Orang yang diserupakan yang disalib menebus Isa Al-Masih (as)
Soalan 179: Apakah kisah Isa (as)? Dan
bagaimana orang yang diserupakan kepadanya seperti firmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿وَقَوْلِهِمْ
إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا
قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا
فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ
وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً﴾
dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya
kami telah membunuh Al-Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal
mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang
diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih
paham tentang Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu.
Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali
mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka
bunuh itu adalah Isa. [391]?
Jawapan: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah
lagi Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian
alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi
Isa (as) diangkat pada waktu malam seperti
yang dijanjikan dengan (Hawari) muridnya. Semuanya hadir kecuali Yahuzha
(Judas) yang mendedahkan kepada ulamak Yahudi mengenai Isa (as). Ia telah
dibawa kepada Marajik tertinggi orang-orang Yahudi, dan diberi sebagai pertukaran
atas penyerahan Isa (as) kepada mereka.
Dan selepas tengah malam ketika murid-muridnya
(Al-Hawariyun) tertidur, dan Isa (as) masih ada di situ, lalu diangkat Allah,
dan diturunkan (yang diserupakan dengannya telah disalib dan dibunuh), maka dia
adalah perisai dan tebusan untuknya, dan orang yang diserupakan ini adalah
salah seorang Aushiak dari Aali Muhammad (as), dia telah disalibkan dan telah
dibunuh, dan dia menangung penyeksaan pada jalan Imam Al Mahdi (as).
Dan Isa (as) tidaklah disalib ataupun dibunuh,
tetapi dia telah diangkat, maka Allah selamatkan dia dari tangan orang-orang
Yahudi dan ulamak mereka yang sesat lagi menyesatkan (laknahumu Allah). Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَقَوْلِهِمْ
إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا
قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ﴾
"dan karena ucapan mereka:
"Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul
Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya,
tetapi orang yang diserupakan dengannya bagi mereka."
Dan pada riwayat di dalam tafsir Ali bin
Ibrahim dari Abi Ja'afar (as) berkata: "Sesungguhnya, Isa (as) berjanji
pada sahabatnya pada malam di mana Allah akan mengangkatnya, jadi mereka semua
berkumpul pada waktu malam. mereka semuanya dua belas orang. Mereka memasuki
sebuah rumah kemudian beliau keluar kepada mereka untuk menetapkan pengganti di
bilik kecil rumah itu, dan beliau mencuci kepalanya dengan air, maka dia
berkata: Sesungguhnya Allah mengangkat aku kepadanya saat ini dan membersihkan
aku dari orang-orang Yahudi, jadi siapakah di antara kamu yang akan menyamar
sepertiku, dia mungkin dibunuh dan disalib dan akan diberi darjat sama
sepertiku? Berkata seorang pemuda dari mereka, Aku, Wahai Ruh Allah, maka dia
berkata, jadi kamulah ni... ".
Kemudian beliau (as) berkata,
"Sesungguhnya orang-orang Yahudi datang untuk mencari Isa (as) pada
malamnya ... dan mereka membawa anak muda yang menyamar sebagai Isa (as)
maka dia telah dibunuh dan disalib)" [392]
Maka Imam Al-Baqir (as) berkata "dua
belas orang telah berkumpul", manakala mereka yang datang dari murid-murid
(Al-Hawariyin)) mereka (tinggal sebelas orang), Yudas (Yahuzha) tidak datang,
bahkan ia pergi ke para ulamak Yahudi untuk menyerahkan Isa (as), dan ini
adalah yang mutawatir yang tidak boleh dinafikan. Lelaki kedua belas yang
datang, atau dikatakan turun dari langit, adalah Washiy dari Aali Muhammad
(as), yang telah disalibkan dan dibunuh, selepas dia telah dibuat untuk
kelihatan seperti Isa (as).
Kata-kata terakhir Washiy ini ketika disalib
ialah:
(إيليا، إيليا لما
شبقتني)
"Iilya, Iilya Lima Syabaqtani.” Dan dalam
Injil Matius: ("....Yesus berteriak dengan suara keras, "Eli, Eli,
lama sabakhtani?" Yang bererti, Tuhanku, Tuhanku mengapakah Engkau meninggalkan
aku?"...
Beberapa orang di situ mendengar jeritan itu,
dan berkata, "Ia memanggil Elia!"... Tetapi orang-orang lain
berkata, "Tunggu, mari kita lihat apakah Elia datang menyelamatkan
Dia!" Kemudian Yesus berteriak lagi dengan suara keras, dan lepaslah
Ruhnya dan lagi, tirai rumah Suci (Haikal) terbelah dua, dari atas ke bawah.
dan bumi bergegar, dan batu-batu telah berpecah ... "[393]
Selesai.
Dan terjemahan sebenar kata-kata yang
dikatakannya adalah seperti berikut:
(يا علي يا علي
لماذا أنزلتني)
"Ya Ali, ya Ali mengapa engkau
turunkanku?". Dan orang-orang Kristian menterjemahkannya seperti
(إلهي، إلهي لماذا تركتني)
" Tuhanku, Tuhanku mengapakah Engkau
meninggalkan aku?", seperti yang diterangkkan dalam teks sebelumnya dari
Kitab Injil.
Dan perkataan turunkan, atau letakkan di
bumi, dari langit hampir dengan perbuatan meninggalkan.
Dan Washiy ini tidak mengatakan kalimat ini
disebabkan tidak tahu mengapa ia diturunkan, tidak juga dia mengatakannya
sebagai bantahan terhadap perintah Allah SWT. Tetapi kata-kata ini adalah
soalan yang mempunyai jawapan yang tersembunyi, iaitu "Apakah kamu faham
dan tahu mengapa aku diturunkan dan mengapa aku telah disalibkan dan mengapa
aku dibunuh, supaya kamu tidak gagal ujian lain kali, jika soalan yang sama ditanya
sekali lagi. Maka jika kamu melihat orang-orang Rom (atau orang-orang seperti
mereka) menakluk Bumi, dan para ulamak Yahudi (atau orang-orang seperti mereka)
mengampu mereka, maka aku akan berada di Bumi itu kerana ini adalah sunnah
Allah yang berulang-ulang, jadi kamu ambilah pelajaran, dan berikanlah aku
pertolongan jika aku datang, dan jangan turut sama sekali lagi pada masa lain
dalam penyalibanku dan pembunuhanku.
Dia mahu katakan dalam menjawab soalan jelas
bagi setiap orang yang berfikiran jernih secara fitrah: Aku telah disalib dan
aku telah diseksa dan dihina oleh ulamak Yahudi, dan aku telah dibunuh demi
Kiamat Kecil, Kiamat Imam Al Mahdi (as), dan bagi Daulah Kebenaran Dan Keadilan
Ilahi di muka bumi ini.
Dan ketika Washiy ini disoal oleh para ulamak
Yahudi dan pemerintah Rom: Adakah kamu raja orang Yahudi? Dia akan menjawab:
"kamu yang mengatakannya", atau "mereka yang
mengatakannya", atau "kamu semua yang mengatakannya ", dan
beliau tidak mengatakan: Ya; jawapan yang aneh bagi orang-orang yang tidak
memahami kebenaran, tetapi kini [jawapan] telah menjadi jelas.
Jadi beliau tidak mengatakan: Ya, kerana dia
bukanlah raja orang Yahudi, Isa (as) telah diangkat Allah, tetapi dia adalah
yang diserupakan yang turun untuk disalibkan dan dibunuh mengantikan Isa (as)
Dan ini adalah nash (teks) jawapannya -
selepas dia ditangkap - dari Kitab Injil:
(...Sekali lagi imam besar berkata kepadanya,
"Demi Allah yang hidup, katakanlah kepada kami apakah engkau Al-Masih
(Raja Penyelamat)?" *Jawab Yesus: "Engkau telah
mengatakannya....") [394],
(... Lalu Yesus dihadapkan kepada wali negeri.
Dan wali negeri bertanya kepadanya: "Engkaukah raja orang Yahudi?"
Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya."...') [395],
(...Pilatus bertanya kepada-Nya: "Engkaukah
raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri
mengatakannya."... ') [396],
(...katanya: "Jikalau Engkau adalah
Mesias, katakanlah kepada kami." Jawab Yesus: "Sekalipun Aku
mengatakannya kepada kamu, namun kamu tidak akan percaya;...') [397],
(...(33) Maka kembalilah
Pilatus ke dalam gedung pengadilan, lalu memanggil Yesus dan bertanya
kepada-Nya: "Engkau inikah raja orang Yahudi?" (34) Jawab
Yesus: "Apakah engkau katakan hal itu dari hatimu sendiri, atau adakah
orang lain yang mengatakannya kepadamu tentang Aku?" (35) Kata
Pilatus: "Apakah aku seorang Yahudi? Bangsa-Mu sendiri dan imam-imam
kepala yang telah menyerahkan Engkau kepadaku; apakah yang telah Engkau
perbuat?" (36) Jawab Yesus: "Kerajaan-Ku bukan
dari dunia ini; jika Kerajaan-Ku dari dunia ini, pasti hamba-hamba-Ku telah
melawan, supaya Aku jangan diserahkan kepada orang Yahudi, akan tetapi
Kerajaan-Ku bukan dari sini."
(37) Maka
kata Pilatus kepada-Nya: "Jadi Engkau adalah raja?" Jawab Yesus:
"Engkau mengatakan, bahwa Aku adalah raja. Untuk itulah Aku lahir dan
untuk itulah Aku datang ke dalam dunia ini, supaya Aku memberi kesaksian
tentang kebenaran; setiap orang yang berasal dari kebenaran mendengarkan
suara-Ku."...) [398]
Dan dalam teks kedua ini Wasiy menjelaskan
bahawa dia bukan dari penduduk Bumi pada zaman itu, tetapi dia turun padanya
untuk mencapai tujuan, iaitu menjadi tebusan Isa (as), kerana kamu melihat Wasiy
ini mengatakan (Kerajaan-Ku bukan dari dunia ini), (akan tetapi
Kerajaan-Ku bukan dari sini), (dan untuk itulah Aku datang ke dalam dunia ini,
supaya Aku memberi kesaksian tentang kebenaran...).
Dari Rasulullah (sawas) bersabda, "Isa
Ibni Maryam (as) akan turun pada waktu fajar di antara" mahrudainn
"[dua warna awan], dan keduanya adalah dua pakaian kuning dari warna
kuning kemerahan; (kunyit), berkulit putih, kepala (berambut) perang, rambutnya
kusut, seolah-olah kepalanya dicurah minyak, di tangannya ada tombak, dia akan
memusnahkan salib, membunuh babi, menghancurkan Dajjal, mengumpulkan harta
Al-Qa'im dan orang-orang gua (Ahli Al-Kahfi) yang akan berjalan di belakangnya,
dan dia adalah wazir terpercaya Al-Qa'im, pengawal dan timbalan beliau, dan
akan tersebar keselamatan di barat dan timur dengan keramat Al-Hujjah anak
Al-Hassan (as).) [399]
Dari Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as)
berkata "...dan pemerintahan ini akan kembali ke Al-Zauraa’ (Baghdad), dan
urusan akan dikendalikan oleh syura, (atau pilihan raya) sesiapa yang memenangi
urusan ia yang akan melakukannya, dan dalam tempoh itu akan muncul Al-Sufyani.
Dia akan berkeliaran di muka bumi selama sembilan bulan dan mengenakan ke atas
mereka hukuman yang paling teruk. Jadi celakalah atas Mesir, dan celakalah atas
Al-Zauraa’ dan celakalah atas Kufah dan celakalah atas Wasith, ia seolah-olah
aku sedang melihat di Wasith dan aku melihat tidak ada yang masih hidup di sana
dengan apa-apa berita. ia adalah pada ketika itu bahawa Al-Sufyani akan muncul.
Makanan akan menjadi sedikit, manusia akan merasai kekurangannya, hujan akan
berkurangan, jadi tanah tidak subur untuk tumbuhan, dan tiada setitik air akan
turun dari langit.; maka akan keluar Al-Mahdi – Al-Hadi (yang memberi panduan)
dan Al-Muhtadi (memberi petunjuk) - yang akan mengambil panji-panji dari tangan
Isa bin Maryam (as)."[400]
Dan terdapat banyak Hadis-hadis yang
membuktikan bahawa Isa (as) tidak disalib dan ia pula tidak dibunuh, tetapi
orang yang telah disalib dan dibunuh adalah yang diserupakan dengan Isa (as).
Dari Abi Abdillah (as) berkata: "Isa Ibni
Maryam (as) diangkat [ke langit] berpakaian dalam pakaian benang bulu dari
Maryam, ia ditenun dan dijahit oleh Maryam (as). Apabila dia berhenti di langit
ia dipanggil. "Ya Isa Ibni Maryam! Bersinar dirimu dari perhiasan
dunia" [401]
Dan dari Al-Ridha (as) berkata: "Tiada
seorang pun yang sama urusannya dari Anbiak Allah atau para HujajjNya (as)
kepada manusia melainkan urusan Isa Ibni Maryam (as), kerana dia telah diangkat
dari bumi hidup-hidup, ruhnya telah dibawa di antara langit dan bumi, maka dia
telah diangkat ke langit dan ruhnya telah dikembalikan kepadanya, dan firmanNya
AWJ:
"Ketika Allah berfirman: "Hai Isa, sesungguhnya Aku akan menyampaikan kamu kepada akhir ajalmu dan mengangkat kamu kepada-Ku."[402] [403].
Dan dari Nabi (S) bersabda: "Isa (as)
tidak mati dan sesungguhnya dia akan kembali kepada kamu sebelum hari
kiamat" [404]
Dan hendaklah diberi perhatian bahawa Isa
adalah seorang nabi yang diutus dan beliau telah meminta dari Allah SWT untuk
dikecualikan dan dilepaskan daripada disalib, diseksa dan dibunuh, dan Allah
SWT tidak menolak doa seorang nabi yang diutus, maka Allah SWT menjawabnya dan
mengangkat beliau, dan menurunkan seorang Washiy yang telah disalib dan dibunuh
menggantikannya.
Dan di dalam Injil terdapat banyak ayat-ayat
yang menyebut doa Isa (as) supaya dilepaskan dari disalib dan dibunuh. Ia
adalah:
(...Lalu Ia pergi untuk kedua kalinya dan
berdoa, kata-Nya: "Ya Bapa-Ku jikalau cawan ini tidak mungkin
lalu, kecuali apabila Aku meminumnya, jadilah kehendak-Mu!"...) [405]
(...Ia maju sedikit, merebahkan diri ke tanah
dan berdoa supaya, sekiranya mungkin, saat itu lalu dari pada-Nya. * Kata-Nya:
"Ya Abba, ya Bapa, tidak ada yang mustahil bagi-Mu,
ambillah cawan ini dari pada-Ku, tetapi janganlah apa yang Aku
kehendaki, melainkan apa yang Engkau kehendaki."...) [406]
(...Kemudian Ia menjauhkan diri dari mereka
kira-kira sepelempar batu jaraknya, lalu Ia berlutut dan berdoa, kata-Nya: *
"Ya Bapa-Ku, jikalau Engkau mau, ambillah cawan ini dari
pada-Ku; tetapi bukanlah kehendak-Ku, melainkan kehendak-Mulah yang terjadi....)
[407]
Dan di dalam Taurat / Kitab Yesaya dan dalam
Injil Amalan Para Rasul / Bab 8 teks ini (...Ia diperlakukan dengan kejam, tapi
menanggungnya dengan sabar. Ia tidak membuka mulutnya seperti anak domba yang
dibawa ke pembantaian atau induk domba yang dicukur bulunya....)
Dan semua Anbiak dan Aushiak diutus untuk
bercakap, tiada mereka pergi secara diam-diam untuk disembelih, tetapi mereka
telah diutus untuk bercakap, menegur dan mengajar kepada manusia, dan Isa (as)
khususnya, berapa kali dia menegur para ulamak dan manusia, dan berapa kali dia
telah mengajar mereka, jadi adalah sukar dipercayai bahawa dia pergi untuk
disembelih secara senyap-senyap.
Tetapi yang pergi untuk disembelih secara
senyap-senyap ini adalah Washiy itu: (yang menyerupai Isa) yang telah disalib
dan dibunuh tanpa bercakap, atau meminta dari Allah supaya dia dilepaskan
daripada disalib, diseksa dan dibunuh, dan tanpa bercakap dengan manusia,
tetapi apabila mereka telah menekan dan meminta beliau dengan desakan: Siapa
kamu? dia tidak menjawabnya melainkan dengan satu perkataan, kamu yang
mengatakannya.
Dan dengan cara itu sehingga dia diseksa,
disalib dan dibunuh, secara senyap-senyap redha (menerima) perintah Allah,
disempurnakan bagi apa yang diturunkan kepadanya, dan dialah yang akan disalib
dan dibunuh mengantikan Isa (as).
Dan kerana pada asalnya tiada masa baginya
pendekatan dengan diutus dan menyampaikan kepada manusia dan berkata-kata
dengan mereka. Beliau pergi seperti biri-biri yang dibawa ke tempat
penyembelihan, seperti induk domba yang dicukur bulunya, jadi dia tidak membuka
mulutnya.
Diharapkan bahawa setiap mukmin yang ingin
mengenal kebenaran itu boleh mendapat manfaat daripada keadaan ini, bagi
manusia ini yang telah diturunkan ke Bumi, dan telah disalibkan dan dibunuh,
dan tiada siapa yang mengetahuinya. Dia tidak meminta untuk disebut, dia juga
tidak meminta untuk dikenali, dia telah turun dengan senyap, dan dia telah
disalibkan dengan senyap, dia telah dibunuh secara senyap-senyap, dan naik
kepada Tuhannya senyap-senyap, seperti itulah jika kamu mahu melakukannya, maka
lakukanlah.
_____________________
[391] – Al-Nisaa’ 4:157.
[392] – Tafsir Al-Qumi: Jilid 1, halaman 103,
Bihar Al-Anwar: Jilid 14, halaman 336-337, Qisas Al Anbiyaa 'oleh Al-Jazairiy:
halaman 473.
[393] - Injil Matius: Pasal / 27:45 -51
[394] - Injil Matius: Pasal / 26.:64
[395] - Injil Matius: Pasal / 27:11
[396] - Injil Mark: Pasal / 15:2
[397] - Injil Lukas: Pasal / 22:67.
[398] - Injil John: Pasal / 18.
[399] - Ghaibah Al-Maraam – Al-Syed Hasyim
Al-Bahrani: Jilid 7, halaman 93.
[400] – Al-La7am Al-Fitan - Al-Syed bin Thawus
Al- Hassani: halaman 134.
[401] - Bihar Al-Anwar: Jilid 14, halaman 338.
[402] – Aali Imran 3:55.
[403] - Qisas Al Anbiyaa 'oleh Al-Jazairiy:
halaman 474, dipetik dari 3uyun Al-Akhbar.
[404] - Bihar Al-Anwar: Jilid 14, halaman 344
[405] Injil Matius Pasal.26:42
[406] Injil Mark Pasal.14:36
[407] Injil Lukas Pasal.22:41-42
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI
4 drpd 4
Halaman 4 daripada 4
Orang yang diserupakan yang disalib menebus Isa Al-Masih (as)
Soalan 179: Apakah kisah Isa (as)? Dan bagaimana orang yang diserupakan kepadanya seperti firmanNya Yang Maha Tinggi:
Dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang...
Dari kitab Risalah Al-Hidayah oleh Imam Ahmad Al-Hasan al-Yamani (as): Aku datang untuk bersaksi tentang kebenaran, dan bercakap benar. Aku dilahirkan untuk ini, dan aku akan mati untuk ini. , insyaAllah. Bagi anda,...
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah batu penjuru
Yesus berkata kepada mereka, "Tidak pernahkah kamu membaca dalam Kitab Suci batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan, itu telah menjadi batu penjuru, dan ini berasal dari Tuhan, dan itu ajaib di mata kita. Sebab itu Aku berkata kepadamu. ..
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah seorang utusan daripada Elia (as)
Dari kitab Wali dan Rasul Imam Al-Mahdi as, di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran, telah diterima satu pertanyaan daripada seorang wanita Kristian tentang Imam Ahmad Al-Hassan (AS) seperti berikut. : S 16/ Kamu Syiah mengatakan bahawa duta itu adalah empat, dan mereka diputuskan selepas itu...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah hamba yang Terpercaya dan bijaksana
Isa a.s. berkata (Oleh itu, kamu juga bersedia, kerana pada saat yang kamu tidak sangka, Anak Manusia (iaitu Yesus) akan datang, jadi siapakah hamba yang setia dan bijaksana yang dimiliki oleh tuannya. memerintahkan hamba-hamba-Nya untuk memberi mereka makanan...
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah penghibur
Penginjilan Mahdi pertama, pengganti dan utusan Imam Mahdi (as) disebutkan dalam Perjanjian Baru, di beberapa tempat, berita Yesus (as) tentang Penghibur, dalam (Yohanes 14): (26) Adapun Penghibur, Roh Kudus,...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan