Isnin, 11 April 2022

Beberapa perkataan di dalam Taurat dan Injil yang sebahagiannya maksudnya membayangkan Ketuhanan Mutlak bersemayam di alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan kebenarannya.

 

Beberapa perkataan di dalam Taurat dan Injil yang sebahagiannya maksudnya membayangkan Ketuhanan Mutlak bersemayam di alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan hakikatnya.

 

Firman:

 

Dalam buku The Divinity of Christ (Ketuhanan Al-Masih) oleh Shenouda III (Paus of the Orthodox), Shenouda III berkata:

 

Bab pertama: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity - dia adalah Logos (Firman).

 

(Yohanes 1:1) "Pada mulanya adalah Firman, dan Firman itu bersama-sama dengan Allah. Firman itu adalah Allah."

Dan di sini pembicaraan tentang Ketuhanan-Nya cukup jelas.

 

Jawapa Balas:

 

Saya telah menjelaskan dengan jelas dalam tulisan ini bahawa Isa (as) adalah seorang hamba dan bukan Tuhan Mutlak, dan akan dibawakan satu bab membicarakannya dari ayat yang muhkam (jelas) dari Injli[1], dan oleh itu teks ini dan yang lain-lain adalah tidak sahih untuk ditafsirkan dan difahami dengan berpura-pura bahawa Isa (as) adalah Tuhan mutlak kerana terbukti adalah juga dikemukakan bahawa Isa (as) atau Yesus (as) tidak boleh menjadi cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, sebaliknya dia adalah cahaya dan kegelapan, dan jika ini adalah keadaannya, maka dia adalah makhluk yang fakir dan yang berhajat kepada Ketuhanan Mutlak, Yang Maha Suci.

 

Tafsiran teks ini:

 

(Pada mulanya adalah Firman): Ketuhanan Mutlak Yang Maha Suci, tidak ada permulaan untuk dikatakan pada mulanya, tetapi yang terlibat pada mulanya adalah makhluk, maka Yesus (Isa (as)) adalah makhluk dan ayat ini jelas menunjukkan bahawa dia adalah makhluk. Ya, boleh dikatakan yang dimaksudkan disini ialah makhluk pertama atau akal yang pertama perkara yang sedang kita bincang

ini, adakah Jesus (Isa (as)) Firman pertama? Atau adakah Yesus (Isa (as)) Firman daripada firman Tuhan yang lebih lewat daripada Firman pertama?

 

(Dan firman itu di sisi Allah): Ketuhanan mutlak adalah hakikat yang tidak ada perantaraan, dan pernyataan dengan susunannya atau apa yang lazim dari susunan katanya adalah palsu. Mempercayai bahawa apa yang dimaksudkan dengan ucapannya (dan Firman itu di sisi Allah) bahawa Firman itu adalah Ketuhanan Mutlak itu sendiri bermakna Ketuhanan Mutlak adalah perantaraan. Adapun kepercayaan[2] bahawa Firman itu adalah Allah - iaitu ia adalah dia dan dia adalah ia tanpa perbezaan - walaupun ia bukanlah suatu perantaraan yang menjadikan perkataan ini bodoh kosong dan tiada hikmah, maka tidak ada makna dengan mengatakan bahawa perkara itu ada pada dirinya sendiri.

 

(Dan Firman itu adalah Allah): di sinilah tempat syak keraguan dan di sinilah tempat yang samar-samar di mana Shenouda jatuh ke dalamnya seperti yang dilakukan oleh orang-orang sebelumnya, dan kebenarannya adalah setelah menjadi jelas bahawa Firman itu adalah sesuatu yang dicipta dan ia tidak boleh menjadi sama seperti Ketuhanan Mutlak, jadi yang tinggal ialah Allah di sini bukanlah Ketuhanan Mutlak, tetapi sebaliknya Apa yang dimaksudkan dengan Allah dalam penciptaan, iaitu imej Allah seperti yang dinyatakan dalam Taurat atau Perjanjian Lama, (26 Dan berfirman Allah, Kita menjadikan manusia menurut gambar kita, menurut rupa kita)[3], (maka Tuhan menciptakan manusia menurut gambar-Nya. Menurut gambar Tuhan dia menciptakannya)[4].

 

Emmanuel atau Tuhan bersama kita:

(7 Oleh sebab itu Tuhan naik ke atas mereka air sungai yang besar dan melimpah, raja Asyur dengan segala kemuliaannya, dan naik ke atas semua anak sungainya, dan mengalir ke seluruh tebingnya. 8 Dan mengalir ke Yehuda. melimpah dan melintasi. Ia sampai ke leher, dan sayapnya akan melebar seluas luasnya negerimu, Imanuel. Semua ujung bumi, berikat dan dihancurkan, berikat dan dihancurkan. 10 Ambillah nasihat , dan ia akan menjadi sia-sia. Katakanlah sepatah kata pun, maka ia tidak akan tetap. Kerana Tuhan bersama kita)[5].

 

Ya, Allah bersama orang beriman yang setia kepada Khalifah Allah sepanjang masa.

 

(22 Semua hal itu terjadi untuk menggenapi yang pernah dikatakan Allah melalui nabi-Nya. 23 Sesungguhnya, Perawan itu akan mengandung dan melahirkan seorang anak lelaki, dan mereka akan menamakan Dia Imanuel, yang tafsirannya ialah Allah bersama kita)[6].

 

Khalifah Allah di bumiNya adalah wakil Allah, dan jika dia adalah tangan Allah dan wajah (imej) Allah, maka dia adalah Allah dalam penciptaan, tetapi dia bukanlah ketuhanan yang mutlak, malah dia adalah makhluk yang fakir yang memerlukan, dan dia bukanlah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, malah dia adalah cahaya dan kegelapan.

 

Walaupun dia menerima semua yang telah ditambahkan ke dalam Perjanjian Baru dari segi risalah dan amalah, ulama yang tidak beramal tidak akan dapat membuktikan bahawa seorang manusia adalah Tuhan Mutlak, melainkan mereka mengikuti apa yang serupa dengan mereka dalam makna dan tafsiran yang sesuai dengan kehendak mereka. Jika tidak, dia menentang risalah dan amalan ini dengan cara yang tidak boleh dipertikaikan dan tegas dan menunjukkan bahawa Isa (as) atau Yesus (as) adalah hamba yang diciptakan. dan bahkan menentang Perjanjian Lama yang mereka percayai dan pada perkataan semua nabi terdahulu yang menyeru beriman kepada mereka. Isa (Yesus) (as) tidak mendakwa, dan juga penganut awal tidak mendakwa bahawa dia adalah Tuhan Mutlak, sebaliknya perkara itu didesak dan datang selepas beratus-ratus tahun dan telah dibuktikan di dalam Majlis Nicea pada 325 M.[7].

 

Ramai yang menentangnya pada masa itu, dan selepas ia diluluskan di Majlis Nicaea, dan sehingga hari ini terdapat orang-orang Kristian yang tidak menerimanya atau mengakui penyelewengan ideologi ini.

 

Allah Menjelma Di Dalam Tubuh

 

Ini adalah salah satu risalah (mesej) yang digunakan oleh ulama yang tidak beramal untuk mendatangkan kesesatan dan mereka mendakwa bahawa Ketuhanan Mutlak menjelma di dalam tubuh.


(1 Paulus, rasul Yesus Kristus, menurut perintah Allah Juruselamat kita dan Tuhan kita Yesus Kristus, pengharapan kita. 2 kepada Timotius, anakku yang sah di dalam iman: kasih karunia, rahmat dan damai sejahtera dari Allah Bapa dan Kristus Yesus, Tuhan kita, menyertai engkau.)[8].

 

(16) Dan sesungguhnya agunglah rahasia ibadah kita: "Dia, yang telah menyatakan diri-Nya dalam rupa manusia, dibenarkan dalam Roh; yang menampakkan diri-Nya kepada malaikat-malaikat, diberitakan di antara bangsa-bangsa yang tidak mengenal Allah; yang dipercayai di dalam dunia, diangkat dalam kemuliaan.")[9].


Pertama, bab pertama risalah itu, Isa (as) tidak memberikan apa-apa selain sifat Ketuhanan (rububiyah), dan ia adalah sifat yang tidak diragukan lagi bahawa seorang Nabi dan Rasul disifatkan sebagai pendidik manusia dan lebih berhak memiliki sifat ini daripada bapa yang disifatkannya dan bergelar tuan dalam hubungan dengan keluarganya.

 

Sebaliknya, ia juga di antara bab yang menerangkan supaya diutus hanya dengan perintah Allah Yang Maha Suci, dan bahawa Isa diperintahkan (menurut perintah Allah), maka Isa (as) memerintahkan dan apa yang diperintahkan oleh perintah Allah. Ertinya Allah lebih tinggi, lebih berilmu dan lebih berkuasa daripadanya, maka terbuktilah Nabi Isa (as) memerlukan yang lain dan halaman kewujudannya dalam kekurangan, Jika tidak, tidak masuk akal baginya untuk diperintah sedangkan dia sempurna dan mutlak, kerana ini bertentangan dengan kebijaksanaan, jadi apakah yang boleh memberi manfaat kepada yang sempurna dan mutlak daripada yang lain?!

 

Adapun yang disebutkan dalam surat (risalah) yang sama ini dalam bab ketiga, maka perlu - setelah dibuka dengan apa yang telah kita lihat - dipahami dari penjelmaan Allah dalam tubuh sama seperti kezuhuranNya di semua alam-alam makhluk. dan tajalli-Nya dan kezuhuranNya Yang Maha Suci. Ya, terdapat sesuatu yang khusus untuk pernyataan ini di sini; Kerana itu bermakna Isa itu seperti (kedatangan Allah di Sa'ir), maksudnya dia adalah tangan Allah, wajah Allah, dan gambaran Allah, tetapi dia adalah hamba yang diciptakan dan bukan Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi. Terdapat perbezaan yang besar antara hakikat dan gambaran seepenuhnya seperti perbezaan antara sesuatu dan ketiadaan.

 

Allah, seperti yang saya jelaskan sebelum ini, telah tajalli (menampakkan) di alam-alam penciptaan dan muncul (zahir) di dalamnya, dan ini tidak bermakna Dia datang ke dalamnya atau semuanya (ianya) menjadi Ketuhanan mutlak atau sebahagian daripadanya boleh menjadi Ketuhanan mutlak tidak kira. betapa hebatnya cahayanya; Kerana ia tetap dicipta dan kekal cahayanya bercampur dengan kegelapan, tahap tertinggi yang dapat oleh manusia adalah Allah dalam penciptaan

﴿ ….. يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَـارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ …..

..... yang minyaknya hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya, ..... [10], hampir bersinar dari dirinya sendiri - dan itulah sebabnya Ibrahim (as) meragui pada mulanya sehingga Allah mengenalkannya tentang kebenaran[11] - Tetapi ia tidak pernah bersinar dari dirinya sendiri.

 

Dan Hadits Qudsi dari Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi: (Langit-Ku dan bumi-Ku tidak meliputi Aku, dan hati hamba-Ku yang beriman meliputi-Ku)[12] maksudnya sesungguhnya dia menjadi Wajah Allah dan Tangan Allah, seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran:

﴿ إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ﴾

Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, [13],

﴿ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالْأِكْرَامِ ﴾

Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. [14].

 

Seperti yang dijelaskan dalam teks-teks Taurat dan Injil yang dikemukakan.

 

Anak:

 

Dalam Taurat dan Injil terdapat kata (Bapaku, bapa kamu, anak, bapa dan anak-anak Allah).

 

(4 .... maka beginilah firman Tuhan semesta alam: "Mereka boleh membangun, tetapi Aku akan merobohkannya; dan orang akan menyebutkannya daerah kefasikan dan bangsa yang kepadanya Tuhan murka sampai selama-lamanya."

 5 Matamu akan melihat dan kamu sendiri akan berkata: "Tuhan maha besar sampai di luar daerah Israel." 6 Seorang anak menghormati bapanya dan seorang hamba menghormati tuannya. Jika Aku ini bapa, di manakah hormat yang kepada-Ku itu? Jika Aku ini tuan, di manakah takut yang kepada-Ku itu? firman Tuhan semesta alam kepada kamu, hai para imam yang menghina nama-Ku ….."[15]

 

(21 Pada waktu itu juga bergembiralah Yesus dalam Roh Kudus dan berkata: "Aku bersyukur kepada-Mu, Bapa, Tuhan langit dan bumi, karena semuanya itu Engkau sembunyikan bagi orang bijak dan orang pandai, tetapi Engkau nyatakan kepada orang kecil. Ya Bapa, itulah yang berkenan kepada-Mu. 22 Dia berpaling kepada murid-murid-Nya dan berkata, Semua telah diserahkan kepada-Ku oleh Bapa-Ku dan tidak ada seorangpun yang tahu siapakah Anak selain Bapa, dan siapakah Bapa selain Anak dan orang yang kepadanya Anak itu berkenan menyatakan hal itu." 23 Sesudah itu berpalinglah Yesus kepada murid-murid-Nya tersendiri dan berkata: "Berbahagialah mata yang melihat apa yang kamu lihat. 24 Karena Aku berkata kepada kamu: Banyak nabi dan raja ingin melihat apa yang kamu lihat, tetapi tidak melihatnya, dan ingin mendengar apa yang kamu dengar, tetapi tidak mendengarnya." [16]).

 

(1 Tunduklah kepada Tuhan, hai anak-anak Allah, berikanlah kemuliaan dan hormat kepada Tuhan, 2 Serahkanlah kepada Tuhan kemuliaan nama-Nya, sujudlah Tuhan dengan berhiaskan kekudusan [17].

 

(1 Ketika Yesus melihat orang banyak itu, naiklah Ia ke atas bukit dan setelah Ia duduk, datanglah murid-murid-Nya kepada-Nya. 2 Maka Yesuspun mulai berbicara dan mengajar mereka,

 katanya: 3. Berbahagialah orang yang miskin di hadapan Allah, karena merekalah yang empunya Kerajaan Langit-langit. 4 Berbahagialah orang yang berdukacita, karena mereka akan dihibur. 5 Berbahagialah orang yang lemah lembut, karena mereka akan mewarisi bumi. 6 Berbahagialah orang yang lapar dan haus akan kebenaran, karena mereka akan dipuaskan. 7 Berbahagialah orang yang murah hatinya, karena mereka akan beroleh kemurahan. 8. Berbahagialah orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat Allah. 9. Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah. 10. Berbahagialah orang yang dianiaya oleh sebab kebenaran, karena merekalah yang empunya Kerajaan Langit-langit. 11 Berbahagialah kamu, jika karena Aku kamu dicela dan dianiaya dan kepadamu difitnahkan segala yang jahat dan kata dusta. 12 Bersukacita dan bergembiralah, karena upahmu besar di Langit-langit, sebab demikian juga telah dianiaya nabi-nabi yang sebelum kamu." ) [18].

 

Kata-kata ini yang terdapat di dalam Taurat atau Injil dan saya mengesyaki maksudnya ditafsirkan oleh orang jahil dan oleh ulama yang tidak beramal - untuk menuntut anak manusia kepada Allah Yang Maha Suci atau untuk menuntut ketuhanan mutlak seorang manusia - Ketuhanan seseorang manusia tidak bermakna ketuhanan yang mutlak, sebaliknya, mereka secara keseluruhannya menafikan sifat anak sebenar mana-mana manusia [19], dan jika seseorang melihatnya dengan hati terbuka, meminta untuk mengetahui kebenaran sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, yang menciptakannya, dia akan melihat bahawa Isa (as) memuji Allah dan memuji dua kali lipat kepadaNya sebelum dia mengucapkan kata-kata ini, dan jika seseorang melihat dengan adil, dia akan tahu bahawa perkataan ini berlaku kepada semua nabi, rasul-rasul dan wasi-wasi yang menjadi hujjah-hujjah Allah terhadap ciptaan-Nya dan khalifah-khalifahNya di muka bumi-Nya. Setiap hujjah-hujjah Allah itu adalah yang paling mengetahui di antara umat-umat pada zamannya di sisi Allah, maka diyakini bahawa dialah yang mengenal Allah berbanding orang lain dari umat zamannya, dan juga diyakini bahawa dia tidak mengenal khalifah Allah dan hujjah Allah adalah hak untuk mengenalnya melainkan Allah yang menciptakannya. (Dan tidak seorangpun mengenal Anak selain Bapa, dan tidak seorangpun mengenal Bapa selain Anak dan orang yang kepadanya Anak itu berkenan menyatakannya.) [Matius 11:27] dan [Lukas 10:22].

 

Ini anda dapati dalam sabda Rasulullah Muhammad kepada wasinya Ali bin Abi Talib (as): (Wahai Ali, tidak ada yang mengenal Allah melainkan aku dan kamu, dan tidak ada yang mengenalku melainkan Allah dan kamu dan tidak ada yang mengenal kamu melainkan Allah dan aku)[20].

 

Juga, agar manusia mengetahui kebenaran, iaitu semua makhluk adalah anak-anak Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, maka Dia mengasihani mereka sebagaimana seorang bapa mengasihani anak-anaknya, malah lebih mengasihani makhluk daripada seorang ibu kepada anak tunggalnya. Sudah pasti para nabi, wasi-wasi dan wali-wali yang ikhlas adalah makhluk yang paling dicintai oleh Allah Yang Maha Suci. Mereka lebih berhak menjadikan Allah Taala sebagai bapa mereka dalam pengertian ini. Dan kerana mereka taat kepadaNya dan tidak menderhaka kepadaNya Yang Maha Suci, sama seperti anak yang soleh taat dan menghormati bapanya, maka adalah betul bahawa mereka adalah anak-anak Allah dalam pengertian ini, dan mereka bukanlah ketuhanan mutlak melainkan mereka adalah hamba-hamba yang dimuliakan. Kerana mereka oraang-orang yang bersyukur.

﴿ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ ﴾

Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya, adalah hamba-hamba yang dimuliakan," [21].

﴿ لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَـاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهّـَارُ ﴾

“Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.” [22].

 

Dan Al-Quran menjelaskan bahawa mereka adalah

﴿ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ ﴾

"Yang minyaknya hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya," yang bermaksud bahawa mereka adalah Allah dalam penciptaan, iaitu manifestasi (pernyataan) Allah dan imej Allah. seperti dalam hadits tentang mereka:

( أن الله خلق آدم على صورته )

"Allah menciptakan Adam menurut imej-Nya"[23]

(26). Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita, ) [24], dan mereka bukanlah Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi. Oleh itu, memandang pada mereka adalah memandang Allah, dan melihat mereka adalah melihat Allah, dan dalam Alkitab: (Berbahagialah orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat Allah. 9 Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah.).

 

Dan di dalam Al-Qur'an anda dapati perkataan yang sama:

﴿ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ ﴾

"Wajah-wajah pada hari itu berseri-seri. * Kepada Tuhannyalah mereka melihat., memandang kepada Tuhan mereka"[25],

dari Abi Al-Shalt Al-Harawi, dari Imam Al-Ridha (as), yang berkata: "Nabi bersabda: Sesiapa yang menziarahiku semasa hidupku atau selepas kematianku telah menziarahi Allah Taala dan kedudukannya di sisi nabi di dalam syurga, derajat yang paling tinggi, maka sesiapa yang menziarahinya dalam kedudukannya di dalam syurga daripada rumahnya telah menziarahi Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Dia berkata: Aku berkata kepadanya: Wahai anak Rasulullah, apakah maksud berita yang mereka ceritakan: Balasan La Ilaha Illa Allah - Tiada Tuhan Melainkan Allah – adalah melihat wajah Allah Taala? Wahai Aba Al-Shalt, sesiapa yang menyifatkan wajah Allah Taala seperti wajahNya ia telah kafir, tetapi wajah Allah Taala adalah para Nabi-Nya, Rasul-rasul-Nya, dan hujah-hujah-Nya, semoga selawat Allah ke atas mereka. Mereka itulah orang-orang yang dengannya dia menghadap Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Tinggi, serta kepada agama dan mengenaliNya. Dan Allah Ta'ala berfirman:

﴿ كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * َيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴾

Semua yang ada di bumi itu akan binasa. * Dan tetap kekal wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.

dan Yang Maha Kuasa berfirman:

﴿ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ﴾

"Segala sesuatu akan binasa kecuali wajah-Nya" [26].

 

Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿ قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ ﴾

“Katakanlah, jika benar Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak, maka akulah orang yang mula-mula akan menyembahnya.”[27].

maksudnya Muhammad adalah yang paling dekat dengan Allah Taala, dan makhluk pertama yang diciptakan Allah Subhanahu Wa Ta'ala, dan yang pertama menyembah Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Seandainya Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, mempunyai seorang anak (Maha Tinggi Allah dari yang demikian itu), tentu dia adalah Muhammad. Kerana mereka mengatakan bahawa perkara pertama yang keluar daripada-Nya, Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, adalah anak atau firman, maka Muhammad yang mengatakan aku adalah makhluk yang paling dekat dengan Allah Taala, tidak mengatakan adalah aku anak yang terpisah dari Allah Taala, dia tidak mengatakan aku Tuhan Mutlak. tetapi dia berkata aku Abdullah (Hamba Allah) dan Ibn (anak) Abdullah (Hamba Allah))

﴿ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ ﴾

Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya, adalah hamba-hamba yang dimuliakan," [28].

 

Oleh itu sesiapa yang mencari kebenaran Dia mesti mencari ketepatan dan keikhlasan dalam pencariannya untuk mencapai kebenaran dan menyelamatkan dirinya daripada kemurkaan Tuhan Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi)

﴿ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً * تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدّاً * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَداً * وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً ﴾

Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak". * Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar, * hampir-hampir langit-langit pecah karena ucapan itu, dan bumi terbelah, dan gunung-gunung runtuh, * karena mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. * Dan tidak sepatutnya bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. [29].

 

_______________

[1] - (Tetapi tentang hari atau saat itu tidak seorangpun yang tahu, malaikat-malaikat di sorga tidak, dan Anakpun tidak, hanya Bapa saja.") Markus 13:32

[2] - Sebenarnya, mereka tidak percaya akan hal ini, malah mereka percaya kepada pembezaan, namun, disebabkan banyak kekeliruan, kenyataan dan perbezaan mereka dalam cuba menampal kecacatan dalam kepercayaan ketuhanan di sisi mereka, saya terpaksa menjawab apa yang mereka katakan dan apa yang mereka mungkin katakan..

[3]- Taurat: Kejadian – 1:26.

[4]- Taurat: Kejadian – 1:27.

[5]- Taurat: Yesaya, bab lapan - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 1 - Dewan Gereja-gereja Timur.

[6] - Injil Matius: Bab Satu - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 2 - Sinode Gereja-gereja Timur.

[7] - (Pembukaan majlis itu dihadiri oleh Maharaja Constantine I, dan Majlis Nicea memulakan sesinya pada 20 Mei 325. Majlis itu diadakan atas arahan Maharaja Constantine I untuk mengkaji perbezaan antara Arius dan pengikutnya pada satu pihak, dan Gereja Alexandria yang diwakili oleh Alexandros I (Paus Alexandria) dan pengikutnya di pihak yang lain, tentang sifat Yesus (Isa), adakah sifat yang sama seperti Tuhan atau sifat manusia?

 

Arius menafikan ketuhanan Yesus. Dia percaya bahawa ada masanya Yesus tidak hadir, dan menganggapnya tinggi di antara makhluk Allah dan ciptaannya, dan dia juga menganggap bahawa Roh Kudus adalah ciptaan Tuhan juga. Sementara Alexandros I (Paus Alexandria) menekankan bahawa sifat Kristus (Isa Al-Masih) adalah sifat yang sama dengan Tuhan, dan pendapat Alexandros I (Paus Alexandria) menang melalui pengundian, yang berada di bawah kuasa Maharaja Constantine, yang menyokong Paus. dari Alexandria Arius dan dua imam enggan menandatanganinya, dan kemudian mereka diasingkan ke Elera (kini Balkan) dan buku-buku Arius telah dibakar, dan doktrinnya dipanggil bidaah Arius, dan pengikutnya telah mendapat stigma sehingga hari ini sebagai musuh agama Kristian.

 

Majlis Nicaea menghasilkan bentuk pertama kepercayaan dalam ketuhanan Kristus (Isa Al-Masih), ketuhanan mutlak, dan hubungan gereja dengan pihak berkuasa mula terbentuk selepas ia menjadi entiti keagamaan. Selepas tiga abad perkembangan pemikiran gereja dan percampurannya dengan idea dan agama sekeliling ke semua arah, termasuk panganisme Rom, agama Constantine sebelumnya, gereja yang disokong oleh Maharaja Rom, menjadi rujukan dan kuasa dalam menentukan siapa termasuk dalam skop iman atau tidak. Kenyataan ini hampir sama dengan semua yang dilaporkan tentang gereja dan dari segi sejarah tentang majlis ini, sudah tentu mengikut kelakuan, saya tidak fikir bahawa seorang penyelidik yang adil akan mengabaikan pengiktirafan Constantine kepada Alexander dan pengesahan kepercayaan pangannya dalam agama Kristian. Selepas separuh daripada paderi Kristian menyokong Arius, ketakutan terhadap penindasan Constantine membuatkan mereka berundur. dan siapa yang tidak tahu siapa Constantine. Dan bagaimana dia menjadi perkasa dan menindas mereka yang menentangnya? Dan jika dia adalah orang yang paling dekat dengannya, hendaklah dia meninjau sejarah zalim ini yang menyebarkan agama Kristian yang menyeleweng di Eropah, dan yang tidak teragak-agak untuk membunuh kerabatnya dan orang yang paling dekat dengannya jika mereka menderhaka kepadanya. Walaupun pengusiran dan penganiayaan terhadap Arius dan larangan kepercayaannya selepas majlis itu sudah memadai untuk mengetahui tujuan dan matlamat mengadakan majlis ini, iaitu penghapusan Arius dan kepercayaan bahawa Kristus hanyalah makhluk dan penyebaran kepercayaan pagan. dalam Kristus dan bahawa dia adalah Tuhan.

 

Inilah yang ditegaskan di Konsili Nicea:

 

(Terjemahan teks Yunani:

 

Kami percaya kepada satu Tuhan, Bapa Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu, Pencipta segala sesuatu yang kelihatan dan tidak kelihatan, dan kepada satu Tuhan Yesus Kristus (Isa Al-Masih), Anak Tuhan, Anak Tunggal Bapa, iaitu, dari dzat Bapa, Tuhan dari Tuhan, Cahaya dari Cahaya, Tuhan sebenar dari Tuhan sebenar, diperanakkan bukan diciptakan, sama dalam zat dengan Bapa, yang bagi kita manusia dan untuk keselamatan kita turun dan menjelma, menjadi manusia, menderita dan bangkit pada hari ketiga yang dengannya segala sesuatu ditemukan, mereka yang ada di langit dan yang ada di bumi [dan] telah naik ke langit langit, datang untuk menghakimi orang yang hidup dan yang mati dan oleh Roh Kudus. Adapun orang-orang yang berkata: "Ada suatu masa ketika (Firman) tidak ada," dan: "Sebelum Dia diperanakkan, Dia tidak ada," dan bahwa Dia ada dari yang tidak ada, atau mereka mengatakan tentang wujud, Anak Tuhan bahawa ia adalah daripada yang lain atau zat lain atau (iaitu “dicipta”)! (Atau bahawa dia diubah atau berubah, (mereka ini) Gereja universal mengucilkan mereka.

 

Dan semua uskup yang hadir menandatangani syahadat ini kecuali dua orang daripada mereka - mungkin lebih – dengan ditambah, tentu saja, Arius dan jamaahnya).

Paus Ortodoks di Mesir, Shenouda III, berkata dalam bukunya The Nature of Christ (Arios menafikan ketuhanan Kristus, dan percaya bahawa dia lebih rendah daripada Bapa pada zatnya, dan bahawa dia diciptakan. Akar Arianisme masih wujud sehingga sekarang. Walaupun selepas Majlis Ekumenikal Nicaea mengecamnya pada 325 M, Arius dan The Arians selepasnya menyebabkan keletihan, perselisihan, dan keraguan bagi Gereja Suci) dan sudah tentu Shenouda III di sini mempersembahkan kepada Saksi-Saksi Yehuwa doktrin Kristian yang telah tersebar luas di Dunia Kristian, terutamanya di Barat. Saksi-Saksi Yehuwa tidak mengakui banyak kesesatan Gereja, seperti Triniti, dan bahawa Firman itu adalah Tuhan dan bidah lain. Apa yang menunjukkan bahawa kepercayaan dalam ketuhanan Kristus (Isa Al-Masih) adalah bidaah yang telah dibuktikan di Konsili Nicea adalah bahawa separuh daripada mereka yang hadir di Majlis Nicea menyokong Arius atau berkecuali, dan kepercayaan itu bahawa Isa (as), (Jesus) hanyalah makhluk yang tersebar luas dan berleluasa pada zaman Arius, dan ini adalah sesuatu yang diakui oleh para imam dalam kitab mereka dan sehingga hari ini: Ia datang dalam penyelidikan dalam Majlis Ekumenikal Kristian - oleh Uskup Agung Bishoy: (…… 4- Majlis Nicea: 1 Syarat-syarat persidangannya……….

 

B - Adapun alasan langsung untuk mengadakan majlis itu, itu adalah bidaah Arius, kerana empayar hampir berpecah kerana bidaah itu...........

 

Majlis Ekumenikal telah diadakan atas perintah Raja Constantine kerana takut akan perpecahan yang tajam dalam empayar akibat ajaran sesat Arius. Perjumpaannya diadakan pada tahun 325 M di Nicea, dengan sejumlah 318 uskup, seperti yang disebutkan oleh St. Athanasius, yang merupakan saksi mata dan salah seorang anggota Sinode, dalam ucapannya kepadanya. Pada mulanya, 16 uskup berada di memihak kepada Arius, dan 22 uskup memihak kepada Pope Alexandros, dan selebihnya kedudukan mereka belum ditentukan. Bagi penghujung majlis itu, hanya dua uskup yang kekal menyokong Arius, iaitu Secondos dan Theonas, yang enggan menandatangani kepercayaan dewan dengan para imam yang melekat pada mereka berdua. Pada zaman St Epiphanius, tandatangan 318 orang yang hadir di Nicea masih ada. Ini adalah kelebihan kepada penjelasan St. Athanasius tentang iman dan tindak balasnya terhadap fitnah Arius, dan dalam hal ini kita melihat kehebatan pertahanan Alexandria dalam dewan. Mencapai keputusan majlis bukanlah satu perkara yang mudah, sebaliknya ia memerlukan usaha yang hebat ………….

 

5- Konsili Nicea: 2) Arius dan bidaahnya……….

 

Sudah ada saatnya ketika hampir seluruh dunia telah menerima faham Arius jika bukan karena Athanasius.  Pada satu masa, maharaja memecat paus Rom dan melantik seorang lagi menggantikannya untuk menandatangani syahadat Arian (Arius), dan apabila paus kembali dari penjara ke takhtanya, dia menandatangani syahadat Arian, yang dia enggan menandatanganinya sebelum ini. Ini adalah peringkat di mana hanya Athanasius dan para uskupnya kekal di Mesir yang berpegang kepada iman yang benar. Oleh itu, tidaklah pelik bagi nabi Yesaya untuk berkata: “Diberkatilah umat-Ku Mesir” (Yesaya 19:25). Tetapi dalam banyak masa lain, Takhta Rom menyokong Paus Alexandria, seperti paus-paus sezaman dengan Paus Athanasius, yang menyokongnya.

 

Kekristianan runtuh di seluruh dunia dan tunduk kepada kezaliman Arian, dan hanya kerusi Alexandria yang tinggal, diwakili oleh Paus Iskandariah yang dibuang dan para uskup Mesirnya. Kita mesti mengikut jejak langkah nenek moyang kita. ) Majlis Ekumenikal Kristian - Majlis Ekumenikal dan Bidah - Uskup Agung Bishoy.

 


[8] - Surat Pertama Rasul Paulus, (1 Timotius 1:1-2). - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 2 - Sinode Gereja-gereja Timur.

[9] - Surat Pertama Paulus Rasul (1 Timotius 3:16). - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 2 - Sinode Gereja-gereja Timur.

[10] -  Al-Quran, Al-Karim, Al-Nur: 35.

[11] - Baca perincian dalam kitab Al-Mushabihat.

[12] - Bihar Al-Anwar: Bahagian 55, ms 39.

[13] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Fath: 10.

[14] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Rahman: 27.

[15] - Tauraat Maleakhi, bab satu - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 1 - Dewan Jemaat-jemaat Timur.

[16] - Injil Lukas, bab kesepuluh - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 2 - Dewan Jemaat-jemaat Timur.

[17] - Mazmur Taurat - Mazmur Dua Puluh Sembilan - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 1 Jemaah Jemaat-jemaat Timur.

[18] - Injil Matius, bab lima - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 1 - Dewan Gereja-gereja Timur.

[19] - Kerana sebahagian daripada mereka memanggil satu kumpulan bahawa mereka adalah anak-anak Tuhan, maka adakah mereka benar-benar anak Tuhan dan tuhan-tuhan yang sebenar berdasarkan mereka yang menganggap bahawa sebutan Yesus dalam Injil bahawa dia anak Tuhan yang menunjukkan dia tuhan dan anakNya yang sebenar kepada Tuhan? Jauh Allah dari yang demikian.

[20]- Mukhtashar Bashair Al-Darajat: ms 125.

[21] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Anbia: 26.

[22] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Zumar: 4.

[23] - Al-Kafi: J 1, ms 134, Al-Tawhid oleh Al-Shaduq: ms 103.

[24] - Taurat, Kejadian bab satu.

[25] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Qiamah: 22-23.

[26] - ‘Uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 2, ms 106.

[27] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Zukhruf: 81.

[28] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Anbia: 26.

[29] - Al-Quran, Al-Karim, Maryam: 88-92.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI

 

3 drpd 4

 


Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?

Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Abbapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...

Teruskan membaca "

 

Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum

 

Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...

Teruskan membaca "

 

Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk

 

Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...

Teruskan membaca "

 

Beberapa perkataan di dalam Taurat dan Injil yang sebahagian maksudnya membayangkan bahawa Ketuhanan Mutlak bersemayam di alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan hakikatnya.

 

Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.

 

Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas

 

Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia

 

Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...

Teruskan membaca "

 

Halaman 3 daripada 4

 1 2 3 4


Tiada ulasan: