DIA MEMBAWA NASH LANTIKAN DARI ALLAH DAN
RASUL
DIA MEMBAWA ILMU DAN HIKMAH DARI ALLAH
SERUAN DAKWAHNYA BAI'ATU LILLAH
MAKA DIA ADALAH KHALIFAH ALLAH AL-MAHDI
DIA MEMBAWA ILMU DAN HIKMAH DARI ALLAH
SERUAN DAKWAHNYA BAI'ATU LILLAH
MAKA DIA ADALAH KHALIFAH ALLAH AL-MAHDI
Tokoh-Tokoh Yang Keluar Di Akhir Zaman. Selain Al-Mahdi
(as)
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل
محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Sewaktu
saya menyelidaki dan mempelajari, siapakah Imam Mahdi yang dijanjikan yang
lahir di akhir zaman. Ada ulamak (Seperti Syeikh Imran Hussein) yang menjangkakan
mungkin Imam Mahdi telah zuhur. Saya telah diberikan oleh seorang sahabat
satu pautan laman web berbunyi:
Al-Syed Ahmad Al-Hassan
atau (Al-Syed Ahmad bin Ismail), pemegang wasiat dan utusan Al-Mahdi yang
dijanjikan kepada orang Islam, utusan Elia pada orang-orang Yahudi dan utusan
Isa kepada orang-orang Kristian telah muncul.
|
4. Tokoh-Tokoh
Yang Keluar Di Akhir Zaman
c. Seruan mentaati khalifah Allah.
– bai’atu Lillah |
Saya amat terkejut dengan kenyataan ini tetapi demi untuk mencari kebenaran tentang zuhurnya Imam Mahdi saya melayari laman web tersebut.
Kebanyakan manusia berharap dan menunggu-nunggu Sang Penyelamat. Agar Penyelamat itu dapat menjalankan keadilan dan kemakmuran setelah begitu bosan dengan kezaliman, kecurangan dan permusuhan.
Bagi
penganut agama-agama samawi, Yahudi, Nasarani dan Islam ada tokoh-tokoh
Penyelamat yang perlu dipercayai. Sang Penyelamat yang mereka tunggu adalah
tokoh-tokoh yang berlainan.
Dan
kita diperintah oleh Allah supaya jangan sekali-kali menyembunyikan kebenaran
seperti ahli kitab dahulu ketika diutus Muhammad: Allah rakamkan
﴿الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا
يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ
لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ۞
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ﴾
Orang-orang yang telah
Kami beri Al Kitab mengenalnya (Muhammad) seperti mereka mengenal anak-anak
mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan
kebenaran, padahal mereka mengetahui. * Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu,
sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu. [Al-Baqarah
2:146-147]
Ayat
ini sentiasa menjadi kunci untuk menyambut kedatangan Al-Hujjah atau Khalifah Allah Al-Mahdi. Jangan sekali-kali kita
menyembunyikan kebenaran. Satu pun makklumat dari kebenaran itu jika
disembunyikan atau tidak diambil kira padahnya adalah akan termasuk dan
menjadi orang-orang yang ragu-ragu. Dan ragu-ragu akhirnya membawa kerugian
dengan balasan azab kerana tidak beriman
atau kerana ingkar dengan. . Kedatangan
Khalifah Allah Al-Mahdi adalah suatu berita besar dan suatu kebenaran, jangan
suatupun perkara atau maklumat kita terlepas daripadanya. Ia akan menyebabkan
keraguan. Iaitu Keraguan untuk beriman
dengannya.
Kini
Sampailah masanya Umat manusia diuji oleh Allah setelah Allah mengeluarkan
tanda-tanda dan alamat masa munculnya Al Mahdi. Tanda khusus dan tepat yang tidak perlu
takwilan dan huraian:
Berikut
adalah tanda yang sudah dan sedang berlaku”
يحكم
الحجاز رجل اسمه اسم حيوان إذا رأيته حسبت في عينه الحول من بعيد، وإذا اقتربت
منه لا ترى في عينه شيئا، يخلفه أخ له اسمه عبدالله، ويل لشيعتنا منه
-أعادها ثلاثا- بشروني بموته أبشركم بظهور الحجة
“Hijaz (Semenanjung Arab) akan diperintah
oleh seorang lelaki yang namanya adalah nama haiwan, ketika Kamu melihatnya
dari jauh, kamu akan berfikir dia memiliki mata juling, dan jika kamu
mendekatinya, kamu tidak melihat ada masalah di matanya. Dia akan digantikan
oleh saudara lelakinya, bernama Abdullah. Celakalah mengikutinya! Celakalah
mengikutinya! Celakalah mengikutinya! – Baginda mengulanginya tiga kali –
Beri aku khabar baik tentang kematiannya, maka aku akan memberikan khabar
baik tentang munculnya Al-Hujjah (Al Mahdi).” (Musnad Ahmad)
1. Hijaz akan diperintah oleh raja bernama haiwan –
Malik Fahd telah berlaku.
2. Dia akan digantikan dengan Raja Abdullah, Celakalah mengikutinya!
3. Raja Abdullah mati adalah berita baik
4. Berita baiknya
tentang munculnya Al=Hujjah (Al-Mahdi).” (Musnad
Ahmad)
5. Akan ada pertelingkahan 3 anak khalifah Salman,
Thalah dan Mukrim.
يقتتل
عند كنزكم ثلاثة كلّهم ابن خليفة، ثمّ لا يصير إلى واحد منهم، ثمّ تطلع الرايات
السود من قبل المشرق ويقتلونكم قتلاً لم يقتله قوم ـ ثمّ ذكر شيئاً لا أحفظه ـ
فقال: فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبواً على الثلج فانّه خليفة اللّه المهدي
Pertempuran (pergaduhan,
pertelingkahan) yang kamu pendamkan
antara tiga pihak, kesemua mereka anak-anak Khalifah, maka tidak berlaku
kepada seseorang dari mereka, kemudian muncul panji-panji hitam datang dari
arah timur. Dan terjadi perperangan yang belum pernah berlaku pada suatu kaum
dan kemudian menyebut sesuatu yang tidak aku ingat, lalu baginda bersabda:
Jika kamu melihatnya maka berbai’ahlah padanya walaupun kamu terpaksa
merangkak di atas salji, kerana dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) [13].
1. muncul Panji-panji hitam dari arah Timur (atau khurasan)
2. Peperangan yang dahsyat.
3. Berbai’ahlah/ datang kepadanya walaupun dengan
merangkak di atas salji.
4. dialah Khalifah Allah Al-Mahdi. "
Persoalannya?!
·
Apakah kita
hanya sekadar menunggu?
·
Atau perlu
dibai’ah?
·
Atau
sekurang-kurang selidiki tokoh tersebut?
Sekarang mari kita lihat tokoh-tokoh
yang akan keluar di akhir zaman. Selain Al-Mahdi dari arah timur (atau khurasan)
Apakah kepercayaan yang sebenar dalam perkara ini. Marilah kita
menyelidiknya. Bagaimana kita ingin memahami perkara beriiman dengan Zaman
kezuhuean Al-Mahdi yang melibatkan semua umat manusia. Ia bukan hanya untuk
umat Islam sahaja dan ia adalah beriman kepada perkara ghaib yang diturunkan
kepada Muhammad dan perkara ghaib yang
telah diturunkan sebelum Muhammad (S). Begitulah firman Allah dalam awal
Surah Al-Baqarah:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الم ﴿١﴾ ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا
رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى
لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾ الَّذِينَ
يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ
يُنفِقُونَ ﴿٣﴾ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ
وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ
Alif laam miim. * Kitab
(Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang
bertakwa, * orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan
shalat, dan menafkahkan rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka. dan
mereka yang beriman dengan apa yang telah diturunkan kepada engkau dan apa
yang telah diturunkan sebelum engkau, serta mereka yakin akan adanya akhirat.
[Al-Baqarah 2:1-4]
Kedatangan
tokoh-tokoh Penyelamat adalah perkara ghaib yang perlu diimani, ia ada dua
bahagian
1.
yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad (S)
dan baginda telah menyampaikannya
2.
dan begitu juga berita yang telah diturunkan sebelum
Muhammad lagi yang telah
disampaikan oleh Nabi-nabi terdahulu,
Perkara yang telah diturunkan kepada Nabi
Muhammad (S) dan baginda telah menyampaikannya
Sebelum
ini telah diterangkan Dua Mahdi atau Imam Mahdi mengutus pemegang wasiatnya,
utusannya, yang pertama beriman atau ketua ansar Imam Mahdi.dengan memahami
masalah atau perbezaan di antara 2 Mahdi yang akan zuhurr di akhir zaman.
Iaitu
yang pertama Al-Mahdi yang dibai’ah di antara Rukun dan Maqam di Mekah, yang belum
terjaga dari tidur (yang masih tidak zuhur), dan tidak menumpah darah.
Dan
Yang ke 2 pula adalah Khalifah Allah Al-Mahdi yang perlu dibai’ah bila ia
keluar dari arah khurasan (timur) Yang membawa panji-panji Al-Mahdi. yang
memerangi musuh-musuhnya.
kita
juga mesti beriman dengan beberapa tokoh akhir zaman iaitu berita yang telah
diturunkan sebelum Muhammad lagi yang telah disampaikan oleh Nabi-nabi terdahulu,
Ia juga ada yang diulangi beritanya oleh Muhammad (S).
.
Sebagai
contoh dari Sufyan Al-Ka3bi, sabda baginda (S)::
يخرج على لِوَاءٌ المهدي غلام حدث السَنَ
خَفِيفُ اللِّحْيَةُ أصْفَرَ ، لو قاتَلَ الجبال لَهَزَها حتى ينزل
إيليا
(Keluar atas panji-panji
Al-Mahdi seorang pemuda kekuningan janggutnya, walau memusnahkan gunung
dengan menggoncangnya sehingga turun Elia (Ilyas) [Riwayat Ibn Hammad / 85,
Riwayat dari Al-Hawiy: 2/68, Al-Qaul Al-Mukhtashar / 22, dan Fawaid Al-Fikr /
18. ]
Dalam
hadits di atas menerangkan, seorang pemuda kekuningan janggutnya keluar atas
panji-panji Al-Mahdi, amat gigih, walaupun terpaksa memusnahkan gunung dengan
menggoncangnya sehingga turun Nabi Elia (as).
Di dalam Taurat, Kitab 2
Raja-raja, Bab Kedua: 2:1-18
Menceritakan bagaimana Elia
naik ke Langit dan belum diwafatkan
Begitu juga Rasulullah
bersabda: “Bagaimana keadaan kalian apabila Ibnu Maryam turun di antara
kalian, sedangkan yang menjadi imam (pemimpin) kalian berasal dari kalangan
kalian sendiri?”
(HR. Bukhari: Kitabu
ahadits al anbiya’ no. 3193 dan Muslim: Kitabul iman no. 222, 223, 224).
Turunnya
nabi Isa tidak dapat diragukan lagi ada ayat quran dan hadits-hadits yang
menyebutkannya. Dari itu
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ
dan mereka yang beriman kepada apa yang telah
diturunkan kepadamu – iaitu turunnya Al-Mahdi (Imam Mahdi) dan khalifah
Allah Al Mahdi)
وَمَا
أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ
dan apa yang telah diturunkan sebelummu, iaitu turunnya Khidir, turunnya Elia
(Ilyas) dan turunnya Isa ((3alai himus salam)) di akhir zaman
Kesemua
tokoh yang akan turun di akhir zaman itu, adalah Khidir (as), Nabi Elia
(Ilyas (as)), Nabi Isa (as), dan Imam Muhammad Al-Mahdi (as) adalah
orang-orang yang telah diangkat Allah, Yang belum dimatikan oleh Allah dan
akan turun di akhir zaman.. Ia bukan perkara mudah untuk difahami. Mari kita
cuba memahaminya.
Semua perkara ghaib yang
perlu kita imani di sini ialah tentang kematian. Semua Al-Hujjah atau
Khalifah Allah yang belum dimatikan oleh Allah akan diutus kembali di Akhir
Zaman..
Kita
pernah dengar kisah nabi-nabi yang belum mati dan diangkat Allah.
Nabi Idris pernah diziarahi Malaikat Maut dan beliau pernah merasakan
mati, dan dihidupkan kembali, beliau pernah melawat neraka dan syurga dan dia
tidak mau keluar dari syurga dan di benarkan Allah:
” Karena firman Allah”:
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ
“Tiap-tiap diri akan merasai mati…” [Aali’imran 13:185],
لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا
بِمُخْرَجِينَ
Mereka tidak merasa lelah
di dalamnya dan mereka sekali-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya.. [ALHijr
15:48]”.
Nabi
Idris (as) tidak diturunkan di akhir zaman
Khidir bermakna kehijauan – Dalam suatu hadits Rasulullah menyebut kawasan yang di hadiri Khidir akan bertukar kehijauan. Dia seorang wazir Dzul Qarnaian – menurut riwayat dia berjaya mandi 3ainu Al-Hayah dan belum dimatikan Allah.
Nabi
Ilyas (as) Orang-orang Yahudi menyebutnya
Ilya (Elia). Ia bermohon untuk terus hidup dengan berzikir kepada Allah, dia
diperkenankan Allah untuk terus hidup dan belum dimatikan Allah. Ia dinantikan
oleh orang-orang Yahudi.
Al-Daraqathni
meriwayatkam dari Ibnu ‘Abbas: “Nabi Khidhir dan Nabi Ilyas bertemu setiap
tahun ketika musim haji, dan mereka berdua saling mencukur (tahallul) kepala
satu sama yang lain.” Sementara riwayat Ahmad dalam Al-Zuhd dan Al-Thabarani
dengan penambahan “Mereka berdua berpuasa Ramadhan di Baitul Maqdis.” Ibnu
Hajar mengatakan sanadnya hasan.
Kita
tahu Nabi Isa tidak sanggup dibunuh oleh angkara ulamak suuk Yahudi dan Raja
Rom dan dia mengadu kepada Allah dan dikabulkan. Walaupun baru 2 tahun beliau
berdakwah dia diangkat oleh Allah. Kerja-kerja dakwah dijalankan oleh para
pemegang wasiatnya yang dilantik oleh Isa. Kerja-kerja dakwah juga dijalankan oleh murid-muridnya. Dia belum
dimatikan Allah. Ia dinantikan oleh orang-orang Kristian dan Islam yang akan
diutus di akhir zaman.
Imam
Muhammad bin Hasan Al-Mahdi (as) Imam Ahl Al-Bait ke 12. Dia berumur 5 tahun ketika
bapanya Al-Hasan mati, ketika itu bapanya berumur 25 tahun diracun di kawasan
ketenteraan Kerajaan Bani Abbasiyah. dia diangkat oleh Allah. Kerja-kerja
dakwah dijalankan oleh 4 orang wakilnya, Dia belum dimatikan Allah.
Imam
Al-Mahdi Muhammad bin Hasan Al-Askari (as) ditunggu oleh orang-orang
bermazhab Imamiyah dan sebahagian orang-orang Al-Sunnah (termasuk Imam
Syafi’ei di dalam kitabnya (Muthalib Al-Su’úl),) yang akan turun di
akhir zaman.
Radulullah
pernah bersabda:
عن
عبد الله بن مسعود، قال: بينما نحن عند رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إذ
أقبل فتية من بني هاشم، فلما رآهم النبي صلى الله عليه وآله وسلم اغرورقت عيناه
وتغير لونه، قال: ( فقلت: ما نزال نرى في وجهك شيئا نكرهه! فقال: إنا أهل بيت
اختار الله لنا الآخرة على الدنيا، وإن أهل بيتي سيلقون بعدي بلاء وتشريدا
وتطريدا حتى يأتي قوم من قبل المشرق معهم رايات سود، فيسألون الخير فلا يعطونه،
فيقاتلون فينصرون، فيعطون ما سألوا فلا يقبلونه حتى يدفعوها إلى رجل من أهل بيتي
فيملؤها قسطا كما ملؤوها جورا )
Dari Abdullah bin Mas3ud
katanya: Kami berada di sisi Rasulullah (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa
sallam) dan kerana baginda menerima kedatangan pemuda-pemuda dari Bani
Hashim, dan apabila baginda (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam)
melihat mereka mengalir air matanya dan berubah warna (wajah baginda),
katanya lagi: (Aku berkata: Mengapa kami masih melihat di wajah mu sesuatu
yang tidak disenangi!: Baginda bersabda: Sesungguhnya Ahl Al-Bait, Allah pilihkan
akhirat berbanding dunia untuk kami, bahawa Ahl Al-Baitku akan menerima ujian
selepasku, menjadi buruan dan dikerumuni (musuh), sehingga datang satu kaum
dari timur dengan panji-panji hitam, kemudian orang-orang meminta kebaikan
dan dia tidak memberinya, kemudian mereka dibantu dalam perjuangan, maka
diberikan apa yang mereka minta tidak menerimanya sehingga mereka dihantar
seorang lelaki dari Ahl Al-Baitku yang memenuhinya dengan keadilan
sebagaimana sebelumnya depenuhi dengan ketidakadilan) [Sunan Abi
Dawud 4 / 107. Dan Al-Raudd Al-Fasih Jilid 4 - halaman 2. Dan Kasyfu
Al-Ghammah 2 / 473. dan Al-3arif Al-Wardiy: Jilid 48 - halaman 59.]
Ramai
umat Islam tidak sedar Ahl Al-Bait Rasulullah (S) hidup dalam keadaan seperti
yang digambarkan baginda:
Bahawa Ahl Al-Baitku akan
menerima ujian selepasku, menjadi buruan dan dikerumuni (musuh),
Sebab
itulah imam Ahl Al-Bait Rasulullah (S) ke 11, Al-Hasan Al-‘Askari hidup di
kawasan dan jagaan Tentera Kerajaan Bani Abbasiyah. Beliau mati ketika
berumur 25 tahun kerana diracun. Ketika itu satu-satunya anak lelaki beliau
yang akan menggantikan beliau baru berumur 5 tahun. Beliau adalah Muhammad
Al-Mahdi, Imam Ahl Al-Bait Rasulullah (S) ke 12. Sejak beliau belum dilahirkan
lagi ketika dikandung oleh Narjis Khartum keturunan Sam’um Bitrus (Simon
Peter) pemegang wasiat dan murid utama Nabi Isa (as), ia sentiasa dipantau
untuk dibunuh oleh Tentera Kerajaan Bani Abbasiyah. Sebab itu kelahiran
dirahsiakan dan dipelihara Allah. Beliau menjadi Imam ketika berusia 5 tahun.
Beliau dighaibkan dan diangkat oleh Allah. Sebab itu zaman ini dipanggil
Zaman Ghaib Sughra (kecil). Kerja-kerja dakwah dijalankan oleh seorang demi seorang
(4 orang) wakilnya, Ia berjalan selama lebih kurang 70 tahun (255 H – 325H).
Wakil-wakil ini boleh menghubungi beliau.
Selepas
itu (selepas 325H) zaman ini dipanggil Zaman Ghaib Kubra (Besar) – tiada tiada
wakil-wakil yang boleh menghubungi beliau - hingga zaman kexuhurannya. dan (menurut
hadits Rasulullah) beliau akan dibai’ah di Mekah di antara Rukun dan Maqam
dan sebelumnya akan mengutus pemegang wasiat dan untusannya, orang pertama yang
beriman denganya, orang kanannya (Al-Yamani) dan dari Ahl Al-Baitnya atau Ahl
Al-Bait Rasulullah..
Semua
mereka (3alaihimus salam) akan turun di akhir zaman. Ini adalah perkara nabi
Allah dan RasulNya, Elia (Ilyas (as)), dan ia diangkat dan tidak mati
sehingga sekarang dan dia melakukan banyak kerja kerana Allah SWT
di bumi-Nya, tetapi penduduk bumi tidak melihatnya; kerana mereka
dibutakan walaupun mata mereka terbuka, Dan juga seperti Elia (Iliya (as)),
Khidhir (as) juga diangkat dan melakukan kerja-kerja di muka bumi
dengan izin Allah SWT, dan Isa (as) juga diangkat dan melakukan
kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT, begitu juga Al-Imam
Al-Mahdi Muhammad bin Al Hassan (as) diangkat dan melakukan
kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT.
Adakah
urusan mereka satu atau terpisah-pisah?
Adakah
urusan mereka urusan yang sama atau urusan berlainan?
Pada
hakikatnya, perkara dan urusan mereka di akhir zaman adalah satu, sama dan
ia tidak terpisah-pisah dan tidak ada perbezaan di antara
mereka, kerana Tuhan mereka adalah satu dan agama mereka adalah satu; iaitu
penyerahan kepada Allah SWT.
Mereka
semua menyeru kepada Allah dan beramal dengan perintah-Nya, kebenaran yang
mereka serukan adalah satu dan matlamat mereka adalah satu; iaitu ketika
Kiamat Kecil, sebelum berlakunya Kiamat Besar.
dan
tujuan mereka adalah satu; iaitu untuk menyebarkan kesaksamaan, keadilan dan
Tauhid dengan menyembah mengabdi Allah di muka bumi ini dengan cara yang
dikehendaki Allah SWT, kerana mereka adalah satu dan tidak ada perbezaan di
antara mereka, disebut tanda beriman dalam al-quran
لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن
رُّسُلِهِ ۚ
"Kami tidak
membeza-bezakan antara seseorangpun dari rasul-rasul-Nya SWT",.[Al-Baqarah
2:285]
dan
mereka meminta (menyeru) untuk satu tujuan dan satu matlamat, kerana Tuhan
dan Rabb mereka adalah satu.
Oleh
itu utusan atau wakil daripada mereka semua sebelum mereka turun mestilah
hanya seorang,
dan
orang itu juga mestilah hakikatnya seorang utusan dari Allah, kerana mereka
semua beramal dengan perintah-Nya, dan kerana sesiapa yang mewakili mereka
adalah mewakili Allah, dan sesiapa yang menjayakan mereka di bumi
menggantikan Allah SWT, kerana mereka adalah Khalifah Allah di muka bumiNya.
Ada
Sebuah hadis Nabi (S) yang diriwayatkan daripada Jabir bin Abdullah (ra)
menyebutkan maksudnya begini:
"Sentiasa ada satu golongan daripada umatku, (mereka) memperjuangkan kebenaran, selalu memperoleh kemenangan sampailah ke hari kiamat. Maka turunlah Nabi Isa bin Maryam (as) (kepada mereka). Maka berkatalah pembesar mereka (Imam Mahdi) kepadanya, "Marilah ke hadapan, imamkan sembahyang kami." Jawabnya, "Tidak. Sesungguhnya sebahagian kamu menjadi umarak (pemimpin) bagi yang lain." Inilah suatu penghormatan daripada Allah untuk umat ini." HR Muslim
Imam Muhammad Al-Mahdi (as)
adalah umarak (pemimpin) bagi
yang lain iaitu kepada Khidir, kepada Elia (Ilyas (as)), dan kepada Nabi Isa (3alai himus salam),
Mari kita lihat semula hadits:
(Keluar atas panji-panji Al-Mahdi seorang pemuda
kekuningan janggutnya, walau memusnahkan gunung dengan menggoncangnya
sehingga turun Elia (Ilyaa))
Kita dapati sebelum turunnya
keempat-empat tokoh ini, umat manusia mesti membai’ah seorang pemuda dari
Ahli Bait Rasulullah kerana dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi, bila ia
keluar dari arah khurasan (timur). Yang membawa panji-panji Al-Mahdi. Yang
memudahkan Al-Mahdi dan menyediakan kezuhuran (kerajaan) Al-Mahdi, yang
memerangi musuh-musuhnya dan mereka adalah ansar Al-Mahdi. Yang pastinya dia
telah keluar mengikut tanda-tanda dan alamat yang disebutkan dalam
hadits-hadits.
Ada
Sebuah Hadis yang diriwayatkan daripada Anas dan Abu
Hurairah (ra huma).
"Akan ada
orang-orang yang keluar dari sebelah Timur, lalu mereka mempersiapkan segala
urusan untuk al-Mahdi, yakni pemerintahannya."
Khalifah Allah Al-Mahdi itu
telah keluar sejak tahun 1420 H (1999 Masehi akhir Disember). Dia berasal
dari Basrah Iraq (Basrah terletak dari arah khurasan (timur)). Telah
memulakan dakwah Ilahiyah di Najaf dan ramai di antara ansarnya telah
ditangkap diseksa oleh rejim Saddam dan kemudiannya ditangkap diseksa pula
oleh pihak berkuasa Ulamak Syiah di Iraq setelah Sadam digulingkan. Kemudian
setelah (2011) barulah dakwahnya tersebar ke seluruh dunia. Kini setelah
Al-Sufiani mula masuk ke Iraq mareka baru mula belajar memikul senjata untuk
mempertahankan Iraq (2015).
Beliau
adalah Al-Syed Ahmad bin Ismail Bin Saleh Bin Hussein Bin Salman
Bin
Muhammad Bin Hassan
Bin
Ali, Bin Muhammad
Bin
Ali, Bin Musa
Bin
Ja'far Bin Muhammad
Bin
Ali, Bin Hussein,
bin
Ali bin Abi Thalib
dan
anak Fatimah binti Muhammad Rasulullah (S)
(Shalawat
Allah 3alihim Ajma3in).
Beliau adalah ahli bait Rasulullah. Dengan jalur yang
diterangkan di atas.
Akhir sekali saya bawakan kata-kata beliau (Ahmad
Al-Hasan iaitu Ahmad bin Ismail) sendiri.
“Seruan
dakwah ini disokong oleh banyak dalil-dalil, dan (A3uzhu billahi minal Ana)
saya berlindung dengan Allah dari sifat Al-Ana (keakuan), saya tidak
mengatakan ikutilah saya secara membuta tuli, tetapi saya
katakan bukalah mata anda dan bezakan dalil-dalil dan kenali
pemilik yang haq (benar) supaya anda boleh menyelamatkan diri dari api
neraka, seruan kebenaran tidak dapat berjalan seiring dengan panggilan batil
seperti berlaku pada Rasulullah (S) apabila seruan Musailamah Al-Kazhzhab
(pendusta) (La3nahu Allah) bersaing dengan baginda.”
Wal-Hamdu Lillahi Rabbil ‘Alamin.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan