sebagai kiblat, sekiranya
di Mekah kiblatnya arah ke Ka’bah adalah lebih mudah bagi orang-orang beragama
Hanif beriman. Maka yang pastinya Muhammad (S) mengambil Kiblat orang-orang Yahudi
adalah perkara yang berat pada orang-orang beragama Hanif di Mekah, kerana kiblat
mereka adalah Ka’bah, dan juga Muhammad (S) mengambil Ka’bah Mekah sebagai
kiblat adalah urusan yang berat bagi orang-orang Kristian dan Yahudi di Madinah,
kerana kiblat mereka adalah Bait Al-Maqdis.
Allah berfirman:
﴿وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا
لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى لأناسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ
شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلَّا
لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَىٰ
عَقِبَيْهِ ۚ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى
اللَّـهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّـهُ لِيُضِيعَ
إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ بِلأناسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ﴾
Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat
Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan)
manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami
tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami
mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot.
Dan sungguh (peralihan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang
yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan
imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.
[Al-Baqarah: 143]
Allah berfirman:
﴿نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي
السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً
تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ
الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ
شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ
الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ﴾
Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke
langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai.
Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada,
palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang yang diberi Al
Kitab memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar
dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang mereka kerjakan.[Al-Baqarah
2:144]
Allah berfirman:
﴿وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا
الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ ۚ وَمَا أَنتَ
بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ ۚ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَةَ
بَعْضٍ ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَكَ
مِنَ الْعِلْمِ ۙ إِنَّكَ إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ﴾
Dan sesungguhnya jika kamu mendatangkan kepada
orang-orang yang diberi Al Kitab, semua ayat (keterangan), mereka tidak akan
mengikuti kiblatmu, dan kamupun tidak akan mengikuti kiblat mereka, dan
sebahagian merekapun tidak akan mengikuti kiblat sebahagian yang lain. Dan
sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu,
sesungguhnya kamu -- kalau begitu -- termasuk golongan orang-orang yang zalim.[Al-Baqarah:
145]
Jadi Syari’at ilahi menerima penggantian dan perubahan,
dan terdapat banyak sebab-sebab yang boleh membawa kepada penggantian dan
perubahan; sebahagian darinya keadaan persekitaran masyarakat manusia di bumi ini.
Juga: sebahagian Syari’at yang yang diberi
kuasa kuasa Al-Rasul, maka apa yang ditetapkan Al-Rasul dalam batas-batas yang
ditetapkan oleh Allah SWT diredhai oleh Allah SWT, Allah SWT berfirman:
:﴿الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا
حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ
التَّوْرَاةُ ۗ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِن كُنتُمْ
صَادِقِينَ ﴾
Semua makanan adalah halal bagi Bani Israil
melainkan makanan yang diharamkan oleh Israil (Ya'qub) untuk dirinya sendiri
sebelum Taurat diturunkan. Katakanlah: "(Jika kamu mengatakan ada makanan
yang diharamkan sebelum turun Taurat), maka bawalah Taurat itu, lalu bacalah
dia jika kamu orang-orang yang benar". ([Al-Imran: 93]
Jelas daripada ayat-ayat ini bahawa ada
perkara yang dilarang oleh Nabi Allah Yakub (as).
Tiada yang berhak untuk menghadkan selain Allah
dan sesiapa diberi mandat dari rasulNya untuk menetapkannya. Kerana Agama milik
Allah SWT, dan Dialah yang menjaga agamanya, Tiada sesiapa pun yang berhak mencabar
untuk menetapkan peraturan dengan melebihi dan mengganggu agama Allah, Kita telah membincangkan
perkara ini terlebih dahulu dalam membahaskan ayat Ikmal Al-Din.
Adakah Akal itu ada baik dan buruknya?
Yang dimaksud dengan akal adalah kekuatan fikiran
yang tersimpan pada setiap manusia, ia ada pada orang yang baik dan jahat, ada
pada orang yang beriman dan yang kafir.
Akal adalah pengukur, oleh itu ia perlu tolok
ukur atau pengukur piawai (standard) untuk membanding segala perkara dan yang membezakan
baik dan buruknya, Maka jika adanya pengukur piawai (standard) untuk akal dalam
sesuatu perkara, membolehkan akal
untuk membezakan yang benar dengan yang salah dan yang baik dan yang buruk, dan
jika tidak ada pengukur piawai (standard) maka akal tidak boleh membezakan yang
baik dan yang buruk dan yang benar dengan yang salah, dan dengan itu kesalahan
terletak pada membezakan yang benar dan yang salah pada manusia dalam banyak
keadaan dan ia sering berlaku.
Orang-orang yang tidak boleh membezakan yang
baik dan yang buruk atau yang benar dengan yang salah, mereka mempunyai salah
satu daripada sebab-sebab berikut:
Mereka sama ada hilang alat pertimbangan,
dan mereka ini adalah orang-orang yang tidak siuman dan akalnya tidak berfungsi,
dan mereka ini dimaafkan.
Atau mereka hilang pengukur piawai
(standard), dan merekalah orang-orang yang tidak mengambil berat untuk mendapatkan
yang hak bagi mengenal pengukur piawai (standard) yang ada demi membezakan yang
benar dengan yang salah, atau bahawa mereka mencari kebenaran dengan kejahilan
dan pengetahuan yang lemah atau sembarangan, iaitu, mereka yang mencarinya
dengan lidah mereka tanpa pembelajaran dan penyelidikan yang teliti dan
pengetahuan sebenar untuk mengenal pengukur piawaian bagi mencerakin den
menentukan yang benar dengan yang batil daripada mereka golongan yang sesat.
Atau mereka mempunyai pertimbangan
dan mereka mengenal pengukur piawaian atau biasa dengannya, tetapi walaupun begitu
mereka mengelakkan dari mencerakin untuk mengenal yang benar dengan yang batil dan
yang baik dari yang buruk untuk tetap kekal dalam kebatilan yang ada kepentingan
padanya dan yang disokongnya, dan mereka adalah golongan yang dimurkai. Tiada
siapa yang boleh mengajaknya - Selain dari seruan-seruan ini untuk setiap
manusia - ia mempunyai semua pengukur piawaian; kerana ini bermakna bahawa ia
tahu hakikat-hakikat segala sesuatu , apa kesudahannya dan apa yang mereka tidak
mengetahuinya pada semua keadaannya, dan ini tidak mungkin terjadi selain pada
Allah SWT
.
Jadi, mengetahui yang baik dan yang buruk untuk
semua perkara yang sama sekali tidak boleh dilakukan oleh akal, bahkan akal seperti
diterangkan apabila ia mempunyai pengukur-pengukur piawaian ia boleh membezakan.
Atas sebab ini untuk mengatakan bahawa akal menggubal
syari’at adalah kata-kata (qaul) yang batil, kerana ia sama dengan mengatakan
bahawa Tuhan Yang Maha Mutlak itu berbilang-bilang, Maha Suci dan Maha Tinggi
Dia (SWT) dari apa yang mereka sifatkan.
Aqidah Ilahiyah Sejak Adam sehingga berlakunya
Al-Saah (kiamat):
Semua Aqidah Ilahiyah tidak boleh
ditukar ganti atau diubah; kerana agama Allah satu dan juga diturunkan daripada
Yang Maha Esa lagi Maha Suci. Ya, sebahagian keterangan boleh diubah, dan untuk
menerangkan aqidah dan menjelaskannya mungkin akan lebih banyak dan lebih
mendalam hasil tulisannya, dan pengetahuan memberi kesan ke atas aqidah dan
amalannya boleh menjadi lebih besar (tinggi) bergantung kepada penerima, tetapi
aqidah tidak ditukar ganti dan tidak berubah, Firman Allah Ta’ala:
:﴿إِنَّ هَـٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ
فَاعْبُدُون﴾
Sesungguhnya (agama Tauhid) ini adalah agama kamu
semua; agama yang satu dan Aku adalah Tuhanmu, maka sembahlah Aku. [Al-Anbia
21: 92]
dan Dia berfirman:
﴿يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ
الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖإِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ﴾
Hai rasul-rasul, makanlah
dari makanan yang baik-baik, dan kerjakanlah amal yang saleh. Sesungguhnya Aku
Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.[Al-Mukminun 23:51]
﴿وَإِنَّ هَـٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً
وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ وَإِنَّ هَـٰذِهِ أُمَّتُكُمْ
أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ﴾
Sesungguhnya (agama tauhid)
ini, adalah agama kamu semua, agama yang satu, dan Aku adalah Tuhanmu, maka bertakwalah
kepada-Ku. [Al-Mukminun 23:51]
Semua umat para rasul adalah satu dan agama
mereka adalah satu dan aqidah mereka adalah satu, maka mereka adalah lebih baik
daripada dia kepada Allah SWT, dan agama mereka adalah penyerahan kepada Allah
atau Islam:
﴿إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّـهِ
الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا
مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَن
يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّـهِ فَإِنَّ اللَّـهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ﴾
Sesungguhnya agama (yang
diridhai) disisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah
diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, kerana
kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barangsiapa yang kafir terhadap
ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya. [Aali Imran 3:19)
﴿إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا
هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا
لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن
كِتَابِ اللَّـهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا
النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا
قَلِيلًا ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَـٰئِكَ
هُمُ الْكَافِرُونَ﴾
Sesungguhnya Kami telah
menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi),
yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang
menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta
mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka
menjadi saksi terhadapnya. Kerana itu janganlah kamu takut kepada manusia,
(tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan
harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang
diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir. [Al-Maidah 5:44])
﴿وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ
وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ
حَنِيفًا ۗوَاتَّخَذَ اللَّـهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا﴾
Dan siapakah yang lebih baik
agamanya dari pada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang
diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan
Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya. (Al-Nisa’ 4:125],
dan untuk memastikan selamat dalam kehidupan maka
mestilah mencontohi mereka dan menyerah kepada mereka kerana ia datang kepada
mereka dari Tuhan
mereka mengenai
aqidah, dan ia adalah kebenaran yang nyata dan tidak sama dengan kebatilan yang
dihiasi.
Agama para Rasul, dan agama di sisi Allah
adalah penyerahan kepada Allah. Dia SWT berfirman:
﴿وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَن سَفِهَ
نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي
الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ﴾
Dan tidak ada yang benci
kepada agama Ibrahim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan
sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat
benar-benar termasuk orang-orang yang saleh. [Al-Baqarah 2:130]
﴿إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ ۖ قَالَ أَسْلَمْتُ
لِرَبِّ الْعَالَمِينَ﴾
Ketika Tuhannya berfirman
kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk
patuh kepada Tuhan semesta alam". [Al-Baqarah 2:131:
﴿وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ
إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم
مُّسْلِمُونَ﴾
Dan Ibrahim telah
mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya'qub. (Ibrahim
berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini
bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam".[Al-Baqarah 2:132]
Agama Ibrahim adalah agama yang benar dan ia
tidak sama dengan kebodohan: [Dan tidak ada yang benci kepada agama
Ibrahim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri]
dan agama Ibrahim adalah penyerahan kepada
Allah iaitu Islam [Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Tunduk
patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta
alam".].
Sesiapa yang menyerahkan kepada Allah adalah
seorang Muslim dan agamanya adalah Islam, sama seperti dia mengikut Ibrahim
(as) pada zamannya, atau Musa (as) pada zamannya atau Isa (as) pada zamannya [1], Dia SWT berfirman:
﴿أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّـهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ۞ قُلْ
آمَنَّا بِاللَّـهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ
وَعِيسَىٰ وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ
وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ۞ وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا
فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِ3نَ الْخَاسِرِينَ﴾
Maka apakah mereka mencari
agama yang lain dari agama Allah, padahal kepada-Nya-lah menyerahkan diri
segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan
hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan.* Katakanlah: "Kami beriman
kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan
kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya'qub, dan anak-anaknya, dan apa yang diberikan
kepada Musa, Isa dan para nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeda-bedakan
seorangpun di antara mereka dan hanya kepada-Nya-lah kami menyerahkan
diri".. * Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali
tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk
orang-orang yang rugi. [Aali Imran
3. 85-85]:
Adapun merujuk agama atau ushul aqidah-aqidahnya
adalah penyerahan; kerana kita mengatakan bahawa adanya pencipta, tidak
sekali-kali mencipta penciptaan yang terhad. Kemudian mereka dikirim ke dalam kegelapan,
dan kemudian diserukan kepadanya kepada cahaya, maka sesiapa menyerah kepada Penciptanya, menerima
dan kembali kepada cahaya akan terselamat, dan sesiapa menderhaka akan
binasa di mana ia adalah dalam kegelapan, tetapi dengan rahmat-Nya Yang Maha Suci
Dia mengutus para penyelamat yang menyeru orang-orang yang binasa dalam kegelapan
kepada cahaya sebelum masa tamat:
﴿وَلَوْلَا
كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ﴾
Kalau tidaklah kerana suatu ketetapan yang
telah ada dari Tuhanmu.
﴿وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ
وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ يُزَكِّي
مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
Sekiranya tidaklah kerana
kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, niscaya tidak seorangpun dari
kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya,
tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Mendengar
lagi Maha Mengetahui.[Al-Nur 24:21]
﴿وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً
فَاخْتَلَفُوا ۚوَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ
فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ﴾
Manusia dahulunya hanyalah
satu umat, kemudian mereka berselisih. Kalau tidaklah kerana suatu ketetapan
yang telah ada dari Tuhanmu dahulu, pastilah telah diberi keputusan di antara
mereka, tentang apa yang mereka perselisihkan itu. (Yunus 10:19]
﴿وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ
فِيهِ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ
بَيْنَهُمْ ۚ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ﴾
Dan sesungguhnya Kami telah
memberikan Kitab (Taurat) kepada Musa, lalu diperselisihkan tentang Kitab itu.
Dan seandainya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari Tuhanmu, niscaya
telah ditetapkan hukuman di antara mereka. Dan sesungguhnya mereka dalam
keraguan yang menggelisahkan terhadap (Al Quran). (Hud 11:110]
﴿وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَكَانَ لِزَامًا
وَأَجَلٌ مُّسَمًّى﴾
Dan sekiranya tidak ada
suatu ketetapan dari Allah yang telah terdahulu atau tidak ada ajal yang telah
ditentukan, pasti (azab itu) menimpa mereka. [Taha: 20 129]
﴿وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ
فِيهِ ۗ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ
بَيْنَهُمْ ۚ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ﴾
Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Musa Al-Kitab
lalu diperselisihkan tentangnya. Kalau tidak ada keputusan yang telah terdahulu
dari Rabb-mu, tentulah orang-orang itu sudah dibinasakan. Dan Sesungguhnya
mereka terhadap Al Quran benar-benar dalam keragu-raguan yang membingungkan. [Fushshilat
41: 45.]
﴿وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ
بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ إِلَىٰ
أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِيَ بَيْنَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا
الْكِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ﴾
Dan mereka tidak berpecah
belah, kecuali setelah datang pada mereka ilmu pengetahuan, karena kedengkian
di antara mereka. Kalau tidaklah karena sesuatu ketetapan yang telah ada dari
Tuhanmu dahulunya sampai kepada waktu yang ditentukan, pastilah mereka telah
dibinasakan. Dan sesungguhnya orang-orang yang diwariskan kepada mereka
Al-Kitab sesudah mereka, benar-benar berada dalam keraguan yang menggoncangkan
tentang kitab itu.
[Al-Syuraa
42:14]
Sesiapa yang tunduk menyerah kepada penyelamat
yang diutus kepada mereka akan terselamat, dan sesiapa menderhaka kepada mereka
akan binasa, ini adalah kisah penciptaan yang sempurna bagi mereka yang menyukainya.
Inilah yang berlaku di Alam Al-Zhar, yang disebut di dalam Al-Quran [2] dan di dalam riwayat [3] Aali Muhammad (as), orang-orang
yang paling awal menjawab– dengan mengiyakannya (bi bala – bahkan):
﴿أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ﴾
"Bukankah Aku ini
Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami) [Al-A’raf 7:172]; jadilah orang-orang di peringkat terkemudian sebagai
orang-orang yang diseru dan diberi peringatan dan mereka diuji, Mereka
menghadapi ujian dan mereka akan selamat:
﴿هَـٰذَا
نَذِيرٌ مِّنَ النُّذُرِ الْأُولَىٰ﴾
Ini (Muhammad) adalah
seorang pemberi peringatan di antara pemberi-pemberi peringatan yang terdahulu. ([Najm 53: 56] dan dikembalikan
semula kelebihan ini kepada manusia, kerana mereka semua telah melayakkan diri mereka
ketika berada pada tahap yang sama sebagai orang-orang yang paling awal menjawab.
Maka tidak boleh diungkit sekarang dengan mengatakan mengapa mereka lebih utama
daripada kita, dan mengapa mereka sedemikian dan sebagainya. Bahkan pada
hakikatnya, Allah tidak pernah melebihkan seseorang atas yang lain, Sesungguhnya
semua penciptaan (orang) diberikan kepada mereka naluri (fitrah) yang sama yang
melayakkan mereka semua untuk menjadi makhluk yang terbaik seperti orang-orang yang
paling awal menjawab, tetapi mereka berlambat-lambat dan melihat diri mereka
sendiri dan setiap seorang daripada mereka lalai terhadapNya Yang Maha Suci dan
berpaling kepada dirinya sendiri dan keakuannya (egonya) dengan berkata, [Aku]
menurut suatu kiraan, mereka tidak seperti orang-orang yang paling awal menjawab
yang berkata [Huwa – Dia] dan berpaling dari Al-Ana (keakuan) pada setiap perkiraan
mereka mendapat kedudukan tertinggi ini.
Dan di dalam kehidupan di dunia di mana kita
hidup mengenai perkara ini:
﴿أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ﴾
"Bukankah Aku ini
Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami)
Ia telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku,
dan akan berterusan hingga akhir kehidupan ini. Maka ada yang mencipta kita dan
menghantar kita ke Alam Kebendaan, Jasmani yang serba legap (kegelapan) ini,
dan kemudian Dia memanggil kita sentiasa menyeru kita, dan memberikan kepada
kita semua fitrah (naluri) yang sama dan kelayakan yang sama untuk mendengar
dan kita pergi kepadaNya kepada cahaya dan kesucian, tetapi sedikit sekali yang
mensyukuri nikmatNya dan menjawab (seruan)Nya dengan mengatakan [Dia] dan berpaling
dari keakuan [Al-Ana], sangat sedikit bilangan mereka, seperti bintang-bintang
dalam kegelapan langit. Mereka sangat sedikit, mereka adalah nabi-nabi, washi-washi
dan Rasul-rasul (as):
﴿وَقَلِيلٌ
مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ﴾
Dan sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang
berterima kasih.
[Saba’ 34:13]
Malangnya, ramai yang sibuk dari merayu kepadaNya SWT dan tidak bersyukur atas
segala nikmat yang ditunjukkan dalam penciptaan mereka, Mereka melalaikanNya
Yang Maha Suci, sibuk dengan keakuan mereka dan tuhan-tuhan mereka dalam kehidupan
di dunia ini, di sini ada campur tangan rahmat ilahi mengutus orang-orang yang
mendengar rayuannya dan terselamat dengan menyahut dakwahnya untuk mengingatkan
orang-orang yang lalai semoga mereka boleh berubah, tetapi malangnya, terlalu
sedikit yang menyahut seruan mereka, Maka Dia Yang Maha Suci melebihkan mereka dengan
mengirimkan ubat-ubatan (penawar) bersama mereka dan membolehkan ia diturunkan
secara berperingkat-peringkat.
---------------------------------
[1] Pennyerahan tertakluk kepada keikhlasan, Bilamana keikhlasan
seorang manusia itu tinggi pennyerahannya kepada Allah juga tinggi, dan dengan
itu ia sesuai dipanggil agama Allah SWT pada setiap zaman dengan agama Islam
dan bukan yang lain, tetapi ia adalah kehendak Allah supaya nama ini tidak dibawa
melainkan Muhammad (S) untuk menjadi isyarat yang jelas kepada pennyerahan bagi
seluruh penciptaan.
[2] Fieman Allah:
﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ
ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن
تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا
كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ﴾ [Al-A’raf
7:172]
Dan
(ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi
mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman):
"Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau
Tuhan kami), kami menjadi saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak
mengatakan: "Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lalai terhadap ini.",
[3] Dari Abi Jafar (as) katanya: Sesungguhnya
Allah TWT
apabila
mencipta penciptaan, Dia menciptakan air gula (manis) dan air bergaram masin, Lalu
dicampor kedua air itu, maka diambil tanah liat (Thin) dari kerak bumi lalu
digosokkannya dengan gosokan yang kuat.. Seterusnya berfirman kepada Ashabul
Yamin (golongan kanan) dan mereka dalam keadaan seperti habuk yang melata: (pergilah)
ke syurga dengan aman dan berfirman kepada Ashabul Syimal (golongan kiri): (pergilah)
ke dalam neraka dan jangan memperdulikanKu, kemudian Dia berfirman: "Bukankah
Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami
menjadi saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan:
"Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lalai terhadap ini "
(1)
(kemudian diambil persetiaan (mitsaq) atas para Nabi, Dia berfirman: "Bukankah
Aku ini Tuhanmu? dan Muhammad RasulKu, dan bahawa Ali Pemimpin orang mukmin (Amir
Al-Mukminin)?, mereka berkata: Ya dan maka disahkan nubuwah mereka dan diambil persetiaan
(mitsaq) atas Ulul ‘Azmi dengan menentukan bahawa Aku Tuhan kamu dan Muhammad RasulKu,
dan bahawa Ali Pemimpin orang mukmin (Amir Al-Mukminin) dan washi-washi selepas
beliau Penguasa UrusanKu dan penyimpan (khazanah) IlmuKu (as), dan bahawa Al-Mahdi
Pendokong (memenangkan) agamaKu dan mezahirkan KerajaanKu dan membalas bela ke
atas musuhKu dan menyembahKu secara sukarela atau terpaksa, mereka berkata: Kami
mengakuinya, ya Tuhan, dan kami menyaksikannya, dan Adam tidak menafikan tidak mengakuinya
dan Ulul ‘Azmi mengesahkan kelima-lima (mitsaq) ini pada Al-Mahdi. Adam tidak berazam
(kuat) untuk mengakuinya, ia adalah fiemanNya AWJ:
﴿وَلَقَدْ
عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا﴾
Dan sesungguhnya telah mengambil perjanjian Kami kepada
Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat.," katanya, sesungguhnya dia telah dibiarkankan
(2) kemudian mengarahkan api marak
(3) kemudian berfirman kepada Ashabul Syimal
(golongan kiri): masuklah ke dalamnya lalu mereka merasa gerun akannya, Seterusnya
berfirman kepada Ashabul Yamin (golongan kanan): masuklah ke dalamnya lalu mereka
masuk dan merasa sejuk dan nyaman , berkata Ashabul Syimal: Ya Tuhan, kurangilah
kami. Maka Dia
berfirman: Aku telah kurangkan buat kamu maka masuklah ke dalamnya, lalu mereka
pergi kepadanya dan merasa gerun akannya. Setelah itu ditetapkan ketaatan dan
Wilayah (kekuasaan) serta kemaksiatan. [Al-Kafi - Kulaini:
Jilid 2: halaman 8]
Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan