Isnin, 11 April 2022

Imam Ahmad Al-Hasan (As) Adalah Yudas Roh Ketiga Belas

  

Imam Ahmad Al-Hasan (As) Adalah Yudas (Yahuzha) Roh Ketiga Belas

 

Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa kejadian penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas, yang muncul dalam masa ini sebagai saksi kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as):

 

 

Pertama jawapannya apabila dia ditangkap:

 

(Lalu kata Imam Besar itu kepada-Nya: "Demi Allah yang hidup, katakanlah kepada kami, apakah engkau Mesias (Al-Masih), Jawab Yesus: "Engkau telah mengatakannya ...), (...Lalu Yesus dihadapkan kepada wali negeri. Dan wali negeri bertanya kepada-Nya: "Engkaukah raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya." ...), (...Pilatus bertanya kepada-Nya: "Engkaukah raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya. …”), (…Kata mereka semua: "Kalau begitu, Engkau ini Mesias (Al-Masih)?" Jawab Yesus: "Kamu sendiri mengatakan, bahwa Akulah dia ...)"

(… 33 Maka kembalilah Pilatus ke dalam gedung pengadilan, lalu memanggil Yesus dan bertanya kepada-Nya: "Engkau inikah raja orang Yahudi?" 34 Jawab Yesus: "Apakah engkau katakan hal itu dari hatimu sendiri, atau adakah orang lain yang mengatakannya kepadamu tentang Aku?" 35 Kata Pilatus: "Apakah aku seorang Yahudi? Bangsa-Mu sendiri dan imam-imam kepala yang telah menyerahkan engkau kepadaku; apakah yang telah engkau perbuat?" 36 Jawab Yesus: "Kerajaan-ku bukan dari dunia ini; jika kerajaan-ku dari dunia ini, pasti hamba-hamba-ku telah melawan, supaya aku jangan diserahkan kepada orang Yahudi, akan tetapi kerajaan-ku bukan dari sini." 37 Maka kata Pilatus kepada-nya: "Jadi engkau adalah raja?" Jawab Yesus: "Engkau mengatakan, bahawa Aku adalah raja. Untuk itulah Aku lahir dan untuk itulah Aku datang ke dalam dunia ini, supaya Aku memberi kesaksian tentang kebenaran;...").[Injil Yohanes 18:33-37]

 

Orang yang disalib (as) ketika ulama Yahudi dan penguasa Rom bertanya kepadanya: Adakah kamu Raja orang Yahudi? Dia hanya menjawab: Engkau yang mengatakannya, atau mereka berkata, atau engkau berkata, dan dia tidak mengatakan ya, jawapan yang aneh bagi mereka yang jahil tentang kebenaran, tetapi sekarang ia telah dijelaskan.

 

Dia tidak berkata: Ya, kerana dia bukan Raja orang Yahudi, tetapi Isa (as) yang diangkat Allah, dan dia adalah yang diserupakan yang turun untuk disalib dan dibunuh menggantikan Isa (as).

 

Dalam teks terakhir ini, seorang pemegang wasiat (wasi) menjelaskan bahawa dia bukanlah salah seorang daripada penduduk bumi pada masa itu, sebaliknya dia turun ke sana untuk mencapai misi iaitu tebusan Isa (as), seperti yang anda lihat bahawa pemegang wasiat ini berkata: (tetapi kerajaan-ku bukan dari sini) (tetapi sekarang kerajaan-ku bukan dari sini) (dan untuk itulah aku datang ke dalam dunia ini, supaya aku memberi kesaksian tentang kebenaran.)

 

Yesus (as) memohon kepada Allah agar dikecualikan dan dipalingkan dari penyalibannya

 

Isa adalah nabi yang diutus dan dia memohon kepada Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi agar dikecualikan dan dipalingkan dari disalib, disiksa dan dari dibunuh, dan Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi tidak menolak permohonan seorang nabi yang diutus, Allah mengabulkannya dan mengangkatnya dan menurunkan seorang pemegang wasiat (wasi) yang disalib dan dibunuh sebagai menggantikannya. Dalam Injil, terdapat beberapa teks di mana Isa (as) berdoa agar penyaliban dan pembunuhan dielakkan daripadanya.

Ia adalah:

(…Maka dia maju sedikit, lalu sujud dan berdoa, kata-Nya: "Ya Bapa-Ku, jikalau sekiranya mungkin, biarlah cawan ini lalu dari pada-ku, ….”) [Matius 26:39]

 

(...Ia maju sedikit, merebahkan diri ke tanah dan berdoa supaya, sekiranya mungkin, saat itu lalu dari pada-nya. * Kata-nya: "Ya Abba, ya Bapa, tidak ada yang mustahil bagi-Mu, ambillah cawan ini dari pada-ku, ...). [Markus 14:35-36]

 

(...Kemudian Ia menjauhkan diri dari mereka kira-kira sepelempar batu jaraknya, lalu Ia berlutut dan berdoa, kata-nya: * Ya Bapa-ku, jikalau Engkau mau, ambillah cawan ini dari pada-ku ..."). [Lukas 22:41]

 

Yang akan dusalib pergi untuk disembelih secara senyap

 

Dan dalam Taurat, kitab Yesaya, dan dalam Injil, Kisah Para Rasul, bab lapan, teks ini: (... Seperti seekor domba ia dibawa ke pembantaian; dan seperti anak domba yang kelu di depan orang yang menggunting bulunya, demikianlah ia tidak membuka mulutnya. ...) [Yesaya 53:7] [Kisah Para Rasul 8:32]

 

Dan semua nabi dan para wasi yang diutus bercakap, tidak seorang pun dari mereka pergi dan diam untuk disembelih, malah mereka diutus untuk bercakap, menegur dan menyusun manusia, dan Isa (as) khususnya, betapa kamu menangisi ulama dan manusia. Dan betapa dia menasihati mereka, sehingga dia tidak percaya bahawa dia akan pergi untuk disembelih secara senyap.

 

Sebaliknya, orang yang pergi untuk disembelih secara senyap adalah seorang pemegang wasiat (wasi): (yang diserupakan seperti Isa) yang disalib dan dibunuh tanpa berkata-kata, atau meminta Tuhan untuk menghilangkan azabnya dari penyaliban dan pembunuhan, dan tanpa bercakap dengan manusia. Sebaliknya, jika mereka mendesaknya dan bertanya kepadanya dengan bersungguh-sungguh, siapakah kamu, adakah kamu Al-Masih, dia tidak akan menjawab kecuali dengan perkataan, kamu mengatakannya.

 

Maka dia pergi untuk diseksa, disalib dan dibunuh secara senyap, redha dengan perintah Allah, melaksanakan apa yang diturunkan kepadanya, iaitu disalib dan dibunuh sebagai ganti Isa (as).

 

Dan kerana belum tiba masanya untuk diutus dan menyampaikan kepada manusia dan bercakap dengan mereka, dia pergi: seperti domba yang dibawa ke penyembelihan, seperti domba yang diam di hadapan orang yang menyembelihnya, jadi dia tidak membuka mulutnya.

 

 Dokumen Sejarah: Injil Yudas (Yehuzha)

 

Dokumen sejarah yang sangat penting telah ditemui, iaitu "Injil Yehuzha (Injil Yudas)", yang bermula pada abad ketiga Masihi dan jelas menunjukkan bahawa yang disalibkan adalah yang diserupakan dengan Isa, yang namanya "Yehuzha", yang bermaksud (Ahmad), dan dia juga dipanggil "Roh Ketiga Belas" dan bahawa dia akan datang untuk menguasai alam, iaitu, ia adalah dari masa yang lain, tambahan pula akan menjadi milikinya. Peemuan ini adalah kesaksian yang hebat. Kami memohon kepada Allah Maha Suci, bahawa setiap orang Kristian yang adil, bahkan setiap orang yang adil, memberi perhatian kepadanya, kerana ia adalah dokumen sejarah dan bukan sahaja bersifat keagamaan. Kesulitannya telah diselesaikan selepas Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as) menjelaskan kisah tentang siapa dia yang diserupakan dan yang disalib … Teruskan ikuti kami

 

Kisah ini bermula apabila manuskrip Injil ini berbahasa Qibti (Koptik) ditemui di padang pasir Bani Mazar di Mesir oleh petani di sebuah gua, pada tahun 1972. Jadi mereka menjualnya kepada salah seorang peniaga barang antik yang menyeludup keluar dari negara itu, ia adalah senaskah Injil yang diketahui terdapat dalam koleksi dokumen Nag Hammadi. Manuskrip ini adalah pada papirus (bahan menyerupai kertas tebal), dalam cara Codex, yang bermaksud bahawa ia berasal dari abad ke-2 Masihi.

 

Selepas manuskrip itu ditemui oleh beberapa petani, mereka menjualnya kepada peniaga barang antik, dan mereka bergerak dengannya dari satu tempat ke tempat lain untuk mencari harga tertinggi. Dalam perjalanan ini, papirus itu disimpan di dalam perbendaharaan bank selama bertahun-tahun, dan ia mula haus dan terhakis... Akhirnya, manuskrip itu sampai ke tangan para ulama, yang mula mengumpulkannya dengan usaha keras, untuk diketahui pada akhirnya bahawa itu adalah "Injil Yudas."

 

Injil ini telah dipulihkan selepas ditemui lebih 15 tahun yang lalu. Ia telah diterjemahkan daripada bahasa Qibti (Koptik) ke dalam bahasa Inggeris pada penghujung tahun 2005. Terjemahan ini dikeluarkan pada 6 April 2006 M, dan Bible ini kini dijual di pasaran.

 

Injil ini membuat sensasi media yang besar, kerana ia mengulas tentang watak bernama (Judas - Yehuzha), yang terjemahan literalnya adalah Yudas (Ahmad) dan bahawa dia adalah yang paling dekat dengan Isa Al-Masih (as) (dan ada yang mengesyaki dia mungkin Yudas Iskariot yang menyerahkan Isa Al-Masih (as) kepada penguasa tertinggi orang Yahudi seperti dalam adegan terakhir dari Injil yang sama.. tetapi perbandingan mudah antara dua watak menunjukkan bahawa Yudas yang disalibkan bukanlah Yudas Iskariot.

 

Sila lihat petikan dari Injil Yudas ini:

 

(Yesus bercakap tentang mereka yang dibaptis dan pengkhianatan Yudas: Yudas berkata kepada Yesus: "Lihat, apakah yang akan dilakukan oleh mereka yang dibaptis dengan namamu? Yesus berkata: Sesungguhnya aku berkata kepadamu bahawa baptisan ini adalah dalam namaku [kira-kira sembilan baris yang hilang] untukku. Sesungguhnya, Aku berkata kepadamu, Yudas: Mereka yang berkorban ialah Tuhan Scalas [tiga baris hilang], semuanya jahat “Tetapi kamu akan melampaui mereka semua, kerana kamu akan mengorbankan orang yang memakai pakaianku, dan tandukmu akan naik serta-merta, dan akan menyala hukuman ilahi padamu, dan bintangmu akan kelihatan bersinar…))

Yudas berkata, “Wahai tuan, sebagaimana engkau telah mendengarkan mereka semua, sekarang dengarkanlah aku, karena aku telah melihat suatu penglihatan (mimpi) yang besar.” Ketika Yesus mendengar hal itu, tertawalah dia dan berkata kepadanya: “Wahai Roh Ketiga Belas, mengapa engkau bersusah payah? Katakanlah, dan aku akan bersabar dengan kamu "))

Yudas berkata, “Wahai tuan, bolehkah keturunanku berada di bawah kekuasaan para penguasa?” Yesus menjawab dan berkata kepadanya, “Mari, Aku [dua baris hilang], tetapi kamu akan sangat sedih apabila kamu melihat kerajaan itu dan segalanya. turun-temurun.” Ketika Yudas mendengar hal itu, berkatalah Yudas kepadanya: “Apakah kebaikan yang telah kuterima, karena engkaulah yang menjauhkan aku dari generasi itu?” Yesus menjawab dan berkata, “Engkau akan menjadi yang ketiga belas, dan engkau akan terkutuk. oleh generasi-generasi yang lain, tetapi kamu akan datang untuk memerintah mereka.”

 

Yudas di sini atau (Ahmad) siapa dia?

Namanya Ahmad

Kedua, orang yang memburukkannya bererti bertolak ansur dengan tempat Isa Al-Masih (as) iaitu yang diserupakan yang disalib, yang dikatakan mengenainya Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.

﴿ وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا(157) بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا(158)﴾

dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa. (157) Tetapi, Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (158) [Al-Quran, Al-Karim,Al-Nisa: 157-158]

 

Isa memanggilnya roh dan ini mengingatkan kita tentang dakwah sang penghibur yang akan datang pada akhir zaman yang akan memerintah, iaitu zaman Imam Mahdi (as): (Yohanes 15): (26 Jikalau Penghibur yang akan kuutus dari Bapa datang, yaitu Roh Kebenaran yang keluar dari Bapa, Ia akan bersaksi tentang aku. 27 Tetapi kamu juga harus bersaksi, karena kamu dari semula bersama-sama dengan aku.")

Ketiga belas: Apakah yang dimaksudkan dengannya? Bukankah yang 13 dari wasi-wasi Rasul Muhammad (S), iaitu Mahdi pertama, Ahmad? (Walaupun ia mungkin kelihatan untuk pertukaran kepada seorang pelajar yang akhir yang menyertai pelajar lain, tetapi ia berlaku selepas penyalibannya membuat kita menolaknya dalam erti kata pertama).

Akan datang: Maksudnya, dia akan kembali selepas penyalibannya, dan masa sebenar dia adalah masa yang akan datang.

Untuk mengalahkan mereka: Maksudnya, bahawa dia akan memerintah pada masa hadapan dan bahawa dia akan datang untuk memerintah.. Siapakah selain Mahdi pertama, wasi dan utusan Imam Mahdi dan penghibur yang dijanjikan?

 

Saya berpendapat bahawa perkara itu lebih jelas daripada matahari pada pukul empat, dan ia bercakap tentang Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as), wasi (pemegang wasiat) dan utusan Imam Al-Mahdi (as) dan dia adalah Al-Yamani yang dijanjikan, sang penghibur, roh kebenaran yang diwar-warkan. Dialah yang diserupakan dan orang yang menebus Isa Al-Masih (as).

 

Saya harap setiap orang Kristian dapat berlaku adil kepada dirinya sendiri.. Bahkan setiap manusia, kerana dokumen itu adalah sejarah, sejak abad ketiga Masihi.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI

 

3 drpd 4

 


Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?

Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Abbapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...

Teruskan membaca "

 

Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum

 

Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...

Teruskan membaca "

 

Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk

 

Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...

Teruskan membaca "

 

Beberapa perkataan di dalam Taurat dan Injil yang sebahagian maksudnya membayangkan bahawa Ketuhanan Mutlak bersemayam di alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan hakikatnya.

 

Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...

Teruskan membaca "

 

Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.

 

Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas

 

Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...

Teruskan membaca "

 

Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia

 

Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...

Teruskan membaca "

 

Halaman 3 daripada 4

 1 2 3 4



Tiada ulasan: