Selasa, 12 April 2022

Imam Ahmad Al-Hassan (as) Adalah Anak Manusia

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) Adalah Anak Manusia

 

Gelaran Al-Masih (Mesias – Yang diurapi) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Diurapi): (42 Ya Tuhan Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.")[1] 

Dan Saul Mesias (Diurapi) (5 Kemudian berdebar-debarlah hati Daud, karena ia telah memotong di tepi jubah Saul. 6 lalu berkatalah ia kepada orang-orangnya: "Dijauhkan Tuhanlah kiranya dari padaku untuk melakukan hal yang demikian kepada tuan-ku, kepada orang yang diurapi Tuhan, yakni menjamah dia, sebab dialah orang yang diurapi Tuhan.").[2] .

Bahkan sehinggakan Koresh Raja Persia Mesias (Diurapi): (1 Beginilah firman Tuhan: "Inilah firman-Ku kepada orang yang Kuurapi, kepada Koresh yang tangan kanannya Kupegang supaya Aku menundukkan bangsa-bangsa di depannya dan melucuti raja-raja, supaya Aku membuka pintu-pintu di depannya dan supaya pintu-pintu gerbang tidak tinggal tertutup.)[3]

Al-Masih adalah orang yang diurapi dengan minyak suci yang diterangkan dalam Kitab Keluaran:

(22 Berfirmanlah Tuhan kepada Musa: 23 Ambillah rempah-rempah pilihan, mur tetesan lima ratus syikal, dan kayu manis yang harum setengah dari itu, yakni dua ratus lima puluh syikal, dan tebu yang baik dua ratus lima puluh syikal, 24 dan kayu teja lima ratus syikal, ditimbang menurut syikal kudus, dan minyak zaitun satu hin. 25 Haruslah kaubuat semuanya itu menjadi minyak urapan yang kudus,)[4].

Dan oleh kerana orang Harun dari suku Lewi ditugaskan untuk melakukan pekerjaan tenung, mereka harus diurapi dengan minyak ini. (12 Kemudian kausuruhlah Harun dan anak-anaknya datang ke pintu Kemah Pertemuan dan kaubasuhlah mereka dengan air. 13 Kaukenakanlah pakaian yang kudus kepada Harun, kauurapi dan kaukuduskanlah dia supaya ia memegang jabatan imam bagi-Ku. 14 Juga anak-anaknya kausuruhlah mendekat dan kaukenakanlah kemeja kepada mereka. 15 Urapilah mereka, seperti engkau mengurapi ayah mereka, supaya mereka memegang jabatan imam bagi-Ku; dan ini terjadi, supaya berdasarkan pengurapan itu mereka memegang jabatan imam untuk selama-lamanya turun-temurun.")[5].

 

Oleh itu, gelaran Mesias (Al-Masih) tidak hanya digunakan untuk Isa anak Maryam, tetapi termasuk yang lain juga.

Dalam Perjanjian Lama, ia bermaksud orang yang datang pada akhir zaman untuk memulihkan keadilan dan kesaksamaan kepada tanah yang dipenuhi dengan ketidakadilan dan kerosakan sehingga masa kedatangannya.

Idea yang diterima pakai oleh penyelidikan Dr. Abu Muhammad Al-Ansari dalam buku (Siapakah Yang Tersalib atau yang diserupakan), yang kini cuba saya rumuskan, diwakili dengan mengatakan: bahawa Isa (as) boleh dipanggil Al-Masih Yang Ditunggu. Tetapi sebagai gambaran Al-Masih yang dinantikan, bukan kerana dia sendiri adalah Al-Masih yang dinantikan, tetapi Al-Masih yang dinantikan adalah juga diri Al-Mahdi yang dinantikan.

Penerangan tentang Mesiah (Al-Masih) yang dinantikan atau Al-Mahdi yang dinantikan yang mewakili Isa (as)

 

Anak Manusia

 

Dalam kitab Daniel dari Perjanjian Lama, di mana kita dapati dalam bab ketujuh daripadanya teks berikut:

12 Juga kekuasaan binatang-binatang yang lain dicabut, dan jangka hidup mereka ditentukan sampai pada waktu dan saatnya. 13 Aku terus melihat dalam penglihatan (mimpi) malam itu, tampak datang dengan awan-awan dari langit seorang seperti anak manusia; datanglah ia kepada Yang Lanjut Usianya itu, dan ia dibawa ke hadapan-Nya. 14 Lalu diberikan kepadanya kekuasaan dan kemuliaan dan kekuasaan sebagai raja, maka orang-orang dari segala bangsa, suku bangsa dan bahasa mengabdi kepadanya. Kekuasaannya ialah kekuasaan yang kekal, yang tidak akan lenyap, dan kerajaannya ialah kerajaan yang tidak akan musnah.

 

Binatang atau keempat-empat kerajaan akan didirikan di bumi, dan kerajaan keempat yang ditolak ke dalam api akan digantikan oleh kerajaan orang-orang kudus yang dijanjikan. Dalam hal ini, kerajaan yang dipimpin oleh Anak Manusia ini mestilah kerajaan duniawi dan bukan sahaja kerajaan rohani yang menggulingkan keadaan para penindas selama-lamanya, dan ia adalah Kerajaan Keadilan Ilahi.

 

Sebaliknya, Isa (as) datang ke bumi tanpa mencapai semua ini, jadi mereka mulai bertindak untuk mencadangkan idea kerajaan rohani, walaupun mereka melihat dengan mata mereka sendiri bahawa kerajaan rohani yang dikatakan ini tidak meluaskan kawalan ke atas seluruh bumi, dan mereka mengetahui dengan pasti bahawa sultan-sultan di bumi tidak menyembah Allah. Tidak ada kerajaan rohani mahupun kerajaan duniawi yang telah memusnahkan kerajaan zalim.

 

Bukti-bukti dalam sabda Isa Al-Masih (as) tentang tanda-tanda hari itu menunjukkan tanda-tanda yang berkaitan dengan dunia ini dengan kedatangan seseorang yang pastinya juga berkaitan dengan dunia ini. Ia telah disebut dalam Injil (Matius 24), dan lain-lain: (6 Kamu akan mendengar deru perang atau khabar-khabar tentang perang. Namun berawas-awaslah jangan kamu gelisah; sebab semuanya itu harus terjadi, tetapi itu belum kesudahannya. 7 Sebab bangsa akan bangkit melawan bangsa, dan kerajaan melawan kerajaan. Akan ada kelaparan dan gempa bumi di berbagai tempat. 8 Akan tetapi semuanya itu barulah permulaan penderitaan menjelang zaman baru.) Teks ini mengesahkan bahawa kerajaan itu adalah di bumi. Peperangan, kelaparan, dan wabak semuanya sesuai dengan dunia kita ini, serta turunnya kekejian kebinasaan, iaitu, Kerajaan Besi atau Kerajaan Keempat di Tempat Suci, dan juga pasti kedatangan Anak Manusia, semua ini berlaku di dunia kita.

 

Yesus (as) menasihati manusia supaya berjaga-jaga dan menunggu kedatangan Anak Manusia atau Al-Masih. Menonton atau menjangka tidak mempunyai apa-apa makna jika ia berkaitan dengan sesuatu yang lain, atau penilaian manusia, atau hari kiamat yang tidak seorang pun akan berjaya melarikan diri atau mensia-siakannya. Tidak dinafikan bahawa bersiap-siap atas pengharapan dan penantian adalah sesuatu yang boleh dirindui dan berkaitan dengan dunia ini.

Teks-teks itu juga menunjukkan bahawa kedatangan Anak Manusia dan umat pilihan-Nya akan disertai dengan melemparkan kekejian kebinasaan ke dalam kekangan api neraka dan penetapan Kerajaan Keadilan Ilahi, iaitu, kerajaan di mana umat pilihan memerintah. Ini dijelaskan oleh penglihatan lain dalam Kitab Daniel, seperti berikut:

(31 Ya raja, tuanku melihat suatu penglihatan, yakni sebuah patung yang amat besar! Patung ini tinggi, berkilau-kilauan luar biasa, tegak di hadapan tuanku, dan tampak mendahsyatkan. ... 34  Sementara tuanku melihatnya, terungkit lepas sebuah batu tanpa perbuatan tangan manusia, lalu menimpa patung itu, tepat pada kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga remuk. 35 Maka dengan sekaligus diremukkannyalah juga besi, tanah liat, tembaga, perak dan emas itu, dan semuanya menjadi seperti sekam di tempat pengirikan pada musim panas, lalu angin menghembuskannya, sehingga tidak ada bekas-bekasnya yang ditemukan. Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh bumi. ... 40 Sesudah itu akan ada suatu kerajaan yang keempat, yang keras seperti besi, tepat seperti besi yang meremukkan dan menghancurkan segala sesuatu; dan seperti besi yang menghancurluluhkan, maka kerajaan ini akan meremukkan dan menghancurluluhkan semuanya. 41 ... 44 Tetapi pada zaman raja-raja, Tuhan semesta langit akan mendirikan suatu kerajaan yang tidak akan binasa sampai selama-lamanya, dan kekuasaan tidak akan beralih lagi kepada bangsa lain: kerajaan itu akan meremukkan segala kerajaan dan menghabisinya, tetapi kerajaan itu sendiri akan tetap untuk selama-lamanya,)[6]

Keadilan Ilahi) akan berada di bumi ini: (Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh bumi.) Dan hakikat bahawa ia memenuhi seluruh bumi bermakna ia telah tersebar ke seluruh bumi. Kerajaan Tuhan belum tegak, dan ketidakadilan masih berlaku di bumi sehingga sekarang.[7]



_____________________________

[1] - 2 Tawarikh 6:42.

[2] - 1 Samuel: 24.

[3] - Yesaya: 45.

[4] - Keluaran:30.

[5] - Imamat: 40.

[6] - Daniel: 2.

[7] - Tafsiran penglihatan Daniel terdapat dalam kitab tersebut, memetik daripada apa yang dijelaskan oleh Imam Ahmad al-Hassan (as).


 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI

 

3 drpd 4

 


Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?

Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Abbapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...

Teruskan membaca "

 

Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum

 

Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...

Teruskan membaca "

 

Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk

 

Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...

Teruskan membaca "

 

Beberapa perkataan di dalam Taurat dan Injil yang sebahagian maksudnya membayangkan bahawa Ketuhanan Mutlak bersemayam di alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan hakikatnya.

 

Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.

 

Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas

 

Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia

 

Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...

Teruskan membaca "

 

Halaman 3 daripada 4

 

1 2 3 4



Tiada ulasan: