Sabtu, 16 April 2022

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah penghibur

 

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah penghibur


 Penyampaian khabar gembira tentang Mahdi pertama, washi dan utusan Imam Mahdi (as) disebutkan dalam Perjanjian Baru, di beberapa tempat, khabar gembira dari Isa (as) tentang Penghibur, dalam (Yohanes:14):

 

(26 tetapi Penghibur, yaitu Roh Kudus, yang akan diutus oleh Bapa dalam nama-Ku, Dialah yang akan mengajarkan segala sesuatu kepadamu dan akan mengingatkan kamu akan semua yang telah Kukatakan kepadamu. (27) Damai sejahtera kutinggalkan bagimu. damai sejahtera-ku kuberikan kepadamu, dan apa yang kuberikan tidak seperti yang diberikan oleh dunia kepadamu. Janganlah gelisah dan gentar hatimu. (28) Kamu telah mendengar, bahawa Aku telah berkata kepadamu: Aku pergi, tetapi Aku datang kembali kepadamu. Sekiranya kamu mengasihi Aku, kamu tentu akan bersukacita karena Aku pergi kepada Bapa-Ku, sebab Bapa lebih besar dari pada Aku. (29) Dan sekarang juga aku mengatakannya kepadamu sebelum hal itu terjadi, supaya kamu percaya, apabila hal itu terjadi. (30) Tidak banyak lagi aku berkata-kata dengan kamu, sebab penguasa dunia ini datang dan ia tidak berkuasa sedikitpun atas diri-ku. (31) Tetapi supaya dunia tahu, bahwa aku mengasihi Bapa dan bahawa aku melakukan segala sesuatu seperti yang diperintahkan Bapa kepada-ku, bangunlah, marilah kita pergi dari sini.)

 

Dalam (Yohanes 15): (26) Jikalau Penghibur yang akan kuutus dari Bapa datang, yaitu Roh Kebenaran yang keluar dari Bapa, Ia akan bersaksi tentang aku. (27) Tetapi kamu juga harus bersaksi, karena kamu dari semula bersama-sama dengan aku."

 

Dalam (Yohanes 16): (5) tetapi sekarang Aku pergi kepada Dia yang telah mengutus aku, dan tiada seorangpun di antara kamu yang bertanya kepada-ku: Ke mana engkau pergi? (6) Tetapi karena aku mengatakan hal itu kepadamu, sebab itu hatimu berdukacita. (7) Namun benar yang kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau aku pergi, aku akan mengutus dia kepadamu.” (8) Dan kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman; (9) akan dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-ku; (10) akan kebenaran, karena aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat aku lagi; (11) akan penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum. (12) Masih banyak hal yang harus Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya. (13) Tetapi apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran; sebab ia tidak akan berkata-kata dari diri-nya sendiri, tetapi segala sesuatu yang didengar-nya itulah yang akan dikatakan-nya dan ia akan memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang.).

 

Masalah yang diajukan:

Orang Kristian mengatakan bahawa apa yang dimaksudkan dengan Roh Kudus, dan tidak ada masalah untuk mengatakan bahawa dia adalah Roh Kudus, bermakna dia adalah orang yang dipenuhi dengan Roh Kudus sama seperti Yesus Kristus (Isa Al-Masih) dipenuhi dari Roh Kudus. Mereka mengatakan bahawa ia adalah roh dan bukan tubuh, dan ia dibolehkan kepada orang-orang yang beriman:

 

Anba Athanasius berkata dalam tafsirnya mengenai Injil Yohanes: Paraclete adalah Roh Kudus Tuhan Sendiri, Penghibur. Paraclete: Penghibur (Roh Kudus, yang akan diutus oleh Bapa dalam nama-Ku) (Yohanes 14/26), dan Dialah yang turun ke atas mereka pada hari Pentakosta (Kisah Para Rasul 2:1-4), maka penuhlah mereka dengan Dia Dan mereka pergi untuk memberi khabar gembira, sementara Dia bersama-sama jemaat dan di antara orang-orang percaya, dan itu adalah pemberian yang menyertai iman dan pembaptisan. [1]

 

Balas kepada Masalah

Pendapat bahawa roh itu tidak pernah dimaksudkan sebagai manusia, jawapannya: Dinyatakan: (Saudara-saudaraku yang dikasihi, janganlah percaya akan setiap roh, tetapi ujilah roh-roh itu, sehigga kamu tahu apakah mereka berasal dari Allah atau tidak; sebab banyak nabi-nabi palsu yang telah muncul dan pergi ke seluruh dunia.)[2] (Demikianlah kita mengenal Roh Allah: setiap roh yang mengaku, bahwa Yesus Kristus telah datang sebagai manusia, berasal dari Allah, dan setiap roh, yang tidak mengaku Yesus, tidak berasal dari Allah. Roh itu adalah roh anti-kristus (Masih Al-Dajjal) dan tentang dia telah kamu dengar, bahawa ia akan datang dan sekarang ini ia sudah ada di dalam dunia.)[3] Nabi-nabi palsu atau roh-roh palsu. Penghibur adalah manusia yang dipenuhi dengan Roh Kudus. Di sini juga adalah bukti bahawa dia akan menjadi nabi yang benar, jika tidak, dia tidak akan menyuruh mereka untuk mengujinya. Dia akan berkata, "Tidak ada nabi yang akan datang."

 

Orang Kristian awal memahami apa yang disebut dalam Injil Yohanes daripada ucapan tentang Penghibur sebagai berita baik tentang seorang manusia. Montnus mendakwa pada abad kedua (tahun 187 M) bahawa dia adalah Penghibur seterusnya, dan seperti dia ada seorang inggin menjadinya dalam abad keempat, dan menyerupai Al-Masih, jadi dia memilih dua belas murid dan tujuh puluh uskup yang diutus mereka ke negara-negara Timur, dan ini tidak diragukan lagi menunjukkan budaya yang memahami dari perkataan (penghibur) seorang manusia dan mereka menunggunya.[4]

 

Katanya: (yaitu Roh Kebenaran. Dunia tidak dapat menerima Dia,) adalah sama dengan kata-kata yang dikatakan tentang Al-Masih yang Ditunggu (Batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan telah menjadi batu penjuru) urusan yang menunjukkan bahawa Penghibur adalah Al-Masih (Mesias) yang Ditunggu.


Apa yang menunjukkan kemanusiaan Roh Kudus adalah bahawa dia adalah jenis yang sama seperti Kristus (Al-Masih), dan Al-Masih adalah manusia, dan dia berkata tentang dia: (Aku akan minta kepada Bapa, dan Ia akan memberikan kepadamu seorang Penolong yang lain,) Penghibur ialah Isa (as), Dan penghibur lain, iaitu yang sama jenis, iaitu manusia. Teks Yunani menggunakan perkataan allon, yang digunakan untuk menandakan yang lain daripada jenis yang sama, manakala perkataan hetenos digunakan untuk menunjukkan yang lain daripada jenis yang berbeza.[5]


Jelas dari teks bahawa penghibur berikutnya mungkin seorang pendusta, dan dengan ini sahaja kita memahami mengapa Yesus memerintahkan untuk percaya kepada-Nya dan mengikutnya: (Jikalau kamu mengasihi Aku, kamu akan menuruti segala perintah-Ku.) dan Dia berkata: (Dan sekarang juga aku mengatakannya kepadamu sebelum hal itu terjadi, supaya kamu percaya, apabila hal itu terjadi.) (Semuanya ini Kukatakan kepadamu, supaya kamu jangan kecewa dan menolak Aku.) [6] (Tetapi semuanya ini Kukatakan kepadamu, supaya apabila datang saatnya kamu ingat, bahawa Aku telah mengatakannya kepadamu."  [7] Walaupun Roh Kudus bagi orang Kristian adalah salah satu pihak kepada Tritunggal, dan menurut kepercayaan mereka, murid-murid harus mempercayainya, supaya ia datang kepada mereka. Bagaimana mereka boleh berbohong kepadanya?

 

Teks-teks tersebut menunjukkan kelebihan penghibur ke atas Isa (as): (Namun benar yang kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau aku pergi, aku akan mengutus dia kepadamu.”) Jelaslah bahawa katanya: (lebih berguna bagi kamu) menunjukkan kelebihan penghibur, dan kenyataan ini tidak betul melainkan kita memahami apa yang dimaksudkan dengan penghibur sebagai orang lain; Kerana selain daripada kemungkinan ini, terdapat dua kemungkinan lain; Yang pertama ialah Penghibur adalah Roh Kudus seperti yang digambarkan oleh orang Kristian, iaitu sebagai oknum yang ketiga dan oknum-oknum yang mereka fahami adalah sama, tidak mengutamakan yang satu dari yang lain, dan kedua-duanya adalah makhluk dari makhluk-makhluk Allah yang bukan manusia, dan dalam hal ini juga kewujudannya tidak boleh lebih baik bagi mereka daripada kewujudan Isa (as) di antara mereka, kerana Isa, sekurang-kurangnya, disokong oleh Roh Kudus, sama seperti Roh Kudus dalam pengertian terakhir ini tidak bertentangan dengan kewujudan Isa (as), sehingga kedatangannya berkaitan dengan pemergian Isa daripada mereka.

___________________

[1]- Tafsir Injil Yohanes - Anba Athanasius: ms 118.

[2]- Yohanes: (1) 4/1-2.

[3]- Yohanes: (1) 4/2-6.

[4]- Lihat jawapan yang panjang lebar untuk apa yang difahami Abdul Masih - Khair Al-Din Al-Alusi: 1/286-291, Muhammad dalam Kitab Suci - Abd Al-Ahad Dawud: ms 224-225, berita gembira kepada Nabi Islam dalam Taurat dan Injil - Ahmad Hijazi Al-Saqa: 2/276 - 278.

[5]- Lihat: berita gembira Ahmad dalam Injil - disediakan dan ditulis oleh Muhammad Al-Hussaini Al-Rais: ms 14.

[6]- Yohanes: 16/1.

[7]- Yohanes: 16/4.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI

 

4 drpd 4

 

 

Halaman 4 daripada 4

 

 

Orang yang diserupakan yang disalib menebus  Isa Al-Masih (as)

 

Soalan 179: Apakah kisah Isa (as)? Dan bagaimana orang yang diserupakan kepadanya seperti firmanNya Yang Maha Tinggi:

Dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) anak domba Al-Qaim seolah-olah telah disembelih dalam penglihatan (Rukya) KeTuhanan John

 

Dari kitab Risalah Al-Hidayah oleh Imam Ahmad Al-Hasan al-Yamani (as): Aku datang untuk bersaksi tentang kebenaran, dan bercakap benar. Aku dilahirkan untuk ini, dan aku akan mati untuk ini. , insyaAllah. Bagi anda,...

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah batu penjuru

 

Yesus berkata kepada mereka, "Tidak pernahkah kamu membaca dalam Kitab Suci batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan, itu telah menjadi batu penjuru, dan ini berasal dari Tuhan, dan itu ajaib di mata kita. Sebab itu Aku berkata kepadamu. ..

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah seorang utusan daripada Elia (as)

 

Dari kitab Wali dan Rasul Imam Al-Mahdi as, di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran, telah diterima satu pertanyaan daripada seorang wanita Kristian tentang Imam Ahmad Al-Hassan (AS) seperti berikut. : S 16/ Kamu Syiah mengatakan bahawa duta itu adalah empat, dan mereka diputuskan selepas itu...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah hamba yang Terpercaya dan bijaksana

 

Isa a.s. berkata (Oleh itu, kamu juga bersedia, kerana pada saat yang kamu tidak sangka, Anak Manusia (iaitu Yesus) akan datang, jadi siapakah hamba yang setia dan bijaksana yang dimiliki oleh tuannya. memerintahkan hamba-hamba-Nya untuk memberi mereka makanan...

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah penghibur

Penginjilan Mahdi pertama, pengganti dan utusan Imam Mahdi (as) disebutkan dalam Perjanjian Baru, di beberapa tempat, berita Yesus (as) tentang Penghibur, dalam (Yohanes 14): (26) Adapun Penghibur, Roh Kudus,...

Teruskan membaca "

 

 1 2 3 4


Tiada ulasan: