Sabtu, 9 April 2022

Teks-teks Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk

 

Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk

 

Nas-nas ini jelas dan mantap, maka tidak ada gunanya menafsirkannya kerana kesepakatan nas-nas yang maknanya dicurigai oleh ulama yang tidak beramal, mengutamakan ciptaan Tuhan dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran yang salah.

 

Beberapa teks dalam Taurat (Perjanjian Lama):

 

“Sebab itu ketahuilah pada hari ini dan camkanlah, bahwa Tuhan adalahlah Allah yang di langit di atas dan di bumi di bawah, tidak ada yang lain.[1].

 

“Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN itu Allah kita, TUHAN itu esa![2].

 

Aku Akulah dia, dan tiada tuhan bersamaku”[3].

 

“Akulah yang terdahulu dan Akulah yang terkemudian; tidak ada Tuhan Allah selain dari pada-Ku”[4].


"Akulah Tuhan, yang menjadikan segala sesuatu, yang seorang diri membentangkan langit, yang menghamparkan bumi--siapakah yang mendampingi Aku?“[5].


Bukankah Aku, Tuhan? Tidak ada yang lain, tidak ada Tuhan selain dari pada-Ku! Tuhan yang adil dan Juruselamat, tidak ada yang lain kecuali Aku!”[6].


Bukankah satu Tuhan yang menciptakan kita?[7].

 

Akulah Rab, Tuhanmu, yang membawa engkau keluar dari tanah Mesir, dari tempat perhambaan.

Jangan ada padamu Tuhan lain di hadapan-Ku”[8].

 

Beberapa teks daripada Injil (Perjanjian Baru)

 

"Benar kata-Mu itu, bahwa Dia Allah esa, dan bahwa tidak ada yang lain kecuali Dia."[9].

 

“Dan kemuliaan Tuhan yang Esa tidak kamu cari?[10]

 

Petikan dari surat yang mereka lampirkan bersama Injil:

 

“Kerana Allah itu satu”[11].

 

“Dan tidak ada tuhan lain selain tuhan Yang Esa”[12].

 

“Tetapi Tuhan adalah satu”[13].

 

“Kerana hanya ada satu Tuhan”[14].


“Engkau percaya, bahawa Allah hanya ada satu? Itu baik!”[15].


Bab ucapan dari Injil (Isa, salam Allah atasnya, tidak mengetahui Hari Kiamat)

 

Isa berkata tentang diri-Nya sendiri bahawa dia tidak tahu tentang saat (Kiamat) di mana Kiamat Kecil akan berlaku (dan tentang hari dan saat (Kiamat) itu, tidak seorang pun mengetahui tentangnya, tidak juga malaikat di langit, mahupun Anak, kecuali Bapa. ) [16], dan kejahilan adalah kekurangan, manakala ketuhanan mutlak adalah sempurna dan mutlak, tanpa kekurangan atau kejahilan; Kerana ia adalah cahaya dan tidak ada kegelapan di dalamnya, maka kejahilan menimpa makhluk kerana adanya kegelapan dalam halaman kewujudannya.

 

Jadi, Isa (as) adalah cahaya dan mempunyai kegelapan, dan ini membuktikan apa yang diperlukan bahawa Isa bukanlah ketuhanan yang mutlak, melainkan seorang hamba yang diciptakan dari kegelapan dan cahaya, dan dia bukanlah cahaya yang tanpa kegelapan di dalamnya di mana Maha Tinggi Allah, jauh Dia sejauh-jauhnya.

 

Dan di dalam bab terdapat ucapan, penerangan dan pengajaran bagi orang-orang yang berakal, dan ini adalah teks kata-kata Isa (as) sebagaimana yang terdapat dalam Injil Markus: 32 dan tentang hari dan saat (Kiamat) itu, tidak seorang pun mengetahui tentangnya, tidak juga malaikat di langit, mahupun Anak, kecuali Bapa. 33 Hati-hatilah dan berjaga-jagalah! Sebab kamu tidak tahu bilamanakah waktunya tiba.

 Bilakah masanya. 34 Dan halnya sama seperti seorang yang bepergian, yang meninggalkan rumahnya dan menyerahkan tanggung jawab kepada hamba-hambanya, masing-masing dengan tugasnya, dan memerintahkan penunggu pintu supaya berjaga-jaga. 35 Karena itu berjaga-jagalah, sebab kamu tidak tahu bilamanakah tuan rumah itu pulang, menjelang malam, atau tengah malam, atau larut malam, atau pagi-pagi buta, 36 supaya kalau ia tiba-tiba datang jangan kamu didapatinya sedang tidur. 37 Apa yang Kukatakan kepada kamu, Kukatakan kepada semua orang: berjaga-jagalah!"[17].

 

 

________________

[1]- Ulangan 4:39.

[2]- Ulangan 6:4.

[3]- Ulangan 32:39.

[4] - Yesaya 44:6.

[5] - Yesaya 44:24.

[6] - Yesaya 45:21.

[7] - Maleakhi 2:10.

[8] - Keluaran 20:2 dan 3.

[9] - Markus 12:32.

[10] - Yohanes 5:44.

[11] - Roma 3:30.

[12] - 1 Korintus 8:4.

[13] - Galatia 3:20.

[14] - 1 Timotius 2:5.

[15] - Yakobus 2:19.

[16] - Markus 13:32

[17] - Injil Markus, bab ketiga belas – Ayat 32-37. Perjanjian Lama dan Baru: J 2 - Dewan Jemaat-jemaat Timur.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya


 BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI

 

3 drpd 4

 


Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?

Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Abbapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...

Teruskan membaca "

 

Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum

 

Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...

Teruskan membaca "

 

Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk

 

Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...

Teruskan membaca "

 

Beberapa perkataan di dalam Taurat dan Injil yang sebahagian maksudnya membayangkan bahawa Ketuhanan Mutlak bersemayam di alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan hakikatnya.

 

Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.

 

Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas

 

Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia

 

Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...

Teruskan membaca "

 

Halaman 3 daripada 4

 1 2 3 4



 

Tiada ulasan: