Ahad, 4 Disember 2016

Riwayat-riwayat Nash Mahdi-mahdi Berdasarkan Ilmu Dan Iktiqad:


Riwayat-riwayat Nash Mahdi-mahdi Berdasarkan Ilmu Dan Iktiqad:

Ada banyak riwayat bagi Nash Mahdi-mahdi atau sebahagian dari mereka. Ianya bertaraf tawatur (mutawatir) dan ia berdasarkan ilmu dan iktiqad, dan tidak ada percanggahan antara riwayat-riwayat terdahulu bagi Imam-imam dan Mahdi-mahdi atau sebahagian daripada mereka, Ianya adalah riwayat yang sangat banyak dan tidak mungkin menafikannya atau menafikan sekumpulan daripadnya, melainkan kerana jahil atau degil dan tersasar jauh dari amalan perbahasan ilmiah yang betul (sahih). Sedangkan kesimpulan ilmiah yang diperolehi menunjukkan bahawa terdapat riwayat-riwayat berdasarkan ilmu dan keyakinan bahawa terdapat khalifah-khalifah dari Allah di bumiNya selepas dua belas para Imam. Gabungan di antara kumpulan riwayat-riwayat yang ada saling memperteguh gabungannya selari (sepakat) dengan wasiat Al-Rasul Muhammad, (S) pada malam kewafatan baginda, yang memperuntukkan (nash) dua belas para Imam dan dua belas Mahdi-mahdi. Al-Hamdu Lillah, yang telah menjadikan kebenaran itu jelas dan nyata bagi orang-orang yang mencarinya.


Penulisan Wasiat Al-Rasul Muhammad (S) Mengukuh Umat Dan Memelihara Mereka Dari Kesesatan Apabila Kematian Menghampiri Baginda.

Firman Allah Ta’ala:

﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾

Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa. [Al-Baqarah 2:180]

Dalam ayat ini dua Nash wajib ditunjukkan, yang pertama pada Firman: (Kutiba ‘alaikum -Diwajibkan atas kamu) kedua: (Hagqan ‘ala al-Muttaqin - kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa), dengan itu wasiat adalah wajib bagi orang yang pertama bertaqwa iaitu Rasulullah Muhammad (S), yang meninggalkan seluruh kebaikan (khairan), iaitu Khilafah Allah di bumiNya ini, bagaimana boleh seorang muslim mendakwa bahawa baginda (S) tidak berwasiat dengan menentukan peribadi tertentu dan melanggar perintah Allah, jauh sekali bagi baginda (S) dari perkara ini. Sesungguhnya telah terbukti di kalangan Al-Sunnah dan Al-Syiah bahawa baginda (S) sangat penting menulis dan menerangkan sesuatu yang memelihara umat dari kesesatan, seperti dalam riwayat-riwayat Hadits Bencana Hari Khamis yang terkenal:

عن ابن عباس قال: »يوم الخميس وما يوم الخميس، اشتد برسول الله صلى الله عليه وسلم وجعه فقال: ائتوني اكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا، فتنازعوا ولا ينبغي عند نبي نزاع، فقالوا ما شأنه؟ أهجر، استفهموه، فذهبوا يردون عليه فقال: دعوني فالذي أنا فيه خير مما تدعونني إليه، وأوصاهم بثلاث قال: أخرجوا المشركين من جزيرة العرب، وأجيزوا الوفد بنحو ما كنت أجيزهم وسكت عن الثالثة أو قال فنسيتها«.


Ibnu Abbas berkata «“hari khamis, tahukah kamu ada apa hari khamis itu? Ia menjawab “Hari itu sakit Rasulullah (S) semakin berat, kemudian baginda (S) bersabda “Berikan kepadaku kertas, aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat setelahnya selama-lamanya. Kemudian mereka berselisih, padahal tidak sepantasnya terjadi perselisihan di sisi Nabi. Mereka berkata “baginda sedang meracau, tanyakan kembali tentang ucapan baginda tersebut?. Namun baginda bersabda “Tinggalkanlah aku. Sebab keadaanku lebih baik daripada apa yang kalian dakwakan” Baginda membuat tiga wasiat kepada mereka iaitu: Keluarkan kaum musyrikin dari Jazirah Arab, berikan hadiah kepada utusan sebagaimana yang biasa kulakukan terhadap mereka.” dan diam mengenai yang ketiga atau berkata, “Aku terlupa akannya.”»[1]
                                                         
وعن ابن عباس قال: «يوم الخميس وما يوم الخميس، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ، قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): ائتوني بالكتف والدواة، أو اللوح والدواة، أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا، فقالوا: إن رسول الله يهجر. »

Dari Ibn Abbas katanya: «hari khamis, tahukah kamu ada apa hari khamis itu? Kemudian  mengalir air matanya hingga terlihat di pipinya seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah (S) bersabda “Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat setelahnya selama-lamanya. Kemudian mereka berkata Rasulullah (S) sedang mengigau»  [2]

Daripada Sulaim bin Qais Al-Hilali katanya, «Aku mendengar Salman berkata: Aku mendengar Ali (as) berkata selepas apa yang dikatakan Rasulullah (S) atas kata-kata lelaki itu (‘Umar) dan kemarahan Rasulullah (S), lalu diserahkan tulang belikat, bagaimanapun kami bertanya Rasulullah (S) mengenai apa yang baginda mahu tuliskan dalam di atas tulang belikat yang mana jika ia ditulis tiada seorang pun yang tersesat dan tidak menyalahi kedua-duanya maka keadaan senyap sehinggalah bangun dari yang ada di rumah itu dan tinggallah Ali, Fatimah dan Al-Hassan dan Al-Hussein (as) dan kami pergi dan berdiri bersama sahabat Abu Zhar dan Al-Miqdad. Ali (as) nenyuruh kami duduk. Dia mahu bertanyakan mengenai Rasulullah (S) dan kami pada mulanya mendengar Rasulullah (S) bersabda: »bahawa Allah telah menentukan firqah dan perselisihan umatku selepasku dan memerintahkanku supaya menulis tulisan (wasiat) itu, di mana aku mahu menulisnya di tulang belikat untuk kamu dan melihat pada ketiga-tiganya menyeru untukku dengan lembaran-lembaran. Dibawakannya dan ianya dipenuhi nama Imam-imam Al-Hadi selepasnya seorang demi seorang, Ali (as) terukir di tangannya dan Rasulullah (S) bersabda, 'Aku menyaksikan bahawa kamu adalah saudaraku, wazirku, warisku dan khalifahku atas umatku, Ali bin Abi Talib, kemudian Al-Hasan dan diikuti Al-Hussein, dan selepas itu sembilan orang anak-anak Al-Hussein.». [3]

Dan dari Salim bin Qais Al-Hilali: «Kata Imam Ali (as) kepada Thalhah: Tidakkah engkau saksikan Rasulullah (S) ketika baginda mendakwa pada apa yang tertulis pada tulang belikat apa yang tidak menyesatkan umat dan tidak akan berselisih, Maka kata, sahabat kamu. iaitu kata yang berbunyi: (Nabi sedang meracau) yang telah membangkitkan kemarahan Rasulullah (S)....... » [4]

وعن سليم بن قيس: »إن عليا (عليه السلام) قال لطلحة في حديث طويل عند ذكر تفاخر المهاجرين والانصار بمناقبهم و فضائلهم: يا طلحة أليس قد شهدت رسول الله (صلى الله عليه وآله) حين دعانا بالكتف ليكتب فيها ما لا تضل الامة بعده ولا تختلف فقال صاحبك ما قال إن رسول الله يهجر فغضب رسول الله (صلى الله عليه وآله) وتركها؟ قال: بلى قد شهدته. قال: فإنكم لما خرجتم أخبرني رسول الله (صلى الله عليه وآله) بالذي أراد أن يكتب فيها ويشهد عليه العامة وإن جبرئيل أخبره بأن الله تعالى قد علم أن الامة ستختلف وتفترق ثم دعا بصحيفة فاملى علي ما أراد أن يكتب في الكتف وأشهد على ذلك ثلاثة رهط سلمان الفارسي وأبا ذر والمقداد وسمى من يكون من أئمة الهدى الذين أمر المؤمنين بطاعتهم إلى يوم القيامة


Dan dari Salim bin Qais: «Bahawa Ali (as) berkata kepada Thalhah dalam suatu hadits yang panjang dalam menyebutkan perebutan ansar dan muhajirin atas keutamaan dan kelebihan mereka: Wahai Thalhah! Tidakkah engkau saksikan Rasulullah (S) ketika baginda mendakwa pada apa yang tertulis pada tulang belikat sesuatu yang tidak akan menyesatkan umat dan tidak akan berselisih. Maka kata, sahabat kamu. iaitu kata yang berbunyi: (Nabi sedang meracau) yang telah membangkitkan kemarahan Rasulullah (S).dan memerintahkan supaya mereka meninggalkan baginda? Beliau berkata: Ya aku menyaksikannya. Beliau menjawab: Maka apabila dikeluarkan kamu Rasulullah (S) telah memberitahu padaku apa yang baginda ingin tuliskan padanya dan orang ramai telah menyaksikan dan jika Jibrail memberi khabar bahawa Allah telah mengetahui bahawa umat akan berselisih dan berpecah kemudian meminta kertas (lembaran) maka telah ditentukan Ali-lah yang ingin baginda tuliskan di tulang belikat dan disaksikan tiga orang iaitu Salman Al-Farsi, Aba Zhar dan Al-Miqdad dan memanggil orang yang menjadi imam-imam Al-Hadi orang-orang yang menjadi Amir Al-Mukminin supaya ditaati hingga hari kiamat. Aku adalah yang pertama daripada mereka, kemudian anakku ini Al-Hassan dan Al-Hussein kemudian sembilan orang anak-anak dari Al-Hussein ini, Begitulah Ya Aba Zhar dan kamu wahai Miqdad? Mereka berkata: Kami menyaksikan yang demikian dari Rasulullah (S). Maka Thalhah berkata: Demi Allah, aku telah mendengar dari Rasulullah (S) berkata kepada Aba Zhar: Apa yang katakan pada yang lain dan tidak diberikan pada yang hadir yang biadab dengan yang benar dan tidak diterima oleh Aba Zhar. Aku bersaksi bahawa mereka  berdua tidak memberi kesaksian melainkan, dengan kebenaran dan kamu membenarkan menerima dariku keduanya.» [5]

Maka kesimpulannya berwasiat adalah wajib apabila kematian hadir pada seseorang dan diberikan peluang untuk berwasiat, dan bahawa Al-Rasul (S) penting menuliskannya pada hari Khamis, dan menerangkan sesuatu yang memelihara umat dari kesesatan tetapi telah dihalang daripada menuliskannya, Sudah tentu bahawa Al-Rasul (S) tinggi kesungguhannya dan tidak dilalaikan oleh sesiapa yang menghalangnya dari taat kepada Allah yang memerintahkan baginda untuk menuliskan wasiat yang akan memeliharhara umatnya dari kesesatan selamanya dan baginda mempunyai masa yang cukup dari hari Khamis hingga Isnin, Ia adalah tempoh yang agak lama untuk menulis wasiat tersebut. Adakah diterima akal bahawa Al-Rasul Muhammad (S) meninggalkan perkara menuliskan tulisan (wasiat) yang dapat memelihara umat dari kesesatan dengan kesempatan yang ada untuk menulisnya dan, jika baginda meninggalkan dari menulisnya, tidak lain menyifatkan baginda menyalahi kebijaksanaan dan rahmah, dan amat jauh semua ini dari baginda (S)?! Baginda telah menuliskan dan talah melaksanakan wasiat Allah dan telah menyempurnakan apa yang dikehendaki Allah, dan telah meriwayatkan satu wasiat dalam penyempurnaan untuk membunuh hujah mereka yang mengingkarinya dari disaksikan dengan menyembunyikannya, Ia adalah wasiat penutup Nabi-nabi hari kiamat, celakalah bagi orang-orang yang mengingkarinya.

Bagi Yang Mengatakan Ayat Wasiat Nasakh Berdasarkan Riwayat:

»عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن أحدهما (عليهما السلام)، في قوله تعالى: "كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾  ". قال: هي منسوخة، نخختها آية َ الفرائض التي هي المواريث "فمن بدله بعد ما يمعه فإنما إثمه على الذين  يدبلونه " يعني بذلك الوصي«. 

«Dari Ibn Miskan, dari Abi Bashir, dari salah seorang dari mereka (as), pada firman Allah Ta’ala:" Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa.
"Beliau berkata, kemansuhannya melanggar ayat, Al-Fara'id (kewajipan) itu adalah pewarisan, "Sesiapa yang menukar selepas bersama dengannya maka berdosalah bagi orang-orang yang menukarkannya "iaitu pemegang wasiat». [6]

Maka mestilah diberi perhatian kepada kebaikan (Al-Khair) yang tidak hanya terhad kepada harta dan milikan, maka jika ayat itu dimansuhkan dengan melanggar batas hukum nasakhnya dengan mengkhususkan kepada harta dan milikan yang merupakan perkara pembahagian antara waris, iaitu dijadikan wasiat harta dan milikan kebendaan, yang dibahagikan antara waris tidaklah diwajibkan. Selepas turunnya ayat-ayat pewarisan iaitu tidaklah diwajibkan pada dua pertiga, Adapun hukum ayat ini dipakai dengan tidak adil pada hal ia berjalan dan dipakai tidak mungkin didakwa nasakh pada ayat-ayat pewarisannya.

« عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر (عليه السلام(  َ ِ قالَ :  سألته عن الوصية للوارث فقالَ ِتجوز قالَ  ثم تلا الأية إن ترك خيرا الوصية  لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ َ.

«Dari Muhammad bin Muslim dari Abi Ja'far (as) berkata: Aku bertanya kepadanya mengenai wasiat kepada ahli waris, maka katanya, dibenarkan katanya, kemudian beliau membaca ayat: jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya,  [7].

Ayat itu juga menerangkan bagi orang-orang mukmin mengenai hal satu pertiga daripada haknya adalah untuk diwasiatkan, dan sesungguhnya dia wajib mewasiatkannya (satu pertiga) atau sebahagian daripadanya kepada Khalifah Allah di bumiNya pada zamannya, seperti yang diriwayatkan dari mereka (as). Ya, Khalifah Allah berhak untuk menggugurkan kewajiban ini sebagaimana dia berhak menggugurkan Al-Khums, kerana dia harta yang dikhususkan untuknya sendiri boleh digugurkan pada bila-bila masa yang dia kehendaki, ia adalah harta peruntukan bagi umat faqir dan miskinnya, dan digunakan oleh pemerintah Khalifah Allah di bumiNya.»

»عن سماعة بن مهران عن أبي عبد الله (عليه السلام) في قول الله عز وجل  " الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ " قالَ َهو شيء جعله الله عز وجل لصاخب هذا الأمر قلت فهل لذلك حد قالَ نعم قالَ قلت وما هو قالَ أدنى ما يكون ثلث الثلث«

«Dari Sama’ah bin Mehran, dari Abi Abdillah (as) katanya pada firman Allah AWJ,"Berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa " Katanya ia adalah sesuatu yang dijadikan Allah AWJ  untuk pemilik urusan ini. aku bertanya: Adakah ia mempunya had? Katanya ya, ada. aku bertanya, apakah dia? Katanya, lebih rendah sepertiga dari sepertiga.» [8]

»عن عمار بن مروان عن أبي عبد الله (عليه السلام) قالَ سألته عن قول الله "إن ترك خيرا الوصية" قالَ" حق جعله الله في أموال الناس لصاخب هذا الأمر قالَ قلت لذلك حد محدود قالَ نعم قلت كم قالَ أدناه السدس وأكثره الثلث. «

«Dari Ammar bin Marwan, dari Abi Abdillah (as) katanya, Aku bertanya mengenai firman Allah,"jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiatlah," kata beliau," hak yang dijadikan Allah pada harta-harta manusia untuk Pemilik Urusan ini, katanya aku bertanya, Adakah ditentukan had? Beliau berkata ya. Aku bertanya, berapa banyak? katanya lebih dari seperenam dan di bawah sepertiga.» [9]

«Dari Ahmad bin Muhammad Al-Sayari dalam Kitab Al-Tanzil wa Al-Tasyrif pada firman Allah Taala, "jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiatlah," katanya, Al-Shadiq (as) berkata, hak yang difardhukan oleh Allah AWJ untuk Pemilik Urusan ini adalah sepertiga, Aku bertanya kepadanya, berapa banyak? Katanya di bawah satu pertiga daripada harta dan yang lain mengikut suka Si-Mati.» [10]

Juga: wasiat dengan bertaqwa kepada Allah dan menggerakkan manusia untuk menolong Khalifah Allah di bumiNya, terutamanya bagi mereka yang berfikir bahawa kata-katanya atau kesan wasiatnya pada sebahagian orang yang membacanya selepas kematian baginda dalam pengetahuan yang benar dan menolong Khalifah Allah, Maka Amir Al-Mukminin (as) tidak memerintahkan seseorang berhubungan dengan meninggalkan wasiat itu, tetapi beliau mengarahkan tidak meninggalkannya dan berwasiat supaya bertaqwa kepada Allah.

Dari Abi Abdillah dari bapanya dari Amir Al-Mukminin (as) Bahawa beliau telah dihadiri seorang lelaki melihat padanya lalu berkata: Ingatkanlah apa wasiat itu padaku ya Amir Al-Mukminin? Dia berkata, Aku wasiatkan padamu supaya bertaqwa kepada Allah dan pada harta supaya dibiarkan pada waris kamu,  maka sesungguhnya ia ringan dan mudah, dan sesungguhnya Allah AWJ telah berfirman jika ia meninggalkan kebaikan (khairan) dan kamu tidak meninggalkan kebaikan padanya [11] Tadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 14, halaman 141..

Dalam hal ini, Rasulullah Muhammad (S), telah meninggalkan kebaikan yang banyak, Bagindalah yang melantik Khalifah Allah di bumiNya selepas baginda pergi ke haribaan Yang Maha Tinggi, tidak sah meninggalkan wasiat dalam perkara ini, baginda adalah Khalifah Allah dan Khalifah Allah adalah jalan bagi penyampaian taklif (beban tugas) bagi manusia, bagaimana  baginda meninggalkan  wasiat termasuk siapa penggantinya, dan meninggalkan manusia terbiar bertempiaran dan dalam perselisihan dan perebutan?!

Dan tidak betul perkataan sebahagian orang-orang yang mendakwa mengetahui tentang Syiah (berkata): Jika meninggalkan penulisan wasiat sama sekali adalah lebih baik; kerana mereka membantahnya - iaitu Umar dan kumpulannya - dalam tragedi bencana hari Khamis untuk baginda menuliskan wasiat dan mereka mengatakan, baginda sedang meracau, atau sedang sakit keras dan mereka tidak akan dapat menahan diri selepas kewafatan Rasulullah untuk mencabar kekuatan akal yang murni ketika baginda ingin menulis wasiat tersebut sebagaimana yang mereka lakukan dalam tragedi bencana hari Khamis.

Dan kata-kata mereka ini tidak benar, kerana itulah yang akan berlaku jika baginda menulis wasiat dari apa yang diserlahkan dan ditunjukkan oleh para pembantah ini, tetapi jika baginda menuliskannya kepada Ali dan disaksikan mereka yang menerimanya dari para sahabat baginda tanpa dilihat oleh para pembantah ini, tidak akan ada cabaran terhadap Al-Rasul (S), dan pada masa yang sama akan tercapai tujuan penulisan wasiat, ia terpulang kepada orang-orang yang terkemudian dari umat ini dan menafikan tentang kesesatan umat ini sehingga hari kiamat.

Ya, dibolehkan bagi mereka yang mendakwa memahami bahawa yang melontarkan perkataan sebelumnya untuk menjelaskan Rasulullah (S) tidak mendesak untuk menuliskan wasiat dalam masa yang sama, iaitu dalam kejadian bencana hari Khamis tidak mutlak.

Perkara ini adalah disangkal, adakah bila sukar bagi seseorang untuk berpuasa pada siang hari bulan Ramadan dicadangkan berpuasa hari ini semuanya, atau berpuasa pada hari lain yang membolehkannya? Apakah bila tidak dapat menunaikan sholat di tempat di mana wujudnya najis di tempat itu menghalangnya dari bersholat, atau bersholat di tempat lain?!!!

Penulisan (wasiat) Rasulullah apabila hampir menemui ajal adalah perkara besar, lebih besar dari puasa dan sholat, Allah yang fardhukan ke atas Rasul, dengan firmanNya: (Kutiba - diwajibkan, haqqan - suatu kewajipan), menggambarkan Rasulullah (S) sangat bersungguh memelihara umat dari kesesatan hingga hari kiamat, bagaimana Rasulullah (S) terus meninggalkan (tidak berwasiat) apabila dicadangkan oleh kumpulan yang membantah pada hari Khamis itu?

Pada hakikatnya, ia adalah perkara besar dan sangat berbahaya, untuk menuduh Rasulullah (S) meninggalkan penulisan wasiat apabila baginda hampir dengan kematian, kerana ia merupakan satu dakwaan kepada Al-Rasul itu telah meninggalkan apa yang diperintahkan Allah kepada baginda kerana keupayaan baginda dari menunaikan dan melakukannya. Kerana Allah mewajibkan penulisan wasiat ke atas penghulu dan Imam yang bertaqwa Muhammad sebanyak dua kali dalam satu ayat dengan kalimah: " Kutiba - diwajibkan, haqqan ‘ala - suatu kewajipan atas,":

﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾

Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa. [Baqarah 2:180],

dan datanglah Si-Fulan, atau Si-Fulan pada hari ini untuk mengatakan bahawa Muhammad meninggalkan wasiat yang dikhususkan dua perkara berat (penting), dan sebagainya hanya menuduh Rasulullah bahawa baginda bermaksiat (tidak taat) kepada Allah, kerana satu-satunya wasiat yang diriwayatkan tidak sesuai dengan keinginan mereka, dan kerana menyebut Mahdi-mahdi (Al-Mahdiyin) dan nama yang pertama dari mereka.

Jadi hanya kerana itu tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa Rasulullah (S) tidak berwasiat, Bukankah itu mengikut keinginan mereka dengan lebih jelas lagi?!


Perkara yang menyedihkan adalah bahawa sebahagian daripada mereka mendakwa bahawa mereka tahu apa dia wasiat Rasulullah, yang tidak ditulis mengikut dakwaan mereka, dan bahawa ia hanya satu pengesahan bagi Bai’ah Al-Ghadr dan hadits tsaqalain (dua perkara berat) secara keseluruhan, dan baginda (S) tidak mengambil berat untuk menuliskannya dan tidak menulisnya selepas peristiwa bencana (hari khamis) itu mengikut dakwaan mereka walaupun bagi orang-orang miskin (yang serba kurang) menerimanya, seperti ‘Ammar, Abi Zhar dan Al-Miqdad. Baginda tidak menulisnya walaupun untuk Ali untuk disampaikan kepada orang-orang yang menerimanya selepas baginda, agar tidak memusnahkan dan menyesatkan setiap keturunan manusia dan memelihara umat dari kesesatan.

Saya tidak tahu dari mana mereka mengetahui bahawa wasiat tersebut hanya mengulangi atau mengesahkan peristiwa Al-Ghadir atau peristiwa lain dari hadits-hadits dan kenyataan-kenyataan sebelumnya kepada Rasulullah (S) seperti hadits tsaqalain (dua perkara berat) secara keseluruhan, kerana baginda (S) seorang nabi dan rasul dari Allah dan menerima wahyu terus kepada baginda dan risalahNya untuk membimbing manusia terus-menerus sehingga saat-saat akhir hidup baginda. Adakah Allah memberitahu mereka, sebagai contoh, Bahawa Dia tidak mewahyukan kepada Muhammad sehari atau sebulan atau dua bulan sebelum kesakitannya adalah sesuatu yang baru dan maklumat baru yang dikhaskan pada salah satu daripada tsaqalain (dua perkara berat), dan ia adalah washi-washi selepas baginda, serta nama-nama dan sifat-sifat sebahagian mereka untuk memastikan umat tidak akan tersesat sehingga hari kiamat, kerana perkara ini sesuai dengan kebijaksanaan, dan jika tidak, Allah telah wahyukan kepada mereka yang mendakwa sesuatu, maka mengapa menegaskan bahawa wasiat itu hanya pengulangan perkara yang sebelumnya, dan dengan itu adalah lebih baik meninggalkan dari menuliskannya selepas Peristiwa Bencana Hari Khamis mengikut tuntutan mereka?

Sebab adanya wasiat apabila Khalifah Allah menghampiri kematian dan adanya kebijaksanaan daripadanya, kerana wahi menyampaikan (dakwah) berterusan kepada Khalifah Allah dibumiNya sehingga saat-saat akhir hidupnya, maka wasiatnya mungkin menjadi yang terakhir yang diwahyukan kepadanya mengenai perkara yang dikhususkan pada khalifah atau khalifah-khalifah Allah selepas baginda atau para washi (pemegang wasiat) baginda. Inilah firman Al-Hakim Al-Mutlak SWT:

﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ﴾

Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat.    
            
Tidak hanya dikatakan, diwajibkan atas kamu berwasiat sahaja.. Itulah sebabnya Nabi Muhammad (S) menerangkan dalam peristiwa yang dipanggil Peristiwa Bencana Hari Khamis, kerana wasiat baginda pada masa kematian baginda tidak lain adalah pemelihara dari kesesatan; kerana ianya adalah dalam menentukan tsaqalain (meninggalkan pemelihara dari kesesatan) dengan nama dan sifat, yang tidak boleh ada bersamanya untuk menghasilkan kesesatan bagi mereka yang mengikuti wasiat ini hingga hari kiamat .

Di sini kita kembali untuk mengingatkan dan menarik perhatian kepada kata-kata Al-Rasul pada Peristiwa Bencana Hari Khamis – seperti dipanggil oleh Ibn Abbas:
ائتوني بكتاب أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا

(Bawakanlah padaku alatulis supaya kutuliskan pada kalian, tulisan yang tidak akan menyesatkan kalian selepasku selamanya)

Ia bermaksud bahawa apa yang disampaikan sebelum ini yang telah dibawa oleh Rasulullah - termasuk Al-Quran dan Ali (as), yang disampaikan dengan wasiat baginda banyak kali bahkan Al-Hassan dan Al-Hussein (as) yang dikhususkan dalam hadits Al-Kisaa’ dan lain-lain - tidak memelihara umat dari kesesatan hingga hari kiamat, tetapi memelihara umat dari kesesatan adalah penentuan yang tepat untuk tsaqalain (dua perkara berat (penting)) ini yang diwahyukan kepada Rasulullah (S) dan diperintahkan oleh Allah supaya disampaikan kepada manusia dengan wasiat yang diberkati apabila hampir menemui ajal pada akhir hidup baginda dan risalah baginda yang diberkati.

Kesimpulannya:

Pada kita ada ayat yang mewajibkan supaya menulis wasiat ketika hampir mati pada dua perkataan yang sangat biasa yang mewajibkannya: (Kutiba - diwajibkan, haqqan ‘ala - suatu kewajipan atas), Firman Allah SWT

﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾

Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa. [Baqarah 2:180],

Maka sesiapa menafikan penulisan wasiat telah menuduh Al-Rasul melakukan maksiat.

Pada kita ada riwayat-riwayat yang menunjukkan penulisan wasiat atau kepentingan Al-Rasul menuliskan wasiat ketika hadir kematian seperti Peristiwa Bencana Hari Khamis –dalam riwayat Al-Bukhari dan diriwayatkan oleh Salim bin Qais di dalam kitabnya.

Dan pada kita ada riwayat-riwayat wasiat yang terkandung pada riwayat-riwayat tersebut dua belas Mahdi-mahdi, dan boleh dirujuk pada sumber-sumber, di sisi Al-Syiah dan Al-Sunnah. Dan juga diriwayatkan oleh Al-Thusi dari mereka (as) pada nama Al-Mahdi (Ahmad ,Abdullah dan Al-Mahdi), dan telah diriwayatkan oleh Al-Sunnah bahawa nama Al-Mahdi serupa (mirip) nama Nabi iaitu Ahmad sebagaimana yang dinyatakan dalam wasiat tersebut.

Dan pada kita ada Nash wasiat bertulis ketika hampir kematian baginda dan ia diriwayatkan dalam Ghaibah Al-Thusi, Dan tidak ada pada kita perbezaan bagi Nash wasiat tersebut.

Dan semua bentuk keraguan yang dibawa untuk menolak wasiat tersebut telah dijawab dengan sempurna dari diterangkan dalam bentuk yang jelas dan nyata.

Bagaimana boleh - selepas semua ini - bagi orang-orang yang berakal menolak wasiat, dan bagaimana orang-orang yang takut dengan akhirat boleh menolak wasiat dan bagaimana orang-orang yang bertaqwa kepada Allah boleh menolak wasiat?!!!

Pemurnian:

Kekhalifahan Allah di bumi terus menerus wujud selepas Muhammad Rasulullah (S) seperti dibuktikan dengan akal dan naqal.

Nash Rasulullah (S) atas Ali (as) dan atas imam-imam Ahlulbait.

. Khalifah-khalifah Al-Rasul (S) mereka mendakwa termasuk dalam wasiat dan mereka tidak membuat sebarang tuntutan wasiat – tulisan yang memelihara dari kesesatan - Lain-lain tuntutan yang telah dicapai dan tujuan wasiat di dalamnya..

Ini sudah cukup untuk membuktikan kebenaran mereka dan membatalkan mereka yang khilaf.

Tambahan: Sesungguhnya telah zahir dari mereka ilmu yang diperlukan manusia mengurus perkara baru dalam urusan agama. Mereka juga menuntut supaya pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah) di bumiNya.

Oleh itu, tamatlah tunggak-tunggak yang membuktikan kekhalifahan mereka, tiada lagi alasan bagi mereka berselisih dan berpaling darinya melainkan kejahilan atau kedegilan dan telah tersasar.


-------------------------
[1] Sahih Bukhari: Jilid 4, halaman 4168.
[2] Sahih Muslim - Kitab Al-Wasiat.
[3] Buku Salim bin Qais:. halaman 398.
[4] Buku Salim bin Qais:. halaman 211
[5] Al-Ghaibah – Al-Nu’mani: halaman 81 bab riwayat dua belas imam.
[7] Tafsir Al-‘Iyasyi: Jilid 1, halaman 77..
[8]. Al-Kafi - Kulaini: Jilid 7, halaman 10.
[9] Man La Yahdhurhu ahli undang-undang Al-Faqih- Al-Shaduq: Jilid 7, halaman 235.
[10] Mustadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 14, halaman 143.
[11] Mustadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 14, halaman 143..
[12] Mustadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 14, halaman 141.



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya


Tiada ulasan: