Soalan 344: Sekitar amalan dan usaha
S 1: Saya adalah salah seorang pelajar hauzah,
dan bertahun-tahun telah mengabdikan diri saya berkhidmat di mimbar Al-Husseini
Al-Syarif, dan tahun ini saya dijemput pada bulan Muharram untuk datang ke Iraq
untuk bacaan perkabungan, bolehkah saya pergi atau tidak? Adalah diketahui
bahawa mereka yang menjemput saya tidak beriman dengan dakwah yang benar ini.
S 2: Saya bekerja di sebuah institusi kaji
selidik, dalam mengkaji selidik kitab-kitab fiqh yang terkenal di sisi mereka
atau kitab-kitab riwayat-riwayat, adakah saya dibenarkan untuk terus bekerja
dengan mereka?
S 3: Adakah dibenarkan memasuki pejabat ulama akhir
zaman atau tinggal dan menetap di dalamnya, dan adakah ia dibenarkan makan apa
yang diberikan? Adalah diketahui
bahawa saya tidak tahu apa yang mereka berikan,
adakah yang sah syari3ah atau tidak?
S4: Adakah dibenarkan untuk memindahkan
pemindahan hak-hak yang syari3ah dari yang tidak langsung sama dengannya, seolah-olah ia membebankan seseorang untuk memberi hak-hak
syari3ah kepada keluarga saya kemudian menghantarnya kepada mereka dengan
tangan saya atau oleh orang lain?,
Saya menunggu jawapan tuan, mengharap doa tuan, curahan selawat
Tuhanku kepada bapa-bapa tuan dan tuan.
وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين
وسلم تسليماً.
Dihantar oleh: Abu Muhammad – Qom Al-Muqaddasah
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.
J 1: dibenarkan untuk membaca bacaan perkabungan
dan untuk menyebarkan kebenaran, contohnya, dengan memperkenalkan peraturan
mengenal Al-Hujah dan pengetahuan yang diketahui mengenai dakwah ini, jika tidak
mampu berdakwah dakwah secara langsung kepada manusia.
J 2: Adalah dibenarkan, tetapi elakkan mengkaji
selidik kitab-kitab yang mempunyai kesilapan atau menerbitkannya atau membantu menerbitkannya,
dan untuk kitab yang sentiasa akan menjauhi keutamaan agama, Ia
boleh diutamakan dengan riwayat-riwayat. yang lebih baik baginya.
J 3: Adalah dibenarkan memasuki rumah dan luaran
mereka dan makan-makan di dalamnya dan mengambil wang dari mereka jika tidak mengukuhkan
kekuasaan mereka atau menolong mereka, tetapi wajib dielakkan dari dikawal oleh
mereka..
J 4: Jika niat untuk memindahkan wang dari
orang awam kepada ulama tidak beramal, ini tidak dibenarkan, dan sebaliknya
dibenarkan jika tidak menguatkan dan menyokong para ulama tidak beramal dan Allah
tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. maka, beramalah
sesuai dengan kesanggupan dan apa yang boleh dilakukan.
Dan saya bermohon kepada Allah agar menolong dengan
pertolongan yang mulia.
Ahmad Al-Hassan
12 / Zht Al-Qa'edah / 1428 H
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan