Riwayat-riwayat
Nash Mahdi-mahdi Berdasarkan Ilmu Dan Iktiqad:
Ada
banyak riwayat bagi Nash Mahdi-mahdi atau sebahagian dari mereka. Ianya bertaraf tawatur (mutawatir)
dan ia berdasarkan ilmu dan iktiqad, dan tidak ada percanggahan antara riwayat-riwayat
terdahulu bagi Imam-imam dan Mahdi-mahdi atau sebahagian daripada mereka, Ianya adalah riwayat
yang sangat banyak dan tidak mungkin menafikannya atau menafikan sekumpulan
daripadnya, melainkan kerana jahil atau degil dan tersasar jauh dari amalan perbahasan
ilmiah yang betul (sahih). Sedangkan kesimpulan ilmiah yang diperolehi
menunjukkan bahawa terdapat riwayat-riwayat berdasarkan ilmu dan keyakinan bahawa
terdapat khalifah-khalifah dari Allah di bumiNya selepas dua belas para Imam.
Gabungan di antara kumpulan riwayat-riwayat yang ada saling memperteguh gabungannya
selari (sepakat) dengan wasiat Al-Rasul Muhammad, (S) pada malam kewafatan
baginda, yang memperuntukkan (nash) dua belas para Imam dan dua belas Mahdi-mahdi.
Al-Hamdu Lillah, yang telah menjadikan kebenaran itu jelas dan nyata bagi orang-orang
yang mencarinya.
Penulisan
Wasiat Al-Rasul Muhammad (S) Mengukuh Umat Dan Memelihara Mereka Dari Kesesatan
Apabila Kematian Menghampiri Baginda.
Firman
Allah Ta’ala:
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ
أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ
وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu
kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan),
berwasiat kepada ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah)
kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa. [Al-Baqarah 2:180]
Dalam
ayat ini dua Nash wajib ditunjukkan, yang pertama pada Firman: (Kutiba
‘alaikum -Diwajibkan atas kamu) kedua: (Hagqan ‘ala al-Muttaqin
- kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa), dengan itu wasiat adalah wajib
bagi orang yang pertama bertaqwa iaitu Rasulullah Muhammad (S), yang
meninggalkan seluruh kebaikan (khairan), iaitu Khilafah Allah di bumiNya ini,
bagaimana boleh seorang muslim mendakwa bahawa baginda (S) tidak berwasiat dengan
menentukan peribadi tertentu dan melanggar perintah Allah, jauh sekali bagi
baginda (S) dari perkara ini. Sesungguhnya telah terbukti di kalangan Al-Sunnah
dan Al-Syiah bahawa baginda (S) sangat penting menulis dan menerangkan sesuatu yang
memelihara umat dari kesesatan, seperti dalam riwayat-riwayat Hadits Bencana Hari
Khamis yang terkenal:
عن ابن عباس قال: »يوم
الخميس وما يوم الخميس، اشتد برسول الله صلى الله عليه وسلم وجعه فقال: ائتوني
اكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا، فتنازعوا ولا ينبغي عند نبي نزاع، فقالوا ما
شأنه؟ أهجر، استفهموه، فذهبوا يردون عليه فقال: دعوني فالذي أنا فيه خير مما تدعونني
إليه، وأوصاهم بثلاث قال: أخرجوا المشركين من جزيرة العرب، وأجيزوا الوفد بنحو ما
كنت أجيزهم وسكت عن الثالثة أو قال فنسيتها«.
Ibnu Abbas berkata «“hari khamis, tahukah kamu ada
apa hari khamis itu? Ia menjawab “Hari itu sakit Rasulullah (S) semakin berat,
kemudian baginda (S) bersabda “Berikan kepadaku kertas, aku akan menuliskan
sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat setelahnya selama-lamanya.
Kemudian mereka berselisih, padahal tidak sepantasnya terjadi perselisihan di
sisi Nabi. Mereka berkata “baginda sedang meracau, tanyakan kembali tentang
ucapan baginda tersebut?. Namun baginda bersabda “Tinggalkanlah aku. Sebab
keadaanku lebih baik daripada apa yang kalian dakwakan” Baginda membuat tiga
wasiat kepada mereka iaitu: Keluarkan kaum musyrikin dari Jazirah Arab, berikan
hadiah kepada utusan sebagaimana yang biasa kulakukan terhadap
mereka.” dan diam mengenai yang ketiga atau berkata, “Aku terlupa akannya.”»[1]
وعن ابن عباس قال: «يوم الخميس وما يوم
الخميس، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ، قال: قال رسول
الله (صلى الله عليه وآله وسلم): ائتوني بالكتف والدواة، أو اللوح والدواة، أكتب
لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا، فقالوا: إن رسول الله يهجر. »
Dari Ibn Abbas katanya: «hari khamis, tahukah kamu
ada apa hari khamis itu? Kemudian mengalir air matanya hingga terlihat di
pipinya seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah (S) bersabda
“Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta aku akan menuliskan sesuatu untuk
kalian agar kalian tidak akan tersesat setelahnya selama-lamanya. Kemudian
mereka berkata Rasulullah (S) sedang mengigau» [2]
Daripada Sulaim bin Qais Al-Hilali katanya, «Aku
mendengar Salman berkata: Aku mendengar Ali (as) berkata selepas apa yang dikatakan
Rasulullah (S) atas kata-kata lelaki itu (‘Umar) dan kemarahan Rasulullah (S), lalu
diserahkan tulang belikat, bagaimanapun kami bertanya Rasulullah (S) mengenai apa yang baginda
mahu tuliskan dalam di atas tulang belikat yang mana jika ia ditulis tiada
seorang pun yang tersesat dan tidak menyalahi kedua-duanya maka keadaan senyap sehinggalah
bangun dari yang ada di rumah itu dan tinggallah Ali, Fatimah dan Al-Hassan dan
Al-Hussein (as) dan kami pergi dan berdiri bersama sahabat Abu Zhar dan Al-Miqdad.
Ali (as) nenyuruh kami duduk. Dia mahu bertanyakan mengenai Rasulullah (S) dan kami
pada mulanya mendengar Rasulullah (S) bersabda: »bahawa Allah telah menentukan firqah
dan perselisihan umatku selepasku dan memerintahkanku supaya menulis tulisan
(wasiat) itu, di mana aku mahu menulisnya di tulang belikat untuk kamu dan melihat
pada ketiga-tiganya menyeru untukku dengan lembaran-lembaran. Dibawakannya dan ianya
dipenuhi nama Imam-imam Al-Hadi selepasnya seorang demi seorang, Ali (as) terukir
di tangannya dan Rasulullah (S) bersabda, 'Aku menyaksikan bahawa kamu adalah
saudaraku, wazirku, warisku dan khalifahku atas umatku, Ali bin Abi Talib,
kemudian Al-Hasan dan diikuti Al-Hussein, dan selepas itu sembilan orang
anak-anak Al-Hussein.». [3]
Dan dari Salim bin Qais Al-Hilali: «Kata Imam Ali (as)
kepada Thalhah: Tidakkah engkau saksikan Rasulullah (S) ketika baginda mendakwa
pada apa yang tertulis pada tulang belikat apa yang tidak menyesatkan umat dan tidak
akan berselisih, Maka kata, sahabat kamu. iaitu kata yang berbunyi: (Nabi sedang
meracau) yang telah membangkitkan kemarahan Rasulullah (S)....... » [4]
وعن سليم بن قيس: »إن عليا
(عليه السلام) قال لطلحة في حديث طويل عند ذكر تفاخر المهاجرين والانصار بمناقبهم
و فضائلهم: يا طلحة أليس قد شهدت رسول الله (صلى الله عليه وآله) حين دعانا بالكتف
ليكتب فيها ما لا تضل الامة بعده ولا تختلف فقال صاحبك ما قال إن رسول الله يهجر
فغضب رسول الله (صلى الله عليه وآله) وتركها؟ قال: بلى قد شهدته. قال: فإنكم لما
خرجتم أخبرني رسول الله (صلى الله عليه وآله) بالذي أراد أن يكتب فيها ويشهد عليه
العامة وإن جبرئيل أخبره بأن الله تعالى قد علم أن الامة ستختلف وتفترق ثم دعا
بصحيفة فاملى علي ما أراد أن يكتب في الكتف وأشهد على ذلك ثلاثة رهط سلمان الفارسي
وأبا ذر والمقداد وسمى من يكون من
أئمة الهدى الذين أمر المؤمنين بطاعتهم إلى يوم القيامة
Dan dari Salim bin Qais: «Bahawa Ali (as) berkata
kepada Thalhah dalam suatu hadits yang panjang dalam menyebutkan perebutan
ansar dan muhajirin atas keutamaan dan kelebihan mereka: Wahai Thalhah! Tidakkah
engkau saksikan Rasulullah (S) ketika baginda mendakwa pada apa yang tertulis
pada tulang belikat sesuatu yang tidak akan menyesatkan umat dan tidak akan
berselisih. Maka kata, sahabat kamu. iaitu kata yang berbunyi: (Nabi sedang
meracau) yang telah membangkitkan kemarahan Rasulullah (S).dan memerintahkan supaya
mereka meninggalkan baginda? Beliau berkata: Ya aku menyaksikannya. Beliau
menjawab: Maka apabila dikeluarkan kamu Rasulullah (S) telah memberitahu padaku
apa yang baginda ingin tuliskan padanya dan orang ramai telah menyaksikan dan jika
Jibrail memberi khabar bahawa Allah telah mengetahui bahawa umat akan berselisih
dan berpecah kemudian meminta kertas (lembaran) maka telah ditentukan Ali-lah yang
ingin baginda tuliskan di tulang belikat dan disaksikan tiga orang iaitu Salman
Al-Farsi, Aba Zhar dan Al-Miqdad dan memanggil orang yang menjadi imam-imam Al-Hadi
orang-orang yang menjadi Amir Al-Mukminin supaya ditaati hingga hari kiamat. Aku
adalah yang pertama daripada mereka, kemudian anakku ini Al-Hassan dan Al-Hussein
kemudian sembilan orang anak-anak dari Al-Hussein ini, Begitulah Ya Aba Zhar
dan kamu wahai Miqdad? Mereka berkata: Kami menyaksikan yang demikian dari
Rasulullah (S). Maka Thalhah berkata: Demi Allah, aku telah mendengar dari
Rasulullah (S) berkata kepada Aba Zhar: Apa yang katakan pada yang lain dan tidak
diberikan pada yang hadir yang biadab dengan yang benar dan tidak diterima oleh Aba Zhar. Aku
bersaksi bahawa mereka berdua tidak
memberi kesaksian melainkan, dengan kebenaran dan kamu membenarkan menerima dariku
keduanya.» [5]
Maka
kesimpulannya berwasiat
adalah wajib apabila kematian hadir pada seseorang dan diberikan peluang untuk
berwasiat, dan bahawa Al-Rasul (S)
penting menuliskannya
pada hari Khamis, dan menerangkan sesuatu yang memelihara umat dari kesesatan tetapi
telah dihalang daripada menuliskannya, Sudah tentu bahawa Al-Rasul (S) tinggi kesungguhannya
dan tidak dilalaikan oleh sesiapa yang menghalangnya dari taat kepada Allah yang
memerintahkan baginda untuk menuliskan wasiat yang akan memeliharhara umatnya
dari kesesatan selamanya dan baginda mempunyai masa yang cukup dari hari Khamis
hingga Isnin, Ia adalah tempoh yang agak lama untuk menulis wasiat tersebut. Adakah
diterima akal bahawa Al-Rasul Muhammad (S) meninggalkan perkara menuliskan
tulisan (wasiat) yang dapat memelihara umat dari kesesatan dengan kesempatan yang
ada untuk menulisnya dan, jika baginda meninggalkan dari menulisnya, tidak lain
menyifatkan baginda menyalahi kebijaksanaan dan rahmah, dan amat jauh semua ini
dari baginda (S)?! Baginda telah menuliskan dan talah melaksanakan wasiat Allah
dan telah menyempurnakan apa yang dikehendaki Allah, dan telah meriwayatkan
satu wasiat dalam penyempurnaan untuk membunuh hujah mereka yang mengingkarinya
dari disaksikan dengan menyembunyikannya, Ia adalah wasiat penutup Nabi-nabi hari
kiamat, celakalah bagi orang-orang yang mengingkarinya.
Bagi
Yang Mengatakan Ayat Wasiat Nasakh Berdasarkan Riwayat:
»عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن
أحدهما (عليهما السلام)، في قوله تعالى: "كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ
أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ
بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
". قال: هي منسوخة، نخختها آية َ الفرائض التي هي المواريث "فمن
بدله بعد ما يمعه فإنما إثمه على الذين
يدبلونه " يعني بذلك الوصي«.
«Dari Ibn Miskan, dari Abi Bashir, dari salah
seorang dari mereka (as), pada firman Allah Ta’ala:" Diwajibkan atas
kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia
meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapak dan karib
kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa.
"Beliau berkata, kemansuhannya melanggar ayat, Al-Fara'id (kewajipan) itu
adalah pewarisan, "Sesiapa yang menukar selepas bersama dengannya maka berdosalah
bagi orang-orang yang menukarkannya "iaitu pemegang wasiat». [6]
Maka mestilah diberi perhatian kepada kebaikan (Al-Khair)
yang tidak hanya terhad kepada harta dan milikan, maka jika ayat itu dimansuhkan
dengan
melanggar batas hukum nasakhnya dengan mengkhususkan kepada harta dan milikan yang
merupakan perkara pembahagian antara waris, iaitu dijadikan wasiat harta dan
milikan kebendaan, yang dibahagikan antara waris tidaklah diwajibkan. Selepas
turunnya ayat-ayat pewarisan iaitu tidaklah diwajibkan pada dua pertiga, Adapun
hukum ayat ini dipakai dengan tidak adil pada hal ia berjalan dan dipakai tidak
mungkin didakwa nasakh pada ayat-ayat pewarisannya.
« عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر
(عليه السلام( َ ِ قالَ : سألته عن الوصية للوارث فقالَ ِتجوز قالَ ثم تلا الأية إن ترك خيرا الوصية لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ َ.
«Dari Muhammad bin
Muslim dari Abi Ja'far (as) berkata: Aku bertanya kepadanya mengenai wasiat kepada ahli waris, maka katanya, dibenarkan katanya, kemudian beliau membaca ayat: jika ia
meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat kepada ibu-bapak dan karib
kerabatnya, [7].
Ayat itu juga menerangkan bagi orang-orang mukmin mengenai
hal satu pertiga daripada haknya adalah untuk diwasiatkan, dan sesungguhnya dia
wajib mewasiatkannya (satu pertiga) atau sebahagian daripadanya kepada Khalifah
Allah di bumiNya pada zamannya, seperti yang diriwayatkan dari mereka (as). Ya,
Khalifah Allah berhak untuk menggugurkan kewajiban ini sebagaimana dia berhak menggugurkan
Al-Khums, kerana dia harta yang dikhususkan untuknya sendiri boleh digugurkan
pada bila-bila masa yang dia kehendaki, ia adalah harta peruntukan bagi umat faqir
dan miskinnya, dan digunakan oleh pemerintah Khalifah Allah di bumiNya.»
»عن سماعة بن مهران عن أبي عبد
الله (عليه السلام) في قول الله عز وجل
" الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ
حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ " قالَ َهو شيء جعله الله عز وجل لصاخب هذا الأمر
قلت فهل لذلك حد قالَ نعم قالَ قلت وما هو قالَ أدنى ما يكون ثلث الثلث«
«Dari Sama’ah bin Mehran,
dari Abi Abdillah (as) katanya pada firman Allah AWJ,"Berwasiat kepada
ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas
orang-orang yang bertaqwa " Katanya ia adalah sesuatu yang dijadikan
Allah AWJ untuk pemilik urusan ini. aku
bertanya: Adakah ia mempunya had? Katanya ya, ada. aku bertanya, apakah dia? Katanya, lebih
rendah sepertiga dari sepertiga.» [8]
»عن عمار بن مروان عن أبي عبد الله
(عليه السلام) قالَ سألته عن قول الله "إن ترك خيرا الوصية" قالَ"
حق جعله الله في أموال الناس لصاخب هذا الأمر قالَ قلت لذلك حد محدود قالَ نعم قلت
كم قالَ أدناه السدس وأكثره الثلث. «
«Dari Ammar bin Marwan, dari Abi Abdillah (as) katanya,
Aku bertanya mengenai firman Allah,"jika ia meninggalkan kebaikan
(khairan), berwasiatlah," kata beliau," hak yang dijadikan
Allah pada harta-harta manusia untuk Pemilik Urusan ini, katanya aku bertanya, Adakah
ditentukan had? Beliau berkata ya. Aku bertanya, berapa banyak? katanya lebih
dari seperenam dan di bawah sepertiga.» [9]
«Dari Ahmad bin Muhammad Al-Sayari dalam Kitab
Al-Tanzil wa Al-Tasyrif pada firman Allah Taala, "jika ia meninggalkan
kebaikan (khairan), berwasiatlah," katanya, Al-Shadiq (as) berkata,
hak yang difardhukan oleh Allah AWJ untuk Pemilik Urusan ini adalah sepertiga, Aku
bertanya kepadanya, berapa banyak? Katanya di bawah satu pertiga daripada harta
dan yang lain mengikut suka Si-Mati.» [10]
Juga:
wasiat dengan bertaqwa kepada Allah dan menggerakkan manusia untuk menolong
Khalifah Allah di bumiNya, terutamanya bagi mereka yang berfikir bahawa
kata-katanya atau kesan wasiatnya pada sebahagian orang yang membacanya selepas
kematian baginda dalam pengetahuan yang benar dan menolong Khalifah Allah, Maka
Amir Al-Mukminin (as) tidak memerintahkan seseorang berhubungan dengan
meninggalkan wasiat itu, tetapi beliau mengarahkan tidak meninggalkannya dan berwasiat
supaya bertaqwa kepada Allah.
Dari Abi Abdillah dari bapanya dari Amir Al-Mukminin
(as) Bahawa beliau telah dihadiri seorang lelaki melihat padanya lalu berkata: Ingatkanlah
apa wasiat itu padaku ya Amir Al-Mukminin? Dia berkata, Aku wasiatkan padamu supaya
bertaqwa kepada Allah dan pada harta supaya dibiarkan pada waris kamu, maka sesungguhnya ia ringan dan mudah, dan
sesungguhnya Allah AWJ telah berfirman jika ia meninggalkan kebaikan
(khairan) dan kamu tidak meninggalkan kebaikan padanya [11] Tadrak Al-Wasail - Al-Mirza
Al-Nuri: Jilid 14, halaman 141..
Dalam
hal ini, Rasulullah Muhammad (S), telah meninggalkan kebaikan yang
banyak, Bagindalah yang melantik Khalifah Allah di bumiNya selepas baginda
pergi ke haribaan Yang Maha Tinggi, tidak sah meninggalkan wasiat dalam perkara
ini, baginda adalah Khalifah Allah dan Khalifah Allah adalah jalan bagi penyampaian
taklif (beban tugas) bagi manusia, bagaimana baginda meninggalkan wasiat termasuk siapa penggantinya, dan
meninggalkan manusia terbiar bertempiaran dan dalam perselisihan dan perebutan?!
Dan
tidak betul perkataan sebahagian orang-orang yang mendakwa mengetahui tentang
Syiah (berkata): Jika meninggalkan penulisan wasiat sama sekali adalah lebih
baik; kerana mereka membantahnya - iaitu Umar dan kumpulannya - dalam tragedi
bencana hari Khamis untuk baginda menuliskan wasiat dan mereka mengatakan, baginda
sedang meracau, atau sedang sakit keras dan mereka tidak akan dapat menahan diri selepas
kewafatan Rasulullah untuk mencabar kekuatan akal yang murni ketika baginda ingin
menulis wasiat tersebut sebagaimana yang mereka lakukan dalam tragedi bencana
hari Khamis.
Dan
kata-kata mereka ini tidak benar, kerana itulah yang akan berlaku jika baginda menulis
wasiat dari apa yang diserlahkan dan ditunjukkan oleh para pembantah ini,
tetapi jika baginda menuliskannya kepada Ali dan disaksikan mereka yang
menerimanya dari para sahabat baginda tanpa dilihat oleh para pembantah ini,
tidak akan ada cabaran terhadap Al-Rasul (S), dan pada masa yang sama akan tercapai
tujuan penulisan wasiat, ia terpulang kepada orang-orang yang terkemudian dari umat
ini dan menafikan tentang kesesatan umat ini sehingga hari kiamat.
Ya,
dibolehkan bagi mereka yang mendakwa memahami bahawa yang melontarkan perkataan sebelumnya untuk menjelaskan Rasulullah (S) tidak mendesak
untuk menuliskan wasiat dalam masa yang sama, iaitu dalam kejadian bencana hari
Khamis tidak mutlak.
Perkara
ini adalah disangkal, adakah bila sukar bagi seseorang untuk berpuasa pada
siang hari bulan Ramadan dicadangkan berpuasa hari ini semuanya, atau berpuasa pada
hari lain yang membolehkannya? Apakah bila tidak dapat menunaikan sholat di
tempat di mana wujudnya najis di tempat itu menghalangnya dari bersholat, atau
bersholat di tempat lain?!!!
Penulisan
(wasiat) Rasulullah apabila hampir menemui ajal adalah perkara besar, lebih besar
dari puasa dan sholat, Allah yang fardhukan ke atas Rasul, dengan firmanNya: (Kutiba
- diwajibkan, haqqan - suatu kewajipan), menggambarkan Rasulullah
(S) sangat bersungguh memelihara umat dari kesesatan hingga hari kiamat,
bagaimana Rasulullah (S) terus meninggalkan (tidak berwasiat) apabila dicadangkan
oleh kumpulan yang membantah pada hari Khamis itu?
Pada
hakikatnya, ia adalah perkara besar dan sangat berbahaya, untuk menuduh
Rasulullah (S) meninggalkan penulisan wasiat apabila baginda hampir dengan kematian,
kerana ia merupakan satu dakwaan kepada Al-Rasul itu telah meninggalkan apa
yang diperintahkan Allah kepada baginda kerana keupayaan baginda dari
menunaikan dan melakukannya. Kerana Allah mewajibkan penulisan wasiat ke atas penghulu
dan Imam yang bertaqwa Muhammad sebanyak dua kali dalam satu ayat dengan
kalimah: " Kutiba - diwajibkan, haqqan ‘ala -
suatu kewajipan atas,":
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ
أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ
بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu
kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan),
berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah)
kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa. [Baqarah 2:180],
dan
datanglah Si-Fulan, atau Si-Fulan pada hari ini untuk mengatakan bahawa
Muhammad meninggalkan wasiat yang dikhususkan dua perkara berat (penting), dan
sebagainya hanya menuduh Rasulullah bahawa baginda bermaksiat (tidak taat)
kepada Allah, kerana satu-satunya wasiat yang diriwayatkan tidak sesuai dengan keinginan
mereka, dan kerana menyebut Mahdi-mahdi (Al-Mahdiyin) dan nama yang pertama dari
mereka.
Jadi
hanya kerana itu tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa Rasulullah (S) tidak berwasiat,
Bukankah itu mengikut keinginan mereka dengan lebih jelas lagi?!
Perkara
yang menyedihkan adalah bahawa sebahagian daripada mereka mendakwa bahawa
mereka tahu apa dia wasiat Rasulullah, yang tidak ditulis mengikut dakwaan mereka,
dan bahawa ia hanya satu pengesahan bagi Bai’ah Al-Ghadr dan hadits tsaqalain
(dua perkara berat) secara keseluruhan, dan baginda (S) tidak mengambil berat
untuk menuliskannya dan tidak menulisnya selepas peristiwa bencana (hari
khamis) itu mengikut dakwaan mereka walaupun bagi orang-orang miskin (yang serba kurang) menerimanya,
seperti ‘Ammar, Abi Zhar dan Al-Miqdad. Baginda tidak menulisnya walaupun untuk
Ali untuk disampaikan kepada orang-orang yang menerimanya selepas baginda, agar
tidak memusnahkan dan menyesatkan setiap keturunan manusia dan memelihara umat
dari kesesatan.
Saya
tidak tahu dari mana mereka mengetahui bahawa wasiat tersebut hanya mengulangi
atau mengesahkan peristiwa Al-Ghadir atau peristiwa lain dari hadits-hadits dan
kenyataan-kenyataan sebelumnya kepada Rasulullah (S) seperti hadits tsaqalain
(dua perkara berat) secara keseluruhan, kerana baginda (S) seorang nabi dan
rasul dari Allah dan menerima wahyu terus kepada baginda dan risalahNya untuk
membimbing manusia terus-menerus sehingga saat-saat akhir hidup baginda. Adakah
Allah memberitahu mereka, sebagai contoh, Bahawa Dia tidak mewahyukan kepada
Muhammad sehari atau sebulan atau dua bulan sebelum kesakitannya adalah sesuatu
yang baru dan maklumat baru yang dikhaskan pada salah satu daripada tsaqalain
(dua perkara berat), dan ia adalah washi-washi selepas baginda, serta nama-nama
dan sifat-sifat sebahagian mereka untuk memastikan umat tidak akan tersesat
sehingga hari kiamat, kerana perkara ini sesuai dengan kebijaksanaan, dan jika tidak,
Allah telah wahyukan kepada mereka yang mendakwa sesuatu, maka mengapa menegaskan
bahawa wasiat itu hanya pengulangan perkara yang sebelumnya, dan dengan itu
adalah lebih baik meninggalkan dari menuliskannya selepas Peristiwa Bencana Hari
Khamis mengikut tuntutan mereka?
Sebab
adanya wasiat apabila Khalifah Allah menghampiri kematian dan adanya kebijaksanaan
daripadanya, kerana wahi menyampaikan (dakwah) berterusan kepada Khalifah Allah
dibumiNya sehingga saat-saat akhir hidupnya, maka wasiatnya mungkin menjadi
yang terakhir yang diwahyukan kepadanya mengenai perkara yang dikhususkan pada
khalifah atau khalifah-khalifah Allah selepas baginda atau para washi (pemegang
wasiat) baginda. Inilah firman Al-Hakim Al-Mutlak SWT:
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ
أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ﴾
Diwajibkan atas kamu,
apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia
meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat.
Tidak
hanya dikatakan, diwajibkan atas kamu berwasiat sahaja.. Itulah sebabnya Nabi
Muhammad (S) menerangkan dalam peristiwa yang dipanggil Peristiwa Bencana Hari
Khamis, kerana wasiat baginda pada masa kematian baginda tidak lain adalah pemelihara
dari kesesatan; kerana ianya adalah dalam menentukan tsaqalain (meninggalkan pemelihara
dari kesesatan) dengan nama dan sifat, yang tidak boleh ada bersamanya untuk menghasilkan
kesesatan bagi mereka yang mengikuti wasiat ini hingga hari kiamat .
Di
sini kita kembali untuk mengingatkan dan menarik perhatian kepada kata-kata Al-Rasul
pada Peristiwa Bencana Hari Khamis – seperti dipanggil oleh Ibn Abbas:
ائتوني بكتاب أكتب لكم كتابا
لن تضلوا بعده أبدا
(Bawakanlah padaku alatulis supaya kutuliskan pada
kalian, tulisan yang tidak akan menyesatkan kalian selepasku selamanya)
Ia bermaksud
bahawa apa yang disampaikan sebelum ini yang telah dibawa oleh Rasulullah -
termasuk Al-Quran dan Ali (as), yang disampaikan dengan wasiat baginda banyak
kali bahkan Al-Hassan dan Al-Hussein (as) yang dikhususkan dalam hadits Al-Kisaa’
dan lain-lain - tidak memelihara umat dari kesesatan hingga hari kiamat, tetapi
memelihara umat dari kesesatan adalah penentuan yang tepat untuk tsaqalain (dua
perkara berat (penting)) ini yang diwahyukan kepada Rasulullah (S) dan diperintahkan
oleh Allah supaya disampaikan kepada manusia dengan wasiat yang diberkati
apabila hampir menemui ajal pada akhir hidup baginda dan risalah baginda yang
diberkati.
Kesimpulannya:
Pada kita ada ayat yang mewajibkan supaya menulis
wasiat ketika hampir mati pada dua perkataan yang sangat biasa yang mewajibkannya:
(Kutiba - diwajibkan, haqqan ‘ala - suatu kewajipan
atas), Firman Allah SWT
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ
أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ
وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu
kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan),
berwasiat kepada ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah)
kewajiban atas orang-orang yang bertaqwa. [Baqarah 2:180],
Maka
sesiapa menafikan penulisan wasiat telah menuduh Al-Rasul melakukan maksiat.
Pada
kita ada riwayat-riwayat yang menunjukkan penulisan wasiat atau kepentingan
Al-Rasul menuliskan wasiat ketika hadir kematian seperti Peristiwa Bencana Hari
Khamis –dalam riwayat Al-Bukhari dan diriwayatkan oleh Salim bin Qais di dalam kitabnya.
Dan
pada kita ada riwayat-riwayat wasiat yang terkandung pada riwayat-riwayat tersebut
dua belas Mahdi-mahdi, dan boleh dirujuk pada sumber-sumber, di sisi Al-Syiah
dan Al-Sunnah. Dan juga diriwayatkan oleh Al-Thusi dari mereka (as) pada nama Al-Mahdi
(Ahmad ,Abdullah dan Al-Mahdi), dan telah diriwayatkan oleh Al-Sunnah bahawa
nama Al-Mahdi serupa (mirip) nama Nabi iaitu Ahmad sebagaimana yang dinyatakan
dalam wasiat tersebut.
Dan
pada kita ada Nash wasiat bertulis ketika hampir kematian baginda dan ia diriwayatkan
dalam Ghaibah Al-Thusi, Dan tidak ada pada kita perbezaan bagi Nash wasiat
tersebut.
Dan
semua bentuk keraguan yang dibawa untuk menolak wasiat tersebut telah dijawab dengan
sempurna dari diterangkan dalam bentuk yang jelas dan nyata.
Bagaimana
boleh - selepas semua ini - bagi orang-orang yang berakal menolak wasiat, dan
bagaimana orang-orang yang takut dengan akhirat boleh menolak wasiat dan
bagaimana orang-orang yang bertaqwa kepada Allah boleh menolak wasiat?!!!
Pemurnian:
Kekhalifahan
Allah di bumi terus menerus wujud selepas Muhammad Rasulullah (S) seperti
dibuktikan dengan akal dan naqal.
Nash
Rasulullah (S) atas Ali (as) dan atas imam-imam Ahlulbait.
. Khalifah-khalifah
Al-Rasul (S) mereka mendakwa termasuk dalam wasiat dan mereka tidak membuat
sebarang tuntutan wasiat – tulisan yang memelihara dari kesesatan - Lain-lain
tuntutan yang telah dicapai dan tujuan wasiat di dalamnya..
Ini
sudah cukup untuk membuktikan kebenaran mereka dan membatalkan mereka yang khilaf.
Tambahan:
Sesungguhnya telah zahir dari mereka ilmu yang diperlukan manusia mengurus
perkara baru dalam urusan agama. Mereka juga menuntut supaya pemerintahan Allah
(Hakimiyah Allah) di bumiNya.
Oleh
itu, tamatlah tunggak-tunggak yang membuktikan kekhalifahan mereka, tiada lagi alasan
bagi mereka berselisih dan berpaling darinya melainkan kejahilan atau kedegilan
dan telah tersasar.
-------------------------
[1]
Sahih Bukhari: Jilid 4, halaman 4168.
[2]
Sahih Muslim - Kitab Al-Wasiat.
[3]
Buku Salim bin Qais:. halaman 398.
[4]
Buku Salim bin Qais:. halaman 211
[5]
Al-Ghaibah – Al-Nu’mani: halaman 81 bab riwayat dua belas imam.
[7]
Tafsir Al-‘Iyasyi: Jilid 1, halaman 77..
[8].
Al-Kafi - Kulaini: Jilid 7, halaman 10.
[9]
Man La Yahdhurhu ahli undang-undang Al-Faqih- Al-Shaduq: Jilid 7, halaman 235.
[10]
Mustadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 14, halaman 143.
[11]
Mustadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid 14, halaman 143..
[12] Mustadrak Al-Wasail - Al-Mirza Al-Nuri: Jilid
14, halaman 141.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan