Soalan
63: Allah berfirman:
﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن
يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ
أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ
ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ﴾
{Dan di antara manusia
ada orang yang menyembah Allah dengan berada di tepi; maka jika ia memperoleh
kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan itu, dan jika ia ditimpa oleh suatu
bencana, berbaliklah ia ke belakang. Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang
demikian itu adalah kerugian yang nyata.} [49]
Apakah
yang dimaksudkan dengan ayat yang mulia ini?
Pengirim:
Ibrahim Taghil
Jawapan:
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
Pujian
tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas
Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam
pengiktarafan.
Ayat
ini diturunkan kepada orang yang berjalan bersama kebenaran, tetapi tidak
mengetahui (mengenal) kebenaran, sehingga kamu dapati sebelah kakinya melangkah
ke hadapaa dan sebelah kakinya yang lain mengundur ke belakang, maka dia ragu-ragu
dalam urusannya dan ia mendapati sebagai fitnah atau kekeliruan yang menjadi
alasan untuk dia meninggalkan kebenaran atau mungkin untuk menentangnya. Oleh
itu, dia tidak bersedia untuk mengorbankan harta, dirinya atau dia hanya mendengar
demi kebenaran yang didakwanya untuk diikuti. Walaupun hakikat keimanannya meningkatkan
ujian (fitnah) terhadap kesucian imannya supaya dia mengorbankan harta dan
dirinya dari awal demi jalan kebenaran yang diimaninya.
Iman
mestilah tanpa sebarang permintaan untuk manfaat keduniaan. Selain itu, orang beriman
harus bersedia untuk menghadapi apa-apa kemudaratan duniawi yang merupakan kesan
(natijah) daripada keimanannya. Dan jika orang yang beriman itu berada di atas
gunung [50], nescaya Allah akan menghantar kepadanya orang
yang akan membahayakannya agar dia diberi ganjaran dengannya dan untuk
menaikkan maqamnya. Bahkan, orang yang paling menderita sengsara adalah para nabi
dan Aushiak, kemudian diikuti oleh orang-orang yang seperti mereka. [51]
Juga,
iman mesti sangat sedikit dicemari dengan kebendaan atau keraguan, maka mesti
beriman kepada yang ghaib dan terselamat dari keraguan, oleh itu, beriman
disebabkan oleh tanda-tanda kebendaan, paksaan dan tidak ada pilihan selain menerimanya,
dan jika ia diterima maka sudah tentulah iman Firaun telah diterima
﴿وَجَاوَزْنَا بِبَنِي
إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْياً وَعَدْواً
حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا
الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرائيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾
{Dan Kami memungkinkan
Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala
tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir'aun
itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Aku percaya bahqwa tidak ada
Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku termasuk
orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)".} [52]
Jadi
di sini, beliau mengisytiharkan keimanan dan Islam beliau selepas dia telah disentuh
dinding air yang tiada pilihan lain lagi baginya, tetapi Allah tidak menerima iman
ini yang tidak sah bagi perkara ghaib, kerana Allah adalah perkara yang ghaib
Mutlak
﴿آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ
الْمُفْسِدِينَ﴾
{Apakah sekarang (baru
kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu, dan kamu
termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.} [53].
Juga
iman orang-orang kafir pada hari pembukaan (kemenangaan) itu tidak akan
diterima
﴿قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ
لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلا هُمْ يُنْظَرُونَ﴾
{Katakanlah: "Pada
hari pembukaan itu tidak berguna bagi orang-orang kafir, iman mereka dan tidak
pula mereka diberi tangguh."."} [54]. [55].
Begitulah
juga, jika keraguan meresap ke dalam halaman iman, ia membinasakan (membatalkan)
iman. Maka orang beriman mesti beramal bukan hanya menjadi dari orang-orang
yang mendengar atau melihat (hakikat) kebenaran, tetapi menjadi dari
orang-orang yang terpanggang (membara) oleh imannya. Selain itu, yang terbaik
daripada yang terbaik bagi orang beriman adalah untuk menjadi dari orang-orang
yang benar-benar dibakar oleh api kebenaran sehingga orang percaya dirinya
menjadi hakikat kebenaran dan jurucakap hakikat kebenaran.
✡✡✡✡✡
----------------------------------
[49]
– Al-Hajj 22:11
[50]
- Rasulullah (S) bersabda: "Aku dan Nabi-nabi dan orang yang beriman sebelumku
tetap ditimpakan dengan orang-orang yang menyakiti kami. Dan jika orang yang
beriman itu berada di atas sebuah gunung, Allah akan menghantar kepadanya orang
yang akan membahayakannya agar dia diberi ganjaran dengannya. "3ilal Al-Syarai3
Vol. 1 halaman 45 [Ditambah oleh pengulas].
[51]
- Dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Lebih ramai manusia menimpakan
musibah kepada nabi-nabi mereka (shalawatu Allah 3alaihim) dan kemudian orang
yang mengikuti mereka, dan kemudian, kemudian diikuti oleh orang-orang yang seperti
mereka) Bihar Al-Anwar Jilid 11, hal 69. (Pengulas).
[52]
– Yunus 10:90.
[53]
– Yunus 10:91.
[54]
– Al-Sajdah 32:29.
[55]
– Dari Ibrahim bin Muhammad Al-Hamdani berkata, "Saya bertanya kepada Imam
Al-Ridha (as) mengapa Allah menenggelamkan Firaun selepas dia beriman kepada-Nya,
maka dia (as) berkata," Oleh kerana beliau beriman selepas dia melihat
azab, dan beriman selepas melihat hukuman tidak diterima. Dan itu adalah janji
Allah SWT, Dia disebut kepada orang-orang yang sebelumnya. Allah AWJ berfirman,
(فَلَمَّا رَأَوْا
بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ
مُشْرِكِينَ * فَلَمْ يَكُ يَنفَعُهُمْ إِيمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا)
{Maka
tatkala mereka melihat azab Kami, mereka berkata: "Kami beriman hanya
kepada Allah saja, dan kami kafir kepada sembahan-sembahan yang telah kami
persekutukan dengan Allah". [Ghafir 40:.84-85.]
Dan
Allah AWJ berfirman
(يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ
آيَاتِ رَبِّكَ لاَ يَنفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ
أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً)
{Pada
hari datangnya ayat dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang
kepada dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum)
mengusahakan kebaikan dalam masa imannya.} 6: 158. Dan begtulah halnya dengan
Firaun apabila dia akan lemas, beliau berkata,
: (آمَنتُ أَنَّهُ لا
إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ
الْمُسْلِمِينَ)
{"
"Aku percaya bahqwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh
Bani Israil, dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada
Allah)".Yunus 10:90.
(آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ
قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ...)
{Apakah
sekarang (baru kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak
dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.} - Bihar
al-Anwar. Jilid 6 halaman 23 [Ditambah oleh pengulas]
"Manusia
menentang apa yang mereka jahil mengenainya" -Imam Ali (as)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan