Isnin, 18 April 2022

Allah memberi kesaksian kepada Ahmad Al-Hassan (as)

 

Allah memberi kesaksian kepada Ahmad Al-Hassan (as)

 

Allah memberi kesaksian kepada Ahmad Al-Hassan (as) dengan rukya (mimpi) istikhaarah dan jalan-jalan ghaib. Allah SWT memberi kesaksian kepada mereka dengan rukya (mimpi) dan istikhaarah Dan dengan berbagai cara yang ghaib, cara Allah SWT dengan berbagai-bagai makhluk...


Rukya (Mimpi)

 

Adapun dalam rukya (mimpi), terdapat doa bagi orang yang inginkan agar Allah Taala menunjukkan kepadanya rukya (mimpi) yang menunjukkan kepadanya siapakan Pemilik Kebenaran. Baca doa ini.

 

Allah Yang Maha Suci, dan para nabi dan washi bersaksi terhadap Imam Ahmad (as). Untuk lebih terperinci, lihat pautan ini.

 

Istikharah

 

Rukya dan Istikharah adalah cara alam ghaib (metafizik) untuk mengetahui dan menentukan kebenaran Khalifah Allah di bumiNya dan Al-Quran mengakui dan menerima rukya (mimpi) dalam kisah rukya (mimpi) Yusuf (as) dan pernyataan bahawa ia adalah bukti bahawa Yusuf adalah Khalifah Allah di bumiNya dan ia adalah jalan yang digunakan oleh Ya’kub sebagai dalil dan Ya’kub memberi amaran kepada Yusuf supaya tidak menceritakannya kepada saudara-saudaranya kerana mereka akan tahu melaluinya bahawa Yusuf adalah Khalifah Allah di bumiNya. Terdapat perbezaan antara pernyataan bahawa rukya (mimpi) adalah panduan untuk mengetahui akidah dengan ketetapan undang-undang syariah fiqh, dan pernyataan bahawa rukya (mimpi) adalah panduan untuk menentukan kebenaran akidah Khalifah Allah di bumiNya..

 

Terdapat banyak hadits dari Ahlul Bait (as) mengenai istikharah, berikut antaranya:

 

 (صل ركعتين واستخر الله، فوالله ما استخار الله مسلم إلا خار له ألبتة)

Dari Abi Abdullah (as) (Sholat dua rakaat dan beristikharah kepada Allah, kerana demi Allah, tidak beristikharah seorang Muslim kepada Allah melainkan diberikan pilihan kepadanya) [Wasail Al-Syi'ah / Bab sholat Istikharah].

وعنه (ع) (من استخار الله راضياً بما صنع خار الله له حتماً)

Dan darinya (as) (sesiapa yang beristikharah kepada Allah, dan redha dengan apa yang telah Allah pilihkan, nescaya Allah akan meyakinkannya) [sumber yang sama].

وعنه (ع) (كنا نتعلم الإستخارة كما نتعلم السورة من القرآن، ثم قال: ما أبالي إذا استخرت على أي جنبي وقعت))

Dan daripada beliau (as) (kami pernah belajar istikharah sebagaimana kami belajar satu surah dari Al-Qur’an, kemudian beliau berkata: Saya tidak peduli jika saya melakukan istikharah di sebelah mana ia ditentukan) [sumber yang sama].

Dan lebih dari itu, terdapat hadits-hadits yang melarang melanggar dan mengingkari istikhaarah, atau menghadap kepada urusan, dan memasukinya tanpa istikhaarah. Dari Abi Abdillah (as) (Sesiapa yang memasuki sesuatu perkara tanpa istikhaarah kemudian ditimpa musibah, dia tidak akan mendapat pahala) [sumber yang sama].

Dan daripada beliau (as) (Allah AWJ berfirman: Amatlah sengsara hamba-Ku apabila dia beramal, sesuatu amalan tetapi tidak beristikharah pada-Ku) [sumber yang sama].

Dan dari beliau (as) dan telah bertanya sebahagian sahabatnya kepadanya: "Siapakah makhluk yang paling mulia di sisi Allah? Beliau berkata: Kebanyakan mereka mengingati Allah dan amalan mereka taat kepada-Nya. Aku berkata: Siapakah yang mekhluk paling dibenci Allah? Dia berkata: orang yang menuduh Allah? Saya bertanya: Ada Seseorang yang menuduh Allah? Dia berkata: Ya, sesiapa yang beristikharah kepada Allah, maka datanglah kebaikan kepadanya dengan perkara yang dia benci, lalu dia marah dengannya, kerana itulah orang yang menuduh Allah.) [sumber yang sama].

 

Ada beberapa kaedah istikhaarah, dan meminta kepada Allah dan mengetahui jawapan-Nya Yang Maha Suci dan Maha Tinggi, datang daripada Rasul yang mulia Muhammad (S) dan Ahlul Bait baginda (as).

Shafwan Al-Jammal, yang merupakan salah seorang daripada sahabat dua Imam; Al-Kazim dan Al-Ridha (as) (Mengukur Imamah Al-Ridha (as) dalam fitnah Al-Waqfiyah (pendirian menyebelahi) melalui Istikharah.

Dari Ali bin Muazh, dia berkata: ((Saya berkata kepada Shafwan bin Yahya: Dengan apa kamu mengukur Ali - iaitu Al-Ridha (as) - dia berkata: Saya bersholat dan berdoa kepada Allah, dan saya beristikharah untuk mengukurnya)) (Ghaibah Al-Thusi: 54) Maka Safwan Al-Jammal mengukur Imamah Al-Ridha (as) dengan istikharah.

Berikut adalah hadits yang sangat penting yang menghubungkan Istikharah dengan Imam Mahdi (as). Kitab Al-Ghaibah - Muhammad bin Ibrahim Al-Nu’mani - ms 221-222

Dari Abi Muhammad Musa bin Harun bin Isa Al-Ma'abdi, dia berkata: Abdullah bin Muslamah bin Qa’nab memberitahu kami, dia berkata: Sulaiman bin Bilal memberitahu kami, dia berkata: Jaafar bin Muhammad (as) memberitahu kami, dari bapa-bapanya, dari datuknya, dari Al-Hussein bin Ali (as), dia berkata:

” جاء رجل إلى أمير المؤمنين ( عليه السلام ) ، فقال له : يا أمير المؤمنين ، نبئنا بمهديكم هذا ؟

فقال : إذا درج الدارجون ، وقل المؤمنون ، وذهب المجلبون ، فهناك هناك .

فقال : يا أمير المؤمنين ، ممن الرجل ؟ فقال : من بني هاشم ، من ذروة طود العرب وبحر مغيضها إذا وردت ، ومخفر أهلها إذا أتيت ، ومعدن صفوتها إذا اكتدرت ، ولا يجبن إذا المنايا هلعت ، ولا يخور إذا المنون اكتنعت ، ولا ينكل إذا الكماة اصطرعت ، مشمر مغلولب ، ظفر ضرغامة ، حصد مخدش ذكر ، سيف من سيوف الله ، رأس ، قثم ، نشؤ رأسه في باذخ السؤدد ، وعارز مجده في أكرم المحتد ، فلا يصرفنك عن بيعته صارف عارض ، ينوص إلى الفتنة كل مناص ، إن قال فشر قائل ، وإن سكت فذو دعائر .

ثم رجع إلى صفة المهدي ( عليه السلام ) فقال : أوسعكم كهفا ، وأكثركم علما ، وأوصلكم رحما ، اللهم فاجعل بعثه خروجا من الغمة ، واجمع به شمل الأمة ، فإن خار الله لك فاعزم ، ولا تنثن عنه إن وفقت له ، ولا تجوزن عنه إن هديت إليه ، هاه – وأومأ بيده إلى صدره شوقا إلى رؤيته “.

Pernah seorang lelaki datang kepada Amirul Mukminin (as), dan dia berkata kepadanya: Wahai Amirul Mukminin, maukah kamu memberitahu kami tentang Mahdimu ini?

Amirul Mu'minin (as) berkata: "Jika kebanyakan kamu meninggal dunia, sedikit sekali orang-orang yang beriman dan orang-orang yang suka bersuara hilang, maka dia akan muncul!"

Lelaki itu berkata: "Dari manakah lelaki itu (Al-Mahdi)?"

Imam Ali (as) berkata: “Beliau daripada golongan bani Hashim; puncak gunung orang Arab (yang terbaik dari orang Arab), lautan yang setiap orang datang ke sana, tempat peranginan yang selamat dan mata air yang bersih apabila yang lain menjadi keruh. Dia dari orang ramai, yang tidak gentar apabila ajal menjengah, tidak lemah apabila kiamat semakin hampir dan tidak surut apabila pahlawan bertembung. Dia sentiasa menang seperti singa. Dia akan menghapuskan orang-orang yang zalim dan orang-orang yang sombong. Dia adalah pedang Allah. Dia bangkit dari kesombongan. Kemuliaannya terpancar dari keluarga agung yang mulia. Janganlah seorang pun dari mereka, yang bersegera ke arah fitnah dan yang apabila berkata, pembicara yang paling jahat dan apabila berdiam diri, memancing di air yang bergelora, menghalang kamu daripada memberi penghormatan kepadanya.”

Kemudian dia bercakap lagi tentang sifat Al-Mahdi (as) dengan berkata: “Dia adalah orang yang paling pemurah, paling tahu dan paling baik hati di antara kamu kepada kerabatnya. Ya Allah, jadikanlah kedatangannya sebagai penyelamat dari kesusahan dan jadikanlah ummat bersatu dengannya! Wahai manusia, jika Allah menghendaki kamu, bertekadlah dan janganlah kamu berpaling dari-Nya (Al-Mahdi) apabila kamu telah diberi petunjuk kepadanya.” Dia mengeluh dan menunjuk ke arah dadanya dengan tangannya menunjukkan keinginannya untuk melihatnya.”

 

Daripada buku Pengumpul Bukti oleh Dr Abu Muhammad Al-Ansari

 

Salah satu cara untuk mengetahui perkara ghaib; Istikharah, dan sesiapa yang menelaah kitab (Ma Waraa’ Al-Fiqh) oleh Sayyid Al-Sadr didapati suatu penyelidikan yang sangat baik tentang kewibawaan istikharah, dia berkata dalam satu perenggan: (Sesungguhnya, jika saudara yang beriman menasihatinya, dia tidak menipunya, jadi bagaimana dengan Allah Taala)? Saya berkata, atau mungkin kamu takut bahawa Allah berlaku tidak adil kepada kamu?

﴿ أَفِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَن يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴾

{Apakah dalam hati mereka ada penyakit, atau (karena) mereka ragu-ragu ataukah (karena) takut kalau-kalau Allah dan rasul-Nya berlaku zalim kepada mereka? Sebenarnya, mereka itulah orang-orang yang zalim.} [Al-Nur:50]

 

Al-Syed Ibn Thawus Al-Hasani Al-Hilli mempunyai sebuah buku bertajuk (Membuka Pintu-pintu Antara Orang-orang Berakal dan Rab Al-Arbab dalam Istikharah), di mana beliau memasukkan banyak dalil untuk Istikharah; Termasuk katanya: (Ketahuilah bahawa aku telah mendapati tadbir Allah Jalla Jalalah untuk kepentingan hamba-hamba-Nya yang tidak sesuai dengan keinginan mereka, malah menurut kehendak-Nya, dan apa yang tidak berdasarkan sebab-sebab yang nyata bagi mereka dalam perkara yang tidak diingini dan melainkan apa yang Allah Jalla Jalalah ketahui tentang kepentingan mereka yang tidak mereka ketahui, atau kebanyakan mereka kecuali dari sisiNya Jalla Jalalah, dan dari sisi Rasul (S), dan jika akal itu cukup untuk membimbing mereka kepada keutamaan kepentingan mereka, pengutusan para nabi tidak akan diperlukan, sehinggakan dalam pengurusan Allah Jalla Jalalah untuk kepentingan umat manusia hampir terasing oleh kebanyakan orang Islam.

Jadi apabila saya melihat perancangan saya mengikut apa yang saya mahu, dan tidak berdasarkan sebab-sebab yang jelas dalam pengetahuan dan ketekunan saya, dan saya tahu bahawa saya tidak mengetahui semua minat saya dengan alasan dan kecerdasan saya, saya perlu mencapai matlamat saya. kebahagiaan di dunia dan akhirat, kepada mengenal siapa yang mengetahuiNya Jalla Jalalah, dan Dialah yang Mengetahui perkara yang ghaib, dan aku yakin bahawa rancanganNya untukku lebih baik daripada pengurusan diriku sendiri, dan ini jelas bagi orang yang  mempunyai akal dan hati, dan aku melihat perundinganNya Jalla Jalalah, dengan pintu istikharah sebagai salah sebuah pintu tanda-tanda kemuliaanNya, dan di antara ukurannya untukku dengan kebaikannya yang lembut, maka aku bersandar padanya, dan mesti melakukannya).

Dia juga berkata: (Ketahuilah bahawa aku dapati Allah Jalla Jalalah berfirman tentang malaikat pilihan dan ukurannya adalah antara pilihan dan ukuran yang terbaik, kerana mereka berada pada makam mukasyafah dengan ayaat dan hidayaat. Mereka menentangNya Jalla Jalalah.

Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?"

Lalu Allah Jalla Jalalah berfirman kepada mereka: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".

Kerana pengetahuan dan pemahaman mereka terbatas pada rahsia-rahsiaNya dalam pengurusan yang lurus, sehingga akhirnya mereka mengaku dan berkata: ("Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana".).(3)

Apabila aku melihat para malaikat tidak mampu dan kurang mengetahui perancangan-Nya, aku tahu bahawa aku lebih tidak mampu dan lebih pula kekuranganku, maka aku berpaling kepada-Nya Jalla Jalalah, untuk mengetahui apa yang tidak aku ketahui kecuali dengan perancangan-Nya Jalla Jalalah, dalam urusan yang sedikit dan yang banyak oleh diriku.

Dan dia juga berkata: (Kemudian aku dapati nabi-nabi yang paling sempurna dari anak Adam (as), Allah memelihara mereka dalam mengatur mereka di maqam-maqam, sehingga terjadi kepada Adam (as) dalam perancangannya untuk memakan buah dari pohon itu apa yang termasuk dalam tanda-tanda yang jelas, dan berlaku kepada Nuh (as) yang berkata: (sesungguhnya anakku termasuk keluargaku, dan sesungguhnya janji Engkau itulah yang benar.), yang tidak tersembunyi dari Aku mengetahui dari orang-orang yang benar. Dan dia melakukan kepada Daud (as) dalam beberapa ujian seperti yang terkandung di dalam kitab, sehingga Allah Taala berfirman (Dan Daud mengetahui bahawa Kami mengujinya; maka ia meminta ampun kepada Tuhannya lalu menyungkur sujud dan bertaubat.) Dan apa yang terjadi kepada Musa (as) ketika dia memilih tujuh puluh orang dari kaumnya pada masa itu, apa yang jelas termasuk dalam tanda-tanda tersebut.

Apabila aku melihat para nabi - yang merupakan orang yang paling lengkap dari segi sumber dan penyampaian - mereka perlu mengimbanginya dalam sebahagian maksud, aku tahu bahawa aku mempunyai keperluan dan kesedaran yang paling besar untuk mengetahui bimbingan padaku, dalam apa yang aku tidak ketahui tentang keinginanku kecuali dengan perundingan dan merujuk kepada-Nya Yang Maha Suci. Maka aku terpaksa mentakrifkannya dengan istikhaarah dari pintu-pintu rahmatNya).

Dia berkata: (Kemudian aku dapati Al-Quran yang terang-terangan ​​secara umumnya boleh menjamin bani Adam yang dinyatakan dengan jelas. (Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka.) Dan firmanNya Jalla Jalalah: (Bagi Allah-lah urusan sebelum dan sesudah (mereka menang.) Dan firmanNya Jalla Jalalah: (Andaikata kebenaran itu menuruti hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi ini, dan semua yang ada di dalamnya. Sebenarnya Kami telah mendatangkan kepada mereka kebanggaan mereka tetapi mereka berpaling dari kebanggaan itu.)

Dan ini adalah penyataan besar dengan kesaksian dari Allah Jalla Jalalah, tentang kekurangan anak Adam yang termasuk dalam ketegasan Al-Quran ini, dan mengasingkan diri mereka dari yang terbaik, dan bahawa Dia Jalla Jalalah, mempunyai urusan sebelum dan sesudahnya, dan seandainya kebenaran itu mengikuti hawa nafsu mereka, niscaya rosaklah langit dan bumi dan semua yang ada di dalamnya, dan hawa nafsu mereka akan membawa mereka dari kerosakan kepada batas-batas ini.

Apabila aku mengetahui hal itu, dan mempercayai apa yang difirmankanNya Jalla Jalalah, aku lari dari pilihan diriku kepada pilihan-Nya terhadapku, dengan mengikut nasihatnya, dan aku melihat bahawa Dia telah memisahkan aku daripada perkara itu, maka aku menukar arahanku untuk diriku sendiri, dan bersandar pada perintah-Nya Jalla Jalalah, dan kemuliaan rujukan isyaratNya, dan mempercayai KebenaranNya Jalla Jalalah, bahawa jika Dia mengikuti kebenaran Hajatku, keadaanku dan pendapatku menjadi rosak, maka aku bergantung pada nasihat kebenaran, dan meninggalkan mengikut hawa nafsuku, dan ini jelas bagi orang yang berlaku adil terhadap dirinya sendiri dan mengetahui terbit mataharinya.

Terdapat banyak hadits daripada Ahlul Bait (as) berkenaan istikharah, berikut antaranya:-

 

Dari Abi Abdullah (as) (Sholat dua rakaat dan beristikharah kepada Allah, kerana demi Allah, tidak beristikharah seorang Muslim kepada Allah melainkan diberikan pilihan kepadanya) [Wasail Al-Syi'ah / Bab sholat Istikharah].

Dan darinya (as) (sesiapa yang beristikharah kepada Allah, dan redha dengan apa yang telah Allah pilihkan, nescaya Allah akan meyakinkannya) [sumber yang sama].

Hadits ini mengesahkan syarat istikharah yang perlu, iaitu orang yang menggunakan istikharah hendaklah berpuas hati (redha) dengan hasilnya, walau apa pun keadaannya.

Dan daripada beliau (as) (kami pernah belajar istikharah sebagaimana kami belajar satu surah dari Al-Qur’an, kemudian beliau berkata: Saya tidak peduli jika saya melakukan istikharah di sebelah mana ia ditentukan) [sumber yang sama].

Dan kata-katanya (saya tidak peduli...dst.) adalah bukti keyakinan yang tinggi terhadap Istikharah.

Dan lebih dari itu, terdapat hadits-hadits yang melarang melanggar dan mengingkari istikhaarah, atau menghadap kepada urusan, dan memasukinya tanpa istikhaarah. Dari Abi Abdillah (as) (Sesiapa yang memasuki sesuatu perkara tanpa istikhaarah kemudian ditimpa musibah, dia tidak akan mendapat pahala) [sumber yang sama].

Dan daripada beliau (as) (Allah AWJ berfirman: Amatlah sengsara hamba-Ku apabila dia beramal, sesuatu amalan tetapi tidak beristikharah pada-Ku) [sumber yang sama].

Dan dari beliau (as) dan telah bertanya sebahagian sahabatnya kepadanya: "Siapakah makhluk yang paling mulia di sisi Allah? Beliau berkata: Kebanyakan mereka mengingati Allah dan amalan mereka taat kepada-Nya. Aku berkata: Siapakah makhluk yang paling dibenci Allah? Dia berkata: orang yang menuduh Allah? Saya bertanya: Seseorang yang menuduh Allah? Dia berkata: Ya, sesiapa yang beristikharah kepada Allah, maka datanglah kebaikan kepadanya dengan perkara yang dia benci, lalu dia marah dengannya, kerana itulah orang yang menuduh Allah.) [sumber yang sama].

Dan dari Harun bin Kharijah, dia berkata: Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata: "Jika salah seorang di antara kamu menghendaki suatu perkara, maka janganlah dia bermusyawarah dengan seorang pun tentang hal itu sehingga dia bermusyawarah dengan Allah AWJ." Aku berkata: Apakah bermusyawarah dengan Allah AWJ? Dia berkata: (Permulaannya, Maka dia mula-mula beristikharah daripada Allah AWJ, kemudian bermusyawarah dengan-Nya di dalamnya. Jika dia bermula dengan Allah AWJ, Allah akan berbuat baik pada lidah orang yang dicintai dari penciptaanNya).

Dan dari Abu Abdullah (as) dia berkata: Saya tidak peduli jika saya melakukan istikharah di sebelah mana ia ditentukan, dan ayah saya mengajar saya istikhaarah sebagaimana dia mengajar saya surah. daripada Al-Quran” (Kitab Istikharah oleh Syed Ibn Thawus).

Sesetengah orang yang degil telah menimbulkan syak wasangka: bahawa istikharah tidak digunakan dalam masalah aqidah, tetapi hanya dalam perkara sampingan.

Sebagai jawapan, saya berkata: Shafwan Al-Jammal, yang merupakan salah seorang daripada sahabat dua Imam; Al-Kazim dan Al-Ridha (as) (Mengukur Imamah Al-Ridha (as) dalam fitnah Al-Waqfiyah (pendirian menyebelahi) melalui Istikharah.

Dari Ali bin Muazh, dia berkata: ((Saya berkata kepada Shafwan bin Yahya: Dengan apa kamu mengukur Ali - iaitu Al-Ridha (as) - dia berkata: Saya bersholat dan berdoa kepada Allah, dan saya beristikharah untuk mengukurnya)) (Ghaibah Al-Thusi: 54) Maka Safwan Al-Jammal mengukur Imamah Al-Ridha (as) dengan istikharah.

 

Maka Safwan Al-Jammal mengukur Imamah Al-Ridha (as) dengan istikhaarah, yang merupakan salah satu masalah aqidah, maka dari mana orang-orang yang degil membataskan istikhaarah kepada sumber yang mereka tentukan, dan riwayat-riwayat semuanya jelas? Dan jika mereka membetulkan istikharah dalam sumber furu’iyah (cabang), seperti yang mereka huraikan, maka ini bermakna ia adalah istikharah, sebagai cara mendedahkan perkara yang ghaib, adalah cara yang betul, dan memenuhi syarat hujjah kuat dalam sumber-sumber ini, dan di sini kami bertanya: Mengapakah istikharah bukan cara yang betul dan digunakan dalam sumber lain? Adalah diketahui bahawa istikharah dalam kedua-dua keadaan adalah satu segi dari menjadi cara untuk mendedahkan yang ghaib, dan satu-satunya perbezaan antara sumber pengambilan adalah mengenai masalah istikharah, dan masalah, seperti yang diketahui umum, adalah keluar dari istikharah yang sama, sebagai satu cara. Saya katakan, adakah sebab kekikiran di halaman Allah, kita berlindung kepada Allah daripada kata-kata buruk, sehingga keluasan kemuliaan-Nya dalam sebahagian sumber, dan kekurangan sumber yang berkaitan dengan aqidah? Dan natijah ini pasti mereka lazimi, selagi Istikharah itu jalan kebangkitan, dan memenuhi keperluannya pada beberapa sumber (sebahagian sumber), maka keketinggalannya pada yang lain berpunca daripada sesuatu yang lain daripada yang sama sebagai jalan. Kerana jika kekurangan itu sedang dalam perjalanan, ia akan dilazimi dengan ketinggalan dalam semua sumber, jadi adakah anda akan menerima sendiri untuk mengatakan keputusan yang anda sebutkan, dan menuduh Allah? Maha Tinggi Dia sejauh-jauhnya.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 

Tiada ulasan: