Apakah Roh Kudus?
Roh Kudus adalah roh suci atau maksum - terpelihara
Jika hamba itu ikhlas niatnya kepada Allah Taala dan
menghendaki wajah Allah, Allah mengasihinya dan Allah mempercayakan kepadanya kerajaan
yang memasukkannya ke dalam segala kebaikan dan menghilangkannya dari segala
kejahatan dan membawanya kepada akhlak yang mulia.
Dan Roh Kudus adalah perantara untuk menyampaikan
pengetahuan (ilmu) kepada manusia yang diamanahkan padanya
Dan Roh Kudus adalah banyak, bukan satu
Ia yang bersama Isa (as) dan bersama para nabi selain
yang bersama Muhammad (S), Ali (as), Fatimah (as) dan para imam (as) kerana ia
adalah Roh Kudus yang paling agung yang tidak diturunkan kecuali pada Muhammad
(S) dan berpindah selepas kematiannya kepada Ali (as) dan kemudian kepada para
Imam (as) dan kemudian selepas mereka kepada Dua Belas Mahdi,
Dari Abu Basir, dia berkata: Aku bertanya
kepada Abi Abdillah (as) tentang firman Allah Yang Maha Barkah lagi Maha
Tinggi,
﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً
مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِيمَانُ﴾
{Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu sebagai
roh dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan
tidak pula mengetahui apakah iman itu,} [Al-Quran, Al-Syuraa 42:52]
Dia (as) berkata: Salah satu dari ciptaan
Allah, Yang Maha Perkasa lagi Maha Agung, lebih besar (agung) daripada Jibrail
dan Mikail, ia bersama Rasulullah (S) memberitahu dan mengarahkannya, dan dia
bersama para imam selepasnya.
Dari Abu Basir, dia berkata: Aku bertanya
kepada Aba Abdillah (as) (berdasarkan firman Yang Maha Kuasa:
﴿وَيَسْأَلونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ
مِنْ أَمْرِ رَبِّي﴾
{Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh.
Katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi
pengetahuan melainkan sedikit".) [Al-Quran, Al-Israa’ 17:85] Ciptaan
yang lebih agung daripada Jibrail dan Mikail. ia bersama Rasulullah (S) dan ia
bersama para imam dan dia dari kerajaan Malakut) Al-Kafi jilid 1 ms 273.
Dari Abu Hamzah, dia berkata: Aku bertanya
kepada Aba Abdillah (as) (tentang ilmu, adakah ilmu yang diajar mengenai alam dari
mulut manusia, atau adakah dalam kitab yang bersamamu yang kamu baca, maka kamu
mengambil pelajaran daripadanya? Beliau (as) berkata: urusan itu lebih besar
daripada itu dan memerlukan. Atau tidakkah akmu mendengar firman Yang Maha Perkasa
lagi Mulia [Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu sebagai roh dengan
perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak
pula mengetahui apakah iman itu]. Kemudian dia berkata, "Apakah
yang dikatakan oleh para sahabatmu tentang ayat ini? Adakah mereka mengakui
bahawa dia dalam keadaan tidak mengetahui apakah kitab mahupun iman?" Aku
berkata, "Aku tidak tahu. Semoga aku menjadi tebusanmu terhadap apa yang
mereka katakan?” Beliau (as) berkata kepadaku, “Ya, dia dalam keadaan tidak
mengetahui apakah Al-Kitab mahupun iman itu sehingga Allah Taala mengutus roh
yang disebutkannya dalam kitab,” apabila Dia mewahyukan kepadanya, dia
mengetahui tentang ilmu dan pemahaman, dan itulah roh yang diberikan Allah
Ta'ala kepada siapa yang Dia kehendaki, maka jika Dia memberikannya kepada
seorang hamba, Dia mengajarkannya pengertian. Al-Kafi J 1, hlm 274
Maka tatkala Rasulullah Muhammad (S) turun ke alam
jasmani ini untuk menempuh ujian kedua selepas ujian pertama di alam Al-Zhar,
baginda terhijab oleh badan jasmani. Dan apabila baginda dengan tulus
mengabdikan dirinya kepada Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, yang tidak
diketahui di bumi sepertinya, Allah mengasihinya dan mempercayakannya dengan
Roh Kudus yang teragung, jadi dia adalah pemenang dalam perlumbaan di dunia ini.
kerana dia adalah pemenang perlumbaan dalam ujian pertama di dalam alam Al-Zhar.
Dan Roh Kudus Teragung
Dia bersama Rasulullah (S) dan apabila dia dibukakan
kepadanya, dia berpindah dari rasul kepada Amirul Mukminin, kerana Rasulullah (S)
tidak memerlukannya lagi dengan penyelesaian yang datang daripada pembukaan (kemenangan),
daripada pencapaian Roh Kudus yang teragung.
Dan begitu juga, Imam Al-Mahdi (as) tidak memerlukannya
lagi Roh Kudus yang teragung pada zaman kezuhuran (kemunculan semula), kerana:-
Ia dibukakan untuknya semasa zaman ghaib sughra, jadi Roh Kudus yang teragung berpindah
ke Mahdi pertama, sebagaimana benarnya diri-diri kami dan diri-diri kamu terhadap
Rasulullah (S) dan Ali (as), begitu juga di sini benarnya atas Imam Mahdi (as)
dan Mahdi pertama (as), dari segi pakaian yang di pakai Rasulullah (S) dan
Amirul Mukminin, iaitu: Roh Kudus teragung.
Jika tidak, tidak ada persamaan di antara mereka berdua kecuali
dari aspek ini, kerana Rasulullah (S) lebih utama daripada Ali (as), dan begitu
juga Imam Mahdi (as) lebih utama dari Mahdi Pertama, dan mereka adalah sama
dalam hal ini dari segi pakaian, iaitu Roh Kudus teragung, yang dengannya Mahdi
pertama pakai. Kerana dia perlukan penyelesaian (pencapaian), jika tidak pembukaan
tidak berlaku kepadanya.
Sementara Imam Al-Mahdi (as) telah mencapai pembukaan,
maka pencapaiannya dari pembukaan, kerana pada anjakan (Anat) yang tinggal
hanya Allah, Yang Maha Esa, Yang Maha Menundukkan. Adapun Mahdi yang pertama, pembukaan
tidak terjadi padanya. Itulah sebabnya dia mengambil matlamat pada Roh Kudus teragung,
dan dia diseru kepadanya dengan: (supaya dia menyembahmu tanpa menyekutukanmu),
artinya sehinggakan keakuan yang wujud di antara dua sisinya tidak dilihatnya,
tidak melihat dan tidak mengetahui melainkan Allah, kerana ibadah adalah makrifah
(mengenalnya).
Menyembah Mu, adalah mengenali Mu dan tidak menyengutukan
Mu, tidak mengenali sesiapa melainkan Engkau, mahupun dirinya sendiri, iaitu mencapai
pembukaan yang nyata.
Juga, para sahabat Al-Qaim, selain daripada
Mahdi pertama, mencapai Roh Kudus, tetapi Roh Kudus, bukan Roh Kudus yang teragung,
dan masing-masing menurut kedudukannya. Oleh itu, mereka adalah terpelihara:
(Perjanjian kamu ada di telapak tanganmu)[1] (Dan Allah meletakkan
tangan-Nya di atas kepala hamba-hamba, lalu Dia menggabungkan akal mereka
dengannya dan menyempurnakannya dengan mimpi mereka)[2] [1]
– Dari Dalail Al- Imamah oleh Al-Tabari (Syiah) hlm. 467, dan Al-Ghaibah oleh Al-Nu’mani
hlm. 319
Dari Al-Baqir (as) katanya: (Jika Al-Qa'im bangkit, dia
akan mengutus di setiap wilayah seorang lelaki ke wilayah-wilayah di bumi,
untuk berkata: Perjanjian kamu di tangan kamu. Jika datang kepada kamu sesuatu
perkara yang kamu tidak fahami dan kamu tidak mengetahui kuasa kehakiman, maka
lihatlah telapak tanganmu dan bertindaklah menurut apa yang ada di dalamnya).
[2]- Dari Abu Jaafar (as) dia berkata,
“Apabila Qa'im kami bangkit, Allah akan meletakkan tangan-Nya di atas kepala
para hamba, lalu Dia menggabungkan akal mereka dengannya dan menyempurnakannya denganmimpi
mereka).” Al-Kafi J 1: ms 25.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI
2 daripada 4
Bani Israil sedang menantikan kelahiran Nabi Musa (as)
Sebelum diutus Musa (as), Bani Israel berada dalam keadaan menantikan nabi agung ini dan pembaharu yang dinanti-nantikan, dan mereka menyampaikan berita kelahirannya dan bahkan bersiap untuk menerima bayi baru yang diberkati ini, yang akan menyelamatkan mereka. daripada...
Siapakah Yesus Kristus – Isa Al-Masih (as)
Hakikatnya adalah bahawa dakwah Isa (as) adalah salah satu jenis dakwah kepada Tuhan Yang Maha Suci yang paling kompleks dan sukar, kerana ia berada dalam masyarakat yang sepatutnya menjadi komuniti iman yang kepercayaannya tidak dicemari oleh penyembahan berhala yang jelas, sebagaimana...
Ummu Al-Qa'im (as) dalam Injil
Soalan: Disebutkan dalam lawatan Umm al-Qaim (as): ((Assalamu ‘alaika, wahai kamu yang diterangkan dalam Injil)) Di manakah julukan ini disebut dalam Injil? Dan selawat dan salam ke atas Muhammad dan keluarganya, para imam dan para Mahdi...
Penyelewengan Taurat dan Injil
Dalil-dalil penyelewengan Taurat dan Injil oleh Yahudi dan Nasrani ada banyak, dan saya tidak akan menyelidikinya, kerana penyelewengannya tidak tersembunyi dari orang yang membacanya dengan renungan, bagi orang yang bersifat yang semulajadi dan pemikiran yang lurus, dan menyemak semula apa yang ditulis oleh seseorang...
Isa (as), seperti semua nabi-nabi (as), yang datang untuk menyampaikan dakwah kepada Allah, Yang Esa, Tunggal, Yang Sendirian, Yang Kekal, Yang Kaya Mutlak, yang tidak mempunyai pasangan mahu pun anak...dan demikian ada para pemegang wasiat (aushia’), rasul-rasulnya, dan orang-orang yang beriman kepadanya (as), dan kami tidak dapati...
Roh Kudus adalah roh suci atau maksum. Jika hamba itu ikhlas niatnya kepada Allah Subhanahu wa Taala dan menghendaki wajah Allah, Allah mengasihinya dan Allah telah mempercayakan kepada KerajaanNya yang memasukkannya ke dalam setiap kebaikan dan mengeluarkannya dari setiap...
Adakah ketuhanan mutlak itu sah untuk selain daripada Allah?
Allah adalah maha sempurna yang dilahap kepadanya untuk mengisi kekurangan dan mencapai kesempurnaan, ertinya dia ditujukan kepadanya dan ditakdirkan, dan Tuhanlah yang mengisi kekurangan orang lain dan menyempurnakan yang lain, dan ketuhanan dan ketuhanan bukanlah. khusus bagiNya, Maha Suci Dia...
Halaman 2 daripada 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan