Kepincangan Dalam Kepercayaan Ketuhanan
Mutlak Tiga Oknum
Dialah Allah, Maha Suci Dia, Yang Maha Esa
lagi Tunggal, dan yang lain-lain adalah ciptaan-Nya
Allah SWT telah menjawab di dalam Al-Qur'an
kepada orang-orang yang mengatakan bahawa Allah Yang Maha Suci mempunyai anak
yang terpisah dari-Nya, lahir dari-Nya, atau berasal dari-Nya, artinya Dia
adalah Ketuhanan mutlak yang datang daripada Ketuhanan mutlak, atau mereka yang
mengatakan bahawa orang yang dicipta boleh naik darjatnya sehingga dia dihubungkan
kepada Ketuhanan mutlak, yang bermaksud bahawa hakikat manusia ini adalah
ketuhanan mutlak; Kerana dia telah bersatu dengan Ketuhanan Mutlak, dan menurut
pemikiran mereka, Ketuhanan Mutlak turun dalam manusia dan dalam tubuh, atau di
antara orang-orang pada salah seorang daripada manusia, dan manusia ini adalah
Anak Allah.
Pada hakikatnya bahawa walaupun dalil kepercayaan
yang diterima pakai oleh ulama yang tidak beramal ini adalah palsu, tetapi Allah
Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, atas rahmat-Nya, berbicara kepada mereka dan
bercakap kepada mereka walaupun dalam perincian pemerhatian kepercayaan ini,
jadi anda dapati Yang Maha Tinggi memisahkan mereka dan menjelaskan kepada
mereka kecacatan akidah mereka. Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى
يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ
بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴾
{Dia Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia
mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai isteri. Dia menciptakan segala
sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.}[1]
﴾Bagaimana Dia
mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai isteri. ﴿: Ini adalah sanggahan yang
lengkap bahawa Tuhan telah berfirman kepada mereka bahawa mereka tidak boleh
menangkis dalam apa jua cara atau bentuk; Oleh kerana maksudnya ialah: Anda
mengatakan bahawa Dia Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi mempunyai anak, dan anak
ini adalah ketuhanan yang mutlak (bermaksud dia sempurna mutlak, dan kaya
mutlak, yang tidak memerlukan orang lain). Jika anda mengatakan bahawa ia
datang daripada-Nya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi sahaja, maka ini bermakna
bahawa anak adalah sama sepenuhnya dengan bapa - dan tanpa mengira hakikat
bahawa kebenaran yang mudah dan mutlak adalah mustahil untuk berbilang-bilang -
maka apakah maksudnya, dan apakah kebijaksanaan sumber ini, dengan ketiadaan
sebarang kelainan atau perbezaan atau pertentangan yang boleh dibayangkan?!
Maka adakah kamu berkata bahawa bapa tidak bijak mengeluarkan atau melahirkan
anak yang tidak bermanfaat bagiNya Yang Maha Suci, atau yang lain daripada
itu?!?!
Dan jika anda mengatakan bahawa terdapat kelainan
atau perbezaan atau pertentangan - seperti yang diisytiharkan oleh orang
Kristian hari ini bahawa oknum-oknum (unsur-unsur asas) yang berbeza - maka ini
memerlukan kewujudan tuhan kedua (….. pasangan - isteri…..) supaya anak itu keluar
daripada keduanya, dan kedua-duanya tidak sama; Kerana ia datang dari
kedua-duanya, jadi adakah anda mengatakan adanya ketuhanan kedua (isteri) yang
mendahului Anak??!!! [2]
Ketahuilah bahawa jika anda mengatakan tentang
kewujudan Anak, maka anda mesti mengatakan tentang kewujudan Ketuhanan Mutlak
Kedua (isteri) sebelumnya. Jika tidak, bagaimana anda mengatakan tentang kewujudan
Anak (Ketuhanan Mutlak yang datang daripadanya.) tanpa kewujudan Ketuhanan
Mutlak kedua (isteri) yang bermula bersaman-Nya, Yang Maha Suci lagi Maha
Tinggi, dan kewujudan Tuhan Mutlak Kedua (isteri) yang bermula bersaman-Nya
Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi adalah mustahil; Kerana Ketuhanan Mutlak adalah
hakikat yang mudah dan mutlak dan ia tidak boleh berbilang-bilang.
Dan firman Yang Maha Tinggi:
﴿ مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا
كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا
بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴾
{Allah sekali-kali tidak mempunyai anak, dan
sekali-kali tidak ada tuhan lain beserta-Nya, kalau ada tuhan beserta-Nya,
masing-masing tuhan itu akan membawa makhluk yang diciptakannya, dan sebahagian
dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha Suci Allah dari
apa yang mereka sifatkan itu}. [3]
Maksudnya, jika anda menyusun apa yang anda
bayangkan tentang kewujudan tiga oknum (atau tiga asas) dengan cara ini, maka
anda berkata bahawa ada Bapa (Allah SWT), dan Ketuhanan Mutlak kedua pasangan
(Anak), kemudian daripada mereka keluar Ketuhanan mutlak ketiga (yang ketiga)
Roh Kudus, maka dengan perkataan itu wujud Ketuhanan kedua, bermula dengan Allah
SWT, adakah terdapat perbezaan antara keduanya atau tidak? Maksudnya, keduanya
adalah satu?
Sesiapa yang memilih bahawa kedua-duanya
adalah satu, bantahan sebelumnya kembali kepadanya. Kerana apa yang keluar
daripada keduanya adalah sama bagi setiap satu daripada keduanya, dan sesiapa
yang memilih untuk membezakan antara mereka, ketuhanan mutlak yang kedua akan
dinafikan olehnya. Kerana padanya ada kekurangan, pembezaan yang tidak ada
melainkan dengan kesempurnaan yang mutlak [...dan sebahagian dari
tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebahagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa
yang mereka sifatkan itu].
Dan ulama-ulama yang tidak beramal kerana mereka
membalikkan fitrah mereka secara terbalik, berkata bahawa Allah mempunyai anak,
Maha Suci lagi Maha Tinggi Dia daripada apa yang mereka sifatkan:
﴿ أَلا إِنَّهُمْ مِنْ إِفْكِهِمْ
لَيَقُولُونَ * وَلَدَ اللَّهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴾
“Ketahuilah bahawa sesungguhnya mereka dengan
kebohongannya benar-benar mengatakan:* "Allah beranak". Dan
sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta.” [4]
Seandainya mereka kembali kepada fitrah Allah
dan merenungkan kurniaan Allah, nescaya mereka akan menyelamatkan diri mereka
dari kebinasaan yang nyata ini dan mengelak daripada bercakap tentang perkara
yang mereka tidak ketahui, dan ucapan manusia tentang apa yang tidak
diketahuinya adalah dusta. [Dan sesungguhnya mereka benar-benar orang yang
berdusta]
Dan firman Yang Maha Tinggi:
﴿ وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ
اللَّهُ وَلَداً * مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ
كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً ﴾
Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang
yang berkata: "Allah mempunyai seorang anak". * Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan
tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata
yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.
[5]
Dan juga: Allah SWT menolak prinsip Ketuhanan
Mutlak berbilang-bilang (pluraliti) sejak asasnya, apa pun kepercayaannya:
Allah Ta’ala berfirman (maksudnya):
﴿ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً
سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ
عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ
﴾
Mereka berkata: "Allah mempuyai
anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya; kepunyaan-Nya apa yang ada
di langit dan apa yang di bumi. Kamu tidak mempunyai hujjah tentang ini.
Pantaskah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui? [6]
[Mereka berkata: "Allah mempuyai
anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya.]
Dari mula prinsip ini telah ditolak terhadap
semua orang yang mengatakan bahawa terdapat Ketuhanan Mutlak yang
berbilang-bilang (pluraliti) - sama ada dengan sifat anak atau dengan cara lain
yang dibayangkan oleh seseorang tersasar (sesat) dari jalan yang benar - adalah
bahawa Allah telah meletakkan dalam fitrah manusia apa perbezaan di antara
kebijakan dan kebodohan
﴿ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴾
maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu
(jalan) kefasikan dan ketakwaannya.[7]
Maka setiap orang yang menggunakan pertimbangan
ini akan menilai bahawa pendapat terdapat Ketuhanan yang berbilang-bilang (pluraliti)
dengan tiada pembeza adalah kebodohan dan tiada hikmah di dalamnya. Oleh itu,
tidak ada yang tinggal kecuali mengatakan pembezaan, dan ini terbatal oleh satu
perkataan sahaja (Maha Suci Dia, Dia Yang Maha Kaya). Perbezaan dalam Ketuhanan
tidak berlaku melainkan dalam kesempurnaan, maka kemiskinan dan kekurangan yang
lain mesti ditolak, maka pendapat bahawa selain dia adalah Ketuhanan Mutlak adalah
tidak sah.
Mengenai masalah kenaikan darjat manusia, Allah
menciptakan manusia dan diletakkan dalam dirinya naluri (fitrah) yang
melayakkannya untuk naik sehingga dia menjadi nama-nama Allah, imej Allah,
manifestasi (tajalli) Allah dan Allah dalam penciptaan. Walau bagaimanapun,
setinggi mana pun dia naik, dia tidak akan pernah menjadi Ketuhanan Mutlak atau
kaya mutlak, sebaliknya dia akan kekal sebagai makhluk dan miskin di hadapan Allah
Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.
﴿ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ
تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ﴾
Yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi,
walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya, Allah membimbing kepada
cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki,[8].
Dia hampir tidak pernah bersinar sendiri,
untuk menjadi Ketuhanan Mutlak. Setiap orang selain Dia dicipta dan miskin
padaNya Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.
﴿ مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ
سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴾
Tidaklah patut bagi Allah mempunyai anak, Maha
Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata
kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia.” [9]
Dan dalam sanggahan lanjutan yang datang dalam
Al-Qur’an yang mulia ini, cukuplah bagi orang yang mendengar sedangkan dia menyaksikan.
Adapun perkataan mereka bahawa Dia adalah Esa dan
Tunggal, dengan pendapat mereka tentang tiga oknum (triniti) yang berbeza,
bebas daripada diri mereka sendiri, yang mengutus satu sama lain mengikut
kepercayaan mereka dan pendapat mereka bahawa terdapat hubungan di antara
mereka, seperti hubungan anak dan bapa.... dan lain-lain, ia adalah pendapat
yang mereka tahu adalah bodoh[10]. Jika tidak, bagaimana keesaan ketunggalan
boleh berkumpul dengan yang berbilang-bilang, pecahan-pecahannya, dan pembezaan
bahagian-bahagiannya, walaupun mereka tidak memanggilnya bahagian-bahagian.
Dan jika kita berpaling dari semua yang di
atas, maka cukuplah baginya pernyataan dusta mereka, jika mereka mempunyai
alasan, yaitu:
Bahawa Allah adalah cahaya yang tidak ada
kegelapan di dalamnya, dan seluruh alam ciptaan adalah cahaya yang bercampur
dengan kegelapan dan wujud yang muncul melalui manifestasi (penzahiran) cahaya-Nya
Yang Maha Suci dalam kegelapan. Oleh itu, tidak boleh dianggap Allah berada
dalam makhluk atau muncul dalam makhluk sepenuhnya dalam alam penciptaan - sebagaimana
mereka mendakwa Isa dengan Roh Kudus -; Kerana maksudnya ialah ia tidak kekal,
tetapi binasa, dan yang tinggal hanyalah cahaya yang tiada kegelapan di
dalamnya, iaitu tidak ada makhluk yang tinggal, melainkan hanya Allah Yang Maha
Suci, dan Dialah cahaya yang tidak ada kegelapan di dalamnya. Dengan ini kami
berkata dan mengulangi bahawa Muhammad beralun di antara Ketuhanan, Keakuan,
dan Kemanusiaan, dan saya menekankan ini agar tidak berada di bawah khayalan
bahawa Allah - Dan Dia adalah cahaya yang tidak ada kegelapan padanya – Jauh
dan Maha Tinggi Dia bersemayam (berada) di alam penciptaan, Perkara itu adalah terang
dan jelas, maka maksud kemunculan cahaya yang tidak ada kegelapan di alam
ciptaan adalah kemusnahan dan kehancuran sama sekalo, dan tidak ada yang
tinggal lagi bagi mereka nama, tiada tulisan atau makna, tetapi tidak ada ang kekal
melainkan cahaya Allah yang tidak ada kegelapan padaNya Yang Maha Tinggi Ketinggian
dan Kehebatannya.
Bacalah Kitab
Tauhid oleh Imam Ahmad Al-Hassan
__________________
[1] - Al-Quran Al-Karim, Al-An’am: 101.
[2] - Ini juga merupakan perkara fitrah jadi
dan rasional, iaitu kebenaran yang mudah dan mutlak yang tidak boleh dipisahkan
sesuatu yang bertentangan dengannya atau apa berbeza dengannya, dan tidak boleh
mempunyai bahagian-bahagian, juzuk-juzuk unsur atau oknum-oknum kerana ia
dipanggil berbeza; kerana ini bermakna bahawa ia adalah hakikat saluran atau
perantaraan yang bukan mudah, dan susunan yang menandakan kekurangan dan
menafikan kekayaan, dan oleh itu untuk sesuatu yang berbeza daripada hakikat mutlak
yang mudah mesti ada hakikat mutlak mudah yang lain, dan ini adalah mustahil;
Kerana kebenaran mutlak yang mudah adalah satu dan tidak boleh berbilang-bilang.
[3] - Al-Quran Al-Karim, Al-Mukminun: 91.
[4] - Al-Quran Al-Karim, Al-Shaffat: 151-152.
[5] - Al-Quran Al-Karim, Al-Kahfi: 4-5.
[6] - Al-Quran Al-Karim, Yunus: 68.
[7] - Al-Quran Al-Karim, Al-Syams: 8.
[8] - Al-Quran Al-Karim, Al-Nur: 35.
[9] - Al-Quran Al-Karim, Maryam: 35.
[10] - Itulah sebabnya anda selalu mendapati
mereka mengatakan bahawa Triniti adalah tidak munasabah dan tidak dapat
difahami oleh akal, tetapi wajib mempercayainya.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan