Pertempuran Menegakkan Kesucian
ملحمة القيام المقدّس
ملحمة القيام المقدّس
Tentera
Iblis (Laknahumu Allah) adalah dari Al-Thaghut (yang melampaui batas). Maka
wujudlah Firaun, Namrud dan semua taghut penzalim. Dan wujudlah sifat sebenar
mereka bersama kehadiran mereka. Seumpama bandingan kehadiran Iblis di kalangan
manusia begitulah kehadirannya di kalangan manusia. Dan kewujudan utusan-utusan
dari nabi-nabi yang diutus terdahulu adalah para nabi (as) di dalam Pertempuran
Suci ini. Dan seperti kewujudan shurah (Imej) Allah, wajah Allah, dan Nama-nama
Allah yang Baik, dan Khalifah Allah yang merupakan Hujjah Allah atas
ciptaan-Nya pada zaman kezuhuran dan kebangkitan Al-Mahdi, kewujudan Allah SWT
dalam pertempuran ini, berperang dengan tentera-Nya, ini telah disebutkan di
dalam Taurat:
"Sebab
itu Tuhan sendirilah yang akan memberikan kepadamu suatu pertanda:
Sesungguhnya, seorang perempuan muda mengandung dan akan melahirkan seorang
anak laki-laki, dan ia akan menamakan Dia Imanuel. ". [114]
Dan
erti [Immanuel (Allah Ma3ana)] adalah "Allah bersama kita." Juga teks
yang hampir sama dan maksud "Allah bersama kita" telah disebut di
dalam Injil Matius, dalam Bab pertama.
Dalam
Dua daripada Al-Samaat:
“...
Dan aku mohon padaMu Ya Allah ... kedatanganMu (thala3) di Gunung Sa3ir iaitu
Isa mewakil Kedatangan Allah di Gunung Sa3ir, ....dan kemunculanMu (zuhur) di
Bukit Faran
iaitu
mewakil dan kemunculan (zuhur) Allah di Gunung Faran ....”[115]
Pertempuran
ini adalah "Pertempuran Hidayah" dinisbahkan kepada Al-Mahdi (as),
bukan pertempuran pembunuhan dan pertumpahan darah, maka Iblis (laknahu Allah)
mahu mengambil sebilangan besar mungkin bersamanya untuk mereka dihumban ke
dalam neraka (jahanam) dan mencapai janjinya dalam penggodaan mereka, manakala
Al-Mahdi (as) mahu mengambil sebilangan besar mungkin bersamanya ke syurga
dengan membimbing mereka kepada kebenaran dan Tauhid yang ikhlas kepada-Nya
SWT.
Oleh
itu pada mulanya pertempuran adalah pertempuran akidah kepercayaan perbahasan
lisan. Al-Mahdi (as) adalah (seumpama) Ali (as) dan Al-Hussain. Dan Ali (as)
tidak memulakan pertempuran mempersiapkan Tentera Sucinya, untuk memulakan
Peperangan Jamal, sehingga dia mengutus seorang pemuda yang membawa al-Quran
kepada mereka, orang-orang yang telah menggerakkan tentera terhadapnya untuk
membunuhnya. Tetapi, tindak balas tentera Iblis adalah membunuh pemuda itu dan
mengoyak-ngoyakkan Al-Quran. Begitulah juga Al-Hussain (as) yang tidak tidak
memulakan pertempuran mempersiapkan Tentera Sucinya sehingga dia dan
sahabat-sahabatnya berkata kepada kaum itu dan menasihati mereka. Tetapi mereka
bertindak balas kepada beliau dan sahabat-sahabatnya dengan lembing. Oleh itu
Dia berkata kepada para sahabatnya,
"Bangkitlah,
semoga Allah memberi rahmat kepada kamu! Kerana ini adalah utusan-utusan kaum
itu kepada kamu. "[116]
Oleh
itu Ali dan Hussain (as) memulakan dengan percakapan dan memberikan
hujjah-hujjah untuk membimbing manusia. Tetapi tentera syaitan, kerana
ketidakupayaan mereka, dan kegagalan mereka untuk mencari jawapan kepada
kebijaksanaan Ali (as) dan Al-Hussain (as) melainkan peperangan.
Begitulah
juga dengan Al-Mahdi (as) anak kepada Ali (as) dan anak kepada Al-Hussain (as),
memulakan dengan percakapan dan pengajaran dengan akidah kepercayaan untuk
membimbing manusia, tetapi kerana ketidakupayaan mereka mereka gagal untuk
mencari jawapan dengan perkataan yang bijak dan hujjah-hujjah yang kukuh
melainkan peperangan.
Pada
masa itu, Al-Mahdi (as) tidak akan mendapati satu perkara untuk dikatakan
kecuali kata-kata Ali (as),
"Kita
memerangi mereka atas tertumpah darah ini," dan kata-kata Al-Hussain (as),
"Bangkitlah,
semoga Allah memberi rahmat kepada kamu! Kerana ini adalah utusan-utusan kaum
itu kepada kamu. "
والحمد لله رب العالمين
Ahmad
Al-Hassan
Zhul-Hijjah
1427
✡✡✡✡✡✡✡✡✡✡
----------------------------------
[114]
- Taurat (perjanjian Lama) Yesaya 7:14
[115]
-. Misbah Al-Mutahajid halaman 416, Jamal Al-Usbu3: halaman 321. Mishbah
Al-Kafa3imiy halaman 424, Bihar Al-Anwar Jilid 87 halaman 97,
[116]
- Manaqib Aali Abi Thalib, Jilid 3, halaman 250 Bihar Al-Anwar, Jilid 45,
halaman 12 Al-3awalim, Al-Imam Al-Hussain (as), halaman 255. Kitab Al-Futuh,
Jilid 5, halaman 101. A3yan Al-Syi3ah, Jilid 1, halaman 603
Tiada ulasan:
Catat Ulasan